Boeken / Toplijsten en favorieten / Beste debuutromans
zoeken in:
0
geplaatst: 3 augustus 2015, 18:31 uur
Naar aanleiding van Zomergasten met Peter Buwalda van gisteren (02-08-2015). Hij noemde als drie beste debuutromans:
Les Bienveillantes - Littell
Under the skin - Faber
De avonden - Reve
Dat moet beter kunnen, dacht ik. Maar dat blijkt nog aardig tegen te vallen. Veel schrijver hebben toch al een (al dan niet onbekend) werk uitgebracht, soms poëzie of korte verhalen, maar echte debutanten kan je het dan al niet meer noemen wat mij betreft (Reve is in dat opzicht ook niet helemaal zuiver).
Waar ik zelf op uit kwam:
De grap - Kundera
Onbepaald door het lot - Kertesz
Madame Bovary - Flaubert
De tijgerkat - Tomasi di Lampedusa (ook een twijfelgeval, want verder geen oeuvre nagelaten).
Omissies op Boekmeter en Wikipedia voorbehouden.
Aanvullingen?
Les Bienveillantes - Littell
Under the skin - Faber
De avonden - Reve
Dat moet beter kunnen, dacht ik. Maar dat blijkt nog aardig tegen te vallen. Veel schrijver hebben toch al een (al dan niet onbekend) werk uitgebracht, soms poëzie of korte verhalen, maar echte debutanten kan je het dan al niet meer noemen wat mij betreft (Reve is in dat opzicht ook niet helemaal zuiver).
Waar ik zelf op uit kwam:
De grap - Kundera
Onbepaald door het lot - Kertesz
Madame Bovary - Flaubert
De tijgerkat - Tomasi di Lampedusa (ook een twijfelgeval, want verder geen oeuvre nagelaten).
Omissies op Boekmeter en Wikipedia voorbehouden.
Aanvullingen?
0
PeterW (crew)
geplaatst: 3 augustus 2015, 18:52 uur
The Sorrows - Jonathan Janz
Memoirs of an Invisible Man - Harry F. Saint (gelijk ook z'n laatste)
Skull Session - Daniel Hecht
The Cook - Harry Kressing
Memoirs of an Invisible Man - Harry F. Saint (gelijk ook z'n laatste)
Skull Session - Daniel Hecht
The Cook - Harry Kressing
0
geplaatst: 3 augustus 2015, 21:26 uur
Peter Buwalda mag er zelf ook wel bij. Bonita Avenue is een sterk debuut. Maar niet alleen dat, want ook nog eens ongekend succesvol. Daarmee ligt er veel druk op de opvolger en zijn toekomstige werk. Ben dus erg benieuwd naar het volgende werk.
Ik zal binnenkort in mijn stemmenlijst rondneuzen wat ik de beste debuutromans vind. Criteria is wellicht ook, in tegenstelling tot Buwalda, dat er meerdere romans van de betreffende auteur moeten zijn? Ik denk dan aan, tot voor kort, bijvoorbeeld Harper Lee. Want het was geen debuutroman, maar eerder de enige roman.
Ik zal binnenkort in mijn stemmenlijst rondneuzen wat ik de beste debuutromans vind. Criteria is wellicht ook, in tegenstelling tot Buwalda, dat er meerdere romans van de betreffende auteur moeten zijn? Ik denk dan aan, tot voor kort, bijvoorbeeld Harper Lee. Want het was geen debuutroman, maar eerder de enige roman.
0
geplaatst: 3 augustus 2015, 22:15 uur
De meeste van mijn favo-schrijvers zijn langzame starters, waarvan de eerste boeken wel okay waren, maar ook niet meer dan dat. Toch nog een paar mooie gevonden:
Villa des Roses - Willem Elschot
La verdad sobre el caso Savolta - Eduardo Mendoza
Il nome della rosa - Umberto Eco
La ciudad y los perros - Mario Vargas Llosa (hiervoor had hij al een (prima) verhalenbundel bij elkaar geschreven)
Ian McEwan - The Cement Garden (na twee matige verhalenbundels)
Meest indrukwekkende van dit rijtje is toch wel Eco.
Villa des Roses - Willem Elschot
La verdad sobre el caso Savolta - Eduardo Mendoza
Il nome della rosa - Umberto Eco
La ciudad y los perros - Mario Vargas Llosa (hiervoor had hij al een (prima) verhalenbundel bij elkaar geschreven)
Ian McEwan - The Cement Garden (na twee matige verhalenbundels)
Meest indrukwekkende van dit rijtje is toch wel Eco.
0
geplaatst: 4 augustus 2015, 00:19 uur
Ehm, 1 keer. Ik herlees eigenlijk nooit, behalve Watership Down, The Lord of the Rings en De held van Temesa. Maar tussen de eerste en tweede keer zat meer dan 20 jaar.
Maar zou het bij herlezing zoveel slechter zijn?
0
PeterW (crew)
geplaatst: 4 augustus 2015, 01:23 uur
Naar mijn ervaring wel; en ik heb dit van meerderen gehoord.
