menu

Boeken / Boekgames / Noem een boek bij het nieuws

zoeken in:
Tijd voor een nieuw spelletje!

De bedoeling is dat er elke dag één nieuwsbericht wordt geplaatst (iedereen mag dat doen), en dat je vervolgens een boek (of meerdere) noemt die bij dat nieuwsbericht passen.

Simpel zat. Toch even een paar regeltjes: zorg ervoor dat het duidelijk is over welk nieuwsbericht het gaat, ook als je een link plaatst (omdat een artikel soms verwijderd wordt), het mag ook nieuws van enige tijd geleden zijn, liefst geen non-fictie aandragen want dan blijft er eigenlijk geen spelelement over, meerdere titels noemen mag, toelichting geven hoeft niet maar mag wel (toelichting vragen ook). Politieke statements nemen we op de koop toe! (zolang de mods niet ingrijpen).

Oja, disclaimer: je kan dit spel niet winnen.

Voor de eerste dag zat ik te denken aan het debat over de dividendbelasting (Hersenschimmen bijvoorbeeld), maar om het iets neutraler te houden trap ik af met dit bericht van enige tijd geleden:

Dodelijk ongeval zelfrijdende auto

I, Robot - Isaac Asimov

Halley23 (moderator)
De Geschiedenis van de Bijen - Maja Lunde

Hommelhoning - Torgny Lindgren (inhoudelijk weet ik niet zo of er een link is maar qua titel wel natuurlijk)

...stilte...
De dood van een imker - Lars Gustafsson

Halley23 (moderator)
Girls of Riyadh (De meiden van Riaad) - Rajaa Alsanea

Kinderen van moeder aarde - Thea Beckman

Halley23 (moderator)
Vissen Redden - Annelies Verbeke

Ted Kerkjes
Een cultklassieker: De vis en het jongetje - Dolf Verroen
(Niet op BoekMeter, maar wel via de link te bekijken.)

Dat hangt van de soort, de vangstplek en de vangstwijze af. Tot mijn verbazing is er zelfs nog 'verantwoorde' blauwvintonijn: Tonijn, Blauwvin - goedevis.nl
De mening van Kees Stip: SeniorPlaza | Op een konijn

Ted Kerkjes
Haha
Helaas is het gedichtje op de SeniorenPlaza niet helemaal goed geciteerd. Hier is het gedicht wel helemaal correct.

Ted Kerkjes schreef:
(quote)
Haha
Helaas is het gedichtje op de SeniorenPlaza niet helemaal goed geciteerd. Hier is het gedicht wel helemaal correct.
Die site grossiert in seniorenmomenten ...

Halley23 (moderator)
En de violen zwegen - Alexander Ramati

Ik doe er nog eens een, ook omdat het zo'n leuk bericht is:

Amerikaanse rechter laat ouderpaar zoon (30) uit huis zetten

Boven is het stil - Gerbrand Bakker

Maar ik heb het gevoel dat er een betere moet zijn.

Abschied von den Eltern. Erzählung - Peter Weiss

A Pillanat - Magda Szabó (2006) (slaat op het thema, niet zozeer op de boosheid van de schrijvers)

eRCee schreef:
(slaat op het thema, niet zozeer op de boosheid van de schrijvers)
Dat geldt ook voor 'The summer before the dark'. Ik kon niet zo snel een passende nieuwslink vinden. Het gaat overal over de boze schrijvers en het bedoelde boekenweekthema raakt ondergesneeuwd. Maar discussie is goed, er wordt over gepraat en dat gebeurt niet iedere jaar.

N.a.v. de winst van FvD dit topic maar eens nieuw leven in blazen. Ik zou zeggen:

De Mammoetjagers

(deze gezelschapsactiviteit vindt bij voorkeur plaats in boreaal Europa, maar dat spreekt voor zich).

Deze titel drong zich op, (je kunt het van minstens twee kanten bekijken):

De Dief en de Honden

Gast
geplaatst: vandaag om 06:21 uur

geplaatst: vandaag om 06:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.