menu

Boeken / Boekgames / Raad het boek

zoeken in:
eRCee schreef:
Het kan van alles zijn.

Bint?

Het is dan ook wel een klassieker die ik heb uitgekozen, met op de site meer dan 100 stemmen. Overigens moet jij, eRCee, hem wel kennen.

Im westen nichts neues?

Nee, ook een andere taal (morgen doe ik nog wel een stukje tekst uit het boek erbij)

De aanslag?

Nee, Frans boek, klassieker

Heb maar even gegoogeld, want volgens mij gaan we er niet achter komen.
Eigenlijk een zeer misleidend fragment.

Spoiler:

Het is dus Madame Bovary.

Iemand een nieuwe?

Misleidend? Het is anders wel gewoon de eerste zin.

Uiteraard, het was niet negatief bedoeld. De eerste zin zet je, wat mij betreft, totaal op het verkeerde spoor, omdat de rest van het boek niks met een school te maken heeft en ook niet met uniformen. Vandaar.

Tja, moet het ook niet te makkelijk maken natuurlijk. Al had jij hem wel gelezen. Maar misschien heb ik wel iets autistisch door de meeste eerste zinnen te onthouden die ik gelezen heb.

Heb je er toevallig nog een liggen mjk87?

Vooruit dan maar:

De mens wordt vrij geboren en overal ligt hij in ketenen of beter: L’homme est né libre et partout il est dans les fers

Ik moet weer een beetje gokken.
De mythe van Sisyphus van Camus?

Ik vind het een uitspraak voor Rousseau ofzo.

Dan zit je aardig in de richting

Stel dat het Rousseau is, dan lijken me Julie of Émile niet erg waarschijnlijk.
Het enige andere werk van hem waar ik van gehoord heb is Het maatschappelijk verdrag en dat zou wel passen. Dus:

Du Contrat Social - Jean-Jacques Rousseau?

Oui oui. Vous êtes.

Ha! Leuk!

Ik steek de Styx over en ik neem mee: een tube tandpasta
(voor de zottigheid)...

Verhulst-De laatkomer? (gokje)

Snel hoor!

Tja, die stijl is direct herkenbaar en hij stond in je log Ik doe vanavond wel nieuwe.

Wie vanuit het oosten komt, van bij de Duitse grens, ziet ten slotte, over onafzienbare veen, een grijze streep aan de horizon, en wie voor de eerste keer die weg aflegt en de rivier wil oversteken, denkt dat hij voetveer en Veluwezoom al nadert.

Ik twijfel tussen Jan Siebelink en Thomas Rosenboom (sorry Thomas).

Iemand met zoveel komma's en gebrekkige zinnen kan er maar één zijn Dus gok

Siebelink!

Oskar misschien? Verder zal het qua titel puur gokken zijn.

Nee, het is zijn bekendste. Zal niet moeilijk zijn, schrijver heb je toch al, wat mij betreft is u.

Het bed violen dus. Nogmaals de excuses aan Rosenboom.

Volgende:

Bar weer om te stemmen, verzuchtte de voorzitter van stembureau nummer veertien nadat hij zijn druipende paraplu met een ruk had gesloten en zich had ontdaan van zijn regenjas, die hem nauwelijks tot nut was geweest bij het sprintje van veertig meter van de plek waar hij zijn auto had neergezet naar de deur waar hij net met bonkend hart door was binnengekomen.

De eerste zin geeft al iets weg van de inhoud van het boek, daarnaast is de stijl erg typerend. Hier nog een voorbeeldje, afkomstig van bladzijde twee:

De kiezers van mijn partij zijn niet voor een kleintje vervaard, het zijn er de mensen niet naar om thuis te blijven als er een paar miserabele spatjes uit de wolken vallen. In werkelijkheid ging het niet om een paar miserabele spatjes, het viel met emmers, bakken, nijlen, iguaçú's en jangtsekiangs tegelijk, maar het geloof, gezegend zij het voor nu en voor altijd, kan niet alleen bergen verwijderen van de weg van degenen die het met zijn macht begunstigt, maar bezit ook het vermogen zich in kolkende wateren te begeven en er droog weer uit te komen.

Pff, wat ouderwets Nederlands, wel mooi overigens. Ik denk even snel aan Hermans of Voskuil, maar het zegt me verder helemaal niets.

Geen Nederlandse schrijver.

Het bekendste boek van deze schrijver heeft een titel die als het ware de negatieve versie is van de titel die ik zoek.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:26 uur

geplaatst: vandaag om 20:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.