menu

Boeken / Boekgames / Raad het boek

zoeken in:
avatar van aslan
die is heel close, Fisherking ... daarin heeft Berckmans het ook over de Grauwzone, maar over wat er te rapen valt in hulpkas kwadraat laat staan hulpkas tot de derde macht is vooral in een ander boek

avatar van FisherKing
Ontbijt in het Vilbeluik dus

avatar
lijkt me juist te zijn (aan de korte inhoud te zien)

avatar van aslan
juist ja

avatar van FisherKing
De diepe basstem van Steyn klonk in de vestibule.
- Kom Jack, kom hond, kom mee met de baas!
Kom je mee!?
De blijde blaf van de terrier galmde op, en néer over de trap stormde zijn uitbundige vaart, als struikelde hij over zijn eigen poten.
-O, die stem van Steyn! siste mama Ottilie tussen haar tanden, en zij sloeg driftig bladen om van haar boek.

avatar
Art
De klassieker Van Oude Menschen, de Dingen Die Voorbij Gaan van Louis Couperus

avatar van FisherKing
Uiteraard

avatar
Art
Het lijkt wel een hut in een boomkruin of de roef van de ark, die kamer met zijn houten wanden, waar die baardige patriarchale gorilla zich te midden van zijn kroost heeft laten fotograferen. Mijn vader staat helemaal rechts op die foto. Een klein jongetje nog. Hij kijkt met een naïeve blik in de lens alsof hij gelooft dat het vogeltje er inderdaad direct uit zal vliegen.

avatar
Art schreef:
Het lijkt wel een hut in een boomkruin of de roef van de ark, die kamer met zijn houten wanden, waar die baardige patriarchale gorilla zich te midden van zijn kroost heeft laten fotograferen. Mijn vader staat helemaal rechts op die foto. Een klein jongetje nog. Hij kijkt met een naïeve blik in de lens alsof hij gelooft dat het vogeltje er inderdaad direct uit zal vliegen.


Het klinkt Marquez-achtig?

avatar van FisherKing
Volgens mij Nederlandstalig, iets van de bekende 3. 't komt me heel bekend voor.

avatar
Sander2
Hé, daar had ik gisteren een klein stukje uit gelezen. Terug naar Oegstgeest van Jan Wolkers.

avatar
Sander2
Ik weet eigenlijk wel zeker dat het goed is, dus hier komt de volgende:

Ik ben een zieke man... Ik ben een boze man. Een onaantrekkelijke man. Ik geloof dat ik een leverkwaal heb. Overigens begrijp ik geen snars van mijn ziekte en weet niet eens precies wát mij zeer doet. Ik laat me niet behandelen en ik heb me nooit laten behandelen, hoewel ik respect heb voor de medische wetenschap en voor artsen. Bovendien ben ik ook nog uitermate bijgelovig, alleen al het feit dat ik respect heb voor de medische wetenschap bewijst dit.

avatar van eRCee
Aantekeningen uit het ondergrondse (Dostojewski)?

Ben niet helemaal zeker maar het lijkt er wel op.

avatar
Sander2
Klopt, dat is vlug!

avatar
Art
Sander2 schreef:
Hé, daar had ik gisteren een klein stukje uit gelezen. Terug naar Oegstgeest van Jan Wolkers.

Dat is inderdaad juist.

avatar van eRCee
Sander2 schreef:
Klopt, dat is vlug!

Recent nog gelezen, vandaar.

Mijn keuze is beperkt want ik bezit niet zoveel boeken. Ik zal een voorraadje gaan overschrijven uit de bieb.

