Hier kun je zien welke berichten Abubakari als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Analfabeten Som Kunde Räkna - Jonas Jonasson (2013)
Alternatieve titel: De Zonderlinge Avonturen van het Geniale Bommenmeisje
Uitgebreidere boekverslag op mijn weblog
Brandlucht - Erik Vlaminck (2011)
Dat zijn nuances die enkel een Vlaming begrijpt vrees ik.
Ik deel je vrees niet.
Suikerspin zorgde voor een hoog verwachtingspatroon en Brandlucht is geenszins een teleurstelling gebleken.
Het boek heeft een met Suikerspin vergelijkbare opzet. Ook hier is in elk hoofstuk een hoofdpersoon aan het woord. De hoofdpersonen zijn Mina, haar dochter Elly en diens dochter Linda. En ook Mina’s man Gaston/Tony krijgt een hoofdstuk de tijd om zijn verhaal te doen.
Mina is een naar Canada geëmigreerde Nederlandse, Gaston een naar Canada geëmigreerde Belg. Beide hebben dan al de nodige ellende voor de kiezen gekregen.
Ze ontmoeten elkaar en trouwen. En uit dat huwelijk wordt Elly geboren.
In 14 hoofdstukken verschuift het perspectief telkens en kom je langzaam maar zeker te weten wat er gebeurd is en waarom. Mooi aan dit boek is dat niets is wat het in eerste instantie lijkt. Elk hoofdstuk biedt nieuw inzicht. En het is maar net vanuit wiens mond je het hoort. Wat slecht lijkt is in een later hoofdstuk goed. En andersom.
Ik vind het een ontzettend mooi geschreven knap geconstrueerd boek. Humor en tragiek gaan net als in Suikerspin hand in hand. Het mooie aan de beide boeken die ik van Erik Vlaminck las is dat ze geen fractie van een seconde vervelen. Elke zin voegt iets toe, totaal geen overbodig gezwam. De hoofdpersonen zijn ook niet van papier, maar leven echt, “gewoon volk” met ongewone levens. De personages zijn wederom personages met een stel geweldige bijrollen op de koop toe.
Persoonlijk hou ik er ook wel van dat zaken uit eerdere hoofdstukken later (soms subtiel, soms niet subtiel) terug komen. En ook daarin is Erik Vlaminck bedreven. Het verhaal omspant veertig jaar vreugde maar vooral verdriet. En net als in Suikerspin wordt het tegen het einde telkens erger. De gekte die eerst nog sluimert culmineert uiteindelijk in totale gevaarlijke gekte. Als de zon een beetje door lijkt te breken komt er een inkzwarte wolk tevoorschijn. Een rookwolk, vandaar die brandlucht. Klinkt zwaar en/of deprimerend, maar is het niet. Inderdaad, dat moet je maar kunnen. Erik Vlaminck kan het.
(Deze recensie staat op mijn eigen weblog, is dus geen plagiaat of zo).
http://abubakaridevries.wordpress.com
Bullet Park - John Cheever (1969)
Maf verhaal in een erg mooie stijl geschreven.
Case of Exploding Mangoes, A - Mohammed Hanif (2008)
Alternatieve titel: Een Kist Ontploffende Mango's
De andere verhaallijn gaat over Ali Shigri, een luchtmacht officier. Zijn vader heeft zelfmoord gepleegd, maar Ali heeft het idee dat zijn vader vermoord is. En Ali zint op wraak. Als Ali’s vriend Obaid op een dag verdwenen is uit de Pakistaanse luchtmachtbasis wordt Ali onder zware druk gezet om te vertellen wat hij weet over de verdwijning van Obaid. Dubbele belangen van dubieuze militairen voorkomen dat hij vast blijft zitten. In ere hersteld is Ali er bij op de dag dat Generaal Zia’s vliegtuig verongelukt. Wat volgt is een prachtige apotheose waarin de nooit opgehelderde aanslag op Generaal Zia toch nog opgehelderd wordt, door middel van een samensmelting van een aantal complottheoriën die ook echt de ronde gaan. Generaal Zia had zich in zoveel kringen onmogelijk gemaakt dat er wel heel veel partijen baat hadden bij zijn dood. Boekentip van de maand wat mij betreft. Grappig maar niet lollig, spannend en een mooi beeld gevend van het gekonkel in en rondom de top van het grootste Islamitische land ter wereld, Pakistan, met zijn 130 miljoen inwoners.