0
geplaatst: 4 augustus 2015, 01:28 uur
De verborgen geschiedenis - Donna Tartt
Valt veel over te zeggen, maar indrukwekkend was het zeker. Het succes, vooral in Nederland overigens, eveneens.
Valt veel over te zeggen, maar indrukwekkend was het zeker. Het succes, vooral in Nederland overigens, eveneens.
0
geplaatst: 4 augustus 2015, 10:54 uur
De verborgen geschiedenis behoort zéker tot de beste debuutromans. Ik denk ook aan To kill a mockingbird van Harper Lee. Van mijn favoriete schrijver, Stephen King, is het debuut (Carrie) goed, maar nog lang niet van het niveau dat hij later zou bereiken.
Ik zou Mannen die vrouwen haten (Stieg Larsson) en The Catcher in the Rye (J.D. Salinger) er nog willen bijzetten, maar die heren hadden eerder al journalistiek werk (Larsson) en kortverhalen (Salinger) op hun naam staan, dus tellen zij misschien niet helemaal mee als debutanten. Ook Isabel Allende had al bergen journalistiek werk, kinderverhalen en theater neergepend voor ze 'debuteerde' met het geniale Het huis met de geesten.
Ik zou Mannen die vrouwen haten (Stieg Larsson) en The Catcher in the Rye (J.D. Salinger) er nog willen bijzetten, maar die heren hadden eerder al journalistiek werk (Larsson) en kortverhalen (Salinger) op hun naam staan, dus tellen zij misschien niet helemaal mee als debutanten. Ook Isabel Allende had al bergen journalistiek werk, kinderverhalen en theater neergepend voor ze 'debuteerde' met het geniale Het huis met de geesten.
0
geplaatst: 4 augustus 2015, 11:21 uur
Het is een hele uitzoekerij of iets een debuut is.
Gevonden parels tot nu toe:
At Swim-Two-Birds - Flann O'Brien
Kort Amerikaans - Jan Wolkers
Down and Out in Paris and London - George Orwell
Gevonden parels tot nu toe:
At Swim-Two-Birds - Flann O'Brien
Kort Amerikaans - Jan Wolkers
Down and Out in Paris and London - George Orwell
0
geplaatst: 4 augustus 2015, 13:38 uur
Het kaartenhuis - Danielewski.
Wacht tot het voorjaar, Bandini - Fante
Wacht tot het voorjaar, Bandini - Fante
0
geplaatst: 4 augustus 2015, 16:20 uur
Pageturner schreef:
De verborgen geschiedenis behoort zéker tot de beste debuutromans.
Ik zou Mannen die vrouwen haten (Stieg Larsson) en The Catcher in the Rye (J.D. Salinger) er nog willen bijzetten, maar die heren hadden eerder al journalistiek werk (Larsson) en kortverhalen (Salinger) op hun naam staan, dus tellen zij misschien niet helemaal mee als debutanten.
De verborgen geschiedenis behoort zéker tot de beste debuutromans.
Ik zou Mannen die vrouwen haten (Stieg Larsson) en The Catcher in the Rye (J.D. Salinger) er nog willen bijzetten, maar die heren hadden eerder al journalistiek werk (Larsson) en kortverhalen (Salinger) op hun naam staan, dus tellen zij misschien niet helemaal mee als debutanten.
Die tellen zeker wel mee als debutanten. Kunnen schrijven in andere genres wil niet zeggen dat een geslaagde roman een zekerheid is. Waarschijnlijk kunnen we een lange lijst opstellen van journalisten en korte verhalenschrijvers die als romanschrijver genadeloos gestrekt zijn gegaan.
En De Verborgen Geschiedenis van Tartt en Mannen Die Vrouwen Haten van Larsson vind ik ook geweldig. Die van Salinger vind ik iets minder, maar die mag eigenlijk ook niet ontbreken.
Er schiet me nog een naam te binnen. Misschien onbedoeld, maar daarom niet minder geslaagd: Anne Frank.
1
geplaatst: 4 augustus 2015, 17:48 uur
Buddenbrooks van Thomas Mann natuurlijk, waarvan je je afvraagt hoe iemand op zijn 26e dat al kan schrijven. Overigens, in perspectief daarop, The Beatles waren tussen de 27 en 29 toen zij er al mee stopten, dertien elpees en tientallen bekende liedjes later.
Daarnaast werd ik ook blij van Bij Nader Inzien van Voskuil, wat mij betreft het beste Nederlandse debuut (ja beter nog dan Reve).
Verder het al genoemde Down and Out in Paris and London, één van de fijnste boekjes die ik ooit las. Ook mag de eerste Harry Potter niet ontbreken, een heel knap boek in zijn genre.
Daarnaast werd ik ook blij van Bij Nader Inzien van Voskuil, wat mij betreft het beste Nederlandse debuut (ja beter nog dan Reve).
Verder het al genoemde Down and Out in Paris and London, één van de fijnste boekjes die ik ooit las. Ook mag de eerste Harry Potter niet ontbreken, een heel knap boek in zijn genre.
