Boeken / Toplijsten en favorieten / Top 10: Verenigde Staten
zoeken in:
6
geplaatst: 4 november 2020, 19:48 uur
Terwijl in dat grote land aan de andere kant van de grote plas een ongeziene kiesstrijd woedt (ik ben bang dat dit bericht nog wel enkele weken actueel zal blijven), ontdekte ik dat er nog geen top 10-topic over de Verenigde Staten bestond.
Via film, televisie, muziek en literatuur slurpen we hier in België en Nederland maar al te graag de Amerikaanse manier van leven op. Een recensent van Humo besloot onlangs dan ook: "Het gevolg is dat bepaalde elementen van de Amerikaanse cultuur ons vreemd vertrouwd voorkomen, als een penvriendin die je na honderden brieven nog altijd niet in het echt ontmoet hebt." Voor mijn top tien ben ik daarom op zoek gegaan naar de beste boeken die niet enkel door een Amerikaan(se) geschreven zijn, maar waarin je dat bizarre land, ondanks dat ik er nog nooit geweest ben, ook voelt, ruikt en proeft.
1. Stephen King - 11/22/63
2. Donna Tartt - The Secret History
3. Jonathan Safran Foer - Extremely Loud & Incredibly Close
4. Jay McInerney - Bright Lights, Big City
5. Harper Lee - To Kill a Mockingbird
6. J.D. Salinger - The Catcher in the Rye
7. F. Scott Fitzgerald - The Great Gatsby
8. Arthur Miller - Death of a Salesman
9. Tennessee Williams - A Streetcar Named Desire
10. John Steinbeck - Of Mice and Men
Theater heb ik opgenomen in de top tien, losse kortverhalen niet. Tja, keuzes (de Amerikanen weten er alles van): anders hadden The Swimmer (John Cheever) en Gazebo (Raymond Carver) er ook erg hoog in gestaan.
Via film, televisie, muziek en literatuur slurpen we hier in België en Nederland maar al te graag de Amerikaanse manier van leven op. Een recensent van Humo besloot onlangs dan ook: "Het gevolg is dat bepaalde elementen van de Amerikaanse cultuur ons vreemd vertrouwd voorkomen, als een penvriendin die je na honderden brieven nog altijd niet in het echt ontmoet hebt." Voor mijn top tien ben ik daarom op zoek gegaan naar de beste boeken die niet enkel door een Amerikaan(se) geschreven zijn, maar waarin je dat bizarre land, ondanks dat ik er nog nooit geweest ben, ook voelt, ruikt en proeft.
1. Stephen King - 11/22/63
2. Donna Tartt - The Secret History
3. Jonathan Safran Foer - Extremely Loud & Incredibly Close
4. Jay McInerney - Bright Lights, Big City
5. Harper Lee - To Kill a Mockingbird
6. J.D. Salinger - The Catcher in the Rye
7. F. Scott Fitzgerald - The Great Gatsby
8. Arthur Miller - Death of a Salesman
9. Tennessee Williams - A Streetcar Named Desire
10. John Steinbeck - Of Mice and Men
Theater heb ik opgenomen in de top tien, losse kortverhalen niet. Tja, keuzes (de Amerikanen weten er alles van): anders hadden The Swimmer (John Cheever) en Gazebo (Raymond Carver) er ook erg hoog in gestaan.
3
geplaatst: 5 november 2020, 13:01 uur
Battleborn - Claire Vaye Watkins (2012)
Tales of the City - Armistead Maupin (1978)
Of Mice and Men - John Steinbeck (1937)
The Big Sleep - Raymond Chandler (1939)
Wait until Spring, Bandini - John Fante (1938)
On the Road - Jack Kerouac (1957)
The Neon Bible - John Kennedy Toole (1989)
Fear and Loathing in Las Vegas - Hunter S. Thompson (1971)
Train Dreams - Denis Johnson (2002)
Goat Mountain - David Vann (2013)
Edit: Ik ben bepaald geen kenner van de vs. Van deze boeken denk ik dat ze veel vertellen over het leven en de mentaliteit van de inwoners.
