Boeken / Toplijsten en favorieten / Favoriete novelles/korte boeken
zoeken in:
0
geplaatst: 28 augustus 2017, 20:30 uur
Wat zijn jullie favoriete novelles of korten boeken (minder dan 200 pagina's)?
0
geplaatst: 28 augustus 2017, 22:58 uur
- Kleine Johannes, De - Frederik van Eeden (1885)
- Speedboat - Renata Adler (1976)
- Verwandlung, Die - Franz Kafka (1915)
- Dernier Été de la Raison, Le - Tahar Djaout (1999)
- Wierook en Tranen - Ward Ruyslinck (1958)
- Miramar - Nagieb Mahfoez (1967)
- Gogo no Eiko - Yukio Mishima (1963)
- Erik of Het Klein Insectenboek - Godfried Bomans (1941)
- Speedboat - Renata Adler (1976)
- Verwandlung, Die - Franz Kafka (1915)
- Dernier Été de la Raison, Le - Tahar Djaout (1999)
- Wierook en Tranen - Ward Ruyslinck (1958)
- Miramar - Nagieb Mahfoez (1967)
- Gogo no Eiko - Yukio Mishima (1963)
- Erik of Het Klein Insectenboek - Godfried Bomans (1941)
1
PeterW (crew)
geplaatst: 29 augustus 2017, 00:55 uur
Don't Look Now - Daphne du Maurier
The Most Dangerous Game - Richard Connell
The Pedestal - George Lanning
The Haunting of Hill House - Shirley Jackson
Carmilla - J. Sheridan Le Fanu
The House and the Brain - Edward Bulwer-Lytton
The Most Dangerous Game - Richard Connell
The Pedestal - George Lanning
The Haunting of Hill House - Shirley Jackson
Carmilla - J. Sheridan Le Fanu
The House and the Brain - Edward Bulwer-Lytton
0
geplaatst: 29 augustus 2017, 10:17 uur
Novelles:
De dood in Venetie - Thomas Mann
Hart der duisternis - Joseph Conrad
Schaaknovelle - Stefan Zweig
De kreutzersonate - Lev Tostoj
Witte nachten - Fjodor M. Dostojewski
De onschuldigen - Henry James
Iets dikker:
De vreemdeling - Albert Camus
Kroniek van een aangekondigde dood - Gabriel Garcia Marquez
Gloed - Sandor Marai
De dood in Venetie - Thomas Mann
Hart der duisternis - Joseph Conrad
Schaaknovelle - Stefan Zweig
De kreutzersonate - Lev Tostoj
Witte nachten - Fjodor M. Dostojewski
De onschuldigen - Henry James
Iets dikker:
De vreemdeling - Albert Camus
Kroniek van een aangekondigde dood - Gabriel Garcia Marquez
Gloed - Sandor Marai
1
geplaatst: 17 oktober 2017, 08:04 uur
1. Mijn leven - Anton Tsjechov
2. The Great Gatsby - F. Scott Fitzgerald (technisch gezien niet echt een novelle omdat er meerdere intriges door elkaar lopen, maar wel minder dan 200 pagina's)
3. Kaas - Willem Elsschot
4. Animal Farm - George Orwell
5. A Clockwork Orange - Anthony Burgess (zelfde twijfels als bij 2)
6. Kartonnen dozen - Tom Lanoye
7. Le petit prince - Antoine de Saint-Exupéry
8. Of Mice and Men - John Steinbeck
9. De gedaanteverandering - Franz Kafka
10. The Quiet American - Graham Greene
2. The Great Gatsby - F. Scott Fitzgerald (technisch gezien niet echt een novelle omdat er meerdere intriges door elkaar lopen, maar wel minder dan 200 pagina's)
3. Kaas - Willem Elsschot
4. Animal Farm - George Orwell
5. A Clockwork Orange - Anthony Burgess (zelfde twijfels als bij 2)
6. Kartonnen dozen - Tom Lanoye
7. Le petit prince - Antoine de Saint-Exupéry
8. Of Mice and Men - John Steinbeck
9. De gedaanteverandering - Franz Kafka
10. The Quiet American - Graham Greene
1
geplaatst: 17 oktober 2017, 09:35 uur
1. The Wasp Factory - Iain Banks
2. Sei il Mio Tesoro - Niccolò Ammaniti
3. On Chesil Beach - Ian McEwan
4. Animal Farm - George Orwell
5. Wij - Elvis Peeters
6. Dinsdag - Elvis Peeters
7. Awaydays - Kevin Sampson
8. Books Of Blood Vol1. - Clive Barker
9. Casino Royale - Ian Fleming
10. In De Knoei - Herman Brusselmans
Hart Der Duisternis moet ik nog lezen maar zal waarschijnlijk later hier ook in thuishoren.
