Boeken / Boekgames / Tip de User Game
zoeken in:
0
geplaatst: 8 juli 2009, 19:37 uur
Ik zou mjk87 De gebroeders karamazow willen aanraden en Liefde in tijden van Cholera
Beide omdat je een ander werk van deze schrijvers al in je top 10 hebt staan en deze dus waarschijnlijk zult kunnen waarderen
Beide omdat je een ander werk van deze schrijvers al in je top 10 hebt staan en deze dus waarschijnlijk zult kunnen waarderen
0
geplaatst: 8 juli 2009, 20:07 uur
Voor aegron lijkt
L' Ecume des Jours van Boris Vian
me een aanrader gezien je waardering voor Marai en fantasy.
Ik heb ook aan Stranger in a Strange Land van Heinlein gedacht maar dat moet ik zelf nog lezen, dus dat is uit de tweede hand
@mjk87: Ik heb Christiane F. in mijn boeklijkst met tips gezet Dankjewel.
L' Ecume des Jours van Boris Vian
me een aanrader gezien je waardering voor Marai en fantasy.
Ik heb ook aan Stranger in a Strange Land van Heinlein gedacht maar dat moet ik zelf nog lezen, dus dat is uit de tweede hand
@mjk87: Ik heb Christiane F. in mijn boeklijkst met tips gezet Dankjewel.
0
psyche (crew)
geplaatst: 8 juli 2009, 20:24 uur
Ik zou Pythia
A Fine Balance - Rohinton Mistry willen aanraden
omdat je gevarieerd over onze grens leest.
Bovendien ben ik benieuwd naar je mening .
A Fine Balance - Rohinton Mistry willen aanraden
omdat je gevarieerd over onze grens leest.
Bovendien ben ik benieuwd naar je mening .
0
geplaatst: 8 juli 2009, 20:40 uur
Fijn dat je tijd hebt voor boekmeter, psyche
Ik had A Fine Balance wel opgemerkt en een beetje voor me uitgeschoven. Maar het komt nu dus gewoon bij me terug en ik zal mijn tanden er in moeten zetten. Dankjewel voor de aanmoediging!
Voor jou heb ik
The Summer before the Dark van Doris Lessing
als aanrader. Dat gaat psychologisch verantwoord in op een verandering van levensfase.
Ik had A Fine Balance wel opgemerkt en een beetje voor me uitgeschoven. Maar het komt nu dus gewoon bij me terug en ik zal mijn tanden er in moeten zetten. Dankjewel voor de aanmoediging!
Voor jou heb ik
The Summer before the Dark van Doris Lessing
als aanrader. Dat gaat psychologisch verantwoord in op een verandering van levensfase.
0
garlic senior
geplaatst: 8 juli 2009, 23:55 uur
Ik raad Pythia het boek Rebecca aan. Zelf heb ik het (nog) niet gelezen, maar aangezien je Jamaica Inn van dezelfde schrijfster hoog waardeert lijkt het mij een geschikte keuze. Daarnaast behoren beide boeken tot ongeveer hetzelfde genre en Rebecca is één van de meest bekende boeken van Du Maurier op deze site (hoewel dat nog niets hoeft te zeggen over de kwaliteit van het boek )
0
geplaatst: 9 juli 2009, 01:03 uur
Ik raad garlic senior "Joe Speedboot" aan. Een goed boek, literatuur, ook voor de middelbare scholier aan te raden. Mooie zinnen, vlot geschreven, herkenbare situaties en ik denk zeker voor jou, want de hoofdrollen zijn voor 14-19-jarigen.
0
geplaatst: 10 juli 2009, 08:20 uur
Voor mjk87:
De Donkere Kamer van Damokles van W.F. Hermans
past volgens mij prima tussen alle klassiekers die je al gelezen hebt.
Als je liever een nieuwe schrijver ontdekt kan ik je
Gloed van Sandor Marai
aanraden.
De Donkere Kamer van Damokles van W.F. Hermans
past volgens mij prima tussen alle klassiekers die je al gelezen hebt.
Als je liever een nieuwe schrijver ontdekt kan ik je
Gloed van Sandor Marai
aanraden.
0
geplaatst: 10 juli 2009, 09:20 uur
Voor Pythia:
At Swim Two Birds van Flann O'Brien. Aangezien je Als op een winternacht een reiziger erg goed kan waarderen, is dit misschien ook wel wat voor je. Een verhaal in een verhaal in een...
At Swim Two Birds van Flann O'Brien. Aangezien je Als op een winternacht een reiziger erg goed kan waarderen, is dit misschien ook wel wat voor je. Een verhaal in een verhaal in een...