Cloud of Sparrows - Takashi Matsuoka (2002)
Alternatieve titel: Samoerai
Nadeel is dat ik wat tijd nodig had alle namen van de personages te onthouden en in de juiste kampen te plaatsen. Maar voor het overige wel een fijn boek.
uitgebreide boekverslag:
Boekeman: SAMOERAI – Takashi Matsuoka | Abubakari de Vries' Blog - abubakaridevries.wordpress.com
Devil All the Time, The - Donald Ray Pollock (2011)
Alternatieve titel: Al Die Tijd de Duivel
Ubercool, hard, pervers, sadistisch maar nooit expliciet. Donald Ray Pollock laat namelijk veel aan de verbeelding over. Alcohol, totale gekte, moorden voor de lol, sexuele ontaarding, wraak, dood en verderf, drama, godsdienstwaanzin, uit de hand lopende bloederige rituele offers en dat alles in een letterlijk moordend tempo…
Mijn uitgebreidere bijdrage over dit boek:
Geweldig boek! Al die tijd de Duivel – Donald Ray Pollock | Abubakari de Vries' Blog - abubakaridevries.wordpress.com
Disgrace - J.M. Coetzee (1999)
Alternatieve titel: In Ongenade
Het vertelt over hoe Zuid Afrika ervoor staat, wat de bij effecten zijn van de gelijkere rechten in Zuid Afrika. Hoe de blanken niet meer alles hebben en de zwarten alles moeten.
En hoe sommige mensen daar aan moeten wennen en daar op bittere wijze mee geconfronteerd worden.
Uitgebreider verslag:
Boekeman…..In Ongenade – J.M. Coetzee | Abubakari de Vries' Blog - abubakaridevries.wordpress.com
In the Rogue Blood - James Carlos Blake (1997)
Alternatieve titel: Schurkenbloed
Een krankzinnige vader, een gefreakte moeder, een op hol geslagen zusje. Twee broers.
Vechtpartijen, geweld, hoeren, drank.
Hard, ruig, spannend.
Aanrader van het jaar!
Lees meer & uitgebreider (en ga daarna het boek lenen of kopen!) op:
Boekverslag SCHURKENBLOED – JAMES CARLOS BLAKE | Abubakari de Vries' Blog - abubakaridevries.wordpress.com
Inseparabili: Il Fuoco Amico dei Ricordi - Alessandro Piperno (2012)
Alternatieve titel: De Onafscheidelijken: Het Eigen Vuur der Herinneringen
Een groots familiedrama van Zuid Europese orde. Een waardig vervolg op het vorige drama der Pontecorvo’s. Met net als in de voorganger veel irritante types die iets te rijk en iets te zelfingenomen zijn en die door Piperno genadeloos op de hak worden genomen.
Uitgebreider boekverslag:
#Boekeman# De Onafscheidelijken – Alessandro Piperno | Abubakari de Vries' Blog - abubakaridevries.wordpress.com
Joe Speedboot - Tommy Wieringa (2005)
Jouw mening als een feit brengen. Dat neem ik dan weer niet serieus. Sterker nog, dat vind ik zelfs bijzonder irritant.
Sowieso, iemand die iets moois maakt neerzetten als een prutsende mongool, het zegt mij meer over jou dan over Tommie Wieringa.
Je maakt op mij de indruk van een schrijver wiens boeken doorlopend door uitgevers geweigerd zijn. En die hier zijn frustratie bot viert op iemand die wel gepubliceerd wordt en succes heeft.
Lonesome Dove - Larry McMurtry (1985)
Alternatieve titel: Een Stadje in het Westen: Lonesome Dove & Op Zoek naar Montana
Ik zoek ook periodiek, maar een betaalbare Nederlandse versie ben ik helaas nog niet tegen gekomen!
Hij staat nu ook voor 20 euro bij Bol. Com.
Man Die Haast Had, De - Jan Vantoortelboom (2015)
Ik zou de synopsis vervangen door de tekst die op de achterflap van het boek staat.
Leon ziet als klein kind zijn oppas Elsie een val maken waardoor zij zwaar gehandicapt raakt. Hij bezoekt haar trouw elke zaterdag. Aanvankelijk omdat dat moet van zijn moeder, maar later omdat er tussen deze twee beschadigde en zwijgende mensen iets ontstaat: een verhouding van wederzijdse afhankelijkheid. Hij is de enige die zij toelaat, zij is de enige aan wie hij zich ooit emotioneel heeft kunnen binden.
