Boeken / Boekgames / Noem een boek bij het nieuws
zoeken in:
2
geplaatst: 21 maart 2019, 14:51 uur
Ik ervaar veel inspiratie bij dit onderwerp.
Deze bijvoorbeeld, qua titel: The Cherry Harvest
En inhoudelijk lijkt het volgende boek me passend: Don Quichot
Deze bijvoorbeeld, qua titel: The Cherry Harvest
En inhoudelijk lijkt het volgende boek me passend: Don Quichot
2
Halley23 (moderator)
geplaatst: 22 maart 2019, 00:31 uur
Wat te denken van De Nimf en de Bunny dat zijn dan TB en zijn factotum of De Fat, de Nimf en de Nuf : TB combineert dit allemaal in een persoon...
1
geplaatst: 28 maart 2019, 14:18 uur
Bengaalse vrouw bevalt twee keer in een maand
Je moet er wel even het artikeltje helemaal voor lezen, maar als je dat gedaan hebt dan kan er maar één titel als eerste naar boven komen:
Een huis voor meneer Biswas - VS Naipaul
Je moet er wel even het artikeltje helemaal voor lezen, maar als je dat gedaan hebt dan kan er maar één titel als eerste naar boven komen:
Een huis voor meneer Biswas - VS Naipaul
2
geplaatst: 18 augustus 2019, 13:28 uur
0
geplaatst: 19 augustus 2019, 21:00 uur
Ben benieuwd naar de suggesties bij dit bericht: Greed is not good
1
geplaatst: 18 december 2019, 16:06 uur
Noem een boek bij de boerenprotesten.
Ik kom uit op: Sjálfstætt Fólk - Halldór Kiljan Laxness
(Dit is geenszins als steun bedoeld voor de acties of uitgangspunten, voor de duidelijkheid.)
Ik kom uit op: Sjálfstætt Fólk - Halldór Kiljan Laxness
(Dit is geenszins als steun bedoeld voor de acties of uitgangspunten, voor de duidelijkheid.)
1
geplaatst: 12 maart 2020, 18:43 uur
Kunnen we de Corona-pandemie nog enigszins opluisteren met wat literaire duiding? Of anders gezegd: welke boeken kan je noemen bij het virale nieuws?
3
geplaatst: 12 maart 2020, 21:04 uur
Ljuset - Torgny Lindgren (1987) is er zeker eentje die direct naar boven komt bij me.
Samen natuurlijk met La Peste - Albert Camus (1947).
Maar het doet me, iets minder letterlijk opgevat, ook wel denken aan Il Deserto dei Tartari - Dino Buzzati (1940).
Samen natuurlijk met La Peste - Albert Camus (1947).
Maar het doet me, iets minder letterlijk opgevat, ook wel denken aan Il Deserto dei Tartari - Dino Buzzati (1940).
2
geplaatst: 12 maart 2020, 21:40 uur
Ja, Ljuset, mooi hierbij.
Deze mogen ook niet ontbreken:
Il Decameron - Giovanni Boccaccio (1353)
Guns, Germs, and Steel: The Fates of Human Societies - Jared Diamond (1997)
Deze mogen ook niet ontbreken:
Guns, Germs, and Steel: The Fates of Human Societies - Jared Diamond (1997)
2
geplaatst: 13 maart 2020, 20:47 uur
De Decamerone, ja zeg, dat is eigenlijk de eerste.
Misschien nog deze: Der Tod in Venedig - Thomas Mann (1912)
Ik ken vreemd genoeg geen romans waarin de Spaanse griep een grote rol speelt.
Misschien nog deze: Der Tod in Venedig - Thomas Mann (1912)
Ik ken vreemd genoeg geen romans waarin de Spaanse griep een grote rol speelt.
1
geplaatst: 13 maart 2020, 22:37 uur
Der Tod in Venedig, mooi.
Over de Spaanse griep kan ik alleen deze bedenken maar dat is geen roman:
Pale Rider: The Spanish Flu of 1918 and How It Changed the World - Laura Spinney (2017)
In Paarden, Zwaarden en Ziektekiemen (Guns, Germs and Steel) gaat het ziektekiemen gedeelte er o.a. over, dat sinds mensen dieren gedomesticeerd hebben, er ziektes van die dieren op mensen overgaan en zo epidemieën veroorzaken. Die ziektes hebben o.a. een rol gespeeld bij de verovering van Zuid-Amerika.
