menu

Boeken / Boekgames / Tip de User Game

zoeken in:
Dexter schreef:
Ik kan wel een tip gebruiken. In de kerstvakantie wil ik mijn achterstand die ik de afgelopen maanden heb opgelopen eens inhalen


Aangezien je 100 jaar eenzaamheid goed kon waarderen, zou je Liefde in tijden van Cholera eens kunnen proberen.

avatar van psyche
psyche (crew)
aegron schreef:

Aangezien je 100 jaar eenzaamheid goed kon waarderen, zou je Liefde in tijden van Cholera eens kunnen proberen.


Daar sluit ik me dan bij aan.

avatar van Dexter
Dank jullie wel Ik was inderdaad van plan nog meer van Marquez te lezen, maar ik wil er uitgebreid de tijd voor kunnen nemen. Het eerste boek dat ik in de kerstvakantie open sla, zal dan ook Liefde in tijden van cholera zijn (Grijze Zielen heb ik bijna uit )

avatar van Grovonion2
Zeker een goede tip want vind ik het beste van Marquez

avatar van Dexter
Marquez heb ik inmiddels kunnen bemachigen.
Na het lezen van het kwartaalboek, Grijze Zielen, ben ik dusdanig onder de indruk geraakt dat ik graag meer Franse literatuur wil gaan lezen.
Waar kan ik dan het beste beginnen?

avatar van psyche
psyche (crew)
Dexter schreef:
Marquez heb ik inmiddels kunnen bemachigen.
Na het lezen van het kwartaalboek, Grijze Zielen, ben ik dusdanig onder de indruk geraakt dat ik graag meer Franse literatuur wil gaan lezen.
Waar kan ik dan het beste beginnen?


Tja lastig, ik denk dat mannen je bijvoorbeeld de Leerschool der Liefde (vond ik helemaal niets want ) zouden aanbevelen, en vrouwen Madame Bovary (maar ja, daar zijn mannen om begrijpelijke redenen niet altijd even verheugd over .)
Ik denk bij Frans namelijk het eerst aan Flaubert. Maar goed, dat is van tijden geleden...
Ooit ook Benoîte Groult gelezen een écht vrouwenboek vind ik, en verder schiet me niets te binnen.
O ja, uit mijn top 10 Niemand Is Onsterfelijk van Simone de Beauvoir. Dàt vind ik een goed en tijdloos boek!

avatar van psyche
psyche (crew)
Dexter schreef:
Marquez heb ik inmiddels kunnen bemachigen.
Na het lezen van het kwartaalboek, Grijze Zielen, ben ik dusdanig onder de indruk geraakt dat ik graag meer Franse literatuur wil gaan lezen.
Waar kan ik dan het beste beginnen?


Tja lastig, ik denk dat mannen je bijvoorbeeld de Leerschool der Liefde (vond ik helemaal niets want ) zouden aanbevelen en vrouwen Madame Bovary (maar ja, daar zijn mannen om begrijpelijke redenen niet altijd even verheugd over .)
Ik denk bij Frans namelijk het eerst aan Flaubert. Maar goed, dat is van eeuwen geleden...
Ooit ook Benoîte Groult Zout op mijn huid gelezen een écht vrouwenboek vind ik, verder schiet me niets te binnen.
O ja, uit mijn top 10 Tous les Hommes Sont Mortels van Simone de Beauvoir. Dàt vind ik een goed en tijdloos boek!

avatar van aslan
Céline - Voyage au bout de la nuit

lees vooral (redelijk te doen in het frans):

(afbeelding)

Dexter schreef:
Marquez heb ik inmiddels kunnen bemachigen.
Na het lezen van het kwartaalboek, Grijze Zielen, ben ik dusdanig onder de indruk geraakt dat ik graag meer Franse literatuur wil gaan lezen.
Waar kan ik dan het beste beginnen?