Tales of the City - Armistead Maupin (1978)
Of Mice and Men - John Steinbeck (1937)
The Big Sleep - Raymond Chandler (1939)
Wait until Spring, Bandini - John Fante (1938)
On the Road - Jack Kerouac (1957)
The Neon Bible - John Kennedy Toole (1989)
Fear and Loathing in Las Vegas - Hunter S. Thompson (1971)
Train Dreams - Denis Johnson (2002)
Goat Mountain - David Vann (2013)
Edit: Ik ben bepaald geen kenner van de vs. Van deze boeken denk ik dat ze veel vertellen over het leven en de mentaliteit van de inwoners.
4
geplaatst: 5 november 2020, 15:25 uur
Niet echt een specifieke volgorde. Ik ga dit lijstje misschien nog wel verder uitwerken voor op m'n site.
The Crying of Lot 49 - Thomas Pynchon (1966)
All the Pretty Horses - Cormac McCarthy (1992)
American Psycho - Bret Easton Ellis (1991)
Invisible Man - Ralph Ellison (1952)
Post Office - Charles Bukowski (1971)
Been Down So Long It Looks Like Up to Me - Richard Fariña (1966)
Bright Lights, Big City - Jay McInerney (1984)
Ducks, Newburyport - Lucy Ellmann (2019)
Junkie - William S. Burroughs (1953)
American Psycho - Bret Easton Ellis (1991)
There There - Tommy Orange (2018)
Lost Children Archive - Valeria Luiselli (2019)
The Catcher in the Rye - J.D. Salinger (1951)
The Member of the Wedding - Carson McCullers (1946)
The Crying of Lot 49 - Thomas Pynchon (1966)
All the Pretty Horses - Cormac McCarthy (1992)
American Psycho - Bret Easton Ellis (1991)
Invisible Man - Ralph Ellison (1952)
Post Office - Charles Bukowski (1971)
Been Down So Long It Looks Like Up to Me - Richard Fariña (1966)
Bright Lights, Big City - Jay McInerney (1984)
Ducks, Newburyport - Lucy Ellmann (2019)
Junkie - William S. Burroughs (1953)
American Psycho - Bret Easton Ellis (1991)
There There - Tommy Orange (2018)
Lost Children Archive - Valeria Luiselli (2019)
The Catcher in the Rye - J.D. Salinger (1951)
The Member of the Wedding - Carson McCullers (1946)
4
...stilte...
geplaatst: 5 november 2020, 15:39 uur
Een beetje op gevoel en smaak samengesteld:
1. William Faulkner - The Sound and the Fury
2. Cormac McCarthy - Suttree
3. Don DeLillo - Zero K
3. James Purdy - In a Shallow Grave
4. Peter Matthiessen - The Snow Leopard
5. John Williams - Butcher's Crossing
6. Robert M. Pirsig - Zen and the Art of Motorcycle
7. Paul Auster - The Music of Chance
8. David Vann - Goat Mountain
9. Ron Rash - Serena
10. David Guterson - East of the Mountains
Ik zal vast wel een mooie titel vergeten zijn...
1. William Faulkner - The Sound and the Fury
2. Cormac McCarthy - Suttree
3. Don DeLillo - Zero K
3. James Purdy - In a Shallow Grave
4. Peter Matthiessen - The Snow Leopard
5. John Williams - Butcher's Crossing
6. Robert M. Pirsig - Zen and the Art of Motorcycle
7. Paul Auster - The Music of Chance
8. David Vann - Goat Mountain
9. Ron Rash - Serena
10. David Guterson - East of the Mountains
Ik zal vast wel een mooie titel vergeten zijn...
1
geplaatst: 29 november 2020, 09:45 uur
De titel zou beter "Top 10 Verenigde Staten" zijn om verwarring met het werelddeel te vermijden. De kortverhalen van Edgar Allan Poe tel ik als één boek.
