Hebben jullie dat ook, dat als je boeken 2dehands wilt verkopen, de verkoop tegenvalt?
Ik geef mijn cijfers:
2021: 46 stuks
2022: 69 stuks
2023: 66 stuks
2024: 71 stuks
2025: 68 stuks
Ik moet daarbij wel opmerken dat het niet alleen boeken zijn. Er zijn ook strips bij, soms tijdschriften, en soms iets heel anders zoals lege beschrijfbare cd-roms.
Van 2022 tot en met 2025 was het erg goed: ik haalde de 60.
Maar dit jaar zijn we al haflweg, en ik heb er nog maar 15, waarvan de meeste aan een neef van mij (die ik er dan een paar cadeau bijgaf), en dat telt eigenlijk niet mee.
Dus verder dan 30 lijk ik dit jaar niet te geraken.
In de plaatselijke boekhandel klagen ze over de verkoop van literatuur. Dat schijnt ook niets meer te doen.
Hebben jullie ook de indruk dat het nu zo slecht gaat met de boekenmarkt?
Dit herken ik zeker. Wij staan jaarlijks op diverse markten spullen te verkopen, en mijn (veelal nog heel mooie) boeken verkopen nauwelijks. Ik denk ook dat veel mensen bezig zijn met het fenomeen "ontspullen" en wie weet ook duurzaamheid. Wellicht wordt er meer via de bibliotheek gelezen?
Lalage schreef: ik probeer ook niet veel papieren boeken te kopen, want waar moet je het allemaal laten? Dan zijn de bibliotheek en e-boeken toch heel erg handig!
Klopt het kwam bij mij uiteindelijk toch deels in dozen terecht. Zonde.
Mijn indruk is dat tweedehands boeken steeds goedkoper worden en daarmee doel ik vooral op de minibibliotheken die steeds meer opduiken in de straten. Daar valt vaak wel wat leuks te vinden. Gratis, al plaats je als fatsoenlijk mens wel een ander boek terug.
Ik koop steeds minder online. Ik vind genoeg leuke boeken in de kringloop en vaak voor dezelfde bedragen, maar voor een boek van 4 euro betaal ik vervolgens geen verzendkosten van 7-8 euro.
Vinted heeft al heel lang gratis verzending op boeken binnen Nederland. Wij hebben daar dit jaar al de nodige boeken verkocht (en ook weer andere gekocht: ik heb mijn serie Machado de Assis nu bijna compleet).