0
psyche (crew)
geplaatst: 10 juli 2009, 18:41 uur
Voor Aegron:
La Solitudine dei Numeri Primi - Paolo Giordano
Omdat ik heel benieuwd ben wat jij als van De Eenzaamheid van de Priemgetallen zult vinden.
La Solitudine dei Numeri Primi - Paolo Giordano
Omdat ik heel benieuwd ben wat jij als van De Eenzaamheid van de Priemgetallen zult vinden.
0
geplaatst: 10 juli 2009, 19:33 uur
Voor Psyche:
De gebroeders Karamazow.
Of anders Als op een winternacht een reiziger. Omdat ik denk dat dit boek jou wel zal bevallen (en ik benieuwd ben naar jouw reactie op dit boek )
De gebroeders Karamazow.
Of anders Als op een winternacht een reiziger. Omdat ik denk dat dit boek jou wel zal bevallen (en ik benieuwd ben naar jouw reactie op dit boek )
0
geplaatst: 25 augustus 2009, 12:36 uur
Voor aegron:
Deirdre en de Zonen van Usnach - Adriaan Roland Holst
Het is een hervertelling van een "oude Ierse sage". Drie woorden die ik wel vind passen bij wat je zoal leest.
Deirdre en de Zonen van Usnach - Adriaan Roland Holst
Het is een hervertelling van een "oude Ierse sage". Drie woorden die ik wel vind passen bij wat je zoal leest.
0
garlic senior
geplaatst: 25 augustus 2009, 18:27 uur
Voor aegron:
De sprookjes van Grimm of Psyche van Louis Couperus.
Waarom? Je hebt wel een aantal sprookjesboeken in jouw top 10 staan, en naar mijn mening zijn de sprookjes van Grimm en Psyche de beste boeken die ik tot nu toe heb gelezen.
De sprookjes van Grimm of Psyche van Louis Couperus.
Waarom? Je hebt wel een aantal sprookjesboeken in jouw top 10 staan, en naar mijn mening zijn de sprookjes van Grimm en Psyche de beste boeken die ik tot nu toe heb gelezen.
0
geplaatst: 23 oktober 2009, 20:52 uur
Voor garlic senior, op het gevaar af dat je het niet leest, gezien je eerdere ervaring met de schrijfster:
Buitenstaanders van Renate Dorrestein.
Ik vind het grappig, verrassend, een beetje buiten de werkelijkheid, en totaal anders dan haar andere werk, en ik denk dat je het leuk zult vinden.
(ik heb inmiddels Rebecca uit en ben heel blij dat ik het eindelijk eens gelezen heb; zonder jouw tip zou het er niet van gekomen zijn. Dankjewel )
Buitenstaanders van Renate Dorrestein.
Ik vind het grappig, verrassend, een beetje buiten de werkelijkheid, en totaal anders dan haar andere werk, en ik denk dat je het leuk zult vinden.
(ik heb inmiddels Rebecca uit en ben heel blij dat ik het eindelijk eens gelezen heb; zonder jouw tip zou het er niet van gekomen zijn. Dankjewel )
0
geplaatst: 23 november 2009, 17:35 uur
Ik zou Pythia Het Proces van Kafka willen aanraden, omdat:
- zij dit boek nog niet gelezen heeft;
- de brief aan zijn vader van Kafka van haar een hoge beoordeling heeft gekregen;
- als klassieke 'Russen' van Tolstoj, Dostojevki en Gogol er wel in gaan, dit boek ook wel zal smaken;
- iedereen deze klassieker zou moeten lezen;
- het volgens mij een heel goed boek is, waarin een sfeer wordt neergezet die uniek is in de wereldliteratuur
- zij dit boek nog niet gelezen heeft;
- de brief aan zijn vader van Kafka van haar een hoge beoordeling heeft gekregen;
- als klassieke 'Russen' van Tolstoj, Dostojevki en Gogol er wel in gaan, dit boek ook wel zal smaken;
- iedereen deze klassieker zou moeten lezen;
- het volgens mij een heel goed boek is, waarin een sfeer wordt neergezet die uniek is in de wereldliteratuur
0
geplaatst: 23 november 2009, 19:49 uur
Ik wil Rio Negro Liefde in Tijden van Cholera aanraden:
Aangezien je 100 jaar eenzaamheid in je top10 hebt staan en je deze (bijna ) net zo mooie roman van Marquez nog niet gelezen hebt.
Aangezien je 100 jaar eenzaamheid in je top10 hebt staan en je deze (bijna ) net zo mooie roman van Marquez nog niet gelezen hebt.