Of 't er nu op neer zal komen, dat ik de held mijner eigen levensgeschiedenis ben, of dat deze rol door iemand anders vervuld moet worden, zullen de volgende bladen aan 't licht brengen. Om mijn levensgeschiedenis met het begin van mijn leven te beginnen, vermeld ik, dat ik, (zoo als men mij verhaald heeft en ik ook geloof) op een Vrijdag, 's nachts te twaalf uur, geboren ben. Men heeft opgemerkt, dat gelijktijdig de klok begon te slaan en ik te schreeuwen.

avatar van FisherKing
David Copperfield van Charles Dickens

Ik herkende het haast niet, want ik ken alleen de Engelse tekst. (en heb 't boek in 't engels)

Whether I shall turn out to be the hero of my own life, or whether that station will be held by anybody else, these pages must show. To begin my life with the beginning of my life, I record that I was born (as I have been informed and believe) on a Friday, at twelve o'clock at night. It was remarked that the clock began to strike and I began to cry, simultaneously.

Hoeveel sterren krijgt de vertaler ?

avatar van eRCee
FisherKing schreef:
David Copperfield van Charles Dickens

sGoed.

De vertaling is inderdaad wat gedateerd. Maar dat heeft ook wel z'n charme natuurlijk.

avatar van FisherKing
'n moeilijke ditmaal. Staat nog niet op BM.

On an evening in the latter part of May a middle-aged man was walking homeward from Shaston to the village of Marlot, in the adjoining Vale of Blakemore or Blackmoor. The pair of legs that carried him were rickety, and there was a bias in his gait which inclined him somewhat to the left of a straight line. He occasionally gave a smart nod, as if in confirmation of some opinion, though he was not thinking of anything in particular.

avatar
Tess of the d'Urbervilles, van Thomas Hardy. Brrr dit boek staat ver onderaan op mijn te lezen lijst. Maar ik ben er wel ooit aan begonnen voor the long 18th Century (bepaald niet mijn favoriete tijdvak als het om romans gaat. )

avatar
Een makkelijke, maar wel een van de beste openingszinnen ooit:

It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune, must be in want of a wife.

However little known the feelings or views of such a man may be on his first entering a neighbourhood, this truth is so well fixed in the minds of the surrounding families, that he is considered as the rightful property of some one or other of their daughters.

avatar van FisherKing
aegron schreef:
Tess of the d'Urbervilles, van Thomas Hardy. Brrr dit boek staat ver onderaan op mijn te lezen lijst. Maar ik ben er wel ooit aan begonnen voor the long 18th Century (bepaald niet mijn favoriete tijdvak als het om romans gaat. )
Mooi, ik ben er nooit doorheengekomen, zie ik. Ik heb 't al sinds 1980 maar verder dan pagina 108 ben ik nooit gekomen, een beetje een weggestopt boek in de boekenkast

Jouw fragment is van Jane Austen's Pride and Prejudice.

avatar van FisherKing
Het ligt in de menselijke aard, medelijden met ongelukkigen te hebben; en ofschoon dit ieder siert, wordt het toch vooral van hen verwacht, die zelf eenmaal troost behoefden en hem bij anderen gevonden hebben. Als mensen echter ooit troost nodig gehad of gewaardeerd of er vreugde van genoten hebben, dan ben ik een van hen. Want van mijn eerste jeugd af tot deze tijd toe ben ik in een hoge en adelijke liefde overmachtig ontvlamd geweest, meer misschien dan, als ik het daarover wil hebben, bij mijn nederige stand scheen te passen.

En ik ben dan ook nooit verder dan deze zin gekomen

avatar van FisherKing
Oei, dit is de voorrede, zie ik nu pas. (Wel de eerste geschrevene pagina van 't boek.) uit 1353. (ongeveer)

avatar
lezert
1353?

The Canterbury Tales?


avatar
lezert
Dan zal het wel Il Decamerone zijn.

avatar van FisherKing
Da's goed natuurlijk

avatar van FisherKing
Overigens jouw beurt, Lezert

avatar
lezert
Oh ja!

PROLOOG

'Raak dan nu, voor het Heilig Aangezicht van RAM, met je handen het Woord des Levens aan en ontvang daaruit zoveel kracht dat je er over de hele wereld van getuigt!'

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 19:52 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 19:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.