menu

Boeken / Toplijsten en favorieten / Eindejaarstijd, lijstjestijd: Het beste van 2020

zoeken in:
Ik weet niet wat er aan de hand is, want meestal plaatst ons aller liv2 dergelijke artikelen, maar deze maand hebben we nog geen enkel nutteloos eindejaarslijstje van een krant of kwaliteitsmedium voorbij zien komen. Daarom trap ik hem maar af:

Tien boeken die we niet konden wegleggen in 2018 - De Correspondent - decorrespondent.nl

Dit allemaal om in de stemming te komen voor het enige lijstje dat er toe doet later op deze site (namelijk je eigen lijstje).

Als ik dit soort mooie lijstjes zie, neemt de onrust altijd bij me toe. Zoveel mooie boeken en zo weinig tijd... ??

Heel herkenbaar

De correspondent vind ik echter vaak te zurig. Niettemin zie ik in die lijst wel wat boeken die mijn interesse wekken.

Ik wil eigenlijk zeggen dat DC helemaal niet zurig is, maar anderzijds wil ik in dit topic geen discussie ontketenen daarover. Lastig, lastig.

Laten we- met de kerst in aantocht- het dan maar vredelievend houden op een let's agree to disagree.

Laat ik dan ook maar een lijstje posten.
Goodreads is weliswaar handig om het overzicht te houden tijdens het lezen, maar bij deze toplijst krijg ik enigszins een 'grootste gemene deler'-gevoel.

Best Books 2018 — Goodreads Choice Awards

Goodreads hanteert wel enorm een 'wij van WC-eend'-houding als het over Engelstalige boeken gaat. Vaak hebben zogenaamde Goodreads-auteurs ook een flinke schare fans die de scores kunstmatig hoog houden.

Overigens...Dit artikel is je cadeau gedaan door betalend lid Reinier van Houwelingen

The Guardian pakt het, zoals wel vaker, grondig aan, blijkens dit overzicht. Zowel een sectie van boeken die door lezers zijn gekozen als wel door bepaalde schrijvers, en helemaal onderaan hun eigen selectie. Dit alles wel met de typerende Anglosaksische blinde vlek voor alles wat uitkomt buiten het Engelse taalgebied.

Weet niet zo goed waar ik het moet plaatsen, maar Pewdiepie- het kanaal met de meeste subscribers op youtube- vindt lezen klaarblijkelijk ook tof;

"Read fiction". Uitstekend advies!

Hoe staat het er voor met de eindejaarslijsten van kranten en andere media? Wie geeft een overzichtje (dat ik vervolgens afkraak)?

Die van de Volkskrant zit helaas achter een betaalmuur: https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2020/dit-zijn-de-56-beste-boeken-van-2020~v412059/
Dus ik kan 'm niet zien...

Wil iemand van de crew zo vriendelijk zijn om de topictitel te veranderen naar dit jaar?

The Guardian laat er geen gras over groeien, toplijsten in alle denkbare categorieen:

Best books of the year | Books | The Guardian - theguardian.com

De belangrijkste is natuurlijk deze:

Best fiction of 2020 | Best books of the year | The Guardian - theguardian.com

En dan hebben ze ook nog deze:

The best books of 2020 – picked by our acclaimed guest authors | Books | The Guardian - theguardian.com

Let op: het doornemen van deze lijsten kan leiden tot overmatige blootstelling aan Engelstalige romans! (Echter, ook Rutger Bregman en Marieke Lucas Rijneveld komen voorbij. En Elena Ferrante.)

Binnenkort ook onze eigen Boekmeter lijstjes weer? Kijk er alweer naar uit

Oeh, ja! Daar heb ik ook weer zin in. Altijd leuk om te lezen inderdaad Jason82.

Zoals vorig jaar Boekjaar 2019 met leesvoornemens richting 2020. Ted Kerkjes, is dit iets dat jij dit jaar weer zal starten?

