menu

Boeken / Koop en Ruil / Uitgaves van Dostojevski

zoeken in:
Hallo,

Ik lees nooit boeken. Nu wil ik met de boeken 'de gebroeders karamazov' en 'misdaad en straf' van dostojevski beginnen. Deze wil ik kopen maar ik zie verschillende kaften staan op marktplaats. Welke is de nieuwste uitgave ?, welke moet ik nemen ?

avatar van Rudi S
Ik zou voor deze serie gaan, prachtig uitgegeven (gebonden en mooi papier).
De Russische Bibliotheek van Van Oorschot is geweldig.

avatar van mjk87
Die van Van Oorschot is prima, maar de dundrukuitgave is erg duur.

-Karamazov in vertaling van Arthur Langeveld (daar is het de broers (ipv gebroeders). Dit is een goedkope versie: bol.com | De Broers Karamazov, Fjodor Michailovitsj Dostojevski & Fjodor Dostojevski... , dezelfde als die van de duurdere Russische bibliotheek. Maar deze is ook groter.

-Misdaad en Straf in vertaling van Lourens Reedijk, zijn ook meerdere versies van.

avatar van Rudi S
Dundruk is natuurlijk wel het mooiste wat er te koop is.
Die uitgaves zijn zo mooi en ik dacht in de aanbieding van augustus -oktober.
tDus dan kost die mooie van Van Oorschot Euro 29,- tegen 22,- via bolcom
Maar Lennox wil dacht ik via Marktplaats kopen.

bedankt voor jullie reactie's, dus waar ik op moet letten is de vertaler ?, eigenlijk maakt het mij niet uit of het een dun of een dikke uitgave is, ik wil ze voor zo goedkoop mogelijk overnemen.

F.M. Dostojefski DE GEBROEDERS KARAMAZOW antiek! Dostojevski - Literatuur - Marktplaats.nl

Misdaad en straf - Fjodor Dostojevski (NIEUW!) - Literatuur - Marktplaats.nl

zijn deze goed ?

avatar van mjk87
boekrecensie: F.M. Dostojevski - De broers Karamazov - Tegendraads realisme - 8weekly.nl

En dan onder het kopje 'stijlverschillen' (lees verder niets, staan spoilers in, enkel dat stukje. Geeft je een idee. Langeveld heeft een heerlijke vertaling die goed en ook vlot leesbaar is. Die andere is wat ouderwetser, stijver en heeft steeds de w ipv de v. Dat vind ik minder prettig om te lezen. Karamazow dus ipv Karamazov. Maar de prijs is prima.
Deze zou ik dan eerder doen (al is die dan € 20) Dostojevski de broers Karamazov van Oorschot Russische bibli - Literatuur - Marktplaats.nl Dat is in de nieuwe vertaling en het schitterende dundruk.

Misdaad en Straf lijkt me een prima editie (die van LJ Veen) maar voor die prijs is er echt een betere te vinden. Kijk eens bij De Slegte of een boekenzaak in de buurt. Zelfs nieuw zijn er van dit werk even dure exemplaren te vinden, geloof me. Zeker in een paperback of pocket editie. (* zie overigens dat die nieuw is)

avatar van Rudi S
Kijk hier maar eens , gewoon boekhandel.
Polare
En die nieuwe op marktplaats is al aardig beschadigd.
Die link van MJK87 van Karamzov zou ik zeker nemen, mooie uitgave (nieuw kost deze 29,-).

is dit nou de beste uitgave van 'de gebroeders karamazov ' ?

bol.com | De Broers Karamazov, Fjodor Michailovitsj Dostojevski & Fjodor Dostojevski...

en dit de beste uitgave van 'misdaad & straf' ?

bol.com | Misdaad en straf, Fjodor Dostojevski | Boeken

zo ja wil ik deze meteen bestellen via bol.com

avatar van mjk87
Van Karamazov ja, die heb ik thuis ook. Wel hardcover en gebonden, dus staat best in de kast. En dezelfde uitgave als de dundruk, alleen is die laatste veel duurder.

En die van M&S ook, al heb ik die versie nooit helemaal gelezen (korte stukjes, vertaling daarvan beviel me beter dan mijn eigen versie)

is dit de dundruk van karamazov dus op die link van bol ?

avatar van mjk87
Nee, dundruk is veertig euro (of ruim dertig in de aanbieding). Dit is een goedkopere uitgave van dezelfde vertaling, ook van dezelfde uitgever. Maar die gouden kaft heb ik zelf ook, ben niet gek alleen maar dundruk aan te schaffen. Oorlog en Vrede heb ik wel, was € 86, gekregen van mijn ouders voor mijn afstuderen. Komt drie maand later een goedkopere versie uit van slechts € 25. Geloof me, dan was ik ook voor die goedkope gegaan.

Laat ik het zo zeggen, kies wat je zelf wilt en vooral hoeveel je wilt betalen. Beide hebben evenveel pagina's (naar ik meen) en zijn nagenoeg even hoog en breed. Alleen die die link van Bol.com (de gouden kaft) gewoonweg dikker en zwaarder. Als je dat kan hebben, zou ik niet naar Mark Rutte luisteren en gewoon de goedkope (dus niet de dundruk) versie kopen.

En als je heel veel centjes hebt gewoon de hele Russische Bibliotheek kopen. Zal een goede € 10.000 kosten, maar dan heb je ook wat

wat is het voordeel van dundruk dan ? dat het dunner en lichter is ? is dat het enige voordeel ? dus de rest is verder hetzelfde?

avatar van mjk87
Dat vooral en als je de hele serie hebt, of meerdere daaruit, dan staat dat mooi in de kast. Sowieso zijn die uitgaven bijzonder fraai. Maar zoals ik zei, niet de kosten waard.

owww oke, overbodig voor mij. Hartstikke bedankt voor jullie reacties, hier kan ik wat mee.

Cem
In De Site > Gebruikers > Misdaad en straf van Dostojevski, welke versie?:

Beste mensen

Ik heb onlangs gehoord dat dit echt een goed boek is en zou hem dus willen lezen. Nu zie ik op het net dat er verschillende versies van deze boek zijn, van verschillende schrijvers.

Heeft er iemand een idee wat het verschil is? Welke boek (van welke schrijver dus) zou ik best kopen? Ik ga liever voor een paperback omdat die goedkoper zijn en gemakkelijker mee te nemen voor op de trein enzo

avatar van PeterW
PeterW (crew)
Ik heb deze: Dostojevski
Niks mis mee, volgens mij.

Cem
Dat is dan hetzelfde als deze bol.com | Misdaad en straf, Fjodor Michailovitsj Dostojevski | 9789020414288 | Boeken...
Het is de zelfde uitgeverij en autereur maar een andere cover precies...

avatar van Animosh
De Engelse vertaling van Pevear en Volokhonsky (deze) schijnt goed te zijn. Maar dan moet je het boek wel in het Engels lezen, en daar zit je waarschijnlijk niet op te wachten.

Cem
Klopt, ik heb liever de NL versie.

avatar van eRCee
Zie ook dit topic.

In dit artikeltje worden de vertalingen van Jan Meijer en de nieuwere vertaling van Lourens Reedijk aanbevolen.

Uiteraard zijn er meerdere covers/uitgaven, maar dat maakt in principe geen bal uit. Je kan dus het beste kijken naar het jaar van uitgave en de vertaler.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:03 uur

geplaatst: vandaag om 13:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.