menu

Boeken / Boekgames / Crypto

zoeken in:
Samenwerkingen zijn duidelijk in. Memoirs of an Invisible Man (Herinneringen van een onzichtbare man) is juist. Leuk boek trouwens, ook verfilmd met Chevy Chase.

Tabula Rasa
Ja, ik mag Pythia wel dankbaar zijn, zij deed het meeste werk. Leuke crypto !

Nieuwe crypto:

Liefde voor handwerk in het gekke gebergte

Tabula Rasa schreef:
(afbeelding)
Na verwoed zoeken in gebergtes, heuvels en ambachten maakt dit plaatje de verwarring nog groter

De Chinese Knoop - Cherry Duyns?

Tabula Rasa
Crypto iets aangepast om het makkelijker te maken.
@Pythia: beetje laat, maar nee, dat was niet de oplossing. Ben wel benieuwd naar hoe je daar zo bij kwam.

Liefde voor handwerk in het gebergte van de gekte

All the Mountains of Madness and Other Novels - H. P. Lovecraft

Tabula Rasa
Dat reken ik dan maar goed, maar eigenlijk is het At the Mountains of Madness.

Dankjewel. Nieuwe opgave:

De ganzenveer van de Egyptische god is gekookt met een platte lepel.

Tabula Rasa
De rapen zijn gaar, Henk Spaan

Yep, opgelost! Hij leek me toch niet simpel.

Ganzenveer van de Egyptische god = Ra-pen
Gekookt = gaar
Platte lepel = spaan

Hoe kwam je op het juiste spoor?

Tabula Rasa
Ik zat al iets te bedenken met ra, de god. En later ook met pen, maar penra, daar kon ik niets van maken. Met gekookt kon ik nog helemaal niets.
Vervolgens keek ik maandagmiddag in de bibliotheek in een kookboek, en zag daar toevallig een plaatje van een spaan. Later op de avond legde ik de link tussen die spaan en Henk Spaan, de schrijver (o.a.). Na zoeken op boekmeter was het toen snel gevonden. Gewoon een gelukje eigenlijk.
Goede crypto hoor.

liv2 (crew)
Tabula Rasa schreef:
Ik zat al iets te bedenken met ra, de god. En later ook met pen, maar penra, daar kon ik niets van maken. Met gekookt kon ik nog helemaal niets.
Vervolgens keek ik maandagmiddag in de bibliotheek in een kookboek, en zag daar toevallig een plaatje van een spaan. Later op de avond legde ik de link tussen die spaan en Henk Spaan, de schrijver (o.a.). Na zoeken op boekmeter was het toen snel gevonden. Gewoon een gelukje eigenlijk.
Goede crypto hoor.

Zeer knap gevonden! Ik zou er nooit zijn opgekomen....

Tabula Rasa
Lol om de munten die van tafel zijn gehaald.

liv2 (crew)
Tabula Rasa schreef:
Lol om de munten die van tafel zijn gehaald.

Komedie- Adriaan Van Dis?

Tabula Rasa
liv2 schreef:
(quote)

Komedie- Adriaan Van Dis?

Tja, 't is natuurlijk niet echt goed, maar als ik zeg "bijna goed" is het ook een weggevertje.

Komedie om Geld - Adriaan van Dis.

liv2 (crew)
ja, die bedoelde ik dus....

Gods witte bodes op de afgelegen plas

Sneeuwengelen - Suzanne Vermeer

liv2 (crew)
manonvandebron schreef:
Sneeuwengelen - Suzanne Vermeer

Bij afgelegen plas dacht ik meteen ver-meer, en de rest was eenvoudig.

Nieuwe opgave om je tanden op te breken:

Tijdens de reisetappe op zondag vind je me in de kar.

Tabula Rasa
manonvandebron schreef:

Nieuwe opgave om je tanden op te breken:

[/i]

Dit lijkt mij een contaminatie van ergens je tanden op stuk bijten en ergens je hoofd over breken. Maar ik doe beide.

Zolang je je hoofd maar niet stuk bijt, is het goed.

Het is een boek van een Vlaamse schrijver.

Tabula Rasa
Nou, voorlopig is dit het beste wat ik er van kan maken, maar het zal het wel niet zijn:

De Laatste Rit van de Kever - Tom Dieusaert

etappe is rit, kar is Kever (auto) en zondag is de dag des Heren: Dieu. En het is Vlaams.

Misschien dat dit iemand op een beter idee brengt.

Leuke poging, maar je zit in een verkeerde richting te zoeken.

Tabula Rasa
Maar dit is hem wel:

Zevende Kamer, De - Pieter Aspe

Prachtig!

Reisetappe = anagram van Pieter Aspe
Zondag = de zevende
Me in de kar = de ka-me-r

Hoe ben je erop gekomen?

Tabula Rasa
Ik zat eerder al te zoeken naar een boektitel die een anagram is van 'reisetappe' en 'zondag', en dacht dat de naam van de schrijver in 'me (in) de kar' zat. Maar daar kon ik niets mee vinden. Vanmorgen viel me opeens op dat de naam 'Pieter Aspe' in reisetappe zit. De naam van de schrijver kende ik wel want er staat een grote collectie van in de plaatselijke bibliotheek. Dan is het nog slechts de juiste boektitel erbij zoeken die de rest van de crypto verklaart.
Hele fijne crypto overigens, heb er flink mijn tanden voor moeten laten kraken !

Nieuwe opgave:

"De o, (niet) van onze planeet"

liv2 (crew)
Tabula Rasa schreef:
Ik zat eerder al te zoeken naar een boektitel die een anagram is van 'reisetappe' en 'zondag', en dacht dat de naam van de schrijver in 'me (in) de kar' zat. Maar daar kon ik niets mee vinden. Vanmorgen viel me opeens op dat de naam 'Pieter Aspe' in reisetappe zit. De naam van de schrijver kende ik wel want er staat een grote collectie van in de plaatselijke bibliotheek. Dan is het nog slechts de juiste boektitel erbij zoeken die de rest van de crypto verklaart.
Hele fijne crypto overigens, heb er flink mijn tanden voor moeten laten kraken !

Nieuwe opgave:

"De o, (niet) van onze planeet"

Weer sterk gevonden. Petje af hoor!

Tabula Rasa
Ik zal de crypto iets anders formuleren, misschien dat hij dan wat makkelijker wordt:

"De A, (maar niet) van Aarde"

Een poging:
Ans Ende der Welt - Grete Weil

Gast
geplaatst: vandaag om 03:17 uur

geplaatst: vandaag om 03:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.