Via deze pagina blijf je op de hoogte van recente stemmen, meningen en recensies van Cornelis.
Standaard zie je de activiteiten in de huidige en vorige maand. Je kunt ook voor een van de volgende perioden kiezen:
januari 2023, februari 2023, maart 2023, april 2023, mei 2023, juni 2023, juli 2023, augustus 2023, september 2023, oktober 2023, november 2023, december 2023, januari 2024, februari 2024, maart 2024
Winnifred Onttrekt Zich aan het Oog - Tom Pauka (1981)
Twee leuke verhaallijnen vallen op. De eerste het samen werken aan de verbouwing van hun huis door Winnifred en haar man Hans. Winnifred werkt in de kelder en verzet grond en Hans schildert het huis, boven de grond. De andere verhaallijn is Winnifred's betaald werk dat zij weer oppakt als interim directeur van een landelijke welzijnsstichting met regionale steunpunten, de Budgetstichting. Deze stichting heette oorspronkelijk Hollandse Maatschappij voor Bestedingsvoorlichting aan Minvermogenden. De rijksoverheid wil de stichting korten op haar subsidie, maar deze subsidie nog niet stopzetten, mits er een reorganisatie plaats vindt en er personeel afvloeit. Die verhaallijn vind ik het meest sprankelijk en humoristisch. Wat mij betreft had Pauka dat stuk meer mogen uitbouwen.
»
details
» naar bericht » reageer
Nattsosteren - Unni Lindell (2003)
»
details
Under Venus - Peter Straub (1984)
Het verhaal is niet erg interessant, maar geeft een inkijkje in het leven van twee gegoede families in de niet bestaande stad Plechette City in Wisconsin, USA. December 1969 keert Elliot Denmark met zijn vrouw Vera voor kerstmis terug naar hun geboortegrond. Ze logeren de ene week bij haar ouders en de tweede week bij zijn ouders. Elliot is componist en ze hebben voor hem geregeld dat hij zijn laatste werk daar in de plaatselijke concertzaal kan dirigeren. Elliot gaat langs bij zijn vroegere liefde Anita en raakt dan ook geïnteresseerd in de vrouwelijke oppas van haar zoon. Er zijn allerlei relationele en politieke ontwikkelingen en terugblikken naar het verleden van familieleden. En daarmee is het een tamelijk ‘ouderwetse roman’ geworden, in dit geval met hoofdpersonen die je niet echt pakken. In de laatste zin van de synopsis op de achterflap wordt vermeld dat er in het bos zinloos gedode dieren worden gevonden en de cover van het boek toont een meisjesgezicht achter prikkeldraad. Dat en de reputatie van Straub op horror/thriller gebied kan je doen besluiten dit spannende boek te lezen, maar dan heb je misgegokt. Het wordt nergens spannend in dit tweede boek van deze schrijver dat hij schreef in 1974, maar dat pas in 1984 werd uitgegeven.
»
details
» naar bericht » reageer
Harpiks - Ane Riel (2015)
Wat een gruwelijk goed en ook gruwelijk boek. En een zeer origineel plot. De synopsis lift een tipje van de sluier op. Op de flap van het boek staat dat de auteur de 4 meest prestigieuze literaire prijzen uit Scandinavië won met dit boek. En dat zegt veel gezien het kwalitatief hoge gehalte van de schrijvers daar.
Wat mij betreft een zeer aanbevolen boek.
En het lijkt moeilijk te verfilmen, maar dat is toch inmiddels gebeurd.
»
details
» naar bericht » reageer
Forfeit - Dick Francis (1968)
»
details
Search for Joseph Tully, The - William H. Hallahan (1974)
Opmerkelijk boek met twee grote verhaallijnen die door elkaar heen lopen. Peter Robinson aan de ene kant met de geluiden die hij hoort en zijn buren in het steeds leger wordende flatgebouw en aan de andere kant is er Matthew Willow die een kamer in dat flatgebouw wil huren. Willow is op zoek naar de geschiedenis van de familie Tully die oorspronkelijk uit het VK kwam. En dan zijn er nog een aantal andere personen die een rol spelen in dit verhaal, zoals de hoogleraar geschiedenis Abernathy die het moreel verval in de VS vergelijkt met dat van de Romeinen, van wie een Keizer zijn beleid in belangrijke mate liet bepalen door waarzeggers.Dit boek leest niet zo makkelijk weg, maar houdt je toch in zijn greep door de sfeer van ijzige kou en een onattractieve omgeving waar naar hartenlust gebouwen gesloopt worden. En een zeer goede ontknoping.
»
details
» naar bericht » reageer
Bossu, ou Le Petit Parisien, Le - Paul Féval Père (1858)
In de stijl van de bekende boeken van Alexandre Dumas, een spannend verhaal met intriges tussen de edelen en enkele gevechten met degens. Het maakt veel pagina's aangenaam leesvoer. Opmerkelijk vind ik de herhaalde beschrijving van dronkenschap bij de edelen en de maatschappijkritische aandacht voor de uitgifte van aandelen door Gonzague zonder onderliggend bezit, een soort Ponzi scheme avant la lettre. Maar ik blijf zitten met de vermommingen, de zeer onwaarschijnlijke vermommingen van de hoofdpersoon. Je zou zeggen dat het boek daarmee niet te verfilmen is geworden, maar nee, het is ettelijke keren verfilmd.
»
details
» naar bericht » reageer
Up the Junction - Nell Dunn (1963)
»
details
Van Oude Menschen, de Dingen Die Voorbij Gaan - Louis Couperus (1906)
»
details
Look Back, Mrs. Lot!: Or Anything Can Happen - in Israël - Ephraim Kishon (1959)
»
details
Thief of Hearts - Tess Gerritsen (1995)
Best een leuk, tamelijk romantisch verhaal van deze schrijfster, maar ook niet meer dan dat. Vrouwelijke dievegge en man van zeer gegoede familie ontmoeten elkaar op een, voor beiden, onverwacht moment. En dan springt (wat later) de vonk over. Tess Gerritsen schrijft in haar voorwoord dat ze getriggerd werd om dit soort boeken te schrijven, nadat ze een stel romantische pockets cadeau kreeg van een patiënt in het ziekenhuis en deze las en dat ze vervolgens in de eerste acht boeken die zij schreef spanning met liefde combineerde. Ik geef de voorkeur aan haar latere thrillers.
»
details
» naar bericht » reageer