menu

Boeken / Toplijsten en favorieten / Top-10: Latijns-Amerika

zoeken in:
avatar van eRCee
In mijn project om binnen 2-3 jaar aan de 50 romans uit Latijns-Amerika te geraken komt een beetje de klad. Mijn nieuwe bibliotheek werkt niet erg mee. Daarom maar een top-10 vanuit de 40 nu gelezen boeken. (Suriname en de Nederlandse Antillen worden uiteraard niet meegerekend.)

1. Liefde in tijden van cholera (1985) – Gabriel Garcia Marquez
2. Diepe Wildernis: De Wegen (1956) - João Guimarães Rosa
3. Kroniek van het vuur-trilogie (1982-1986) – Eduardo Galeano
4. De prijswinnaars (1960) - Julio Cortázar
5. De oorlog van het einde van de wereld (1981) - Mario Vargas Llosa
6. Kroniek van een aangekondigde dood (1981) - Gabriel García Márquez
7. Het korte leven (1950) – Juan Carlos Onetti
8. Het feest van de bok (2000) – Mario Vargas Llosa
9. De jaren met Laura Diaz (1999) – Carlos Fuentes
10. De generaal in zijn labyrinth (1989) - Gabriel García Márquez

De eerste vier zijn meesterwerken. Verder alles vier sterren. Schrijvers die de lijst niet haalden zijn o.a. Sabato, Carpentier, Vasquez, Rulfo, Paz, Ramos, Machado de Assis. Grootste hiaat is Borges, van wie ik nog nooit wat las.

Mijn leesproject volgend jaar wordt het door dutch2.0 bewierookte Gesprek in de kathedraal van Vargas Llosa.

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
1. Honderd Jaar Eenzaamheid - Gabriel García Márquez (Colombia)
2. Posthume Herinneringen van Brás Cubas – Machado de Assis (Brazilië)
3. Doña Flor en Haar Twee Echtgenoten - Jorge Amado (Brazilië)
4. Rode Rozen en Tortilla's - Laura Esquivel (Mexico)
5. Wereldschandkroniek - Jorge Luis Borges (Argentinië)
6. Huasipungo - Jorge Icaza (Ecuador)
7. Het Groene Huis - Mario Vargas Llosa (Peru)
8. De Filmvertelster - Hernán Riviere Letelier (Chili)
9. De Put - Juan Carlos Onetti (Uruguay)
10. Oom Atahualpa - Paulo de Carvalho-Neto (Ecuador/Mexico)

Het Koninkrijk van Deze Wereld - Alejo Carpentier valt er wel en niet buiten. Het boek is in het Spaans geschreven maar speelt zich of op Haïti, dus strikt genomen niet in Latijns-Amerika

Bovendien - om me te beperken tot één boek van elke schrijver - vielen twee meesterwerken van Márquez af nl. Kroniek van een Aangekondigde Dood en De Kolonel Krijgt Nooit Post alsook twee van Amado nl. Kroniek van een Zondige Stad en Cacaoplantage. Zodoende alle gelezen Latijns-Amerikaanse romans vanaf 3.5 punten opgevoerd.

...stilte...
Leuk een top 10!

1. Graciliano Ramos - Dorre Levens
2. Juan Carlos Onetti - De werf
3. João Guimarães Rosa - Diepe Wildernis: De Wegen
4. Jorge Luis Borges - De Aleph
5. Eduardo Mallea - Chaves
6. Juan Rulfo - Pedro Páramo
7. Gabriel García Márquez - Kroniek van een Aangekondigde Dood
8. Machado de Assis - Dom Casmurro
9. Carlos Drummond de Andrade - Verhalen van een Nieuweling
10. Tip Marugg - De Morgen Loeit Weer Aan

Ik houd me bij een top 10 ook aan één boek per schrijver. Daarnaast beperk ik me tot romans en verhalen. Voor dichters zouden we misschien een aparte top 10 moeten samenstellen (alleen in dit geval haal ik de 10 niet vrees ik).

Een paar hoge noteringen heb ik pas deze zomer gelezen.