2. Sei il Mio Tesoro - Niccolò Ammaniti
3. On Chesil Beach - Ian McEwan
4. Animal Farm - George Orwell
5. Wij - Elvis Peeters
6. Dinsdag - Elvis Peeters
7. Awaydays - Kevin Sampson
8. Books Of Blood Vol1. - Clive Barker
9. Casino Royale - Ian Fleming
10. In De Knoei - Herman Brusselmans
Hart Der Duisternis moet ik nog lezen maar zal waarschijnlijk later hier ook in thuishoren.
0
geplaatst: 18 oktober 2017, 08:25 uur
Hersenschimmen van Bernlef
Het kleine meisje van meneer Linh van Philippe Claudel
Het kleine meisje van meneer Linh van Philippe Claudel
0
Halley23 (moderator)
geplaatst: 18 oktober 2017, 21:10 uur
In willekeurige volgorde...
Dichtertje. De Uitvreter. Titaantjes. - Nescio
Michael Koolhaas - Heinrich von Kleist
Het Leven en de Dood in den Ast - Stijn Streuvels
Lijmen – Willem Elsschot
Blokken - F. Bordewijk
Casa d'Altri / Andermans Huis - Silvio D'Arzo
De Vrouw met de Parasol - A. Alberts
Tyfoon / Typhoon - Joseph Conrad
Die Verwandlung / De Gedaanteverandering - Franz Kafka
Billy Budd - Herman Melville
Dichtertje. De Uitvreter. Titaantjes. - Nescio
Michael Koolhaas - Heinrich von Kleist
Het Leven en de Dood in den Ast - Stijn Streuvels
Lijmen – Willem Elsschot
Blokken - F. Bordewijk
Casa d'Altri / Andermans Huis - Silvio D'Arzo
De Vrouw met de Parasol - A. Alberts
Tyfoon / Typhoon - Joseph Conrad
Die Verwandlung / De Gedaanteverandering - Franz Kafka
Billy Budd - Herman Melville
1
...stilte...
geplaatst: 19 oktober 2017, 10:57 uur
Company - Samuel Beckett
Het Gezicht van Peñafiel - F.C. Terborg
Kōya Hijiri - Izumi Kyoka
De Vergaderzaal - A. Alberts
En Kakelsättares Eftermiddag - Lars Gustafsson
De Grote Zaal - Jacoba van Velde
Meeuwen - J. Bernlef
De Man Die Bomen Plantte - Jean Giono
Chaves - Eduardo Mallea
Het Dwaallicht - Willem Elsschot
En natuurlijk alles van Patrick Modiano!
Het Gezicht van Peñafiel - F.C. Terborg
Kōya Hijiri - Izumi Kyoka
De Vergaderzaal - A. Alberts
En Kakelsättares Eftermiddag - Lars Gustafsson
De Grote Zaal - Jacoba van Velde
Meeuwen - J. Bernlef
De Man Die Bomen Plantte - Jean Giono
Chaves - Eduardo Mallea
Het Dwaallicht - Willem Elsschot
En natuurlijk alles van Patrick Modiano!
1
geplaatst: 20 januari 2019, 15:27 uur
Inham – Cynan Jones - Cove - Cynan Jones (2016)
Dat de Wind Er Geen Vat op Krijgt – Richard Brautigan – So the Wind Won't Blow It All Away - Richard Brautigan (1982)
De Mens Treedt Op in het Holoceen – Max Frisch – Der Mensch Erscheint im Holozän - Max Frisch (1979)
De Morgen Loeit Weer Aan – Tip Marugg – De Morgen Loeit Weer Aan - Tip Marugg (1988)
De Dood van Iwan Iljits – Lev Tolstoj – Smert Ivana Iljitsja - Lev Tolstoj (1886)
Novecento – Alessandro Baricco – Novecento - Alessandro Baricco (1994)
De Dood in Ventie – Thomas Mann – Der Tod in Venedig - Thomas Mann (1912)
Wachten op Godot – Samuel Beckett - En Attendant Godot - Samuel Beckett (1952)
Schaaknovelle – Stefan Zweig – Schachnovelle - Stefan Zweig (1942)
De Oude Man en de Zee – Ernest Hemingway – The Old Man and the Sea - Ernest Hemingway (1952)
Dat de Wind Er Geen Vat op Krijgt – Richard Brautigan – So the Wind Won't Blow It All Away - Richard Brautigan (1982)
De Mens Treedt Op in het Holoceen – Max Frisch – Der Mensch Erscheint im Holozän - Max Frisch (1979)
De Morgen Loeit Weer Aan – Tip Marugg – De Morgen Loeit Weer Aan - Tip Marugg (1988)
De Dood van Iwan Iljits – Lev Tolstoj – Smert Ivana Iljitsja - Lev Tolstoj (1886)
Novecento – Alessandro Baricco – Novecento - Alessandro Baricco (1994)
De Dood in Ventie – Thomas Mann – Der Tod in Venedig - Thomas Mann (1912)
Wachten op Godot – Samuel Beckett - En Attendant Godot - Samuel Beckett (1952)
Schaaknovelle – Stefan Zweig – Schachnovelle - Stefan Zweig (1942)
De Oude Man en de Zee – Ernest Hemingway – The Old Man and the Sea - Ernest Hemingway (1952)
2
geplaatst: 22 januari 2019, 20:58 uur
Heel wat klassiekers hebben een beperkte lengte. Geen excuus dus om ze niet te lezen.
