Via deze pagina blijf je op de hoogte van recente stemmen, meningen en recensies van Lalage.
Standaard zie je de activiteiten in de huidige en vorige maand. Je kunt ook voor een van de volgende perioden kiezen:
januari 2023, februari 2023, maart 2023, april 2023, mei 2023, juni 2023, juli 2023, augustus 2023, september 2023, oktober 2023, november 2023, december 2023, januari 2024, februari 2024, maart 2024
Stroopgraf voor de Bij, Een - Tom Hofland (2023)
»
details
Oblomov - Ivan Gontsjarov (1858)
Ilja Iljitsj Oblomov komt de eerste tweehonderd bladzijden amper zijn bed uit. Dat klinkt saai, maar het is geweldig beschreven, tot in detail. De meeste van de honderden bladzijden heb ik mij prima vermaakt. Dialogen worden afgewisseld met filosofische gedachten in mooie zinnen. De vertaling van Arthur Langeveld uit 1994 is elegant en vloeiend.
Oblomov – Ivan Gontsjarov | Lalagè leest - lalageleest.nl
»
details
» naar bericht » reageer
Anomalie, L' - Hervé Le Tellier (2020)
»
details
Seryje Ptsjely - Andrej Koerkov (2018)
Sergejitsj stookt kolen in zijn kachel, zet thee en drinkt af en toe een borrel. Zijn idyllische leven op het platteland staat in schril contrast met de oorlog, die hij om zich heen hoort. Andrej Koerkov beschrijft het geweldig. Vertaler Arie van der Ent maakt hier en daar een vreemde woordkeus, maar over het algemeen leest het prettig.
Halverwege het boek gaat Sergejitsj weg uit zijn geliefde dorp, in zijn oude auto. Hij zet de bijenkasten op een aanhanger en rijdt rustig richting Oekraïne. Hij heeft het adres van een collega-bijenhouder in de Krim. Zonder haast maakt Sergejitsj zijn reis. Het is spannend en soms maakt hij zich zorgen, bijvoorbeeld bij grensposten. Maar meestal zit hij vrij ontspannen bij zijn tent, kampvuur erbij, bijen losgelaten op een mooie plek.
linkje naar mijn hele bespreking volgt later
»
details
» naar bericht » reageer
Hvitt Hav - Roy Jacobsen (2015)
»
details
» naar bericht » reageer
Vrede op Aarde: Heil en Redding in Deze Tijd - Stefan Paas (2023)
Het eerste deel is erg boeiend en ik heb veel zinnen gemarkeerd. Hierin gaat het over de geschiedenis van de visie van christenen op bekering en over christenen tijdens de slavernij. Het duurt wel vrij lang voor Stefan Paas tot zijn antwoord komt op de vraag: hoe kan je het christelijk geloof laten aansluiten bij onze tijd en cultuur? En als hij daar dan eindelijk is, volgt er nog een taai laatste deel waar ik maar moeilijk doorheen ben gekomen.
»
details
» naar bericht » reageer
Suster Bertken. Het Wonderlijke Verhaal van de Utrechtse Kluizenares Die Zich 57 Jaar Lang Vrijwillig Liet Opsluiten - Frans Willem Verbaas (2023)
De schrijver heeft zich helemaal ingeleefd in hoe het leven van Suster Bertken eruit moet hebben gezien, resulterend in deze roman. Als ze 84 jaar is, wordt de Buurkerk verbouwt en de kluis zal worden verplaatst. Dat ziet de zuster niet zitten. Aan de hand hiervan wordt een spannende verhaallijn ingezet, die wordt afgewisseld met de geschiedenis van Berta’s jonge jaren.
Suster Bertken – Frans Willem Verbaas | Lalagè leest - lalageleest.nl
»
details
» naar bericht » reageer
Rigels Øyne - Roy Jacobsen (2017)
»
details
» naar bericht » reageer
Bare en Mor - Roy Jacobsen (2020)
In het vierde en laatste deel De kinderen van Barrøy keren diverse familieleden weer terug naar het eiland. En dan wonen er ineens wel acht kinderen in twee huizen. Er gebeurt van alles en nog wat. Sommige gebeurtenissen springen eruit, maar verder kabbelt het wat voort. Jaren verstrijken en de kinderen groeien op.
Vervolg van de Barrøy-serie – Roy Jacobsen | Lalagè leest - lalageleest.nl
»
details
» naar bericht » reageer
Grădina de Sticlă - Tatiana Țîbuleac (2018)
Dit boek heeft een bijzondere, drukkende sfeer. In het begin moet ik er echt even in komen. Maar de korte hoofdstukken zorgen dat ik het toch vlot uitlees. De hoofdpersoon zegt dat ze niet in het algemeen kan vertellen hoe het in die jaren in Moldavië was, als haar Roemeense collega’s daarnaar vragen. Bovendien was zij een kind, later een tiener, met haar eigen problemen die zwaarder wogen dan de politieke situatie van het land. Toch merk je in dit verhaal dat dat invloed heeft. Het geeft een beeld van een ver land waar ik nog niets over wist, en nu een beetje.
Leesreis om de wereld: Moldavië | Lalagè leest - lalageleest.nl
»
details
» naar bericht » reageer
Leer Me Alles Wat Je Weet - Hanna Bervoets (2023)
In dit boek vertelt Jodie het verhaal van haar overleden geliefde Daniel, in bijna zeshonderd bladzijden. En toch weet Hanna Bervoets me steeds te boeien. Door het hele boek heen wordt de spanning subtiel opgevoerd, door vooruit te verwijzen naar Daniels dood en de periode ervoor, waarin de relatie tussen Jodie en Daniel wat scheurtjes begon te vertonen. Ook de verhouding met familie en vrienden ontwikkelt zich door de jaren heen.
Lees mijn hele bespreking op Leer me alles wat je weet – Hanna Bervoets | Lalagè leest - lalageleest.nl
»
details
» naar bericht » reageer
Klapwaakster of Hoe de Dansplaag Begon, De - Diane Busink (2023)
»
details
» naar bericht » reageer
Café Dorian - Gilles van der Loo (2023)
In het begin van het boek geniet ik van de sfeer en de mooie zinnen, maar het gaat me steeds minder boeien. Ook vind ik de spanningsopbouw te zwak. De ontknoping is goed bedacht, maar het is al te veel ingezakt. Ik vind dit goed geschreven, maar niet meeslepend genoeg.
Café Dorian – Gilles van der Loo | Lalagè leest - lalageleest.nl
»
details
» naar bericht » reageer
Night Side of the River, The - Jeanette Winterson (2023)
»
details
» naar bericht » reageer
Secret Garden, The - Frances Hodgson Burnett (1911)
»
details
» naar bericht » reageer