Albert Camus ben ik erg van onder de indruk, vooral De Vreemdeling.

avatar van Dexter
Zowel Madame Bovary, Reis naar het Einde van de Nacht en De Vreemdeling zijn aanwezig in de stadsbieb. Ik zal ze alle drie eens lenen. Na Marquez, waar ik zo in ga beginnen, zal ik starten met Céline.
Daar hoorde ik inderdaad mijn leraar Nederlands/Literatuur vorig jaar positief over. Volgens hem is het wel wat extreem, kan ik me herinneren?

In ieder geval, hartelijk bedankt, psyche, aslan en aegron

Omdat ik dit een leuk topic vind, zal ik ook om een tip vragen. Ik vind het zoiezo leuk om een tip te krijgen, maar het is wel de vraag of ik er de komende 4 maanden iets mee kan doen.

Volgende week ga ik namelijk voor 4 maanden naar India en ik denk dat dit qua lezen een probleem gaat worden. Ik lees namelijk altijd heel veel op vakantie, maar ik mag nu eigenlijk maar 15 kilo bagage meenemen, dus het wordt een beetje lastig om genoeg boeken mee te nemen. De oplossing is natuurlijk om in India boeken te kopen en die vervolgens achter te laten.

Dus misschien kunnen jullie dit gegeven als criterium voor de tip gebruiken: Een boek dat volgens jullie (gebaseerd op mijn stemmen) bij mij past, maar dat ook in India verkrijgbaar is...

(maar als je een 'gewone' tip hebt vind ik dat ook leuk hoor!)

avatar van aslan
Salman Rushdie misschien, bv. 'Shame' of 'Midnight's Children'?

avatar van psyche
psyche (crew)
God of Small Things van de Indiase schrijfster Arundhati Roy.

Ik weet echter niet of dit boek daar verkrijgbaar is...

avatar van Grovonion2
Harry Potter is alvast vlot te verkrijgen, en denk ook maar in de trant van Dan Brown. Als je echter wat meer eisen stelt zul je wel even moeten zoeken naar goede Engelse boeken. Tenminste, dat herinner ik me van India.

avatar van Prowisorio
The Inheritance of loss van Kiran Desai

Of kijk eens in Wikipedia bij Indian English literature voor ideeën.

avatar van Prowisorio
psyche schreef:
God of Small Things van de Indiase schrijfster Arundhati Roy.


Prachtig !

avatar van psyche
psyche (crew)
Prowisorio schreef:

Prachtig !


Ja hè? Ik herlees niet snel boeken, soms om te kijken of ik 'nog steeds een mening ben toegedaan' of het nog steeds 'zus of zo interpreteer'.

Maar dit boek heeft me geráákt weet ik nog. Ik zag het in de afgelopen weken 'ergens' weer opduiken en dacht: ja, dat was een verdomd mooie roman! Om nu precies te verwoorden waarom zal ik het moeten herlezen, wat ik dus ga doen!

psyche schreef:
God of Small Things van de Indiase schrijfster Arundhati Roy.

Ik weet echter niet of dit boek daar verkrijgbaar is...


Deze stond inderdaad al op mijn 'te lezen-lijstje', ben erg benieuwd. Ik ben al twee keer in India geweest (toen voor 4 weken en met een bagage maximum van 30 kilo, dus toen was het makkelijker om boeken mee te nemen...) en opzich was er best veel te verkrijgen. Vooral boekenover India, zoals A Fine Balance van Rohinton Mistry maar ook A Son of the Circus van John Irving, dus ik heb goede hoop dat ze jullie tips ook wel ergens hebben. Ik ben in elk geval erg benieuwd naar alle genoemde boeken, bedankt!

