menu

Boeken / Toplijsten en favorieten / Eindejaarstijd, lijstjestijd: Het beste van 2020

zoeken in:
Tjsa, dat is toch een beetje als op Kanye West stemmen bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen.

handsome_devil schreef:
Verfrissend? Ik zie alleen maar supersaaie namen. Geef me dan toch maar de Top2000, daar komt af en toe nog iets voorbij dat je niet direct verwacht.

Geen Queen of Led Zeppelin, dat alleen is al verfrissend. Of ... [noem hier een willekeurige 70's en '80's band].
Het blijft een toplijst natuurlijk, daarin gaat het al snel naar een gemene deler. Maar vind het een sterke top-100. Verder wel nogal veel dezelfde namen telkens. En Abel, niet te vergeten.

Lijkt een beetje op de top 1000 van Hebban.

eRCee schreef:
(quote)

Lekker off-topic, maar misschien kan je meer met deze lijst: 3FM Top 1000 van deze eeuw: dit is de hele lijst - NPO 3FM - npo3fm.nl? Ik vond het zelf wel verfrissend. Mr. Brightside op 3.

Verder heb ik geen moeite met dat criterium. Noem mij één relevant boek van meer dan 1 jaar oud uit het Engels waar geen Nederlandse uitgave van bestaat.

Ik kan erover heen gelezen hebben, maar mis ik nou Interpol in de top 100? Hier schrik ik van...

Klopt ja (staan wel verderop nog in de lijst, 3x in totaal). Wordt overigens ook nooit gedraaid op de radio. Wat denk je dan van The funeral, van Band of Horses, juist zo'n anthemisch nummer dat je in een toplijst verwacht (en er ook gewoon tussen hoort). De zwakte van de 3FM lijst zit hem duidelijk in een overmaat aan dezelfde artiesten.

Afijn, terug naar boeken maar!

eRCee schreef:
De zwakte van de 3FM lijst zit hem duidelijk in een overmaat aan dezelfde artiesten.
En aan een tekort aan wat spannender artiesten. Geen Joanna Newsom, Django Django, Animal Collective, TV on the Radio, Everything Everything, Super Furry Animals, enz enz enz enz enz. En zelfs geen luistervriendelijke bandjes als Belle & Sebastian of Fleet Foxes. In dit geval ga ik toch maar met onze Handsome Devil mee, dan liever de top 2000.

Fleet foxes staat er 1x in (op 620) en Belle & Sebastians meest gevierde materiaal komt uit de jaren '90. Ik mis eerder The decemberists en Calexico.

Het probleem van de top-2000 is dat het bepaalde nummers zo geïnstitutionaliseerd heeft dat nieuwere muziek, op een paar kazige uitzonderingen na, er nauwelijks tussen komt bovenin. Ik was altijd fan van Mr. Brightside maar had me nooit gerealiseerd dat dit gewoon één van de grote nummers van mijn generatie is. Of Take me out. Het is leuk dat dit nu naar voren komt.

eRCee schreef:

Het probleem van de top-2000 is dat het bepaalde nummers zo geïnstitutionaliseerd heeft dat nieuwere muziek, op een paar kazige uitzonderingen na, er nauwelijks tussen komt bovenin.
Bovenin inderdaad misschien niet. Maar de weinige keren dat ik naar de top 2000 luister, valt het me vooral op dat er zoveel mooie liedjes staan tussen pakweg, 200 en 2000. Bovenin is het inderdaad een soort canon geworden, maar verder word ik lager op de ladder soms aangenaam verrast.

The Decemberists en Calexico vielen onder mijn brede kopje enz enz enz enz enz

Ted Kerkjes (moderator)
Oké, nu weer even over boeken, oké? Mijn opmerking was meer bedoeld als terloops geklaag, ook omdat de makers van de Top 100 Boeken zelf de vergelijking met de Top2000 maakten.

Hier zijn trouwens nog wat lijstjes: De 50 beste Nederlandstalige boektitels aller tijden (de echte lijst)
De beste boeken van 2020 volgens Trouw
De beste boeken van 2020 volgens De Groene Amsterdammer
De 10 beste boeken van 2020 volgens de Los Angeles Times

Alle 65 op een rijtje en mijn beste boek van 2020 uitgelicht.

Goed Gelezen 2020 | Abubakari de Vries' Blog - abubakaridevries.wordpress.com

Gast
geplaatst: vandaag om 18:32 uur

geplaatst: vandaag om 18:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.