Over de Spaanse griep kan ik alleen deze bedenken maar dat is geen roman:
Pale Rider: The Spanish Flu of 1918 and How It Changed the World - Laura Spinney (2017)
In Paarden, Zwaarden en Ziektekiemen (Guns, Germs and Steel) gaat het ziektekiemen gedeelte er o.a. over, dat sinds mensen dieren gedomesticeerd hebben, er ziektes van die dieren op mensen overgaan en zo epidemieën veroorzaken. Die ziektes hebben o.a. een rol gespeeld bij de verovering van Zuid-Amerika.
2
geplaatst: 14 maart 2020, 08:13 uur
Ja, dat komt ook voorbij in de nieuwste van Laurent Binet, Beschavingen, hoewel de geschiedenis daar al snel een alternatieve wending neemt.
Dit is voorlopig mijn laatste suggestie, het staat enerzijds ver af van het nieuws, want de setting is een leprakolonie, anderzijds gaat het hier ook om een besmettelijke infectieziekte, met isolatie, angst, vooroordelen enzovoorts: A Burnt-Out Case - Graham Greene (1960).
En dan wil ik nu de joker inzetten door de hulp in te roepen van Halley23.
Dit is voorlopig mijn laatste suggestie, het staat enerzijds ver af van het nieuws, want de setting is een leprakolonie, anderzijds gaat het hier ook om een besmettelijke infectieziekte, met isolatie, angst, vooroordelen enzovoorts: A Burnt-Out Case - Graham Greene (1960).
En dan wil ik nu de joker inzetten door de hulp in te roepen van Halley23.
4
Halley23 (moderator)
geplaatst: 14 maart 2020, 15:55 uur
Het virus laat uiteraard ook op boekenterrein zijn sporen na zo gaat een artikel in The Guardian over de hausse in de verkoop van boeken over epidemieën waarin o.a. La Peste, The Stand (van King), The Eyes of Darkness (Koonz) de revue passeren. Ook duiken al de nodige lijstjes op zoals bv. deze The 20 Best Pandemic Books to Read During Coronavirus of deze Coronavirus quarantine reading list: 15 best apocalyptic books to read Stel je trouwens eens voor dat straks mensen boeken gaan hamsteren, zie je het al voor je winkelkarretjes gevuld met bv. het verzameld werk van Couperus of Vestdijk, boekhandelaars die door hun voorraden heen raken en nee moeten verkopen, zou ongekend zijn 

3
geplaatst: 14 maart 2020, 16:16 uur
Ik kom net uit de loopgraven van de heroische/kafkaeske* strijd tegen het virus, om met onze MP te spreken, en dan doet zo'n bericht goed Halley!
* Doorhalen wat volgens u niet van toepassing is
* Doorhalen wat volgens u niet van toepassing is
3
geplaatst: 14 maart 2020, 21:58 uur
The Scarlet Plague - Jack London (1915)
Het verhaal speelt in 2073, zestig jaar nadat een oncontroleerbare epidemie, de Scharlaken Pest, de planeet ontvolkt heeft.
Deze vind ik ook wel erg passend bij de coronasituatie.
Het verhaal speelt in 2073, zestig jaar nadat een oncontroleerbare epidemie, de Scharlaken Pest, de planeet ontvolkt heeft.
Deze vind ik ook wel erg passend bij de coronasituatie.
3
geplaatst: 14 maart 2020, 22:39 uur
Hele goeie inderdaad.
Uit de lijstjes die Halley23 postte wil ik deze er nog even uitlichten, omdat dit blijkbaar dé roman is gesitueerd tijdens de Spaanse griep: Pale Horse, Pale Rider - Katherine Anne Porter (1939). Voor de volledigheid! (en nog geen stemmen op de site.)
Liefde in tijden van cholera wordt blijkbaar ook veel genoemd, op basis van de titel terecht, maar in het verhaal speelt de cholera volgens mij toch niet zo'n grote rol als ik mij goed herinner.
De stad der blinden past natuurlijk wel, maar omdat de oorzaak van de ziekte hier niet duidelijk is vind ik het eerder genoemde Het licht van Lindgren, wat ik als een soort tweelingboeken zie, meer van toepassing.
Uit de lijstjes die Halley23 postte wil ik deze er nog even uitlichten, omdat dit blijkbaar dé roman is gesitueerd tijdens de Spaanse griep: Pale Horse, Pale Rider - Katherine Anne Porter (1939). Voor de volledigheid! (en nog geen stemmen op de site.)