Ik sluit de lijst af met Tip Marugg omdat hij weliswaar in het Nederlands schreef, maar zich verbonden voelde met het continent.

avatar van eRCee
Terzijde: Haïti hoort volgens mij gewoon bij Latijns-Amerika hoor (eerst Spaans en later Frans gekoloniseerd, beide zijn Romaanse talen die van het Latijn stammen).

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
eRCee schreef:
Terzijde: Haïti hoort volgens mij gewoon bij Latijns-Amerika hoor (eerst Spaans en later Frans gekoloniseerd, beide zijn Romaanse talen die van het Latijn stammen).
You are right. Volgens wikipedia wordt Haïti inderdaad bij Latijns-Amerika gerekend, net als alle Franstalige gebieden. In ruimere zin worden zelfs de Engels- en Nederlandstalige gebieden soms - is geen wet van Meden en Perzen - tot Latijns-Amerika gerekend dus zelfs Suriname.

avatar van eRCee
Maar dat vinden wij natuurlijk niet zuiver.

...stilte...
Ik denk dat het Tip Marugg niet veel uitmaakt of het nu zuiver is of niet...

avatar van Raspoetin
Mijn aantal Latijns-Amerikaanse boeken stokt gênant genoeg bij 23 stuks, terwijl ik tien of meer ongelezen boeken nog in de kast heb staan van onder meer Márquez , Fuentes, Llosa, Paz, Galeano en Cortázar. Dus dat aantal valt nochtans op te krikken.

Ik merk echter wel dat mijn smaak qua boeken de laatste tijd bijzonder is veranderd; waardoor mijn voorkeur niet meer automatisch voor Latijns-Amerika gaat en het allicht nog gaat duren voordat ik deze buts ongelezen boeken zal wegwerken. Ik heb voor dit jaar wel voorgenomen om de werken Hinkelspel van Cortázar en 2666 van Bolaño te lezen. Ook heb ik nog interesse in de verzamelde essays van Borges die ik eens wil scoren.

Hierbij een voorlopige top tien waarvan ik hoop dat ik deze in de toekomst kan wijzigen en diverser kan maken qua schrijvers en type werk.

1. Kroniek van het Vuur-trilogie (1982-1986) – Eduardo Galeano
2. Het Labyrint der Eenzaamheid (1950) - Octavio Paz
3. Honderd Jaar Eenzaamheid (1967) - Gabriel García Márquez
4. Kroniek van een aangekondigde dood (1981) - Gabriel García Márquez
5. Ik Beken Ik Heb Geleefd: Herinneringen (1974) - Pablo Neruda
6. De Spaanse Erfenis: Vijf Eeuwen Spaanse Invloeden in Latijns-Amerika (1992) - Carlos Fuentes
7. De Woede van Teresa (1992) - Alejandro Jodorowsky
8. De Aderlating van een Continent: Vijf Eeuwen Economische Exploitatie van Latijns-Amerika (1971) - Eduardo Galeano
9. De Generaal in zijn Labyrint (1989) - Gabriel García Márquez
10. Glorie en Tragiek van het Voetbal (1996) - Eduardo Galeono

avatar van Raspoetin
El Salvaje - Guillermo Arriaga [De Ontembare]

Fijn om te lezen dat er modern werk uit Latijns-Amerika aangeraden wordt; en dat niet enkel de schrijvers van de Boom generatie de moeite van het lezen waard zijn.


avatar van CarlConrad
1. 2666 (2004) - Roberto Bolaño (Chili)
2. De Wilde Detectives (1998) - Roberto Bolaño (Chili)
3. Diepe Wildernis: De Wegen (1956) - João Guimarães Rosa
4. Liefde in tijden van cholera (1985) – Gabriel Garcia Marquez (Colombia)
5. Postume Herinneringen van Brás Cubas (1881) – Machado de Assis (Brazilië)
6. Het Lichtend Kwaad (1996) - Roberto Bolaño (Chili)
7. De Poolse Boxer (2008) - Eduardo Halfon (Guatemala)
8, Het Derde Rijk (2010) - Roberto Bolaño (Chili)
9. Weekend Pelgrimage (1988) - Tip Marugg (Curaçao)
10. Dirty Havana (1998) - Pedro Juan Gutiérrez (Cuba)

