Hier kun je zien welke berichten Donkerwoud als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Saison en Enfer, Une - Arthur Rimbaud (1873)
Alternatieve titel: Een Seizoen in de Hel
Sandstorm - Henry Shukman (2005)
Saturday - Ian McEwan (2005)
Alternatieve titel: Zaterdag
Schervengericht: Een Transatlantische Tragedie, Het - A.F.Th. (2007)
Alternatieve titel: Homo Duplex cyclus
Schitterend Gebrek, Een - Arthur Japin (2003)
Secret Lives of Baba Segi's Wives, The - Lola Shoneyin (2010)
Alternatieve titel: De Vrouwen van Baba Segi
Secret Speech, The - Tom Rob Smith (2009)
Alternatieve titel: Kolyma
Sefer Hadikdoek Hapnimi - David Grossman (1991)
Alternatieve titel: De Uitvinder van Geheimen
Sense of an Ending, The - Julian Barnes (2011)
Alternatieve titel: Alsof Het Voorbij Is
In exact 150 pagina's laat Julian Barnes (valse) herinneringen aan een mensenleven voorbij glijden. Hoofdpersonage Tony lijdt aan de oudemannenkwaal dat de intensiteit van zijn levendige jeugdherinneringen los gezongen zijn van de weerbarstige realiteit. Zo voelt het voor hem volstrekt logisch dat kwajongensstreken in een schoolklas en een onbevredigend geëindigde kalverliefde, meer indruk op hem maken dan twaalf jaar huwelijk en de geboorte van een kind. Dan krijgt de weemoedige oude zak een bericht dat gekoppeld is aan die vormende jeugdjaren. Opeens gaat zijn nostalgisch gekleurde perceptie barstjes en ongerijmdheden vertonen. De enige die de verlossende antwoorden heeft, is zijn vroegere vlam Veronica, maar die heeft een pijnlijke band met hetzelfde verleden dat hij tracht te ontrafelen.
‘
'The Sense of an Ending’ (2010) is een toonbeeld van puur vakmanschap. Het roept filosofische overpeinzingen op of onze 'oudere zelf' nog rekenschap af moet leggen over de keuzes en daden van onze 'jongere zelf'. Is iemand op leeftijd dezelfde persoon als de opgroeiende mens waar hij/zij uit voortgekomen is? Kunnen we onszelf 'echt' kennen, of is de persoon die we vroeger waren alleen nog te kennen via de nostalgische blik waarmee we gebeurtenissen accentueren, vervormen, anders invullen of dingen verdrukken die te pijnlijk zijn om van onszelf te accepteren? 'The Sense of an Ending' als de breuk tussen onze jongere zelf tegenover de oudere zelf die altijd maar vanuit een nostalgisch gekleurd filter terug kan kijken.
Daarnaast is het een fijne maatschappijkritische blik op het nostalgische weemoed naar een tijdsgeest die in ons culturele geheugen resoneert als ‘The groovy sixties’. Die esthetisch plezante tijd van mannen in maatpakken (á la Mad Men) die kerkelijke geboden achter zich laten voor seksuele revolutie en emancipatie. 'The Sense of an Ending' als de huidige tendens om The sixties te romantiseren als een kantelpunt in de 20e-eeuwse geschiedenis, terwijl het seksistische juk van ouderwetse zeden en gewoonten nog immer haar duistere schaduw wierp over hoe verschillende geslachten met elkaar omsprongen. Achter de façade van een nieuw ontstaan wereldbeeld bestond nog immer een maatschappij waarbinnen ongehuwde zwangerschap en vrije seksualiteit gedomineerd werden door een puriteins verlangen om christelijke waarden erdoor te drukken. Een kant die we maar al te graag 'vergeten' omwille van de romantische gevoelens die The Stones, The Beatles en andere cultuuruitingen bij ons oproepen.
De roman riep bij mij parallellen op met 'On Chesil Beach' (2007) van Ian McEwan. Een contemporaine reflectie op seksualiteit tussen mannen en vrouwen in de jaren zestig als iets waar er een idee begon te ontstaan van vrijheid en gelijkheid tussen de seksen, maar waar ouderwetse zeden en normen nog immer van grote invloed waren op hoe geslachten en genders geordend waren binnen keurige maatschappelijke normen. In deze roman zijn het de vrouwelijke stemmen die nog altijd gesmoord worden door mannelijk hoofdpersonage Tony in zijn onvermogen om ze te begrijpen. Zo we geneigd zijn de jaren zestig te plaatsen als het moment waarop emancipatoir bewustzijn haar intrede deed in ons collectieve denken; zo laat Barnes zien dat de geschiedenis zijn hiaten en tegenstrijdigheden heeft, dat veel verloren is gegaan in de romantisering van het tijdvak. Dat de jaren zestig misschien nog niet zo'n einde heeft betekend voor seksisme, gender ongelijkheid als het in de populaire beschouwingen toegedicht wordt.