1. Edgar Allen Poe - Omnibus
2. Edith Wharton - The House of Mirth
3. Henry James - The Portrait of a Lady
4. Vladimir Nabokov - Lolita
5. Harriet Beecher Stowe - Uncle Tom's Cabin
6. Zora Neale Hurston - Their Eyes Were Watching God
7. Margaret Mitchell - Gone with the Wind
8. Tennessee Williams - A Streetcar Named Desire
9. Harper Lee - To Kill a Mockingbird
10. Richard Wright - Native Son
11. Theodore Dreiser - An American Tragedy
12. Ernest Hemingway - The Old Man and the Sea
13. Dashiell Hammett - The Maltese Falcon
14. Sylvia Plath - The Bell Jar
15. Nathaniel Hawthorne - The Scarlet Letter
1. Edgar Allen Poe - Omnibus
2. Edith Wharton - The House of Mirth
3. Henry James - The Portrait of a Lady
4. Vladimir Nabokov - Lolita
5. Harriet Beecher Stowe - Uncle Tom's Cabin
6. Zora Neale Hurston - Their Eyes Were Watching God
7. Margaret Mitchell - Gone with the Wind
8. Tennessee Williams - A Streetcar Named Desire
9. Harper Lee - To Kill a Mockingbird
10. Richard Wright - Native Son
11. Theodore Dreiser - An American Tragedy
12. Ernest Hemingway - The Old Man and the Sea
13. Dashiell Hammett - The Maltese Falcon
14. Sylvia Plath - The Bell Jar
15. Nathaniel Hawthorne - The Scarlet Letter
1
geplaatst: 30 november 2020, 08:00 uur
manonvandebron schreef:
De titel zou beter "Top 10 Verenigde Staten" zijn om verwarring met het werelddeel te vermijden.
De titel zou beter "Top 10 Verenigde Staten" zijn om verwarring met het werelddeel te vermijden.
Ik had het topic aangemaakt als 'Top 10: de Amerikanen.' Dan klopt het weer wel, want er bestaat niet zoiets als 'de Verenigdestatiërs'. Wie dat veranderd heeft, weet ik niet.
0
geplaatst: 30 november 2020, 11:57 uur
1. John Steinbeck – De Druiven der Gramschap
2. Jonathan Franzen – Vrijheid
3. John Steinbeck – Ten Oosten van Eden
4. Jonathan Franzen – De Correcties
5. Jack Kerouac – On the Road
6. Donna Tartt – De Verborgen Geschiedenis
7. John Williams – Butcher’s Crossing
8. Vladimir Nabokov – Lolita
9. Phillip Meyer – De Zoon
10. Don DeLillo – Onderwereld
2. Jonathan Franzen – Vrijheid
3. John Steinbeck – Ten Oosten van Eden
4. Jonathan Franzen – De Correcties
5. Jack Kerouac – On the Road
6. Donna Tartt – De Verborgen Geschiedenis
7. John Williams – Butcher’s Crossing
8. Vladimir Nabokov – Lolita
9. Phillip Meyer – De Zoon
10. Don DeLillo – Onderwereld
0
geplaatst: 10 december 2022, 15:46 uur
01: Truman Capote - In Cold Blood 1966
02: Donna Tartt - The Secret History 1992
03: Harper Lee - To Kill A Mockingbird 1960
04: Oryx And Crake - Margaret Atwood 2003
05: William Hjortsberg - Falling Angel 1978
06: Jack Kerouac - On The Road 1957
07: Betty Smith - A Tree Grows In Brooklyn 1945
08: Harriet Beecher Stowe - Uncle Tom's Cabin - 1852
09: Anya Seton - The Hearth & Eagle 1946
10: John Williams - Stoner
02: Donna Tartt - The Secret History 1992
03: Harper Lee - To Kill A Mockingbird 1960
04: Oryx And Crake - Margaret Atwood 2003
05: William Hjortsberg - Falling Angel 1978
06: Jack Kerouac - On The Road 1957
07: Betty Smith - A Tree Grows In Brooklyn 1945
08: Harriet Beecher Stowe - Uncle Tom's Cabin - 1852
09: Anya Seton - The Hearth & Eagle 1946
10: John Williams - Stoner
* denotes required fields.