Wat me vooral opviel was de luchtigheid waarmee Fante zijn alter-ego Arturo Bandini leven inblies. Openhartig en warm, tegelijkertijd vol met eerlijkheid over zijn eigen gebreken. Sterk en moedig om zo openhartig en "naakt" als het ware te spreken over jezelf in de vorm van een fictief alter-ego.
Ik maakte kennis met dit boek door een van mijn literaire (anti)helden, Charles Bukowski, die John Fante als god aanschouwde en die als een van zijn grootste inspiratiebronnen geldde voor zijn eigen literaire ambities, werk en uiteindelijke meesterwerken als alter-ego Henry Chinaski. Toch moet ik dan ook eerlijk bekennen dat juist doordat Bukowski zo'n hoge pet van Fante op had, dat ik met torenhoge verwachtingen aan Ask the Dust begon, waarbij ik vooraf al hoopte op die warme zon die schijnt op winterse dagen, zoals Bukowski dat zo sterk doet in met name zijn eerste werken, Post Office en Factotum. Maar ik had af moeten rekenen met die verwachtingen, dat had ik vooraf moeten doen, voor ik het boek op sloeg, maar dat kon ik niet, en daardoor bleef ik ergens steeds met een fanboy Bukowski-bril dit boek van Fante lezen, waardoor ik net niet helemaal Fante tot zijn recht liet komen, en ik mezelf eigenlijk genoodzaakt voel dit boek over een paar jaar nog een keer te lezen.
Ik moet wel zeggen dat ik ondanks de verwachtingen Ask the Dust zeker een aanrader vind, met name omdat het een invloed heeft op het schrijfproces, op het streven naar het schrijven van een verhaal, gedicht, novelle of roman. Dat er geen logica plaatsvindt in het proces. Dat het uit het hart moet komen, en dat er niets of niemand is die kan zeggen wat werkt, en wat niet. Succes is niet de drijvende factor, maar tegelijkertijd beïnvloed het iedere schrijver. Het beïnvloedde Hemingway. Het beïnvloedde Bukowski - het sijpelt tussen de regels door in Hollywood - en het raakte ook Fante, die het maar al te helder duidelijk maakt met zijn alter-ego Bandini. En dát is misschien wel de grootste kracht van het boek. Niet de verwachtingen een primitieve Bukowski te lezen, maar eerder om te lezen hoe openhartig en eerlijk Fante naar zijn eigen persoon is als schrijver en aspirant schrijver. Hij is naakt, en daarmee kwetsbaar, en daarmee mens, en daarmee sterk.