Nederlandstalig:
De Loteling - Hendrik Conscience (1850)
Titaantjes. - Nescio (1918)
Het Dwaallicht - Willem Elsschot (1947)
Oeroeg - Hella S. Haasse (1948)
Menuet - Louis Paul Boon (1955)
Omtrent Deedee - Hugo Claus (1963)
De Elementen - Harry Mulisch (1988)
Engelstalig:
The Murders in the Rue Morgue - Edgar Allan Poe (1841)
A Christmas Carol - Charles Dickens (1843)
Daisy Miller - Henry James (1878)
Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde - Robert Louis Stevenson (1886)
The Time Machine - H.G. Wells (1895)
Ethan Frome - Edith Wharton (1911)
Of Mice and Men - John Steinbeck (1937)
Animal Farm - George Orwell (1945)
Sometime Never - Roald Dahl (1948)
Three Blind Mice - Agatha Christie (1950)
The Old Man and the Sea - Ernest Hemingway (1952)
Breakfast at Tiffany's - Truman Capote (1958)
Duitstalig:
Der Tod in Venedig - Thomas Mann (1912)
Die Verwandlung - Franz Kafka (1915)
Siddhartha - Hermann Hesse (1922)
Schachnovelle - Stefan Zweig (1942)
Franstalig:
La Maison du Chat-Qui-Pelote - Honoré de Balzac (1829)
Bonjour Tristesse - Françoise Sagan (1954)
Russisch:
Schoppenvrouw - Alexander Poesjkin (1834)
Lady Macbeth uit het District Mtsensk - Nikolaj Leskov (1865)
De Zachtmoedige - Fjodor Dostojevski (1876)
De Kreutzersonate - Lev Tolstoj (1890)
Zaal N°6 - Anton Tsjechov (1892)
Nederlandstalig:
De Loteling - Hendrik Conscience (1850)
Titaantjes. - Nescio (1918)
Het Dwaallicht - Willem Elsschot (1947)
Oeroeg - Hella S. Haasse (1948)
Menuet - Louis Paul Boon (1955)
Omtrent Deedee - Hugo Claus (1963)
De Elementen - Harry Mulisch (1988)
Engelstalig:
The Murders in the Rue Morgue - Edgar Allan Poe (1841)
A Christmas Carol - Charles Dickens (1843)
Daisy Miller - Henry James (1878)
Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde - Robert Louis Stevenson (1886)
The Time Machine - H.G. Wells (1895)
Ethan Frome - Edith Wharton (1911)
Of Mice and Men - John Steinbeck (1937)
Animal Farm - George Orwell (1945)
Sometime Never - Roald Dahl (1948)
Three Blind Mice - Agatha Christie (1950)
The Old Man and the Sea - Ernest Hemingway (1952)
Breakfast at Tiffany's - Truman Capote (1958)
Duitstalig:
Der Tod in Venedig - Thomas Mann (1912)
Die Verwandlung - Franz Kafka (1915)
Siddhartha - Hermann Hesse (1922)
Schachnovelle - Stefan Zweig (1942)
Franstalig:
La Maison du Chat-Qui-Pelote - Honoré de Balzac (1829)
Bonjour Tristesse - Françoise Sagan (1954)
Russisch:
Schoppenvrouw - Alexander Poesjkin (1834)
Lady Macbeth uit het District Mtsensk - Nikolaj Leskov (1865)
De Zachtmoedige - Fjodor Dostojevski (1876)
De Kreutzersonate - Lev Tolstoj (1890)
Zaal N°6 - Anton Tsjechov (1892)
1
geplaatst: 25 september 2019, 19:53 uur
Enkele favorieten van mij:
Thomas Pynchon - The Crying of Lot 49
Nescio - Dichtertje. De Uitvreter. Titaantjes.
