menu

Boeken / Toplijsten en favorieten / Wat is het engste boek dat je ooit las?

zoeken in:
avatar van Jason82
Panta Rei schreef:
Geen boek (hoewel er die ongetwijfeld geweest zullen zijn), maar een verhaal uit een sprookjesboek.
Was een Japans sprookje. 'De jongen die de katten tekende.'
Ik heb dat als kind in bed liggen lezen, en toen het verhaaltje uit was, ben ik huilend naar beneden gerend.
Het heeft heel lang geduurd voordat ik weer in het donker durfde te gaan slapen.
Was dit zo'n Lekturama sprookjes boek? Dan weet ik namelijk welke je bedoeld en die was inderdaad voor een kind enorm eng. Overigens heb ik vanwege jeugdsentiment meerdere van die boeken op de kop getikt en dit verhaal was ook op m'n 34e nog steeds eng. In zo'n verlaten klooster... Kapitein Been vond ik vroeger trouwens ook heel spannend

avatar van Panta Rei
@ Jason81: Nee, dat was het niet. Het was de Verhalenreus, een sprookjesboek uit 1968.
Met alom bekende sprookjes zoals Assepoes, Hans en Grietje, maar ook verhalen die je niet direct in een sprookjesboek zult vinden.
Waaronder dat verhaal over die kattentekende jongen.
Dit was de voorkant:

http://www.freewebs.com/anderewereld/verhakenreus.jpg

avatar van Sol1
Sol1 (moderator)
Vandaar dat ik drie maanden geleden het eerste bericht van Panta Rei direct kon volgen. Dat boek uit 1968 van 520 pagina's van De Geïllustreerde Pers ligt hier ook. Met een verzameling, door Bryna en Louis Untermeyer, van "een schat van sprookjes en vertellingen uit de wereldlitteratuur".
Een zalig werk om uit te putten en te herlezen.
"De jongen die katten tekende" is een verhaal van de schijver Lafcadio Hearn, hij schreef ook onder zijn pseudoniem Koizumi Yakumo. Hij heeft meer dergelijke verhalen geschreven.

avatar van PeterW
PeterW (crew)
Panta Rei schreef:

Dit was de voorkant:

(afbeelding)

Ik ken dit boek; Blauwbaard staat er ook in.

avatar van Sol1
Sol1 (moderator)
pagina 94.plus een hoop minder bekend werk.

Enkele goeie suggesties van griezelige boeken hier.

Ik zal eens kijken wat mijn volgende horror is dat ik zal lezen, hmmm.

Geralt of rivia
Dat is natuurlijk IT het boek dat er voor heeft gezorgd dat ik clowns niet meer grapig vindt . En ik vindt dat stephen king echt de engste boeken schrijft die er zijn maar wel zo goed dat ik ze toch blijf lezen meesterwerk it

nEMO
It's longer than you think, Dad! Longer than you think!

Ik maakte ooit de fout dit kortverhaal van Stephen King vlak voor het slapengaan te beluisteren: THE JAUNT - Stephen King (Audiobook) - YouTube. Daarna nog twee uur wakker gelegen...

Ge-wel-dig voorgelezen ook, door Frank Muller.

avatar van Jason82
nEMO schreef:
It's longer than you think, Dad! Longer than you think!

Ik maakte ooit de fout dit kortverhaal van Stephen King vlak voor het slapengaan te beluisteren: THE JAUNT - Stephen King (Audiobook) - YouTube. Daarna nog twee uur wakker gelegen...

Ge-wel-dig voorgelezen ook, door Frank Muller.

Geweldig verhaal inderdaad, legendarisch ?

avatar van Lalage
In zijn boek 'De opwindvogelkronieken' beschrijft Haruki Murakami 30 bladzijden lang gruwelijkheden uit de oorlog tussen Japan en China, met als engste het levend villen van een mens. Ik las het door mijn oogharen, want het was vreselijk, maar ook zo goed beschreven.

Ted Kerkjes

Gast
geplaatst: vandaag om 17:12 uur

geplaatst: vandaag om 17:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.