Via deze pagina blijf je op de hoogte van recente stemmen, meningen en recensies van -JB-.
Standaard zie je de activiteiten in de huidige en vorige maand. Je kunt ook voor een van de volgende perioden kiezen:
januari 2023, februari 2023, maart 2023, april 2023, mei 2023, juni 2023, juli 2023, augustus 2023, september 2023, oktober 2023, november 2023, december 2023, januari 2024, februari 2024, maart 2024
Als de Winter Voorbij Is - Thomas Verbogt (2015)
»
details
Válás Budán - Sándor Márai (1935)
"De Nacht voor de Scheiding" heeft alles wat je in een boek van Marai wil vinden: melancholie, uitgediepte personages en een klein beetje intrige. Heerlijk! Het boek komt wat traag op gang, maar in het tweede deel bouwt de spanning langzaam op. Schitterend is hoe hoofdpersoon rechter Kõmives steeds bewuster wordt van zijn rol in het verhaal, maar (mede) daardoor ook zijn eigen leven onder de loep neemt. Critici zullen misschien zeggen dat Marai zichzelf een beetje herhaalt, maar als liefhebber van zijn boeken vind ik dat geen enkel probleem. Opnieuw een sterk boek!
»
details
» naar bericht » reageer
Ask the Dust - John Fante (1939)
Aan mij was deze roman van Fante helaas niet zo besteed. Ik vind Bandini een nogal karikaturaal personage en daardoor volstrekt oninteressant (Waarom hij opeens gaat schrijven komt bijvoorbeeld totaal uit niets). De vergelijking met Bukowski dringt zich uiteraard op, aangezien Fante een voorbeeld voor hem was. Maar dan vind ik Bukowski toch veel humoristischer en daardoor leesbaarder. Misschien is het een kwestie van smaak, maar voor mij voorlopig geen tweede Fante.
»
details
» naar bericht » reageer
Trafikant, Der - Robert Seethaler (2012)
De Weense Sigarenboer is een vermakelijke comming of age roman, die speelt vlak voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Het boek speelt vanuit het perspectief van de 17-jarige Franz, die weg van zijn vertrouwde omgeving moet zien te overleven als knecht in een tabakwinkel. In Wenen zoekt hij nieuwe zekerheden en krijgt hij adviezen van de vaste klant Sigmund Freud. Als Oostenrijk zich voorbereidt op de Annschluss en joden het steeds moeilijker krijgen in Wenen, wordt Franz in korte tijd volwassen.
Het boek biedt een mooi verhaal over een jonge die zijn eigen weg leert vinden en langzaam al zijn zekerheden verliest, maar is ook snel weer vergeten.
»
details
» naar bericht » reageer
Smert Ivana Iljitsja - Lev Tolstoj (1886)
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren
»
details
Io Non Ho Paura - Niccolò Ammaniti (2001)
»
details
Melancholia I - Jon Fosse (1995)
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren
»
details
When We Were Orphans - Kazuo Ishiguro (2000)
»
details
Kojinteki na Taiken - Kenzaburo Oë (1964)
"Het Eigen Lot" was mijn eerste kennismaking van Kanzaburo Oë en maakte meteen veel indruk. Het boek vertelt het verhaal van een jongeman die niet goed om weet te gaan met de geboorte van zijn zoontje met een ontwikkelingsstoornis. Hij loopt weg voor verantwoordelijkheden en vlucht in drank en vreemdgaan. Hoewel het soms moeilijk relateren is aan de keuzes die hij maakt, weet Oë je wel helemaal mee te laten voelen met zijn worsteling. De sociale gewoontes van de Japanse cultuur maakt het verhaal soms nog meer vervreemdend. Toch zal iedereen herkennen dat bij grote gebeurtenissen in je leven, alles even stil lijkt te staan en sommige dingen opeens onbelangrijk zijn. Oë weet dit zeker overtuigend te beschrijven. Voor mij gaat dit boek daarom vooral over de worsteling met tegenslagen, verwachtingen en angsten in welke vorm dan ook en ook wel een beetje over volwassen worden. Schitterend boek, smaakt naar meer!
»
details
» naar bericht » reageer