0
geplaatst: 23 november 2009, 19:59 uur
Nou, als dit topic toch bovengespit wordt, kan ik het net zo goed gebruiken om deze twee, echt heel erg gemeende en volgens mij nog steeds heel erg goede, tips in herinnering te brengen
En omdat je er zo gemakkelijk niet mee wegkomt, ineens nog een nieuwe tip erbij: Het Museum van de Onschuld, het nieuwe boek van Orhan Pamuk. Gewoon omdat het zo geweldig goed is, en in zijn onwaarschijnlijk originele en verdragende opzet lijkt op een combinatie van Italo Calvino en Liefde in Tijden van Cholera
Freud schreef:
Aegron, als je zo vaak blijft posten ga je met een overschot aan tips blijven zitten vrees ik!
Ik heb mij 5-sterren lijstje eens doorgenomen, en blijkt dat je de Buddenbrooks van Thomas Mann niet gelezen hebt (of toch niet gestemd), het is natuurlijk evident dat je dat dus dringend moet doen, of je het nu goed vindt of niet (maar je vindt het vast schitterend, dus dat doet er niet toe!)
Een wat originelere tip is Dora van Toon Tellegen, een klein meesterwerkje waar je steeds opnieuw in kunt lezen, en dat voor elke literatuur- of taalliefhebber een absolute must is. Geniaal opzet, schitterend uitgewerkt en vaak hilarisch grappig. En romantisch, mooi, schattig, droevig, shockerend, idioot, bevreemdend, raar en vrolijkmakend, en dan vergeet ik nog een emotie of twintig .
Aegron, als je zo vaak blijft posten ga je met een overschot aan tips blijven zitten vrees ik!
Ik heb mij 5-sterren lijstje eens doorgenomen, en blijkt dat je de Buddenbrooks van Thomas Mann niet gelezen hebt (of toch niet gestemd), het is natuurlijk evident dat je dat dus dringend moet doen, of je het nu goed vindt of niet (maar je vindt het vast schitterend, dus dat doet er niet toe!)
Een wat originelere tip is Dora van Toon Tellegen, een klein meesterwerkje waar je steeds opnieuw in kunt lezen, en dat voor elke literatuur- of taalliefhebber een absolute must is. Geniaal opzet, schitterend uitgewerkt en vaak hilarisch grappig. En romantisch, mooi, schattig, droevig, shockerend, idioot, bevreemdend, raar en vrolijkmakend, en dan vergeet ik nog een emotie of twintig .
En omdat je er zo gemakkelijk niet mee wegkomt, ineens nog een nieuwe tip erbij: Het Museum van de Onschuld, het nieuwe boek van Orhan Pamuk. Gewoon omdat het zo geweldig goed is, en in zijn onwaarschijnlijk originele en verdragende opzet lijkt op een combinatie van Italo Calvino en Liefde in Tijden van Cholera
0
geplaatst: 24 november 2009, 00:57 uur
Ha, nu heb ik je te pakken Freud! Dan tip ik jou snel Allessandro Barrico, met name City maar ook Oceano Mare. Lekker.
0
geplaatst: 24 november 2009, 17:05 uur
aegron schreef:
Ik wil Rio Negro Liefde in Tijden van Cholera aanraden:
Aangezien je 100 jaar eenzaamheid in je top10 hebt staan en je deze (bijna ) net zo mooie roman van Marquez nog niet gelezen hebt.
Ik wil Rio Negro Liefde in Tijden van Cholera aanraden:
Aangezien je 100 jaar eenzaamheid in je top10 hebt staan en je deze (bijna ) net zo mooie roman van Marquez nog niet gelezen hebt.
Dank voor de tip. Hij staat in mijn boekenkast en het gaat er zeker een keer van komen!
Bij het doorlopen van de stemmen van eRCee valt op dat hij naar verhouding weinig Nederlandse literatuur leest. Verder maak ik uit je top 10 op dat een existentialistische inslag je wel kan bekoren. Misschien is A.F.Th wat voor je, en dan iets anders dan ´weerborstels´ die je wel gelezen hebt, en die gewoonweg te weinig omvang heeft om iets van betekenis te kunnen zijn.
Ik raad de proloog van de Tandeloze Tijd-cyclus 'De slag om de blauwbrug' aan om mee te beginnen en als dat goed bevalt het vervolg 'Vallende Ouders'.
Of toch recenter werk: het Schervengericht is ook een prima boek.