F. Bordewijk - Blokken
Jan Arends - Ik Had een Strohoed en een Wandelstok
Jan Arends - Keefman
Gerard Reve - De Vierde Man
F. Bordewijk - Bint
Samuel Beckett - Wachten op Godot
Herman Brusselmans - Ex-Drummer
Dimitri Verhulst - Godverdomse Dagen op een Godverdomse Bol
Judith Schalansky - De Lessen van Mevrouw Lohmark
William S. Burroughts - Junky
Gerard Reve - Werther Nieland
Remco Campert - Het Leven Is Verrukkulluk
Kenzaburo Oë - De Dag Dat de Keizer Hoffelijk Mijn Tranen Droogt
En een van mijn favoriete boeken die ik dit jaar las:
Sayaka Murata - Buurtsupermens
Thomas Pynchon - The Crying of Lot 49
Nescio - Dichtertje. De Uitvreter. Titaantjes.
F. Bordewijk - Blokken
Jan Arends - Ik Had een Strohoed en een Wandelstok
Jan Arends - Keefman
Gerard Reve - De Vierde Man
F. Bordewijk - Bint
Samuel Beckett - Wachten op Godot
Herman Brusselmans - Ex-Drummer
Dimitri Verhulst - Godverdomse Dagen op een Godverdomse Bol
Judith Schalansky - De Lessen van Mevrouw Lohmark
William S. Burroughts - Junky
Gerard Reve - Werther Nieland
Remco Campert - Het Leven Is Verrukkulluk
Kenzaburo Oë - De Dag Dat de Keizer Hoffelijk Mijn Tranen Droogt
En een van mijn favoriete boeken die ik dit jaar las:
Sayaka Murata - Buurtsupermens
3
Bas I.
geplaatst: 6 maart 2022, 12:53 uur
De Dood van Ivan Ilyich (Tolstoy)
Hart der Duisternis (Conrad)
De Dood in Venetië (Mann)
De Vreemdeling (Camus)
Het Lijden van Jonge Werther (Goethe)
San Manuel Bueno, Martelaar (de Unamuno)
Aantekeningen uit het Ondergrondse (Dostojevski)
Het Dwaallicht (Elsschot)
Hart der Duisternis (Conrad)
De Dood in Venetië (Mann)
De Vreemdeling (Camus)
Het Lijden van Jonge Werther (Goethe)
San Manuel Bueno, Martelaar (de Unamuno)
Aantekeningen uit het Ondergrondse (Dostojevski)
Het Dwaallicht (Elsschot)
0
geplaatst: 14 augustus 2022, 13:09 uur
01: Willem Frederik Hermans : Het behouden huis 5.0 (1951)
02: Theun de Vries : Het zwaard, de zee en het valse hart 4.5 (1966)
03: Dirk Ayelt Kooiman : De grote stilte 4.5 (1975)
04: Heinrich Böll : Het brood van mijn jeugd 4.5 (1955)
05: Theun de Vries : De bergreis 4.0 (1998)
06: Hella S. Haasse : Oeroeg 4.0 (1948)
07: William Somerset Maugham : De Tovenaar 4.0 1908
08: Arthur van Schendel : Een zwerver verliefd 4.0 1904
09: Hermann Melville : Bartleby 4.0 1853
10: Chimo : Zei Lila 4.0 1996
Dit is een top 10 uit novellen die in mijn boekenkasten staan. Nu blijkt ook, dat ik er nog enkele niet beoordeeld heb op boekmeter. Deze top 10 is over een jaar dus waarschijnlijk aan revisie toe.
02: Theun de Vries : Het zwaard, de zee en het valse hart 4.5 (1966)
03: Dirk Ayelt Kooiman : De grote stilte 4.5 (1975)
04: Heinrich Böll : Het brood van mijn jeugd 4.5 (1955)
05: Theun de Vries : De bergreis 4.0 (1998)
06: Hella S. Haasse : Oeroeg 4.0 (1948)
07: William Somerset Maugham : De Tovenaar 4.0 1908
08: Arthur van Schendel : Een zwerver verliefd 4.0 1904
09: Hermann Melville : Bartleby 4.0 1853
10: Chimo : Zei Lila 4.0 1996
Dit is een top 10 uit novellen die in mijn boekenkasten staan. Nu blijkt ook, dat ik er nog enkele niet beoordeeld heb op boekmeter. Deze top 10 is over een jaar dus waarschijnlijk aan revisie toe.
* denotes required fields.