Tony is een nostalgische oude zak die het niet lukt om de vrouwen in zijn leven (zowel jeugdliefde Veronica als zijn uiteindelijke vrouw Margaret) los te zien van zijn eenzijdige blik. De tijd is veranderd sinds zijn noodlottige jeugdliefde tot een einde is gekomen, maar nog altijd worstelt hij met een onvermogen om te begrijpen wat de vrouwen in zijn leven bezighoudt (en hield). Het zaadje voor emancipatie is gelegd, maar de aanzet daartoe wordt nog bemoeilijkt door een nostalgisch verlangen naar een tijd waarin men heden ten dage met enige romantiserende verheerlijking op terugkijkt.
Serial Killers Club, The - Jeff Povey (2006)
Alternatieve titel: De Seriemoordenaarsclub
Sex and the Citadel: Intimate Life in a Changing Arab World - Shereen El-Feki (2014)
Alternatieve titel: Seks en de Citadel
Dit werk is meer journalistiek dan harde wetenschap, dus verwacht voornamelijk ervaringsverhalen die ondersteund worden door wetenschappelijke feiten. Die aanpak maakt het tot een toegankelijk en bijzonder luchtig werk waar gemakkelijk door te lezen valt. Een minpunt van deze aanpak is dat haar ambities veel verder reiken dan wat het werk uiteindelijk kan bieden. Veel van de interessante onderwerpen die zij aansnijdt, zouden het beste tot hun recht komen in lijvige boekwerken die over specifieke onderwerpen gaan. El-Feki heeft in ieder geval meer dan genoeg stof voor toekomstig werk.
Shadow Rising, The - Robert Jordan (1992)
Alternatieve titel: De Komst van de Schaduw
Shalimar the Clown - Salman Rushdie (2005)
Alternatieve titel: Shalimar de Clown
She’s Come Undone - Wally Lamb (1992)
Alternatieve titel: Walvismuziek
Shengsi Pilao - Guan Moye (2006)
Alternatieve titel: Life and Death Are Wearing Me Out
Showa Kaiyô Daizenshuû - RyĆ« Murakami (1994)
Alternatieve titel: De Karaokeoorlog
Silence Is My Mother Tongue - Sulaiman Addonia (2018)
Alternatieve titel: Stilte Is Mijn Moedertaal
'Stilte is mijn moedertaal' (2018) is een broeierige coming-of-age roman over de seksuele ontluiking van een tienermeisje op een plek waar niet-heteronormatieve verlangens (incest, homoseksualiteit) genadeloos worden afgestraft. Zeker een tienermeisje als Saba moet het ontgelden als zij te maken krijgt met vrouwenbesnijdenis, een gearrangeerde huwelijk en zelfs die constante dreiging ervaart van een zedenrechtbank om 'overspelige vrouwen' terecht te wijzen. (Daar vallen slachtoffers van seksueel misbruik trouwens ook onder.) Wat mij raakt aan 'Stilte is mijn moedertaal' (2018) is dat Saba geen andere keus heeft dan gelaten haar nieuwe realiteit te accepteren. Geen ruimte voor rouwverwerking of gezonde heling, maar elk moment kan Saba afgestraft worden omdat ze een seksueel wezen is als ieder ander mens. En toch blijft ze hopen dat die school er komt om controle te krijgen over haar eigen lichaam en geest. Zodat de tijd weer in beweging komt.
Sisters Brothers, The - Patrick deWitt (2011)
Alternatieve titel: De Gebroeders Sisters
Six Suspects - Vikas Swarup (2008)
Alternatieve titel: Zes Verdachten
Sjinel - Nikolaj Gogol (1842)
Alternatieve titel: De Mantel
Slaap Zacht, Johnny Idaho - Auke Hulst (2015)
Zo groots als de opzet is, zo voorspelbaar en clichématig is het uiteindelijk uitgewerkt. Eerlijk gezegd voelt het boek meer als de ijverige fanfiction van een tech-nerd dan als een volwaardig literair werk. 'The Circle' (2013) meets 'Cloud Atlas' (2004) meets 'Brave New World' (1932) meets 'Gattaca' (1997) meets 'Blade Runner' (1982). Dan helpt het ook niet mee dat de link met de alledaagse werkelijkheid er zo dik bovenop ligt, dat 'het fantastische' zelf weinig fantasievol of beeldend wordt beschreven. Veel semi-hippe dialogen die nergens heen gaan en een plot dat geforceerd de elementen uit andere werken neemt (maar niet dezelfde gevoelens van spanning of sensatie oproept, omdat het uiteindelijk geen puur genrewerk is en daarom de nadruk op andere accenten ligt.) Het is niet eens dat Hulst slecht schrijft, maar hij laat teveel kansen liggen om iets literairs toe te voegen aan een genre dat al zo rijk vertegenwoordigd is.
