menu

Boeken / Koop en Ruil / Boekenkasten op maat

zoeken in:
Boeken horen natuurlijk in een mooie boekenkast. Ik kan echter zelf nergens de perfecte kast vinden óf het kost meteen kapitalen!

Als het aan mij ligt wil ik een traditionele kast in gelakt hout met voor ieder vak een glazen deur die omhoog opengeschoven kan worden. Verder bestaat mijn ideale kast uit losse delen. Ieder vak in de kast kan los van het onderliggende vak gepakt worden. De kast is daardoor in delen verplaatsbaar, maar tevens kan deze door ieder naar wens samengesteld worden qua hoogte en breedte.

Zijn er meer mensen die belang zouden hebben bij dergelijke kastdelen in een dergelijke stijl? Maar die niet de hoofdprijs willen/kunnen betalen? Laat het weten en bij voldoende animo wil ik eens gaan rondkijken of er door gezamelijk inkopen mogelijkheden zijn om iets dergelijks goedkoper te regelen! Laat weten hoeveel vakken je denkt te willen hebben (ik ga momenteel uit van vakken van tussen de 75 en 100 centimeter breed en tussen de 30 en 40 centimeter hoog). Ook suggesties en/of ideeën voor een ontwerp zijn welkom! Evenals suggesties voor materialen en/of leveranciers van benodigde materialen.

Bedenk wel, dit is nog maar een idee en het kan best blijken dat het helemaal geen haalbare zaak is. Maar - niet geschoten is altijd mis!!

avatar van PeterW
PeterW (crew)
Probleem met mijn huis is dat daar geen enkele kast in past. Alles moet op maat gemaakt worden.

@PeterW, dan is dit dus ideaal! Doordat de boeknast die ik voor ogen heb uit losse componenten bestaat van pakweg 1 meter bij 40 centimeter (precieze maten moet ik nog bepalen) is de kast flexibel aan te passen. Maar voordat het een beetje interessant kan worden moeten er toch wel een stuk of 10 mensen interesse hebben of iets dergelijks. Het loopt nog niet echt storm helaas!

avatar van PeterW
PeterW (crew)
Er is geen enkel bestaand component wat hierin past:


(afbeelding)

Brunniepoo
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het me niet echt mooi lijkt als je een hele wand van dit soort vakken zou maken. Om te vervangen wat ik nu zelf heb gebouwd zou ik al minstens dertig vakken nodig hebben (uitgaand van de grootste maat) en dat lijkt me knap onrustig.

avatar van eRCee
PeterW schreef:
Er is geen enkel bestaand component wat hierin past:

(afbeelding)



Woon jij daar ín?

avatar van PeterW
PeterW (crew)
eRCee schreef:
(quote)



Woon jij daar ín?

Ja, daar woon ik in.

avatar van John Frusciante
Schattige huisjes. Is dat wel een beetje comfortabel? Als ik jou was zou ik hem rood verven met wite stippen

avatar van PeterW
PeterW (crew)
Dat is al vaker geopperd, maar dat mag niet.

avatar van eRCee
Dat lijken me, euhm, op z'n zachtst gezegd niet de meest praktische huizen om in te richten...
(Fotootje van de binnenkant? )

avatar van PeterW
PeterW (crew)
eRCee schreef:
Dat lijken me, euhm, op z'n zachtst gezegd niet de meest praktische huizen om in te richten...
(Fotootje van de binnenkant? )

Is lastig, allemaal moeilijk fotograferen.

avatar van liv2
aha, ik wist dat peter W een 'twist' had

avatar van Freud
Als architect boeit me dit wel, heb dat project precies nog nooit gezien. Is dit ooit gepubliceerd of is er info op internet over te vinden? Wie is de architect, wanneer is het gebouwd? Of is het je eigen geheime experimentje?

avatar van PeterW
PeterW (crew)
Freud schreef:
Als architect boeit me dit wel, heb dat project precies nog nooit gezien. Is dit ooit gepubliceerd of is er info op internet over te vinden? Wie is de architect, wanneer is het gebouwd? Of is het je eigen geheime experimentje?

http://www.architectenweb.n...
http://www.denbosch-cultuur...

Brunniepoo schreef:
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het me niet echt mooi lijkt als je een hele wand van dit soort vakken zou maken. Om te vervangen wat ik nu zelf heb gebouwd zou ik al minstens dertig vakken nodig hebben (uitgaand van de grootste maat) en dat lijkt me knap onrustig.

