Via deze pagina blijf je op de hoogte van recente stemmen, meningen en recensies van Lalage.
Standaard zie je de activiteiten in de huidige en vorige maand. Je kunt ook voor een van de volgende perioden kiezen:
januari 2023, februari 2023, maart 2023, april 2023, mei 2023, juni 2023, juli 2023, augustus 2023, september 2023, oktober 2023, november 2023, december 2023, januari 2024, februari 2024, maart 2024
Gott Braucht Dich Nicht: Eine Bekehrung - Esther Maria Magnis (2012)
Dit kom je zelden tegen: een autobiografische roman waarin het geloof in God en de worsteling daarmee centraal staat. De vader van de schrijver overlijdt als ze 17 is en een paar jaar later volgt haar broer. Dat is heftig, maar om één of andere reden komt het niet bij mij binnen.
De Nederlandse voorkant vind ik spuuglelijk, de Nederlandse titel slecht gekozen en de vergelijking met het circus in het midden van het boek is ook helemaal niet mijn smaak.
»
details
» naar bericht » reageer
Bergje. Een Wandeling - Bregje Hofstede (2020)
Als je wandelt, zie je onderweg van alles. Bregje beschrijft dieren of sporen van dieren en het machtige landschap om zich heen. Maar het is niet alleen maar mooi. Wat ze als kind niet zag, is dat voor het toerisme ook natuur aangetast wordt, bijvoorbeeld bij het bouwen van skiliften. Bregje worstelt ook met haar eigen sombere buien, maar wandelen helpt.
Bergje – Bregje Hofstede | Lalagè leest - lalageleest.nl
»
details
» naar bericht » reageer
Barnen ifrån Frostmofjället - Laura Fitinghoff (1907)
Dit verhaal is gebaseerd op de hongersnood in Zweden van 1868. An Rutgers van der Loeff heeft de vertaling van haar moeder bewerkt en daarna is het nogmaals gemoderniseerd, zodat kinderen en volwassenen van nu het gemakkelijk kunnen lezen. Hier en daar wordt een woord toegelicht in een voetnoot.
De kinderen lijken heel anders dan kinderen van nu. Ze zijn heel ijverig en helpen meteen mee in het huishouden als ze ergens te gast zijn. Er is geen kattenkwaad te bekennen. Misschien is het de bedoeling dat dit verhaal als voorbeeld dient voor de kinderen die het lezen. Tijdens het lezen denk ik hier overigens niet zo over na. Het is een spannend verhaal en ik hoop zo dat die arme kinderen een veilig thuis krijgen en dat ze elkaar ooit nog terug zullen zien.
De kinderen van de Grote Fjeld – Laura Fitinghoff | Lalagè leest - lalageleest.nl
»
details
» naar bericht » reageer
Liefde, Liefde - Fleur Bourgonje (2020)
»
details
» naar bericht » reageer
D (A Tale of Two Worlds): A Modern-day Dickensian Fable - Michel Faber (2020)
Op een dag praten Dhikilo’s ouders bij het ontbijt geen normaal Engels meer, maar ze spreken de letter d niet meer uit. Op straat ziet Dhikilo dat de d ook is verdwenen op de straatnaambordjes.
Daarna neemt het verhaal een paar verrassende wendingen. Het is al een beetje surrealistisch met het verdwijnen van een letter, maar het tweede deel van het boek is een spannend fantasieverhaal. Het is geweldig bedacht en zo leuk om te lezen.
D – Michel Faber | Lalagè leest - lalageleest.nl
»
details
» naar bericht » reageer
Wild Silence, The - Raynor Winn (2020)
Het maakt niet uit waar Raynor Winn over schrijft, alles is boeiend en zo mooi beschreven: het sterfbed van haar moeder, herinneringen aan haar jeugd en de eerste jaren met Moth, hun nieuwe avontuur op een vervallen boerderij, klimaatverandering, haar eerste ervaringen als optredend schrijver en tot slot een prachtige wandeltocht op IJsland.
The wild silence – Raynor Winn | Lalagè leest - lalageleest.nl
»
details
» naar bericht » reageer
Dijk Waarlangs We Lagen, De - Fleur Bourgonje (1999)
Voor zijn vijftigste verjaardag nodigt Pieter zijn vrienden van vroeger uit. Toen ze achttien waren, maakten ze met z’n achten een boottocht op het IJsselmeer. Nu is het tijd voor een reünie. Fleur Bourgonje weet me steeds in een paar zinnen al te interesseren voor degene die aan het woord is.
Terwijl ze zich voorbereiden op de reünie, een jurk uitzoeken of zich afvragen of ze wel zullen gaan, komen herinneringen boven aan dertig jaar geleden. Als ik het uit heb, lees ik het eerste deel nog eens, dat ik nu beter kan plaatsen. Ik geniet nog even van de prachtige zinnen. Wat een mooi boek.
De dijk waarlangs we lagen – Fleur Bourgonje | Lalagè leest - lalageleest.nl
»
details
» naar bericht » reageer
Babel: De Twintig Reuzentalen van de Wereld - Gaston Dorren (2019)
In elk hoofdstuk vertelt Gaston Dorren over de eigenschappen van de taal en over de historie, waarbij de focus soms meer op taalkunde en soms meer op geschiedenis ligt. Het is steeds weer een verrassing waar de schrijver mee komt.
Gaston Dorren heeft het gepresteerd om over twintig talen te schrijven, waarvan hij de meeste niet beheerst. Zijn liefde voor taal blijkt ook uit geinige woordspelingen, neologismen en bijna vergeten woorden, maar net niet zo veel dat het vervelend wordt.
Babel: de 20 reuzentalen van de wereld | Lalagè leest - lalageleest.nl
»
details
» naar bericht » reageer
Middle England - Jonathan Coe (2018)
Gelezen voor de leesclub, zonder de andere delen van de trilogie te hebben gelezen, maar dat lijkt geen probleem. Dit boek leest lekker vlot en het is uitstekend vertaald. Toch heb ik geen inspiratie om erover te bloggen. Misschien komt dat doordat de personages me niet zo aanspreken. Sommige aspecten vind ik wel interessant, zoals of je een goed huwelijk kunt hebben met iemand die totaal andere politieke denkbeelden heeft
»
details
» naar bericht » reageer
Alfabet van die Voëls - S.J. Naudé (2011)
Er wordt veel gereisd en de personages, die wel allemaal zijn opgegroeid in Zuid-Afrika, wonen vaak in andere werelddelen. Binnen een verhaal wordt vaak heen en weer gesprongen tussen het heden en herinneringen. Er vallen heel wat parallellen te trekken en het verleden heeft duidelijk invloed op het gedrag en de ervaringen van de personen in het nu.
Dit boek spreekt me vooral aan vanwege de schrijfstijl van S.J. Naudé. Het is een aanrader voor de literatuurliefhebber die graag verder kijkt dan haar eigen straat.
Leesreis om de wereld: Zuid-Afrika | Lalagè leest - lalageleest.nl
»
details
» naar bericht » reageer