0
geplaatst: 25 november 2009, 00:30 uur
Rio Negro schreef:
Bij het doorlopen van de stemmen van eRCee valt op dat hij naar verhouding weinig Nederlandse literatuur leest. Verder maak ik uit je top 10 op dat een existentialistische inslag je wel kan bekoren. Misschien is A.F.Th wat voor je, en dan iets anders dan ´weerborstels´ die je wel gelezen hebt, en die gewoonweg te weinig omvang heeft om iets van betekenis te kunnen zijn.
Ik raad de proloog van de Tandeloze Tijd-cyclus 'De slag om de blauwbrug' aan om mee te beginnen en als dat goed bevalt het vervolg 'Vallende Ouders'.
Of toch recenter werk: het Schervengericht is ook een prima boek.
Bij het doorlopen van de stemmen van eRCee valt op dat hij naar verhouding weinig Nederlandse literatuur leest. Verder maak ik uit je top 10 op dat een existentialistische inslag je wel kan bekoren. Misschien is A.F.Th wat voor je, en dan iets anders dan ´weerborstels´ die je wel gelezen hebt, en die gewoonweg te weinig omvang heeft om iets van betekenis te kunnen zijn.
Ik raad de proloog van de Tandeloze Tijd-cyclus 'De slag om de blauwbrug' aan om mee te beginnen en als dat goed bevalt het vervolg 'Vallende Ouders'.
Of toch recenter werk: het Schervengericht is ook een prima boek.
Mijn laatste zes stemmen zijn allemaal op Nederlandse boeken, verdikkeme!
Maar leuke tip, ik heb me al een paar keer voorgenomen wat meer van A.F. Th te lezen. Heb al eens een boek van hem gelezen dat volgens mij niet op de site staat (iets met een gondelier en gracht in de titel). Daarin stond een fantastische zin waarin A.F. Th met één zin de Franse taal neersabelde. Moet dat nog eens opzoeken.
Zal ook op zoek gaan naar een van bovenstaande titels. Dank.
0
geplaatst: 25 november 2009, 15:49 uur
Voor Rio Negro: Stiller van Max Frisch
Het is een degelijke klassieker en past dus prima bij wat je tot nu toe goed gewaardeerd hebt.
Als alternatief wil ik je Our Man in Havana van Graham Greene aanraden; dat is wat vrolijker en gaat toch ergens over
Frisch en Greene ontbreken nog in je mooie rij schrijvers...
(Het Proces van Kafka blijkt hier in de kast te staan; ik zal er dus eindelijk eens aan moeten geloven . Dankjewel voor de tip!)
Het is een degelijke klassieker en past dus prima bij wat je tot nu toe goed gewaardeerd hebt.
Als alternatief wil ik je Our Man in Havana van Graham Greene aanraden; dat is wat vrolijker en gaat toch ergens over
Frisch en Greene ontbreken nog in je mooie rij schrijvers...
(Het Proces van Kafka blijkt hier in de kast te staan; ik zal er dus eindelijk eens aan moeten geloven . Dankjewel voor de tip!)
0
geplaatst: 26 november 2009, 01:02 uur
@ garlic senior
stort je eens in' 'roddy doyle: puur iers, lekker rauw
maar toch zacht en 'to the point'. the barrytown trilogy, begint bij 'the commitments, maar lees vooral 'the van' en 'the snapper'
Ook 'the woman who walked into doors' en paula' zijn geweldig goed. 1 roddy doyle lezen , en je bent verkocht....hij was de eerste schrijver die me bij m'n vel gepakt heeft, en nog altijd, ik heb er een zwak voor... vandaar m'n schaamteloze 'adoratie': roddy doyle=rock &roll....
stort je eens in' 'roddy doyle: puur iers, lekker rauw
maar toch zacht en 'to the point'. the barrytown trilogy, begint bij 'the commitments, maar lees vooral 'the van' en 'the snapper'
Ook 'the woman who walked into doors' en paula' zijn geweldig goed. 1 roddy doyle lezen , en je bent verkocht....hij was de eerste schrijver die me bij m'n vel gepakt heeft, en nog altijd, ik heb er een zwak voor... vandaar m'n schaamteloze 'adoratie': roddy doyle=rock &roll....
0
geplaatst: 12 december 2009, 02:15 uur
eRCee schreef:
Zal ook op zoek gaan naar een van bovenstaande titels. Dank.
Zal ook op zoek gaan naar een van bovenstaande titels. Dank.
Het Schervengericht kan mij op 170 pagina's nog maar nauwelijks boeien. Ga dit project daarom toch even in de ijskast zetten en weer lekker wat van buiten Nederland lezen.