Komt neer op zoiets:
(afbeelding)

Aangezien het modulair is kun je in principe een kamer volbouwen en dan krijg je de typisch Engelse bibliotheek zoals veelal in films te zien is... Mooie ladder erbij. Ik vind het schitterend! De vakken zijn dus uiteindelijk gewoon 1 geheel... Dus als je niet weet dat het losse vakken zijn zou het evengoed één grote kast kunnen zijn. Dat is het idee... Dus dat zal nooit onrustiger ogen dan een 'normale' kast. Door het gebruik van glazen deuren blijven de boeken stofvrij én oogt het rustiger dan met open vakken.

avatar van PeterW
PeterW (crew)
Dit is wel mooi, maar dit kan ik niet kwijt.

Tja... ik wil wel informeren naar een ronde variant... maar denk niet dat dat kostentechnisch gezien erg reëel is... helaas
PeterW schreef:
Dit is wel mooi, maar dit kan ik niet kwijt.

Brunniepoo
CeesD schreef:
Dus als je niet weet dat het losse vakken zijn zou het evengoed één grote kast kunnen zijn. Dat is het idee... Dus dat zal nooit onrustiger ogen dan een 'normale' kast. Door het gebruik van glazen deuren blijven de boeken stofvrij én oogt het rustiger dan met open vakken.


Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar wat je volgens mij blijft missen zijn doorlopende zij-, onder- en bovenplanken die het tot een geheel maken, zoals op de foto.

Mijn eis bij het bouwen van mijn boekenkast was juist dat er geen schotten moesten zijn, dus voor mij is dit sowieso niets.

avatar van PeterW
PeterW (crew)
In een dergelijke kast moet je schotten hebben, anders houden de planken het gewicht niet.

Inderdaad is een kast zonder schotten geen optie... (of het moet een met staal versterkte constructie oid zijn). Het is wel mogelijk om bredere schotten te hebben, maar dat is een kwestie van smaak. Ik vind het juist mooi als vakken niet te breed zijn. Kleinere vakken maakt het mogelijk boeken beter te ordenen. Maar is geheel persoonlijk!

Wat betreft het ontstaan van een geheel... Daar heb ik over nagedacht. Zoals ik het zie zouden er aparte onderdelen komen voor onderkant en zijkant. De losse modules moeten verder perfect in elkaar passen zodat het wel echt een geheel wordt. (ik denk aan een overlap bij de verticale scheiding zodat er daar geen naad zichtbaar is). Precieze ontwerp moet er nog komen (mits ik voldoende geïnteresseerden kan vinden om het project uberhaupt levensvatbaar te maken) maar één van de belangrijkste aspecten in het ontwerp is dat de kast wél een geheel moet vormen en er absoluut niet uit mag zien als een stapeling losse onderdelen! Want dan wordt het inderdaad rommelig...

Dit komt in de buurt van wat ik in gedachten heb: wonen.nl alles over wonen

Maar dan nog meer een geheel en vooral ook betaalbaarder!!

Zelf bouwen die handel....lukt zelfs mij als doe-hetzelf-klu(n)ssert. Bepaal je zelf hoe groot en alles, materiaal is ook echt niet duur, bevalt mij prima.

En toen werd dit het....oudere foto, kasten zitten wel vol nu, hahaha....en die bank en meer is ook allang weg.


(afbeelding)

avatar van mjk87
Zijn dat niet gewoon Billy's en Benno's?

mjk87 schreef:
Zijn dat niet gewoon Billy's en Benno's?


Hahahaha, nee, dit zijn echt planken uit de Praxis en eigen knutselarij.....lekker hoog itt die Billy's en Benno's . Een heel stuk steviger ook. Die Billy's had ik er zo'n 25 van staan in mijn oude huis, in mijn comics/strip kamer, net een bibliotheek.

Wat later heb ik er nog een bovenkant op gemaakt, met halogeen lampen er in....hangt dus iets over de kast, mooi verlicht en meteen goed lezen als het donker is.

Iets dergelijks had ik ook voor mijn films en games, met bureau gemaakt. Dit is uit mijn oude huis, in de nieuwe situatie heb ik een nieuwe, maar beetje dezelfde opzet, gemaakt.

(afbeelding)

Gast
geplaatst: vandaag om 19:24 uur

geplaatst: vandaag om 19:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.