menu

Hier kun je zien welke berichten Pudna als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Uomo, Un - Oriana Fallaci (1979)

Alternatieve titel: Een Man

poster
5,0
cay schreef:
Een van de weinige boeken waar ik niet door heen kwam.. Misschien kwam het door het aantal pagina's, want na 200 pagina's vond ik het welletjes geweest.
Het is leuk en aardig dat de man - de Griekse verzetsstrijder Panagouli - als een held wordt gezien door de schrijfster, maar het werd allemaal zo overmatig neergezet. Het kwam deels ook door de jij-vorm die ze daarvoor gebruikt, gepaard met de overdreven romantische toon waarmee de schrijfster haar held/geliefde wil verheerlijken. Maar er zijn grenzen...


Gezien deze reactie op het boek ga ik ervan uit dat je het boek niet hebt uitgelezen, als je dat wel had gedaan zou je niet zeggen dat Fallaci haar noodlottige liefde Alekos Panagoulis alsmaar beschrijft als een fantastische held. Op een bepaald moment gaat zij bij hem weg omdat ze het niet meer trekt met hem te zijn en beschrijft ze al zijn negatieve kanten die zijzelf ook niet kan uitstaan van hem. Panagoulis wordt dus absoluut niet op een eenzijdige manier beschreven. Ik vond het juist zo knap dat je ondanks dat Panagoulis een werkelijk bizar complex persoon is de relatie tussen hem en Fallaci op zo'n intieme manier beschreven wordt en waardoor je als lezer compleet in hun wereld getrokken wordt. Mede door de jij-vorm denk ik, die ik overigens nog nooit eerder was tegengekomen.
Ik kon het boek niet wegleggen, zelfs niet toen ik het uit had.