menu

Boeken / Boekgames / Noem een boek bij het nieuws

zoeken in:
Ik neem even een andere afslag: As Intermitências de Morte - José Saramago (2005). Deze situatie is ook problematisch!

...stilte...
Hier moet ik de laatste tijd ook veel aan denken:

Die Wand - Marlen Haushofer (1963)

En deze vanwege het isolement van de ouderen:

Der Mensch Erscheint im Holozän - Max Frisch (1979)

Hebben jullie nog goede aanraders wat betreft boeken die te maken hebben met racisme en de black-lives-matter-beweging?

Ik ben door de actualiteit wel weer geprikkeld om weer wat boeken die al lang op mijn verlanglijstje stonden te gaan lezen. Hier zou ik me binnenkort wel aan willen wagen.

Invisible Man - Ralph Ellison (1952)
Barracoon: The Story of the Last "Black Cargo" - Zora Neale Hurston (2018)
The Underground Railroad - Colson Whitehead (2016)

Qua boeken die ik al heb gelezen komen deze direct bovendrijven:

The Street Sweeper - Elliot Perlman (2011)
Native Son - Richard Wright (1940)

Het spelelement van dit topic ontgaat me trouwens een beetje. Zou dit topic niet beter tot z'n recht komen in het 'normale' forum?

Mijn eerste gedachte is De zwarte met het witte hart van Arthur Japin.

Racisme en discriminatie komen heel veel voor in literatuur maar niet persé als hoofdthema, als je even de werken die rechtstreeks tegen slavernij en kolonialisme zijn geschreven buiten beschouwing laat. In de boeken van Eduardo Galeano zit het bijvoorbeeld frequent (Kroniek van het vuur, maar eigenlijk wel een anti-kolonialisme boek) of Rohinton Mistry's Een wankel evenwicht. Ik broed er nog even op, wellicht komt er nog een alles verpletterende titel bovendrijven.

handsome_devil schreef:
Het spelelement van dit topic ontgaat me trouwens een beetje. Zou dit topic niet beter tot z'n recht komen in het 'normale' forum?
Even terugkijken naar de eerste post van een topic is altijd verhelderend:

eRCee schreef:

Tijd voor een nieuw spelletje!

De bedoeling is dat er elke dag één nieuwsbericht wordt geplaatst (iedereen mag dat doen), en dat je vervolgens een boek (of meerdere) noemt die bij dat nieuwsbericht passen.

Simpel zat. Toch even een paar regeltjes: zorg ervoor dat het duidelijk is over welk nieuwsbericht het gaat, ook als je een link plaatst (omdat een artikel soms verwijderd wordt), het mag ook nieuws van enige tijd geleden zijn, liefst geen non-fictie aandragen want dan blijft er eigenlijk geen spelelement over, meerdere titels noemen mag, toelichting geven hoeft niet maar mag wel (toelichting vragen ook). Politieke statements nemen we op de koop toe! (zolang de mods niet ingrijpen).

Oja, disclaimer: je kan dit spel niet winnen.

Nog een suggestie: Het zingen van de tijd - Richard Powers

...stilte...
James Baldwin is een schrijver waar ik graag wat van wil lezen, maar in hoeverre hij van belang is in dit verband weet ik niet.

J'irai Cracher sur Vos Tombes - Boris Vian (1946) - "Ik zal spugen op jullie graf".
Geschreven als persiflage maar eigenlijk actueel.

The Bone People - Keri Hulme (1984) - "Kerewin".
Het boek speelt in Nieuw-Zeeland.

...stilte... schreef:
James Baldwin is een schrijver waar ik graag wat van wil lezen, maar in hoeverre hij van belang is in dit verband weet ik niet.

Lijkt me heel erg van belang. Laatst de docu I Am Not Your Negro gezien over Baldwin. Aanrader!

...stilte...
In het programma M werd in dit verband Baldwin's "Een ander land" besproken.
(maar nog niet veel hier op BoekMeter)

In Boeken > Algemeen > Boeken over besmettelijke ziekten:

Om het actueel te houden vroeg ik me af in welke boeken besmettelijke ziekten, virussen, epidemieën en dergelijke voorkomen.

Il Decameron - Giovanni Boccaccio (1353): pest.
De Loteling - Hendrik Conscience (1850): syfilis.
Daisy Miller - Henry James (1878): malaria.
Der Tod in Venedig - Thomas Mann (1912): Indische cholera.
Their Eyes Were Watching God - Zora Neale Hurston (1937): hondsdolheid.

Kolme Katku Vahel - Jaan Kross (1970) Pest

Staat nog op mijn te lezen lijst. Ik baseer me op de descriptie. Het schijnt een aanstekelijk boek te zijn.