Ik heb niet zo heel veel Latijns-Amerikaanse Literatuur gelezen, wel bijna alle boeken van Roberto Bolaño. Ben zo enthousiast over zijn schrijverschap dat ik een website heb gemaakt over hem. Ik moest me inhouden om niet nog meer werk van hem in mijn top-10 te plaatsen. Wist echter genoeg goed werk van andere schrijvers die het ook verdienen om in mijn top-10 te staan. Ook ik heb Tip Marugg in mijn lijstje opgenomen. Hoort hij bij de Latijns-Amerikaanse Literatuur? Hij hoort zeker bij de Nederlandse literatuur. Maar betekent dat dat hij niet bij Latijns-Amerikaanse Literatuur behoort? Ik weet het niet. In ieder geval is dit een mooie kans om hem onder de aandacht te brengen. Dat verdient hij.

avatar van Raspoetin
CarlConrad schreef:
Ik heb niet zo heel veel Latijns-Amerikaanse Literatuur gelezen, wel bijna alle boeken van Roberto Bolaño. Ben zo enthousiast over zijn schrijverschap dat ik een website heb gemaakt over hem.
Leuk om te lezen dat de schrijver je zo inspireert. Heb je eventueel een link van deze website? Ik heb enkel het werk 2666 gelezen en zijn manier van schrijven beviel me wel. Ik was enkel wat teleurgesteld in de opzet van het verhaal dat als los zand op me over kwam. De achtergrond van het schrijfproces is mij overigens bekend. Ik zal beslist eens ander werk van Bolaño een kans geven wanneer dit ooit op mijn pad komt.

avatar van CarlConrad
Beste Raspoetin de Site url is: Roberto Bolano - Home.

Probeer eens: Het lichtende kwaad - Estrella distante. Minder in omvang: 143 pagina's. Hier is het verhaal verloop duidelijker. Hoewel gaat voor bijna al zijn werk wel op wat de Spaanse criticus en voormalig literair redacteur van de krant El País Ignacio Echevarría zei: "Zijn schrijven is noch magisch realisme, noch barok noch verbonden aan een land of plaats, maar een denkbeeldige, extraterritoriale spiegel van Latijns-Amerika, meer als een soort gemoedstoestand dan een specifieke plaats."
In een van zijn korte verhalen, "Tandarts" lijkt Bolaño zijn fundamentele esthetische principes uiteen te zetten. De verteller brengt een bezoek aan een oude vriend, een tandarts. Op een gegeven moment tijdens een lange avond van drinken en dronkemans geklets, verwoordt de tandarts wat volgens hem de essentie van kunst is:

Dat is wat kunst is, zei hij, het verhaal van een leven in al zijn bijzonderheden. Het is het enige dat echt bijzonder en persoonlijk is. Het is de uitdrukking en tegelijkertijd het weefsel van het bijzondere. En wat bedoel je met het weefsel van het bijzondere? vroeg ik, in de veronderstelling dat hij zou antwoorden: “Kunst”. Toegeeflijk dacht ik ook dat dat we al behoorlijk dronken waren en dat het tijd was om naar huis te gaan. Maar mijn vriend zei: Wat ik bedoel is het geheime verhaal... Het geheime verhaal is het verhaal dat we nooit zullen weten, hoewel we het van dag tot dag beleven, denkend dat we leven, denkend dat we het allemaal onder controle hebben en dat de dingen die we over het hoofd zien er niet toe doen. Maar al die verdomde dingen zijn belangrijk! Het is alleen dat we het niet beseffen. We houden onszelf voor dat kunst op het ene spoor loopt en het leven, onze levens, op het andere, we realiseren ons niet eens dat dat een leugen is.


Dat maakt zijn verhalen vaak wat wazig. Het zit vol met kleine gebeurtenissen, zijpaden, twijfels en uitéénlopende visies op de zelfde gebeurtenis. Maar wat W.F. Hermans al zei: Er valt geen mus van het dak zonder reden.

avatar van eRCee
Nice. Ik heb Bolaño altijd geassocieerd met wat sensationele verhalen, weet niet precies waarom, maar ga me er toch eens aan wagen.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:29 uur

geplaatst: vandaag om 19:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.