menu

Boeken / Toplijsten en favorieten / Boeken van vrouwelijke schrijvers per decennium

zoeken in:
avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
Daartoe getriggerd door Lalage met haar bericht in het topic 'Beste boek per decennium' over het ontbreken van vrouwelijke schrijvers heb ik toch maar een poging gewaagd, maar dan wel alleen maar voor de 20e en deze eeuw. Dat was best wel moeilijk - ik moet bekennen dat vrouwelijke schrijvers bij mij hevig ondervertegenwoordigd zijn. Desalniettemin levert deze exercitie best wel een verrassend lijstje op.

Nils Holgerssons Underbara Resa (Niels Holgerssons Wonderbare Reis) - Selma Lagerlöf (1907) 5*
Indrukken van een Zwervelinge - Marie C. van Zeggelen (1910) 4*
The Garden Party and Other Stories (Het Tuinfeest) - Katherine Mansfield (1922) 4.5*
Jamaica Inn - Daphne du Maurier (1936) 4.5*
Tous les Hommes Sont Mortels (Niemand Is Onsterfelijk) - Simone de Beauvoir (1946) 4.5*
Bonjour Tristesse - Françoise Sagan (1954) 4*
Die Wand (De Wand) - Marlen Haushofer (1963) 5* & The Left Hand of Darkness (De Linkerhand van het Duister) - Ursula K. Le Guin (1969) 5* (ik kan geen keuze maken)
The Far Pavilions (Het Verre Paradijs) - M.M. Kaye (1978) 4.5*
Hunden (De Hond) - Kerstin Ekman (1986) 4.5%
Het Lied en de Waarheid - Helga Ruebsamen (1997) 4.5*
Harry Potter and the Deathly Hallows (Harry Potter en de Relieken van de Dood) - J.K. Rowling (2007) 4.5* (maar Harry Potter and the Order of the Phoenix Harry Potter and the Half-Blood Prince zijn van dezelfde kwaliteit)
The Salt Path (Het Zoutpad: Over Oude Wegen naar een Nieuw Begin) - Raynor Winn (2018) 4.5*

avatar van eRCee
Beste boek van het decennium door een vrouwelijke schrijver, bedoel je? Want anders is er dit topic al.

Ik weet niet of ik het maken van aparte categorieën voor vrouwelijke auteurs een teken van vooruitgang vind overigens. Wel heb ik de indruk, maar dat valt misschien buiten het bestek van dit topic, dat er steeds meer boeken van vrouwen worden uitgegeven en dat je er bijgevolg ook automatisch meer van leest.

avatar van Lalage
Mooi lijstje, Halley23! 'De wand' is inderdaad een topper.

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
eRCee schreef:
Beste boek van het decennium door een vrouwelijke schrijver, bedoel je? Want anders is er dit topic al.

Ik weet niet of ik het maken van aparte categorieën voor vrouwelijke auteurs een teken van vooruitgang vind overigens. Wel heb ik de indruk, maar dat valt misschien buiten het bestek van dit topic, dat er steeds meer boeken van vrouwen worden uitgegeven en dat je er bijgevolg ook automatisch meer van leest.


Correct eRCee beste vrouwelijke schrijver per decennium en zoals je ziet heb ik de titel van het topic aangepast. Wat je tweede punt betreft heb je wel gelijk maar ik vond het wel leuk om eens te kijken wat dit opleverde.

avatar van manonvandebron
In algemene lijsten blijven vrouwen vaak ondervertegenwoordigd, dus vind ik het ook wel interessant om eens een overzicht te maken. Tot 1920 groepeer ik de decennia.

Vóór 1800: Betje Wolff & Aagje Deken - De Historie van Mejuffrouw Sarah Burgerhart
1800 - 1839: Jane Austen - Pride and Prejudice
1840 - 1869: Emily Brontë - Wuthering Heights
1870 - 1899: George Eliot - Middlemarch
1900 - 1919: Edith Wharton - The House of Mirth
1920 - 1929: Agatha Christie - The Murder of Roger Ackroyd
1930 - 1939: Agatha Christie - Murder on the Orient Express
1940 - 1949: Astrid Lindgren - Pippi Långstrump
1950 - 1959: Françoise Sagan - Bonjour Tristesse
1960 - 1969: Harper Lee - To Kill a Mockingbird
1970 - 1979: Ruth Rendell - A Judgement in Stone
1980 - 1989: Isabel Allende - La Casa de los Espíritus
1990 - 1999: Sarah Waters - Tipping the Velvet
2000 - 2009: Camilla Läckberg - Stenhuggaren
2010 - 2019: Camilla Läckberg - Änglamakerskan

Gast
geplaatst: vandaag om 07:38 uur

geplaatst: vandaag om 07:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.