menu

Boeken / Boekgames / Het dit of dat-spel

zoeken in:
Ted Kerkjes (moderator)
Wederom een leuk dilemma! Jullie zijn echt veel beter in het verzinnen van dilemma's dan ik
eRCee schreef:
als film of als serie?
Ik ben eigenlijk niet zo'n seriekijker. (Ik voel mij een beetje de laatste op de wereld zonder streamingsdiensten en zo. Ik heb ook echt gênant weinig series gezien, hoewel ik me wel voor kan stellen dat een goede serie heel krachtig kan zijn en veel voordelen heeft, met name wat de karakterontwikkelingen betreft. Ik weet eigenlijk niet eens waarom ik geen enkele serie kijk. Het komt er gewoon niet van, denk ik.) Dus ik ga sowieso voor film: de boeken die ik hoog waardeer zijn over het algemeen toch redelijk dunne boekjes, dus dat moet heel goed in één film te interpreteren zijn, lijkt me.
eRCee schreef:
naar de letter of vrije interpretatie?
Sowieso een vrije interpretatie! Kort gezegd eigenlijk gewoon omdat dat waarschijnlijk een persoonlijkere en betere film oplevert. En ik wil liever een goede film dan een goede verfilming, want dat laatste bestaat niet echt: iedere lezer zal immers bij het lezen een andere inwendige film hebben. De film wordt sowieso een interpretatie van het werk, hoe je het wendt of keert, dus dan heb ik liever dat een regisseur het heel persoonlijk houdt dan dat 'ie probeert een soort "objectieve interpretatie" te maken. Dat laatste levert waarschijnlijk een middle of the road-film op, en dat is dé formule voor ultieme saaiheid.
Het risico met een "vrije interpretatie" is natuurlijk dat het (waarschijnlijk) niet aansluit met jouw eigen interpretatie, maar dat maakt voor mij niets uit. Ik heb veel liever een uitgesproken film waarin de regisseur losgaat dan een film die heel nauwgezet probeert het boek te vertalen. Dan heb ik liever Baz Luhrmanns "Great Gatsby-dance-kermis"

Die Verwandlung lijkt me wel verfilmbaar, maar ik ken er zo geen. Heb je Orson Welles' versie van Het proces gezien? De film heeft z'n merites maar ik zou 'm liefhebbers van het boek toch niet aanraden. Een eindeloze, Lynchiaanse serie met 26 steeds verder ontsporende afleveringen zou ik er dan eerder geschikt voor vinden.

Ted Kerkjes (moderator)
Nee, ik heb Welles' Kafka-verfilming (met Anthony Perkins) nog niet gezien. Hoewel ik ergens wel benieuwd ben, heb ik er niet al te hoge verwachtingen van, moet ik zeggen.
Ik snap de link tussen Kafka en David Lynch wel, maar toch liggen die twee artiesten wat mij betreft gevoelsmatig ver uit elkaar. Lynchs absurdisme vind ik veel meer komen uit de onderbuik, terwijl Kafka voor mij meer gebruikmaakt van gedachtekronkels die langzaam ontwrichten. Lynch speelt op de onderbuik, Kafka gaat via het hoofd en daarna naar de onderbuik. Ik vind Lynch echt puur een "gevoelskunstenaar" (lelijk woord, sorry), terwijl Kafka echt ideeën uitwerkt. (Kafka vind ik daarom ook wat veelzijdiger.)
Daarom vind ik Lynch en Kafka niet echt heel vergelijkbaar. Maar ik sluit niet uit dat een Kafka-verfilming door Lynch een goed resultaat op had kunnen leveren!

EDIT: Hahahah, ik lees nu op MM in jouw bericht over het einde van Welles' film, eRCee Je zou je bijna gaan afvragen of Welles het boek wel gelezen heeft. (Nu ben ik toch echt benieuwd geworden naar die film.)

Ik zou wel een zeer langlopende televisieserie willen zien van de trilogie van Jan Kjærstad. Die zou hij uiteraard zelf moeten regisseren en er vrij op los interpreteren (hij weet vast zelf ook niet meer wat hij precies opgeschreven heeft )

@ Pythia: die zou ik zeker kijken! Wat vond je van de verfilming van jou nummer 1? Gezien?

@ Ted Kerkjes: ik zou Lynch ook niet willen vergelijken met Kafka. Maar vooral het tweede seizoen van Twin Peaks vind ik qua vervreemdende ervaring wel het gevoel oproepen wat je ook bij Het proces hebt. Een soort eindeloos verdwalen in het absurde, op een hermetische manier; er is geen ontsnappen aan. Dat mis je volledig in de verfilming van Welles. Daarvoor is een film ook tekort, of het zou van Tarr moeten komen die er zes uur tegenaan gooit. Nu ik erover nadenk is trouwens Die verwandlung waarschijnlijk toch wel een stuk moeilijker te verfilmen dan ik dacht.

De film van mijn nummer 1 had ik listig niet genoemd want daar had ik alleen flarden van gezien en bewaard voor later.
De plek in de kast naast 'Als twee druppels water' bleek vandaag verlaten, 'Beyond sleep' is even niet te vinden.
Er wordt aan gewerkt.

'Beyond sleep' gezien.
Gaandeweg raakte het boek meer op de achtergrond ondanks de goed verweven citaten en zag ik alleen nog de film. Knap gedaan. Goed geraakte sfeer. Ik vraag me af hoe iemand die het boek niet gelezen heeft tegen de film aankijkt.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:12 uur

geplaatst: vandaag om 14:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.