menu

Boeken / Toplijsten en favorieten / Typische thema's (gelezen en ongelezen)

zoeken in:
avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
Start van een nieuw topic met de heel vage naam 'typische thema's'. Gelezen of niet. Het kan van alles zijn. ik hoop dat er veel interessante en gekke lijstjes aankomen. Ik start met een lijst over bombarderen. Aanvullingen uiteraard welkom!

Een recente toevoeging inspireerde mij tot dit lijstje over bommenwerpers en bombardementen. Maar de directe aanleiding was natuurlijk die idioot Trump.

Der Luftangriff auf Halberstadt am 8. April 1945 - Alexander Kluge (1977)
Der Untergang - Hans Erich Nossack (1948) 4.0
Die Kinder von Gernika - Hermann Kesten (1939) 3.5
The Cloud Walker - Edmund Cooper (1973) 3.5
The Dam Busters - Paul Brickhill (1951) 3
Vergeltung - Gert Ledig (1956)
Bomber - Len Deighton (1970)
Masters of the Air - Donald L. Miller (2006)
Hiroshima - John Hersey (1946)
Day of Infamy - Walter Lord (1957)

Niet verwonderlijk dat er een aantal toevoegingen van Chris Reifert tussen zitten

avatar van Donkerwoud
Halley23 schreef:
Een recente toevoeging inspireerde mij tot dit lijstje over bommenwerpers en bombardementen. Maar de directe aanleiding was natuurlijk die idioot Trump.


Ik kreeg ooit een waarschuwing op MM toen ik een Trump-topic had geopend, ten tijde van Trump/Clinton.

avatar van dutch2.0
Daar horen toch zeker nog Slaughterhouse Five (Vonnegut) en Het Stenen Bruidsbed (Mulisch) bij, beide over het bombardement van Dresden.

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
dutch2.0 schreef:
Daar horen toch zeker nog Slaughterhouse Five (Vonnegut) en Het Stenen Bruidsbed (Mulisch) bij, beide over het bombardement van Dresden.
Hoe kan ik ze vergeten, Slaughterhouse 5 notabene gelezen

Halley's toevoeging van Alexander Kluge was me opgevallen in de updates. Heb Gert Ledig en John Hersey van zijn lijst gelezen. Een lijst van mijn kant kon niet uitblijven.

Nijmegen '44: Verwoesting, Verdriet en Verwerking - Joost Rosendaal (2009)
Der Brand: Deutschland im Bombenkrieg 1940–1945 - Jörg Friedrich (2002) 3.0
Als Feuer vom Himmel Fiel: Der Bombenkrieg in Deutschland - Stephan Burgdorff, Christian Habbe en Wolfgang Bayer (2003) 3.5
Dresden 1945: The Devil's Tinderbox - Alexander McKee (1982) 4.0
Plotseling een Vreselijke Knal: Bommen en Mijnen Treffen Neutraal Nederland (1914-1918) - Hans van Lith (2001) 4.0
Elke Dag Angst. De Terreur van de V-bommen op België (1944-1945) - Pieter Serrien (2016)
Masters of the Air: America's Bomber Boys Who Fought the Air War against Nazi Germany - Donald L. Miller (2006)
The War Lover - John Hersey (1959)
The Day Guernica Died - Gordon Thomas en Max Morgan-Witts (1975)
Middelburg 17 Mei 1940: Het Vergeten Bombardement - Peter Sijnke, Tobias van Gent, Victor Laurentius, Koos Bosma en Anneke van Waarden-Koets (2010)

avatar van Pythia
Ik kwam deze nog tegen:
Der Untergang - Hans Erich Nossack , over het bombardement op Hamburg dat een vuurzee veroorzaakte.


Ik zal zien of ik het 'omstreden' Dresden boek van Frederick Taylor kan toevoegen. Destijds niet gedaan vanwege de nodige toevoegingen van andere auteurs over dit onderwerp. Jörg Friedrich had felle kritiek op Taylor's boek, dat liep in een gezamenlijk interview uit op ruzie. Taylor staat al op BM met een boek over de Berlijnse Muur. Hij schreef overigens ook: Coventry: Thursday, 14 November 1940.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:44 uur

geplaatst: vandaag om 01:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.