Leon is misschien niet schuldig, maar hij voelt zich verantwoordelijk voor Elsies toestand. En dat verantwoordelijkheidsgevoel gaat ver, wellicht te ver.
Meester Mitraillette - Jan Vantoortelboom (2014)
Jan Vantoortelboom schrijft mooi, het verhaal leest vlot, er gebeurt van alles, het ligt er nooit te dik bovenop, tragiek, liefde & genegenheid, waanzin van een oorlog, dood en verdriet en schuldgevoelens. Meester Mitraillette heeft het allemaal.
Uitgebreider:
recensie Meester Mitraillette – Jan Vantoortelboom | Abubakari de Vries' Blog - abubakaridevries.wordpress.com
Mister Ajax: De Eeuwige Jeugd van Sjaak Swart - Raymond Bouwman (2009)
UItgebreider boekverslag:
Boekeman: Recensie Mister Ajax – Raymond Bouwman | Abubakari de Vries' Blog - abubakaridevries.wordpress.com
Mr. Vertigo - Paul Auster (1994)
Wát een gewéldig boek!
Boekrecensie Mr. Vertigo – Paul Auster | Abubakari de Vries' Blog - abubakaridevries.wordpress.com
Nooit Ziek Geweest - Nico Dijkshoorn (2012)
De rest van de recensie staat hier:
Boekeman: Nooit ziek geweest-Nico Dijkshoorn | Abubakari de Vries' Blog - abubakaridevries.wordpress.com
Our Lady of Alice Bhatti - Mohammed Hanif (2011)
Alternatieve titel: Onze Lieve Vrouw van Alice Bhatti
In zijn tweede boek gaat het over Alice Bhatti. Een jonge verpleegster die een leven vol wonderlijke gebeurtenissen leeft. Het boek begint met haar sollicitatiegesprek in het ziekenhuis waar ze zal gaan werken.
Ze snijdt daarna onder andere een vooraanstaand rijk persoon in zijn lul als die handstastelijk dreigt te worden, ze blijkt in de gevangenis gezeten te hebben, ze trouwt een dommige body builder, ze laat een doodgeboren baby herleven, ze is christen in een moslim land en zo gebeuren er nog tal van rare dingen.
Er is ook nog een jongen die in het ziekenhuis werkt die ze nog kent van toen ze in de gevangenis zat. Die is verliefd op Alice maar moet lijdzaam toezien hoe Alice besluit om praktische redenen met de body builder te trouwen. Het boek dendert naar een dramatische apotheose die ik hier niet zal verklappen. Wat ik wel kan verklappen is dat Pakistan een raar land is. En dat Onze Lieve Vrouw van Alice Bhatti misschien niet zo geweldig is als ‘Een kist exploderende mango’s', maar dat het wel een mooi verhaal over een bijzondere vrouw in een raar land is. Goed boek? Ja dus!
Risk Pool, The - Richard Russo (1988)
Alternatieve titel: De Risicofactor
Richard Russo is een meesterlijk verteller, in de beste Amerikaanse traditie. Veel anekdotes en rare voorvallen, personages die echt leven, mooi boek.
Uitgebreider verslag:
Boekeman **”judge a book by its cover”** Schadevolle Jaren – Richard Russo | Abubakari de Vries' Blog - abubakaridevries.wordpress.com
Schachautomat, Der - Robert Löhr (2005)
Alternatieve titel: De Schaakmachine
Wat volgt is een mix van historische feiten en fictie waarin het verhaal zelfs thrillerachtige trekjes krijgt. Löhr brouwt een fijne mix van jaloezie, haat, moord, wraak, dreigementen, verraad, bedriegende spionnen en (onbeantwoorde) liefde in een verhaal wat hoe verder het vordert hoe sneller het weg leest. Ik vond het een geweldig boek, spanning & historie gaan hand in hand.
(meer & uitgebreider: Boekeman: De Schaakmachine – Robert Löhr | Abubakari de Vries' Blog - abubakaridevries.wordpress.com )
Sing Backwards and Weep: A Memoir - Mark Lanegan (2020)
Ondertussen raakt hij steeds zwaarder verslaafd aan de heroïne. Hij beschrijft de dagelijkse struggle, zeker als ie op tour is is het een hele strijd om elke dag te scoren om niet ziek te worden.
