menu

Boeken / Toplijsten en favorieten / Top 10: Milieu en dierenwelzijn in de literatuur

zoeken in:
Hier een top 10 van boeken waarin milieu/dierenwelzijn een belangrijke rol spelen. Mag expliciet of impliciet.

1. Wolf Totem (2007) - Jian Rong (balans mensen/wolven)
2. Battleborn (2012) - Claire Vaye Watkins (enkele verhalen expliciet over ecologie)
3. Meester Mitraillette (2014) - Jan Vantoortelboom (oorlog vernietigt alles, óók de natuur)
4. When the Killing's Done - T.C. Boyle (2011) (strijd tussen ecologen)
5. Wake Up - Tim Pears (2002) (aardappelteler in morele twijfel)
6. Blue Earth (2005) - Jules Hardy (vrouw van industrieel zet zich in voor ecologie)
7. Spill Simmer Falter Wither - Sara Baume (2015) (steeds beschrijvingen over aanwezigheid mens in de natuur)
8. Requiem voor een Pitbull - Joris van Casteren (2007) (enkele verhalen specifiek over bureaucratie en natuur)
9. Dog Boy - Eva Hornung (2010) (jongen wordt één met hondenroedel)
10. Wand, Die - Marlen Haushofer (1963) (need I say more?)

Ik kom niet verder dan Koning van Katoren. Tenzij je Jurassic Park en Animal Farm meetelt.

Jurassic Park sowieso wel. Animal Farm gaat (volgens mij) niet over 'echte' dieren, toch?

Natuurlijk niet, die opmerking was dan ook ironisch bedoeld Anders kan je Van den Vos Reynaerde en alle fabels van La Fontaine en zoveel andere werken ook meetellen.

Watership Down telt dan wel weer mee, want die begint met een soort konijnenholocaust (natuurgebied dat moet voor wijken voor modern gemak). Verder kom ik nog op Freedom van Jonathan Franzen en volgens mij zit er in Lords of the Ring ook nog wel een ecologisch tintje (vraag me alleen niet meer wat). Maar veel verder kom ik niet.

The year of the flood van Atwood (denk ik).

Heimwee naar de jungle van Carpentier ook in zekere zin.

eRCee schreef:
The year of the flood van Atwood (denk ik).
Dat denk je goed. De hele Maddaddam-trilogie gaat over een wereld na een ecologische ramp. Gaat trouwens ook over vleesdieren die niet hoeven te lijden (omdat ze geen hoofd en dus geen hersens hebben

Wat betreft Animal Farm: het boek Mink van Peter Chippindale (oh yeah!) is een soort jaren '90- variant. Daarin zowel update van de grote ideologieen als ecologische boodschap. Gaat over een populatie nertsen die een bos overneemt.

Geen idee waar ik dit anders kwijt moet (also: topic bump!) maar ik vond dit een ongelofelijk interessant artikel over bewustzijn bij vissen: Kabeljau! – De Groene Amsterdammer

Zeker interessant, bedankt Donkerwoud

En ik wijs jullie graag op deze mooie sfeerreportage (met sprekend fotomateriaal) over een lokale Egyptische traditie. Het houden van slangen voor medicinale doeleinden, als middel tegen bijvoorbeeld slangengif: A Day in the Life of an Egyptian Snake Wrangler - scenearabia.com

Sol1 (crew)
En nog een ouder boek op dit punt: Les Animaux Dénaturés - Vercors (1952)

Halley23 (moderator)
Deze kwam ik ook nog tegen Eating Animals - Jonathan Safran Foer , duidelijke titel dunkt me.

Sol1 (crew)
Er zijn de afgelopen jaren genoeg boeken vanuit filosofisch en/of politiek standpunt geschreven over dierenwelzijn en dierenrechten. Vanuit literaire hoek valt deze klassieker waarschijnlijk ook geheel of gedeeltelijk binnen dit topic:
Scènes de la Vie Privée et Publique des Animaux: Études de Mœurs Contemporaines (1842)

Gast
geplaatst: vandaag om 02:33 uur

geplaatst: vandaag om 02:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.