menu

Hier kun je zien welke berichten Sol1 als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Kanarie in de Kolenmijn, De - Marianne Thieme en Ewald Engelen (2016)

4,0
Sol1 (moderator)
Goed geschreven en helder verhaal, voor een verondersteld louter politiek betoog zit er veel meer nuance en diepte in. Daarbij rijk voorzien van bronvermelding.
Of je het altijd met hen beiden eens bent of niet, qua oorzaken en oplossingen die zij aandragen, er worden voldoende problemen gesignaleerd om terdege rekening mee te houden - ook bij het leiden van je eigen leven. Of je op haar partij stemt of niet, dat staat even los, ze komt wel over als één van de meer sympathieke en betrouwbare van wat "het Binnenhof" in politiek opzicht te bieden heeft.

Kavkazskij Plennik - Lev Tolstoj (1872)

Alternatieve titel: De Gevangene in de Kaukasus

3,5
Sol1 (moderator)
Eén van de bekendere (korte) verhalen van Tolstoj, dat in het Russische basisonderwijs ook heel vaak gebruikt wordt. Begin 2016 is dit verhaal van Tolstoj door de Russische stripschrijver en -tekenaar Alexandre Eremine gebruikt als basis voor een stripverhaal; die uitgave lijkt tot Rusland zelf beperkt te zijn gebleven. Het verhaal is daarnaast minstens twee keer verfilmd. Eén keer in 1975 door de Russische regisseur George Kalatozishvili (1929-1984). Die verfilming is op onze zustersite nog niet bekend. Een tweede verfilming uit 1996 is daar wel terug te vinden: Kavkazskiy Plennik (1996) - MovieMeter.nl.


Afgezien van de feitelijke gevangenneming, ontbreken verdere oorlogshandelingen. Het verhaal wordt op subtiele wijze gebracht, met respect over en weer tussen de gevangenen en de Tataren en de Kaukasus en haar natuur als achtergrond daarbij. Het effect van de oorlog op personen en hun gedachten en handelingen wordt daardoor op kleine, menselijke schaal duidelijk gemaakt en zorgt ervoor dat het verhaal raakt en blijft hangen na lezing.

Het oorspronkelijke gedicht van Alexander Poesjkin is inmiddels ook voor toevoeging ingezonden.

Korzina S Elovymi Sishkami - Konstantin Paustovskij (1954)

Alternatieve titel: De Mand met Sparappels

3,5
Sol1 (moderator)
Ik ga er van uit dat Paustovskij (1892-1968) en de Noorse componist Edvard Grieg (1843-1907) elkaar nooit feitelijk ontmoet hebben.

Grieg heeft één van zijn composities opgedragen aan een meisje Dagni Pedersen. Wat Paustovskij hier doet, is het ontstaan van die compositie verklaren door de beschrijving te geven van een fictieve ontmoeting in een herfstwoud tussen Grieg en een jonge Dagni.

Met een paar fraaie en poëtische natuurbeschrijvingen, wordt op eens subtiele manier het belang van de natuur voor de mens aangegeven. Tussen de regels door wordt tegelijk de overdracht van wijsheid en kennis, van oud aan jong, beschreven.

Van Grieg wordt gezegd, dat hij alles uit zijn huis heeft verwijderd dat geluid kan dempen. Hij zit in een kale kamer piano te spelen, terwijl de krekel in de keuken meeluistert en door een kier naar Grieg kijkt. Die heeft liever dergelijke luisteraars, dan duur geklede concertbezoekers.

Oom Nils en tante Magda van Dagni laten zich hier verder gelden. Oom Nils is een dakkamerfilosoof, maar wel sympathiek, die zich graag mistig uitdrukt. Tante Magda is er maar wat graag snel bij om hem verbaal te corrigeren. Ook hier nuchterheid.

Dagni heeft er enige tijd voor nodig om de compositie te horen te krijgen, te laten inwerken, te beseffen dat die voor haar is bestemd. Hoe dat uiteindelijk in zijn werk gaat, de betekenis van muziek, de filosofische slotconclusie: dat alles blijkt pas uit het verhaal zelf.

Door het fictieve karakter, de ontmoeting in het woud, de volledige gedachten van Grieg als hij piano speelt, de manier waarop de conclusie volgt, krijgt het verhaal enigszins het karakter van een sprookje mee.
Een positief sprookje.