Dardan
misterfool schreef:
Kolme Katku Vahel - Jaan Kross (1970)Het schijnt een aanstekelijk boek te zijn.
Als dat maar goed komt

...stilte...
Even aanvullen met:

Anna - Niccolò Ammaniti (2015)

Ensaio Sobre a Cegueira - José Saramago (1995)

The Buried Giant - Kazuo Ishiguro (2015)

In de roman van Ishiguro is het de adem van de draak die een mist verspreidt over het land...

Twee Canadese vrouwen, waarvan ik de ene (Atwood) heb gelezen en de andere (Mandel) op me ligt te wachten:

Oryx and Crake - Margaret Atwood (2003) (door mens veroorzaakte pandemie).
Station Eleven - Emily St. John Mandel (2014) (de Georgische griep).

Deze schoten me nog te binnen:

Ljuset - Torgny Lindgren (1987) (De pest)

Ensaio Sobre a Cegueira - José Saramago (1995) (Beetje een randegval, het gaat over een besmettelijke blindheid, maar dit dient misschien meer als metafoor dan als 'echte' ziekte)

Voor de crew: volgens mij is dit topic niet ideaal voor de terugvindbaarheid en de 'waan van de dag'-overstijgende groepering van interessante titels. Mijn voorstel zou zijn om meer algemene thema's ergens anders onder te brengen, ofwel in losse topics ofwel bijvoorbeeld in dit reeds bestaande topic. Met name de lijst suggesties over literatuur/epidemie en literatuur/racisme past beter in een dergelijke setting denk ik.

Het huidige topic kan dan gebruikt worden voor concrete nieuwsberichten in plaats van grotere thema's.

Ik kan maar 4 boeken in het Oekraïens op onze site vinden, waarop in totaal 1 stem is uitgedeeld. Maar misschien zijn er Oekraïense auteurs aan te raden die in het Russisch schrijven.

De autobiografie van Paustovskij speelt zich wel voor een groot deel af op en om de Krim.

Halley23 (moderator)
Er zijn de nodige boeken over Oekraïne op de site te vinden. Een willekeurige opsomming...
De Schaduw van de Grote Broer - Laura Starink
Slag om Oekraïne - Laura Starink
Het Land Dat Maar Niet Wil Lukken: Een Reis door het Grillige Oekraïne - Fleur de Weerd
De Benen van Petrovski - Lisa Weeda
Aleksandra - Lisa Weeda
Grensland: Een Geschiedenis van Oekraïne - Marc Jansen
The Border: A Journey Around Russia – Erika Fatland
Rusland, Oekraïne en de Krim: Historische Wortels van een Conflict - Anton Kruft
Geschiedenis van Oekraïne. Het Oekraïense Standpunt – Luc Pauwels | Tina Pauwels
Niemandsland: Een Reis naar de Oorlog in Oekraïne - Jan Hunin

Lisa Weeda kwam ik ook tegen inderdaad. Ze is Nederlandse, maar met een Oekraiense grootmoeder. Voor mij is dat niet the real stuff, maar goed, het kan een start zijn.

Wikipedia geeft een vrij uitgebreid overzicht. De naam van Sjevtsjenko komt sowieso vaker voorbij, maar dat is dus wel 19e eeuws: Ukrainian literature - Wikipedia

Ook een paar mooie films uitgekomen de afgelopen jaren:

Donbass: https://www.moviemeter.nl/film/1119732

Atlantis: https://www.moviemeter.nl/film/1126434

Halley23 (moderator)
Taras Sjevtsjenko wordt gezien als de grondlegger van de van de moderne Oekraïense literatuur. Bij mijn weten is er (nog) niets van hem in het Nederlands vertaald en staat er (nog) niets van hem op de site. Anders is dat met Nikolaj Gogol, weliswaar heeft hij in het Russisch geschreven maar hij werd geboren in Poltava in Oekraïne. Een aantal van zijn boeken spelen in Oekraïne (destijds Klein-Rusland geheten) zoals 'Avonden op een dorp nabij Dikanka' en 'Taras Boeljba'.

Bij het nieuws over de belegering van Kiev moet ik de laatste dagen denken aan dit boek over het belegerde Madrid:

The Clash - Arturo Barea (1946) - BoekMeter.nl

Zie ook de recensie op Literair Nederland

Ook op Literair Nederland aandacht voor literatuur over Oekraine. Met onder meer een driedelige reisimpressie.

De parels uit de Oekraïense literatuur - NRC
De besproken boeken:

Serhi Zjadan - Vorosjylovhrad
Andrej Koerkov - Dagboek Majdan
Mike Johansen - De reis van dokter Leonardo
Isaak Babel - De Rode Ruiterij
Konstantin Paustovski - Verre jaren - herinneringen uit het tsaristische Rusland
Yuri Andrukhovych - My Final Territory: Selected Essays
Vasili Grossman - Leven en Lot

Gast
geplaatst: vandaag om 07:37 uur

geplaatst: vandaag om 07:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.