menu

Boeken / Toplijsten en favorieten / Eindejaarstijd, lijstjestijd: Het beste van 2015

zoeken in:

avatar van eRCee
This was the year schrijft deze vrolijke Frans zonder blikken of blozen op 23 november. Zelfs geen regel wordt er gewijd aan het feit dat er nog vijf weken te gaan zijn, dat is bijna 10% van het jaar. Belachelijke en op voorhand al niet meer serieus te nemen lijst.

Tabula Rasa
eRCee schreef:
This was the year schrijft deze vrolijke Frans zonder blikken of blozen op 23 november. Zelfs geen regel wordt er gewijd aan het feit dat er nog vijf weken te gaan zijn, dat is bijna 10% van het jaar. Belachelijke en op voorhand al niet meer serieus te nemen lijst.

Ik zou zelfs willen zeggen: Ruim 10%. (38 of 39 dagen, afhankelijk van het meetellen van 23 november).

avatar van mjk87
eRCee schreef:
This was the yearZelfs geen regel wordt er gewijd aan het feit dat er nog vijf weken te gaan zijn,


En zelfs twee weken voor tijd kan gevaarlijk zijn. Vorig jaar kwamen alle lijstjes met beste albums van het jaar zo uit rond de Kerst, komt D'Angelo ineens nog aanzetten met een plaat. Door iedereen de hemel ingeprezen, maar nergens in lijstjes te bekennen.

avatar van PeterW
PeterW (crew)
Dit soort dingen moeten ze ook in januari doen.


avatar van Arkan
PeterW schreef:
Dit soort dingen moeten ze ook in januari doen.


Die mening deel ik.

avatar van liv2
Wat vind jij het beste boek van 2015?


http://boekenwedstrijd.nrc.nl/



avatar van eRCee
Szabo blijkbaar voor het eerst vertaald daar?

avatar van liv2
liv2 schreef:
Wat vind jij het beste boek van 2015?


http://boekenwedstrijd.nrc.nl/



Annelies Verbeke wint met 'Dertig dagen'

avatar van eRCee
De favorieten van de Obamas

The president, a famous bibliophile, says his favorite book of 2015 is Fates and Furies by Lauren Groff, a novel that explores the key to a great marriage from two different perspectives. Topping the First Lady's book list is another portrait of a marriage, The Light of the World, Elizabeth Alexander's memoir about the sudden death of her husband. (Bron: People magazin).


avatar van Bassievrucht
Slechts één boek, niet de moeite waard om te noemen, uit 2015 gelezen. Maar kijk uit naar de reacties hier. En inderdaad, het kan geen kwaad om te wachten totdat het jaar voorbij is.

Misschien wel aardig om te noemen van welke van van recente romans, die ik dit jaar heb gelezen, tot nu toe het beste vind. In willekeurige volgorde:
Het Puttertje, Tart ('13)
De Reputaties, Vasquez ('13)
Schitterende Ruïnes, Walter ('12)

avatar van PeterW
PeterW (crew)
Ik kan nou niet zeggen dat ik echt iets spectaculairs gelezen heb. Het beste waren, denk ik, die drie van Michael West, die geen van allen uit 2015 komen, of Nightmare Girl van Jonathan Janz, wel uit 2015.

avatar van Bassievrucht
Ik heb het zelf niet gelezen, dus ik weet het niet, maar ik heb sterk het vermoeden dat de opvolger van Stieg Larsson met het vierde Millennium-deel een van de grootste teleurstellingen van het jaar heeft afgeleverd. Vergelijk alleen op BM het aantal stemmen en de gemiddeldes maar eens. Verder eigenlijk ook geen lof voor Lagercrantz gehoord. Det Som Inte Dödar Oss - David Lagercrantz (2015)

avatar van eRCee
Het topic voor onze eigen boekjaarevaluatie komt nog mensen. Maar we laten ons niet gek maken door de overspannen wedloop van kranten/tijdschriften; eerst maar eens kerst vieren.

avatar van liv2
eRCee schreef:
Het topic voor onze eigen boekjaarevaluatie komt nog mensen. Maar we laten ons niet gek maken door de overspannen wedloop van kranten/tijdschriften; eerst maar eens kerst vieren.



avatar van Donkerwoud
eRCee schreef:
Het topic voor onze eigen boekjaarevaluatie komt nog mensen. Maar we laten ons niet gek maken door de overspannen wedloop van kranten/tijdschriften; eerst maar eens kerst vieren.


Nog genoeg projecten om 2015 mee af te sluiten...

avatar van liv2
Literair Nederland laat zijn recensenten los:

Maarten Buser:

Uitstekend boekenjaar | Literair Nederland - literairnederland.nl

avatar van liv2
Britse uitgevers over boeken die scoorden, boeken die niet aan de verwachtingen voldeden en boeken waarop ze jaloers zijn:

Winners and losers: publishers pick the 2015 books they loved, missed and envied | Books | The Guardian - theguardian.com

avatar van liv2
Heel uitgebreid overzicht van de Nederlandse kranten en tijdschriften:

De beste boeken van 2015 volgens kranten en weekbladen - Athenaeum Boekhandel

avatar van eRCee
Heb het even doorgeneusd: opmerkelijk genoeg wordt de alom met vijf sterren bekroonde nieuwe roman van Marías geen enkele keer genoemd, terwijl boeken die toch kritisch zijn ontvangen van gevestigde namen (Houellebecq, Franzen) meermaals voorbij komen.

Verder worden Amos Oz en Kamel Daoud enkele keren genoemd en ook de nobelprijswinnaar met Het einde van de rode mens. Maar de belangrijkste tip die ik meeneem is dat Laurent Binet een nieuw boek heeft gepubliceerd, La septième fonction du langage, waarvan te hopen valt dat het snel vertaald wordt en wat beter verkrijgbaar zal zijn dan z'n vorige.

avatar van liv2
eRCee schreef:
Heb het even doorgeneusd: opmerkelijk genoeg wordt de alom met vijf sterren bekroonde nieuwe roman van Marías geen enkele keer genoemd, terwijl boeken die toch kritisch zijn ontvangen van gevestigde namen (Houellebecq, Franzen) meermaals voorbij komen.

.


Heel opmerkelijk idd, en onbegrijpelijk. Ik heb dit jaar nooit zoveel 5 en 4 sterren recensies geplaatst bij één boek dan bij Marias. (Er was zelfs geen mindere recensie te vinden) Het werd ook zowat overal besproken. Ik heb grote ogen getrokken bij de lijsten die verschenen zijn...

avatar van liv2
Uitbreiding met De Volkskrant en De Standaard ( met dank aan de mensen van Athenaeum, wat een werk zeg!)

Recensieoverzicht: Eindejaarslijstjes, Amos Oz, Frans Kellendonk, A.F.Th. van der Heijden (12 december 2015) - Athenaeum Boekhandel



Gast
geplaatst: vandaag om 06:16 uur

geplaatst: vandaag om 06:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.