Ik heb nog te weinig bagage om andere mensen van tips te voorzien, maar ik ontvang ze met alle liefde.

avatar van Dexter
Ik ben op zoek naar goede dichtbundels of romans uit de Romantiek, maar dan niet in het Engels of Duits.

avatar van aslan
kijk eens bij volgende dichters:

in het Frans:
-Alphonse de Lamartine
-Victor Hugo
-François René de Chateaubriand
-Alfred de Musset
-Charles Augustin Sainte-Beuve
-Alfred de Vigny

in het Nederlands:
-Anthonie Christiaan Wynandt Staring
-Hendrik Tollens
-Nicolaas Beets

in het Russisch:
-Jevgeni Baratynski
-Aleksandr Poesjkin

romans: bv.:
(afbeelding)

avatar van Dexter
Bedankt, alsan

Ik denk dat ik eens ga beginnen met Hugo en Poesjkin, die zeggen me wel wat,

avatar van aslan
Poesjkin is je ondertussen goed bevallen merk ik

avatar van DvonGeem
Sara Burgerhart van aagje wolff en deken. Immers: er zit in een roman als Sara Burgerhart een sterk opvoedkundig element (Rationalisme), maar ook een gevoelselement (Romantiek). Dat gevoelselement komt tot uiting in de beschrijving van heel warme vriendschappen, de rol van de liefde waarbij niet met het verstand maar met het gevoel een partner wordt gekozen.

avatar van Prowisorio
Ik ben bezig in een verhaal van liefde en duisternis van Amos Oz... prachtig boek. Maar gaandeweg krijg ik ook erg de behoefte om 'iets soortgelijks' te lezen, maar dan van een arabische/palestijnse auteur. 'Gewoon' (wat eigenlijk een raar woord is als je bedenkt wat er daar gebeurde en gebeurt) een onopgesmukt familieverhaal dat de afgelopen pakweg 100 beslaat in die regio.

In een recensie van het Parool staat o.a.
Het is ongelooflijk knap hoe Amos Oz ook op de meest dramatische momenten in deze memoires de beheersing heeft om er zonder een spoortje pathos over te schrijven.

Ik ben nog net niet op de helft van het boek, maar kan het met deze opmerking voorlopig helemaal eens zijn. En dat is ook wat ik zoek in het gezochte boek... geen boek ala de Vliegeraar ofzo (mij teveel een Hollywooddrama).

Iemand een (liefst meer) tip(s)??

avatar van aslan
ik weet niet of dit nu helemaal dat is wat je zoekt maar sessiz ev leek mij in eerste instantie wel wat, het was iig het eerste boek waar ik aan dacht bij je bericht

avatar van Prowisorio
aslan schreef:
ik weet niet of dit nu helemaal dat is wat je zoekt maar sessiz ev leek mij in eerste instantie wel wat, het was iig het eerste boek waar ik aan dacht bij je bericht

Staat (al) wel op mijn lijst, maar is niet wat ik zoek.... dat boek speelt niet in dezelfde regio ... speelt niet tegen de achtergrond van het ontstaan van Israël; dat is wat ik zoek.

Maar het is wel het type schrijver dat ik zoek

avatar van Pythia
Omdat Prowisorio je in de steek laat.
Voor Aslan:

De jacht op het verloren schaap - Murakami
Het is een beetje bizar en een beetje spannend en een goedlopend verhaal. Of :

Nieuwe Verhalen van Belcampo - Belcampo, een beetje onwerkelijke verhalen.

avatar van mjk87
Ik zou Pythia Wit Kinder von Bahnhof Zoo aanraden.

Omdat je top 10 enkele Duitstalige titels kent en op deze nog niet hebt gestemd. Tevens is het een zeer mooi, eerlijk en ontroerend boek, voor elke leeftijd, voor man en vrouw.

avatar van mjk87
Ik zou Pythia Wir Kinder vom Bahnhof Zoo van Christiane F. aanraden.

Omdat je top 10 enkele Duitstalige titels kent en op deze nog niet hebt gestemd. Tevens is het een zeer mooi, eerlijk en ontroerend boek, voor elke leeftijd, voor man en vrouw.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:50 uur

geplaatst: vandaag om 06:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.