Liefde in tijden van cholera wordt blijkbaar ook veel genoemd, op basis van de titel terecht, maar in het verhaal speelt de cholera volgens mij toch niet zo'n grote rol als ik mij goed herinner.
De stad der blinden past natuurlijk wel, maar omdat de oorzaak van de ziekte hier niet duidelijk is vind ik het eerder genoemde Het licht van Lindgren, wat ik als een soort tweelingboeken zie, meer van toepassing.

3
...stilte...
geplaatst: 16 maart 2020, 18:32 uur
Dit is na De Pest van Camus het eerste boek waar ik gelijk aan moest denken:
Anna - Niccolò Ammaniti (2015)
Nadat een mysterieus virus alle volwassenen heeft uitgeroeid, is Sicilië verworden tot een gigantische ruïne van verlaten steden, afgebrande winkelcentra en onbegaanbare wegen. Alleen de kinderen zijn overgebleven en proberen op het desolate eiland, waar de hitte en de zon het landschap teisteren en overal hongerige wilde honden op de loer liggen, te overleven zonder elektriciteit, vers water en voedsel.
En ook toepasselijk is deze:
The Buried Giant - Kazuo Ishiguro (2015)
Een oud echtpaar onderneemt een zoektocht door een woest landschap vol mist en regen, op zoek naar een zoon die ze in geen jaren hebben gezien. Steeds opnieuw wordt hun reis onderbroken en steeds opnieuw worden ze op de proef gesteld. Het enige wat ze op de been houdt is tegelijk het enige waar ze - nagenoeg - zeker van zijn: hun ware, nooit aflatende liefde voor elkaar.
Anna - Niccolò Ammaniti (2015)
Nadat een mysterieus virus alle volwassenen heeft uitgeroeid, is Sicilië verworden tot een gigantische ruïne van verlaten steden, afgebrande winkelcentra en onbegaanbare wegen. Alleen de kinderen zijn overgebleven en proberen op het desolate eiland, waar de hitte en de zon het landschap teisteren en overal hongerige wilde honden op de loer liggen, te overleven zonder elektriciteit, vers water en voedsel.
En ook toepasselijk is deze:
The Buried Giant - Kazuo Ishiguro (2015)
Een oud echtpaar onderneemt een zoektocht door een woest landschap vol mist en regen, op zoek naar een zoon die ze in geen jaren hebben gezien. Steeds opnieuw wordt hun reis onderbroken en steeds opnieuw worden ze op de proef gesteld. Het enige wat ze op de been houdt is tegelijk het enige waar ze - nagenoeg - zeker van zijn: hun ware, nooit aflatende liefde voor elkaar.
0
geplaatst: 16 maart 2020, 20:51 uur
Dit is wel de klassieker natuurlijk over de pest en andere rampen. Zo is me althans verteld. Ongetwijfeld beter dan deze film.
Dit is wel de klassieker natuurlijk over de pest en andere rampen. Zo is me althans verteld. Ongetwijfeld beter dan deze film.
1
geplaatst: 16 maart 2020, 21:53 uur
Was al lang en breed genoemd Arnie. Het is in zekere zin het meest toepasselijke boek, omdat de setting precies klopt: een aantal mensen gaat in een soort groepsquarantaine, ter zelfbescherming, en vertelt elkaar vervolgens verhalen. Daardoor speelt de pest uiteindelijk geen echt grote rol in het geheel, het boek is ook eerder luchtig dan zwaar van toon, waardoor het gevoelsmatig niet eens zo toepasselijk is in mijn ogen. Maar mijn mening voor een betere (zolang het maar niet die van Michel Krielaars is potdikke!).
0
Halley23 (moderator)
geplaatst: 17 maart 2020, 09:50 uur
Arnie schreef:
Nou deze film van de gebroeders Taviani - zeer gerenommeerde filmmakers - is helemaal niet zo slecht hoor en is zeker de moeite waard om te bekijken.
0
geplaatst: 20 maart 2020, 02:07 uur
Frank van Wezel's Roemruchte Jaren - A.M. de Jong (1928)
In deze roman komen iig een aantal scènes voor met betrekking tot de Spaanse griep.
In deze roman komen iig een aantal scènes voor met betrekking tot de Spaanse griep.
* denotes required fields.