menu

Boeken / Toplijsten en favorieten / Top 10: Leven in een totalitair regime

zoeken in:
avatar van Donkerwoud
Nu de spanningen met Noord-Korea constant in het nieuws zijn, wil ik een eigen top-10 samenstellen van boeken over het alledaagse leven in een totalitair regime. Oh ja, en jullie mogen er ook eentje maken want we zijn hier vrij en blij!

1. Master i Margarita/De Meester en Margarita - Michail Boelgakov (1967)
2. Nineteen Eighty-Four/1984 - George Orwell (1949)
3. Orphan Master's Son/Gestolen Leven- The - Adam Johnson (2012)
4. Red Plenty: Industry! Progress! Abundance! Inside the Fifties Soviet Dream/De Rode Belofte: Hoe de Sovjetdroom Werkelijkheid Leek te Worden - Francis Spufford (2010)
5. The Orientalist: Solving the Mystery of a Strange and Dangerous Life - Tom Reiss (2005)
6. Child 44/Kind 44 - Tom Rob Smith (2008)
7. Hija del Este, La/Ana Mladic- Clara Usón (2012)
8. Stones from the River/Stenen van de Rivier - Ursula Hegi (1994)
9. Shengsi Pilao/Life and Death are Wearing Me Out - Guan Moye/Mo Yan (2006)
10. Siegfried: Een Zwarte Idylle - Harry Mulisch (2001)

avatar van eRCee
"Het alledaagse leven" mogen we blijkbaar met een korrel zout nemen, gezien je nummer 1. Ik heb wel zoveel mogelijk boeken over concrete regime's (versus abstracte dystopieen) genomen, en de boeken over kampen of directe oorlogservaringen weggelaten. En ik groepeer voor de verandering eens op schrijver:

1. Franz Kafka - Het proces, Het slot.
2. Milan Kundera - De ondraaglijke lichtheid van het bestaan, De grap, Het leven is elders
3. Aleksander Solzjenitsyn - De Goelag archipel
4. Svetlana Aleksijevitsj - Het einde van de rode mens
5. Klaus Mann - Mephisto
6. António Lobo Antunes - Het Handboek van de inquisiteurs
7. Vladimir Makanin - Underground of een held van onze tijd
8. Gabriel García Márquez - De herfst van de patriarch
9. Imre Kertész - Het fiasco
10. Andreï Makine - Bekentenis van een afvallige vaandeldrager

En dan heb ik geen ruimte over voor Hrabal, Konrád, Zambra, en laat ik ook de huiveringwekkende taferelen uit het oeuvre van Marías over het Spanje onder Franco maar even buiten beschouwing.

avatar van dutch2.0
De volgorde is willekeurig en ik heb ook de gradatie van wreedheid buiten beschouwing gelaten. In het boek van Saramago hebben de personages er nauwelijks last van, terwijl de boeken van Rybakov en Johnson echt gruwelijk zijn. Ook ik heb er nog een paar overgeslagen (Vestdijk, Kafka, Marquez (maar dan 100 jaar eenzaamheid) en nog zo'n stel).

1. Mario Vargas Llosa – Het feest van de bok
2. George Orwell – 1984
3. Adam Johnson – The Orphan Master’s Son
4. Margaret Atwood – The Handmaid’s Tale
5. Bohumil Hrabal – Al te luide eenzaamheid
6. Graham Greene – The Comedians
7. Günter Grass – Der Blechtrommel
8. Anatoli Rybakov – 1935 en volgende jaren
9. Milan Kundera – De ondraaglijke lichtheid van het bestaan
10. José Saramago – Het jaar van de dood van Ricardo Reis

avatar van Donkerwoud
eRCee schreef:
"Het alledaagse leven" mogen we blijkbaar met een korrel zout nemen, gezien je nummer 1.


Ik zei ook niet per se realistisch hé. Wij, van het Politbureau, nemen het niet zo nauw met de werkelijkheid...

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
Net als eRCee geen dystopieën gekozen en ook boeken over kampen of directe oorlogservaringen weggelaten.

1. Badenhaim `ir Nofesh/Badenheim 1939 - Aharon Appelfeld
2. Sansibar oder Der Letzte Grund - Alfred Andersch
3. Blokken - F. Bordewijk
4. Fahrenheit 451 – Ray Bradbury
5. Das Schloss – Franz Kafka
6. Darkness at Noon/Sonnenfinsternis - Arthur Koestler
7. Nineteen Eighty-Four - George Orwell
8. Il Carcere - Cesare Pavese
9. Ingenieurs van de Ziel - Frank Westerman
10. My - Jevgeni Zamjatin

avatar van eRCee
Ik zie daar minstens 2 dystopieën anders!

Als ik mijn lijstje opnieuw mocht maken dan zou Kinderen van de Arbat van Rybakov erin staan.

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
Daar heb je een punt eRCee De definitie van dystopie is nogal breed. Ik bedoel eigenlijk geen post-apocalyptische werken.

avatar van Pageturner
Ik heb nog veel te veel te lezen van alle titels die jullie opsommen, enkel 1984 en Animal Farm van Orwell en Het proces van Kafka zou ik in mijn top 10 kunnen zetten. En het nog niet genoemde De Coltmoorden van Jef Geeraerts, waarin het zowaar België is dat kreunt onder een totalitair regime.

avatar van PeterW
PeterW (crew)
Ik ken er niet zoveel:

1. François Valorbe - Voulez-vous vivre en Eps? (over dystopieën gesproken...)
2. George Orwell - Animal farm
3. O. Henry - Cabbages and Kings
4. Aleksander Solzjenitsyn - De Goelag archipel
5. Klaus Mann - Mephisto
6. Daphne du Maurier - Rule Britannia
7. Solomon Volkov - Testimony
8. Gerald Green - Holocaust

Gast
geplaatst: vandaag om 21:22 uur

geplaatst: vandaag om 21:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.