Ho ho ho, na de Kerst pas kindertjes.

Geen enkele van deze (56) titels heb ik gelezen.
(maar er staan er wel een paar op mijn verlanglijstje)

Als je dan persé Radetzkymars wil opnemen in de lijst van beste boeken van 2020, dan is het nogal merkwaardig dat zo'n bewezen onvergankelijke roman op nummer 37 verschijnt tussen de niemendalletjes die we wellicht volgend jaar alweer vergeten zijn. Afijn, verder niks van die lijst gelezen.

Dankjewel!
Leuk dat 'Alfabet' van Charlotte Dematons erbij staat. Dat is een leuk kijkboek voor jong en oud.
'The wild silence' van Raynor Winn en het autobiografische werk van Tove Ditlevsen vond ik ook mooi. 'Wij zijn licht' van Gerda Blees is goed geschreven, maar ik had een indrukwekkender verhaal verwacht bij deze thematiek.

De titel die ik naar aanleiding hiervan op mijn lijstje zet is 'Wat bomen ons vertellen' van Valerie Trouet.

eRCee schreef:
Ho ho ho, na de Kerst pas kindertjes.

Ik was te gretig, excuses...

Ted Kerkjes (moderator)
In het kader van lijstjes, is er hier een nieuw initiatief ontstaan: De boeken Top-100.
Als ik het goed begrijp, is het een initiatief van de boekenblog Bookbreak, waar ik verder niet bekend mee ben. De Boeken Top 100 moet de "Top2000 van de literatuur" worden. Ik heb niks met de Top2000, en ik denk dat ik ook op deze lijst niet zal stemmen, maar ik ben wel benieuwd hoeveel lezers er zullen reageren en hoe het lijstje eruit komt te zien.

Oeh, dat vind ik wel leuk. Alleen jammer dat hun eerste criterium al meteen een enorme bulk aan prachtboeken diskwalificeert :

Er moet een Nederlandse uitgave zijn van het boek. Als er bijvoorbeeld alleen een Engelstalige versie is, dan telt het niet mee.

Hoe dan ook: het is een lijstje, dus ik doe sowieso mee

Ted Kerkjes (moderator)
Dat vond ik ook een opvallend criterium, ja!
Vergeet je niet je lijstje hier te delen?

Ted Kerkjes schreef:
Ik heb niks met de Top2000, ...

Lekker off-topic, maar misschien kan je meer met deze lijst: 3FM Top 1000 van deze eeuw: dit is de hele lijst - NPO 3FM - npo3fm.nl? Ik vond het zelf wel verfrissend. Mr. Brightside op 3.

Verder heb ik geen moeite met dat criterium. Noem mij één relevant boek van meer dan 1 jaar oud uit het Engels waar geen Nederlandse uitgave van bestaat.

Verfrissend? Ik zie alleen maar supersaaie namen. Geef me dan toch maar de Top2000, daar komt af en toe nog iets voorbij dat je niet direct verwacht.

Noem mij één relevant boek van meer dan 1 jaar oud uit het Engels waar geen Nederlandse uitgave van bestaat.

De (recente) boeken van Irvine Welsh.

eRCee schreef:

Verder heb ik geen moeite met dat criterium. Noem mij één relevant boek van meer dan 1 jaar oud uit het Engels waar geen Nederlandse uitgave van bestaat.

Relevant? Geen idee. Ik kijk niet naar wat volgens anderen de beste, mooiste, fijnste boeken zijn. Mijn lijstje zal bestaan uit de boeken die ik zelf het mooist vind. Wat verder in de lijst 'heurt' heb ik niet zoveel mee te maken. Dus voor mij dat zou bijvoorbeeld al betekenen dat mijn nummer 2 niet mee mag doen: Woman Hollering Creek and Other Stories - Sandra Cisneros (1991).

Gast
geplaatst: vandaag om 03:58 uur

geplaatst: vandaag om 03:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.