menu

Via deze pagina blijf je op de hoogte van recente stemmen, meningen en recensies van Raspoetin. Standaard zie je de activiteiten in de huidige en vorige maand. Je kunt ook voor een van de volgende perioden kiezen: januari 2023, februari 2023, maart 2023, april 2023, mei 2023, juni 2023, juli 2023, augustus 2023, september 2023, oktober 2023, november 2023, december 2023, januari 2024, februari 2024, maart 2024

Conversaties: In Gesprek met Milan Kundera, Julien Gracq, James Purdy E.A. - Jan Siebelink (2012) 4,0

16 juli 2019, 15:04 uur

Geleend bij de bibliotheek; eigenlijk enkel vanwege het aandeel van Milan Kundera (waar hij op voorzijde van de omslag staat, in gesprek met Jan Siebelink in het Pulitzerhotel in Amsterdam in 1978). Maar nu ik het boek lees zijn de andere hoofdstukken over de overige schrijvers ook bijzonder leuk en leerzaam; en inspireert het tot lezen van nog meer(!) boeken.

Ik vind de titel Conversaties een beetje vreemd gekozen gezien er schrijvers voorbij komen die Siebelink niet heeft gesproken omdat ze lang en breed dood zijn, zoals Proust en Huysmans.

Voor wie er nieuwsgierig is; zijn dit de hoofdstukken:

Oscar van den Boogaard - Bij wijze van voorwoord
1. Johan Polak - De betovering
2. Paul Verlaine - Verlaine en de verleiding
3. J.-K. Huysmans - Geflambeerde punch voor de geest
4. Marcel Proust - De tafel van Proust
5. Drieu la Rochelle - Een man overdekt met vrouwen
6. Emmanuel Bove - Koude karakters
7. James Purdy - Vrouwen van beide seksen hebben mijn werk gekraakt
8. E.M. Cioran - De moeheid van onze planeet
9. André Gide - De immoralist
10. Edmond en Jules de Goncourt - De sergeanten van de Franse literatuur
11. Jean de Tinan - De prins van nachtelijk Parijs
12. Julien Green - Een roman is gemaakt van het kwaad, zoals een tafel van hout
13. Antonin Artaud - Mijn bewustzijn heeft geen vast standpunt
14. Max Jacob - God is een ui
15. Julien Gracq - Het moderne avontuur is de afwezigheid van Avontuur
16. Stéphane Mallarmé - De kwintessens van het onbegrijpelijke
17. Milan Kundera - De grappen krijgen hun zin in een decor van kadavers
18. Jean-Paul Sartre - De diepe wond van Gustave Flaubert
19. Roger Vailland - Vailland en de regels van het ‘spel’
20. Arthur Rimbaud - Rivaal van God

» details   » naar bericht  » reageer  

Dernier Après-midi d'Agnès: Essai sur l'Oeuvre de Milan Kundera, Le - François Ricard (2003) 3,0

Alternatieve titel: Agnes' Laatste Middag: Een Inleiding tot het Werk van Milan Kundera, 14 juli 2019, 23:04 uur

Tegenvallend werk dat het oeuvre van Milan Kundera tot en met het boek Onwetendheid uit 2002 behandelt waar ik bar weinig van opstak (enkel hoeveel hoofdstukken alle boeken van Kundera bevatten). De schrijver François Ricard verzandt voornamelijk in academisch geneuzel en doet nogal moeilijk. Zie onderstaand voorbeeld.
(reactie op ander bericht)


Volgens mij bedoelt Ricard in bovenstaande verhandeling enkel te zeggen dat een padenroman - wat dat ook mag zijn - meer diepgang heeft. Ik kan me herinneren dat Kundera een soort gelijke uitleg heeft in zijn essays over de romankunst en dat hij daar ook het begrip polyfoon gebruikt. Zou het zo zijn dat Ricard dezelfde term toepast op het werk van Kundera?

Daarnaast laat je niet misleiden door de ondertitel. Het essay vergt toch de nodige voorkennis van het werk van Kundera en kan allicht bepaalde zaken verklappen.

» details   » naar bericht  » reageer  

Nineteen Eighty-Four - George Orwell (1949) 4,0

Alternatieve titel: 1984, 9 juli 2019, 08:27 uur

In het kader van een cursus Business Engels op het werk heb ik het boek Nineteen Eighty-Four gelezen. Een Engels exemplaar uit de Zwarte Lijster (Blackbird) serie dat misschien wel meer dan 15 jaar in mijn boekenkast stof heeft staan vangen en inmiddels vier keer met mij mee is verhuisd.

Ooit lang geleden aan begonnen, maar niet ver gekomen. Ik meen enkel het eerste hoofdstuk. Te somber, wat ik mij herinneren kan en waarschijnlijk was mijn Engels toentertijd ook niet toereikend genoeg om het boek volledig tot me te nemen. Ik heb daarom lang met het idee gelopen om eens een Nederlandse vertaling te lezen. Tot mijn Engelse cursus dus.

Ik kan me eigenlijk wel vinden in de meeste kritieken die hier eerder zijn neergepend dat Nineteen Eighty-Four vooral door de sfeer en de setting van het verhaal zo tijdloos is en tot de verbeelding spreekt. Ik zag tijdens het lezen vooral het dictatoriale Oost-Duitsland voor me en in het bijzonder de Stasi gevangenis Hohenschönhausen in Berlijn die heden een museum is.

Ik vraag me eigenlijk af of George Orwell nou zoveel toekomstvisie moet worden toegedicht. De meest uiteenlopende menselijke verschrikkingen hadden zich net in Europa voorgedaan toen hij dit boek in 1949 schreef. Daarnaast las ik in een summiere biografie over de schrijver dat hij allerlei nare ervaringen had opgedaan in het koloniale Birma, Parijs en de burgeroorlog in Spanje.

Zijn kijk op de wereld was begrijpelijke wijze alles behalve vrolijkmakend, zelfs misantropisch en het vergde niet veel fantasie om te bedenken waar de mens allemaal toe in staat is.

» details   » naar bericht  » reageer