menu

Via deze pagina blijf je op de hoogte van recente stemmen, meningen en recensies van misterfool. Standaard zie je de activiteiten in de huidige en vorige maand. Je kunt ook voor een van de volgende perioden kiezen: januari 2018, februari 2018, maart 2018, april 2018, mei 2018, juni 2018, juli 2018, augustus 2018, september 2018, oktober 2018, november 2018, december 2018, januari 2019, februari 2019, maart 2019, april 2019, mei 2019, juni 2019, juli 2019, augustus 2019, september 2019, oktober 2019, november 2019

Lord of the Flies - William Golding (1954) 4,0

Alternatieve titel: Heer der Vliegen, 28 juli, 10:58 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 5,0 sterren

» details  

Heart of Darkness - Joseph Conrad (1899) 4,0

Alternatieve titel: Hart der Duisternis, 28 juli, 10:58 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,0 sterren

» details  

Big Sleep, The - Raymond Chandler (1939) 3,5

Alternatieve titel: Het Grote Slapen, 27 juli, 16:09 uur

stem geplaatst

» details  

Otto Montagne, Le - Paolo Cognetti (2016) 1,5

Alternatieve titel: De Acht Bergen, 27 juli, 14:38 uur

Op de zijflap van mijn boek staat de volgende quote: "Een magistraal verhaal,(...) geplaatst tegen de onweerstaanbare achtergrond van de Italiaanse Alpen." Het woordje achtergrond vind ik hier vrij tekenend, want dat is nou precies het probleem met dit boek. De schrijver praat weliswaar over karakters die leven van en voor de natuur ,en hij creëert hierbij aangename natuurbeelden, maar de interactie tussen die twee aspecten blijft oppervlakkig en on the nose. Ter vergelijking: ik las laatst een boek van Joseph Conrad, die als schrijver genamecheckt wordt in dit boek, waar de natuur de karakters lijkt te verdrukken en te corrumperen, waardoor er een zekere interactie ontstaat. Hoe zeer deze schrijver ook zijn best doet, de natuur blijft slechts een achtergrond.

Mijns inziens zijn er drie redenen waarom de interactie tussen mens en natuur niet goed uit de verf komt: karakterisering, tempo en schrijfstijl. De karakters vind ik te eenduidig, op het clichématige af. Ze gaan een zekere verandering -in het geval van Bruno eerder een stagnatie- door, maar dit wordt voorspelbaar uitgewerkt. Daarnaast ligt het tempo van dit verhaal veel te hoog. De weemoed van het hoofdkarakter komt bijvoorbeeld niet goed over als de schrijver maar zo kort bij de jeugd stilstaat. Het eerste gedeelte is net afdoende om een geloofwaardige vriendschap tussen de twee hoofdkarakters op te zetten. Ten slotte vind ik de schrijfstijl wat kleurloos. Op een enkele gevatte opmerking na vond ik het veel te beschrijvend en uitleggerig. Het is simpelweg niet intens genoeg.

Spijtig genoeg vind ik dit boek om de bovenstaande redenen een van de slechtere boeken die ik heb
gelezen. Ik had hier een stuk meer van verwacht! Op papier- hoewel mijn hardcover dat per definitie al is- bevat dit verhaal veel elementen die ik zou moeten waarderen. Het mocht echter niet zo wezen.

» details   » naar bericht  » reageer  

History of Western Philosophy: And Its Connection with Political and Social Circumstances from the Earliest Times to the Present Day, A - Bertrand Russell (1945) 4,5

Alternatieve titel: Geschiedenis van de Westerse Filosofie: Vanuit de Politieke en Sociale Omstandigheden van de Griekse Oudheid tot in de Twintigste Eeuw, 20 juli, 09:44 uur

stem geplaatst

» details  

Waterland - Graham Swift (1984) 5,0

19 juli, 20:40 uur

De waarde van geschiedenis, in de brede zin des woords, is een interessant centraal thema. Hoofdkarakter Tom Crick is namelijk een geschiedenisleraar met een eigen historie, wat zich paradoxaal genoeg niet in een chronologisch verhaal vertaalt. Het boek is een caleidoscopisch beeld van een man en het landschap waarin hij opgroeide. Crick besluit z'n levensverhaal te vertellen, deels omdat zijn vak wordt geschrapt, maar bovenal omdat zijn vrouw een kind steelt. Een wanhoopactie die op de laatste pagina's van het boek begrijpelijker is dan aan het begin.

Het einde wordt echter, zoals gezegd, niet lineair bereikt.....en nu het woord "einde" toch al ons hoofd zit, kan ik net zo goed hebben over een belangrijk thema van dit verhaal: de eindigheid van de geschiedenis. Met het, in de 80's bepaald niet irreële, nachtmerriebeeld van een nucleaire Holocaust in het achterhoofd wordt de waarde van geschiedenis door beroepsrebel Price openlijk ter kwestie gesteld. Wat rest er immers van het verleden als het enkel resulteert in verval, teleurstelling en uiteindelijk in de dood. Het is ook om deze thema's dat slinks een interessant zijplot wordt ingezet. De geschiedenis van brouwersfamilie Atkinson lijkt aanvankelijk weinig met het centrale plot van doen te hebben, maar is een sterk 'rise en fall'-verhaal waarin het einde van een familie symbool staat voor het einde van een geschiedenis. Vooruitgang wordt hierbij weer afgebroken door irrationaliteit en impulsiviteit. Het is eigenlijk gewoon een novelle op zichzelf.

Geschiedenis en eindigheid, water en land, destructie en opbouw. Swift speelt in dit boek subliem met uitersten die in het dagelijks leven eerder statisch en constant lijken. Zoals een waterlandschap saai oogt, totdat overstromingen en windvlagen het ogenschijnlijk monotone landschap in crisis brengen. Evenals een waterlandschap blijkt geschiedenis een proces van het eindeloos heroveren wat verloren is gegaan. Het enige wat van vooruitgang rest, is dat wat niet door de tijd wordt verorbert. Wat in ieder geval overeind blijft, is dat Waterland een uitzonderlijk sterk boek is dat ik gebiologeerd in een rap tempo uitlas.

» details   » naar bericht  » reageer  

Metsiers, De - Hugo Claus (1951) 4,0

2 juli, 22:07 uur

stem geplaatst

» details