0
geplaatst: 12 december 2009, 12:24 uur
Voor eRCee dan een andere:
De Morgen loeit weer aan - Tip Marugg
omdat het Curaçao's is en dus van ver buiten Nederland, ook qua stijl en inhoud.
Of anders iets van Boelie van Leeuwen voor wie hetzelfde geldt.
De Morgen loeit weer aan - Tip Marugg
omdat het Curaçao's is en dus van ver buiten Nederland, ook qua stijl en inhoud.
Of anders iets van Boelie van Leeuwen voor wie hetzelfde geldt.
0
geplaatst: 12 december 2009, 13:55 uur
Dank je wel, ziet er goed uit, en ze zullen hem ongetwijfeld hebben hier in de bieb.
0
geplaatst: 12 december 2009, 15:39 uur
Voor liv2:
Paddy Clark Ha, Ha, Ha - Roddy Doyle
Die mag bij een Doyle-fan eigenlijk niet ontbreken . Maar als je liever iets van een andere schrijver leest, kan ik je The Speckled People van Hugo Hamilton aanraden, wat een beetje dezelfde sfeer heeft.
Paddy Clark Ha, Ha, Ha - Roddy Doyle
Die mag bij een Doyle-fan eigenlijk niet ontbreken . Maar als je liever iets van een andere schrijver leest, kan ik je The Speckled People van Hugo Hamilton aanraden, wat een beetje dezelfde sfeer heeft.
0
geplaatst: 12 december 2009, 23:09 uur
Dan doe ik er ééntje voor Pythia:
Kentering van een huwelijk - Sandor Marai.
Beetje een inkopper, want ik zag dat je Gloed in ieder geval mooi vond. Maar vooralsnog vind ik het verder moeilijk om je smaak in te schatten, dus ik speel even op safe.
(Edit: nou vooruit, ook nog een wat gewaagdere tip, ik kan het niet laten. The secret book of Grazia dei Rossi - Jacqueline Park. Is wel erg lang geleden dat ik dat zelf gelezen heb, maar gezien je beoordeling van Nolthenius is dit misschien wat voor je.)
Kentering van een huwelijk - Sandor Marai.
Beetje een inkopper, want ik zag dat je Gloed in ieder geval mooi vond. Maar vooralsnog vind ik het verder moeilijk om je smaak in te schatten, dus ik speel even op safe.
(Edit: nou vooruit, ook nog een wat gewaagdere tip, ik kan het niet laten. The secret book of Grazia dei Rossi - Jacqueline Park. Is wel erg lang geleden dat ik dat zelf gelezen heb, maar gezien je beoordeling van Nolthenius is dit misschien wat voor je.)
0
geplaatst: 12 december 2009, 23:40 uur
Dankjewel eRCee. Kentering van een huwelijk werd mij toevallig eergisteren door iemand warm aanbevolen en is dus een voltreffer
Wat smaak betreft: ik laat me graag verrassen zolang het geen horror is en het ergens over gaat. Ik heb al even gekeken en The secret book of Grazia dei Rossi staat in de dichtstbijzijnde bieb; ik ben heel benieuwd; het klinkt goed.
Wat smaak betreft: ik laat me graag verrassen zolang het geen horror is en het ergens over gaat. Ik heb al even gekeken en The secret book of Grazia dei Rossi staat in de dichtstbijzijnde bieb; ik ben heel benieuwd; het klinkt goed.
0
geplaatst: 12 december 2009, 23:57 uur
@pythia
Die staat dus op mijn lijstje,... en wat paddy clark betreft,.. daar ben ik ooit in begonnen op een onfortuinlijke reis die helemaal in het honderd is gelopen, samen met de slechte herinneringen heb ik het boek dus ook maar over de haag gegooid maw terug binnen gebracht in de bib( ik koop geen boeken). Ligt het nu aan de slechte vibe op die reis of aan het boek: 'ik 'voelde' het niet toen. Maar je hebt gelijk hoor, ik moet het eens terug proberen, alhoewel ik nogal moeilijk boeken een tweede kans geef.
Die staat dus op mijn lijstje,... en wat paddy clark betreft,.. daar ben ik ooit in begonnen op een onfortuinlijke reis die helemaal in het honderd is gelopen, samen met de slechte herinneringen heb ik het boek dus ook maar over de haag gegooid maw terug binnen gebracht in de bib( ik koop geen boeken). Ligt het nu aan de slechte vibe op die reis of aan het boek: 'ik 'voelde' het niet toen. Maar je hebt gelijk hoor, ik moet het eens terug proberen, alhoewel ik nogal moeilijk boeken een tweede kans geef.
* denotes required fields.