menu

Boeken / Boekgames / Raad het boek

zoeken in:
De Stad der Zienden - José Saramago?

Klopt.

Leuk!
Dan komt hier een nieuwe:

"Nou, meneer Klauser, moet Mami Jane sterven?"
"Dat ze toch allemaal in de stront zakken"
"Is dat een ja of een nee?"
"Wat denkt u zelf?"

Haha, dat is natuurlijk City van Baricco.

Een onvergetelijk begin van een memorabel geheel

Niet al te veel stemmen, maar ik doe het gewoon:

Men zou nooit iets moeten vertellen, noch gegevens moeten verstrekken, noch geschiedenissen aandragen, noch maken dat mensen zich wezens herinneren die nooit hebben bestaan, die de aarde niet hebben betreden of de wereld doorkruist, of die hier wél zijn geweest maar al min of meer buiten gevaar waren in de eenogige, onzekere vergetelheid. Vertellen is bijna altijd een geschenk, zelfs wanneer het verhaal gif behelst en toedient, ook is het een band en het schenkt vertrouwen, en het komt maar weinig voor dat het vertrouwen vroeg of laat niet wordt beschaamd, at de band niet in de knoop of in de war raakt en uiteindelijk begint te knellen, zodat het mes of het lemmet eraan te pas moet komen om hem door te snijden.

Deel 2 begint zo:

Richtte maar nooit iemand een verzoek tot ons, vroeg men ons maar nauwelijks iets, geen enkele raad of gunst of lening, zelfs geen aandacht, vroegen anderen ons maar niet naar hen te luisteren, naar hun armzalige problemen en hun pijnlijke conflicten die zozeer gelijk zijn aan de onze, hun onbegrijpelijke twijfels en hun onbeduidende verhalen, zo vaak onderling verwisselbaar en altijd al beschreven (het scala van wat verteld kan worden is niet zo breed), of wat men vroeger 'smarten' noemde, wie heeft ze niet en wie ze niet heeft zoekt ze wel, 'ongeluk is een verzinsel', citeer ik vaak bij mezelf, en dat is een raak citaat wanneer het misère betreft die niet van buitenaf komt en die objectief beschouwd niet onvermijdelijk is, geen catastrofe, ongeval, sterfgeval, faillissement, ontslag, plaag, hongersnood, of verwoede vervolging van degene die niets op zijn geweten heeft, daarvan wemelt het in de Geschiedenis en ook in de onze, ik bedoel in onze nog onvoltooide tijd (en er zijn zelfs ontslagen en faillissementen en sterfgevallen die wél gezocht of verdiend zijn of die wél verzonnen worden).

PeterW (crew)
Javier Marias - Koorts en Lans

Klopt! Dat eerste fragment is van 'koorts en lans', het tweede van 'dans en droom'.

PeterW (crew)
Ik zou het niet geweten hebben, als ik niet toevallig een paar krantenartikelen aan het doorspitten was.

Dacht dat het wel te doen zou zijn omdat het nog in m'n leeslog is terug te vinden, maar daar ben jij natuurlijk te eerlijk voor.

PeterW (crew)
Volgende:

It had been raining hard since five o'clock that morning. Brontean weather, ... thought. He repressed a smile. He felt like a character in some latter-day Gothic romance.

Een tipje van de sluier?

PeterW (crew)
De schrijver is vorige maand overleden.

lieven
Hell House van Richard Matheson?

PeterW (crew)
lieven schreef:
Hell House van Richard Matheson?

Yep

Ik doe maar eens een nieuwe:

Strafwerk hebben ze me gegeven.

Strafwerk hebben ze me gegeven. Joswig heeft me persoonlijk naar mijn eigen kamer gebracht, op de tralies voor het raam geklopt, de strozak opgeschud en vervolgens heeft onze lievelingsoppasser mijn ijzeren kast doorzocht en mijn oude bergplaats achter de spiegel.

Fijn dat dit topic weer tot leven gewekt wordt.

Oppasser Joswig vergeet je niet snel, dat moet 'Duitse les' zijn van Siegfried Lenz!

Ja hoor!

Mooi, dan kan ik weer eens in de boekenkast grasduinen om iets te vinden wat nog niet aan de beurt geweest is.

Op een avond zat ik op het bed in mijn hotelkamer op Bunker Hill, pal in het centrum van Los Angeles.

Dat is hem, gert_r

Pythia schreef:
Dat is hem, gert_r

Ok! En dan mag ik waarschijnlijk met een nieuw fragment komen. Moeten het de beginregels zijn van een boek

gert_r schreef:
Ok! En dan mag ik waarschijnlijk met een nieuw fragment komen. Moeten het de beginregels zijn van een boek

Ja, graag een nieuwe van jou.
De openingszin en meer regels als het niet voldoende blijkt te zijn. In noodgevallen kan ook nog meer algemene informatie gegeven worden.
Ik kijk ernaar uit!

Knap. Heb het boek nog niet zo lang geleden gelezen maar deze beginzin herkende ik toch niet.

Ok, komt-ie, met de tweede zin gratis erbij:

Lang, mager, kaarsrecht, op hoge, stijve benen, echter met nadrukkelijk korte passen, bovendien met een opvallende slingerende arm, de linker, dit slingeren om te ontspannen, daarbij de hoed in de rechterhand, een lang gezicht, hoewel niemand zou kunnen zeggen welke uitdrukking daarop lag, afwezigheid, onverschilligheid: Gawehn stapte vanuit het zijportaal de straat op. Een stralende morgen.

Het boek staat op BM, ik neem aan dat dat ook een voorwaarde is.

Op basis van de naam 'Gawehn' en de nogal wijdlopige zin zou je kunnen concluderen dat de wind uit het oosten waait, en dat klopt!

Qua stijl doet het me een beetje denken aan Gunter Grass, maar ik kan er geen titel bij bedenken.

Een tweede gok maar meteen: iets van Gyorky Konrad?

De auteur kwam uit de DDR; het einde daarvan heeft hij niet meer meegemaakt. Het boek speelt zich af in Oost-Pruisen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:43 uur

geplaatst: vandaag om 07:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.