Maar ook zijn manier van leven als ie niet aan het touren is. Dealen, stelen, bedonderen om aan dope te komen. Tegen het eind van het boek (eind jaren 90) is ie dakloos, wotdt ie gezocht door politie en door dealers die hij bestolen heeft, is ie lichamelijk volledig op, zijn armen liggen open van alle infecties.
Daarnaast veel verhalen over mensen uit de muziekbizz, concerten of optredens waarbij hij ziek of zwaar onder innvloed was, zijn band met Kurt Cobain en met Layne Staley, de hulp die Courtney Love hem geboden heeft, zijn haat jegens Liam Gallagher van Oasis en nog een enorme lading bizarre voorvallen en avonturen.
En dan te bedenken dat deze eeuw nog onbesproken blijft. En ook zal blijven aangezien Lanegan een maand geleden overleden is. Tenzij dat in een ander boek ter sprake komt. Ik ga in elk geval a Devil in a coma nog lezen, over zijn strijd met corona waardoor hij ook bijna het hoekje om ging.
En dan is er nog I Am the Wolf Lyrics and Writings*, maar ik weet eigenlijk niet of dat vooral songteksten zijn of dat hij daarin ook verder verteld over zijn leven. Zo maar even checken.
Maar wow, wat een boek was dit zeg.
* It is a lyrics book so most of its content is not new but each chapter begins with a short introducion written by Lanegan himself to give the reader an idea of the time and circumstances behind each one of his (amazing) solo records.
Ook wel de moeite waard dus zo te zien.
Six Suspects - Vikas Swarup (2008)
Alternatieve titel: Zes Verdachten
Meer:
Boekeman Zes Verdachten-Vikas Swarup | Abubakari de Vries' Blog - abubakaridevries.wordpress.com
Snømannen - Jo Nesbø (2007)
Alternatieve titel: De Sneeuwman
De sneeuwman is een lange soms ingewikkelde maar constant boeiende zoektocht naar wat er nou precies aan de hand is en waarom die vrouwen vermoord worden. Jo Nesbö is een voormalig profvoetballer en dus wordt je in de beste Scandinavische misdaad/the Killing traditie een paar keer op het verkeerde been gezet. Al trapte ik daar niet in. Ik had al snel mijn hoofdverdachte gespot en helaas, dat bleek uiteindelijk ook de dader te zijn. Dat overkomt me overigens maar zelden, het stoorde verder ook niet, al had ik toch wel dat ik het jammer vond dat juist ‘dat’ de dader bleek. Het enige minpuntje deze keer. Want verder was het een boek waar ik doorheen geraasd ben. En wat ik met veel plezier gelezen heb. Ik ga in 2013 als ik weer eens een thriller wil lezen denk ik maar weer voor Nesbö.
Tussen Godenzonen: Een Jaar Lang Ajax - Auke Kok (2013)
Het boek levert eigenlijk vrij weinig dingen op die je niet wist. Het zijn vooral portretten van jonge jongens die in een glazen huis terecht zijn gekomen.
Over de druk, de verwachtingen, de wanhoop, de vormcrisis, de bazen, de regisseurs van Ajax' positiespel, het buitenbeentje, de ongeduldige, het supertalent. Over de mensen die Ajax zijn gezicht gaven in 2012/13. Voor de Ajacied een boek wat je moet lezen, maar ook voor de niet Ajacied interessant genoeg omdat het over universele voetbalsores anno 2012/2013 gaat en Auke Kok een goeie schrijver is.
Mijn uitgebreidere verslag staat hier:
Boekeman Recensie: Tussen Godenzonen – Auke Kok | Abubakari de Vries' Blog - abubakaridevries.wordpress.com
Vérité sur l’Affaire Harry Quebert, La - Joël Dicker (2012)
Alternatieve titel: De Waarheid over de Zaak Harry Quebert
Maar ook een mooi muder mysterie, goede plot, een aantal zijlijnen die uiteindelijk samen komen en deel uitmaken van het mysterie, een goed geschreven einde (plusminus de laatste 150 paginas is één lange ontrafeling). Dicker neemt mij echter wat te veel tijd voor zijn inleiding, het liefdesverhaal en de inwoners van Aurora, NH in 1975 en 2008.
Een zeven, kortom 3,5*
Uitgebreider:
Boekrecensie Joël Dicker – De waarheid over de zaak Harry Quebert | Abubakari de Vries' Blog - abubakaridevries.wordpress.com