Boeken / Toplijsten en favorieten / Top 10: Milieu en dierenwelzijn in de literatuur
zoeken in:
1
geplaatst: 7 maart 2016, 14:26 uur
Hier een top 10 van boeken waarin milieu/dierenwelzijn een belangrijke rol spelen. Mag expliciet of impliciet.
1. Wolf Totem (2007) - Jian Rong (balans mensen/wolven)
2. Battleborn (2012) - Claire Vaye Watkins (enkele verhalen expliciet over ecologie)
3. Meester Mitraillette (2014) - Jan Vantoortelboom (oorlog vernietigt alles, óók de natuur)
4. When the Killing's Done - T.C. Boyle (2011) (strijd tussen ecologen)
5. Wake Up - Tim Pears (2002) (aardappelteler in morele twijfel)
6. Blue Earth (2005) - Jules Hardy (vrouw van industrieel zet zich in voor ecologie)
7. Spill Simmer Falter Wither - Sara Baume (2015) (steeds beschrijvingen over aanwezigheid mens in de natuur)
8. Requiem voor een Pitbull - Joris van Casteren (2007) (enkele verhalen specifiek over bureaucratie en natuur)
9. Dog Boy - Eva Hornung (2010) (jongen wordt één met hondenroedel)
10. Wand, Die - Marlen Haushofer (1963) (need I say more?)
1. Wolf Totem (2007) - Jian Rong (balans mensen/wolven)
2. Battleborn (2012) - Claire Vaye Watkins (enkele verhalen expliciet over ecologie)
3. Meester Mitraillette (2014) - Jan Vantoortelboom (oorlog vernietigt alles, óók de natuur)
4. When the Killing's Done - T.C. Boyle (2011) (strijd tussen ecologen)
5. Wake Up - Tim Pears (2002) (aardappelteler in morele twijfel)
6. Blue Earth (2005) - Jules Hardy (vrouw van industrieel zet zich in voor ecologie)
7. Spill Simmer Falter Wither - Sara Baume (2015) (steeds beschrijvingen over aanwezigheid mens in de natuur)
8. Requiem voor een Pitbull - Joris van Casteren (2007) (enkele verhalen specifiek over bureaucratie en natuur)
9. Dog Boy - Eva Hornung (2010) (jongen wordt één met hondenroedel)
10. Wand, Die - Marlen Haushofer (1963) (need I say more?)
0
geplaatst: 7 maart 2016, 16:47 uur
Ik kom niet verder dan Koning van Katoren. Tenzij je Jurassic Park en Animal Farm meetelt.
0
geplaatst: 7 maart 2016, 17:08 uur
Jurassic Park sowieso wel. Animal Farm gaat (volgens mij) niet over 'echte' dieren, toch?
0
geplaatst: 7 maart 2016, 17:26 uur
Natuurlijk niet, die opmerking was dan ook ironisch bedoeld
Anders kan je Van den Vos Reynaerde en alle fabels van La Fontaine en zoveel andere werken ook meetellen.

0
geplaatst: 7 maart 2016, 17:34 uur
Watership Down telt dan wel weer mee, want die begint met een soort konijnenholocaust (natuurgebied dat moet voor wijken voor modern gemak). Verder kom ik nog op Freedom van Jonathan Franzen en volgens mij zit er in Lords of the Ring ook nog wel een ecologisch tintje (vraag me alleen niet meer wat). Maar veel verder kom ik niet.
0
geplaatst: 7 maart 2016, 18:21 uur
The year of the flood van Atwood (denk ik).
Heimwee naar de jungle van Carpentier ook in zekere zin.
Heimwee naar de jungle van Carpentier ook in zekere zin.
0
geplaatst: 7 maart 2016, 19:13 uur
Dat denk je goed. De hele Maddaddam-trilogie gaat over een wereld na een ecologische ramp. Gaat trouwens ook over vleesdieren die niet hoeven te lijden (omdat ze geen hoofd en dus geen hersens hebben 

0
geplaatst: 7 maart 2016, 19:21 uur
Wat betreft Animal Farm: het boek Mink van Peter Chippindale (oh yeah!) is een soort jaren '90- variant. Daarin zowel update van de grote ideologieen als ecologische boodschap. Gaat over een populatie nertsen die een bos overneemt.
2
geplaatst: 16 september 2018, 20:47 uur
Geen idee waar ik dit anders kwijt moet (also: topic bump!) maar ik vond dit een ongelofelijk interessant artikel over bewustzijn bij vissen: Kabeljau! – De Groene Amsterdammer
1
geplaatst: 23 oktober 2018, 14:26 uur
En ik wijs jullie graag op deze mooie sfeerreportage (met sprekend fotomateriaal) over een lokale Egyptische traditie. Het houden van slangen voor medicinale doeleinden, als middel tegen bijvoorbeeld slangengif: A Day in the Life of an Egyptian Snake Wrangler - scenearabia.com
1
Sol1 (crew)
geplaatst: 23 oktober 2018, 17:52 uur
Misschien niet direct literair, maar wel relevant:
Zoopolis: A Political Theory of Animal Rights - Sue Donaldson en Will Kymlicka (2011)
Zoopolis: A Political Theory of Animal Rights - Sue Donaldson en Will Kymlicka (2011)
1
Sol1 (crew)
geplaatst: 23 oktober 2018, 21:50 uur
En nog een ouder boek op dit punt: Les Animaux Dénaturés - Vercors (1952)
4
Halley23 (moderator)
geplaatst: 30 oktober 2018, 22:19 uur
Deze kwam ik ook nog tegen Eating Animals - Jonathan Safran Foer , duidelijke titel dunkt me.
0
Sol1 (crew)
geplaatst: 26 december 2022, 21:45 uur
Er zijn de afgelopen jaren genoeg boeken vanuit filosofisch en/of politiek standpunt geschreven over dierenwelzijn en dierenrechten. Vanuit literaire hoek valt deze klassieker waarschijnlijk ook geheel of gedeeltelijk binnen dit topic:
Scènes de la Vie Privée et Publique des Animaux: Études de Mœurs Contemporaines (1842)
Scènes de la Vie Privée et Publique des Animaux: Études de Mœurs Contemporaines (1842)
1
geplaatst: 30 december 2022, 14:17 uur
Deze mag hier zeker niet ontbreken:
Haaienkoorts
Havboka: Eller Kunsten å Fange en Kjempehai Fra en Gummibåt på et Stort Hav Gjennom Fire Årstider - Morten Andreas Strøksnes (2015) - BoekMeter.nl
Haaienkoorts
Havboka: Eller Kunsten å Fange en Kjempehai Fra en Gummibåt på et Stort Hav Gjennom Fire Årstider - Morten Andreas Strøksnes (2015) - BoekMeter.nl
1
geplaatst: 31 december 2022, 09:15 uur
* denotes required fields.