Slap, The - Christos Tsiolkas (2008)
Alternatieve titel: De Klap
Sterk punt aan de roman is dat het de veelheid aan verschillende subjectieve visies op de wereld weet te vangen in die acht hoofdstukken. Het weet zo haarscherp in beeld te brengen welke paradoxale tegenstrijdigheden er bestaan binnen algemeen geldende opvattingen van ons huidige tijdsbeeld. Minder interessant vond ik de vele overbodige verwijzingen om aan te geven dat het zich in onze tijd afspeelt. Tsiolkas valt iets te vaak terug op het noemen van ''pop culture references'' en voorspelbare discussies over afgezaagde onderwerpen als global warming, globalisering, de Islam, etc. Daarnaast vond ik dat er een wel erg overdreven seksueel beeld getint beeld geschetst moet worden. Als we Tsiolkas moeten geloven is iedereen maar bezig met wilde seks en overspel. Misschien bedoeld als een statement naar de seksuele moraal in de moderne maatschappij, maar het leidde mij nogal af omdat het allemaal zo expliciet en weinig subtiel wordt beschreven.
Als beschouwing van de moderne tijd prefereer ik The Terrible Privacy of Maxwell Sim omdat hierin ook daadwerkelijk een creatieve draai gegeven wordt aan fenomenen die onze tijdsgeest tekenen en niet alleen maar ernaar verwijst.
Slaughterhouse-Five - Kurt Vonnegut (1969)
Alternatieve titel: Slachthuis Vijf
Slembroucks, De - Peter Theunynck (2016)
Small Place, A - Jamaica Kincaid (1988)
Snow Falling on Cedars - David Guterson (1994)
Alternatieve titel: Ceders in de Sneeuw
Het enige minpuntje is een wat corny einde, waarin gesteld wordt dat ondanks alle ongelukken in de wereld,het menselijke hart feilloos is. Tsja, daar ben ik het niet helemaal mee eens na het lezen van de roman, want het had weinig gescheeld of Kabuo zou een fikse straf hebben ontvangen door een onwetende jury.
Neemt niet weg dat ik het als een zeer innemende roman heb ervaren. Vooral de passages over het vissen zijn echt ontzettend treffend en sfeervol beschreven. Je zou zo een baan opzeggen en zelf visser worden op een Amerikaanse rivier/meer.
Sogno della Macchina da Cucire, Il - Bianca Pitzorno (2018)
Alternatieve titel: De Stof in Haar Handen
Sombra del Viento, La - Carlos Ruiz Zafón (2001)
Alternatieve titel: De Schaduw van de Wind
Son of the Circus, A - John Irving (1994)
Alternatieve titel: Een Zoon van het Circus
Soort Familie, Een - Kees van Beijnum (2010)
Het verhaal begint echter in het nu, met een Teun van middelbare leeftijd die zich vooruit probeert te werken in de verkoop van kopieermachines. Hij is gedesillusioneerd, ontevreden met zijn baan, en zijn enige liefde is hij verloren aan een oude jeugdvriend. Die pijn doet hem terugdenken aan de tijd waarin hij opgroeide in het dorpje Wieringen. Na enkele- ietwat karikaturale- scenes rond de verkoop van de kopieermachines zoomt het verhaal in op de gebeurtenissen die ertoe hebben geleid dat Teun zijn rotsvaste geloof in bepaalde idealen is kwijtgeraakt. Vanaf dat punt zal het zich vooral focussen op de eerder genoemde coming-of-age in de jaren tachtig.
Kees van Beijnum komt het best tot zijn recht als zijn verhalen recht voor zijn raap zijn, weinig bladzijdes die, met een paar treffende beschrijvingen, tot de kern komen. In zijn vorige roman Paradiso had hij aanzienlijk minder bladzijdes nodig. Nu deze roman iets meer uitwaaiert en er meer aandacht naar sfeerbeschrijvingen gaat, begint op te vallen hoe herhalend zijn gekozen metaforen eigenlijk zijn. Alles wijst op de tragedie die in de laatste hoofdstukken volgt. Hoewel dat in eerste instantie spanning en beklemming oproept, gaat het later tegen staan als er weer een situatie wordt opgeroepen waar de hoofdpersoon zijn eigen gevoelens koppelt aan eendeneieren, duiven en meerkoeten. Het is op zichzelf allemaal mooi gevonden, maar in de roman als geheel was het beter tot zijn recht gekomen als er een paar sterke vondsten uit waren geselecteerd. Bijrollen- zoals Avron, Yuang, de familie rond Bruul, Steef, e.a- zijn veelvuldig aanwezig maar worden vervolgens maar amper uitgewerkt en geen van hen krijgt de diepere laag die ze verdient.
Waar ik Kees van Beijnum wel om bewonder is de geloofwaardige dualiteit die hij in zijn hoofdpersoon weet te verwerken. We worden helemaal meegenomen in de twijfels en angsten van een jonge mens en hoe hij moet constateren dat zijn familie niet de veilige haven is die wenselijk is voor zijn ontwikkeling. De mooiste fragmenten uit het boek zijn dan ook de momenten waarop Teun en Hans toenadering tot elkaar zoeken als een soort bastion tegen de verstikkende familiesfeer.
Het is een onderhoudend en bij vlagen bloedmooi boek, maar op bepaalde punten stelt het net iets te vaak teleur. En dat is jammer, want in van Beijnum hebben we een vaardige Nederlandse schrijver met genoeg talent om tot een meesterwerk te komen. Het is er alleen (nog) niet helemaal uitgekomen.