0
geplaatst: 4 augustus 2015, 18:16 uur
Thomas Mann was al geen onbeschreven blad meer bij de publicatie van Buddenbrooks.
0
geplaatst: 4 augustus 2015, 18:19 uur
Interessant om eens uit te zoeken. Hier mijn lijstje:
The Curious Incident of the Dog in the Night-Time - Mark Haddon (al schreef Haddon hiervoor vooral voor kindeen, dit is z'n eerste 'volwassen' boek)
Draußen vor der Tür - Wolfgang Borchert
Post Office - Charles Bukowski (de verzameling short storys gebundeld in Notes from a Dirty Old Man ligt nog op m'n nachtkastje)
I Am Pilgrim - Terry Hayes
The Curious Incident of the Dog in the Night-Time - Mark Haddon (al schreef Haddon hiervoor vooral voor kindeen, dit is z'n eerste 'volwassen' boek)
Draußen vor der Tür - Wolfgang Borchert
Post Office - Charles Bukowski (de verzameling short storys gebundeld in Notes from a Dirty Old Man ligt nog op m'n nachtkastje)
I Am Pilgrim - Terry Hayes
0
geplaatst: 4 augustus 2015, 19:08 uur
Ik zou bijna Bright Lights, Big City van Jay McInerney vergeten op te noemen als één van de beste debuutromans.
0
geplaatst: 4 augustus 2015, 19:42 uur
Van wat ik heb gelezen zijn dit wat mij betreft drie onbetwiste klassiekers:
Hector Malot - Sans Famille
Robert Louis Stevenson - Treasure Island (hij publiceerde eerder wel een reisboek)
Mark Twain - The Adventures of Tom Sawyer
Hier nog een lijstje met een aantal modernere debuutromans/commerciële successen:
Bret Easton Ellis - Less Than Zero
Hunter S. Thompson - Fear and Loathing in Las Vegas (hij bracht eerder al een journalistiek werk uit)
Patrick Süskind - Das Parfum: Die Geschichte eines Mörders (hij bracht eerder al een novelle uit)
Natsuo Kirino - Auto
Khaled Hosseini - The Kite Runner
Paolo Giordano - La Solitudine dei Numeri Primi
Chad Harbach - The Art of Fielding (vooralsnog ook zijn enige roman)
Joël Dicker - La Vérité sur l’Affaire Harry Quebert (vooralsnog ook zijn enige roman)
Thea Beckman - Kruistocht in Spijkerbroek
Karel Glastra van Loon - De Passievrucht (hij bracht eerder al een soort journalistiek werk uit)
Kluun - Komt een Vrouw bij de Dokter
eRCee Ik ben na het zien van zomergasten erg nieuwsgierig naar Faber's Under The Skin, maar het is erg spijtig dat Buwalda het hele verhaal heeft verklapt...
In other news: Faber - deels Nederlander overigens - zou geen romans meer willen schrijven: Is Michel Faber really leaving the novel behind? | Books | The Guardian - theguardian.com
Hector Malot - Sans Famille
Robert Louis Stevenson - Treasure Island (hij publiceerde eerder wel een reisboek)
Mark Twain - The Adventures of Tom Sawyer
Hier nog een lijstje met een aantal modernere debuutromans/commerciële successen:
Bret Easton Ellis - Less Than Zero
Hunter S. Thompson - Fear and Loathing in Las Vegas (hij bracht eerder al een journalistiek werk uit)
Patrick Süskind - Das Parfum: Die Geschichte eines Mörders (hij bracht eerder al een novelle uit)
Natsuo Kirino - Auto
Khaled Hosseini - The Kite Runner
Paolo Giordano - La Solitudine dei Numeri Primi
Chad Harbach - The Art of Fielding (vooralsnog ook zijn enige roman)
Joël Dicker - La Vérité sur l’Affaire Harry Quebert (vooralsnog ook zijn enige roman)
Thea Beckman - Kruistocht in Spijkerbroek
Karel Glastra van Loon - De Passievrucht (hij bracht eerder al een soort journalistiek werk uit)
Kluun - Komt een Vrouw bij de Dokter
eRCee Ik ben na het zien van zomergasten erg nieuwsgierig naar Faber's Under The Skin, maar het is erg spijtig dat Buwalda het hele verhaal heeft verklapt...
In other news: Faber - deels Nederlander overigens - zou geen romans meer willen schrijven: Is Michel Faber really leaving the novel behind? | Books | The Guardian - theguardian.com
0
geplaatst: 4 augustus 2015, 20:25 uur
mjk87 schreef:
Ook niet als het om debuutromans gaat?
Ook niet als het om debuutromans gaat?
Dan in principe wel ja, zie openingspost.
0
geplaatst: 8 augustus 2015, 18:10 uur
Beetje vreemde keuze van de zomergasten-redactie, iemand die 1 boek heeft gepubliceerd. Mooie nederlandstalige debuten die me zo te binnen schieten zijn De Metsiers van Claus en Blauwe maandagen van Grunberg. Van de meeste anderen weet ik niet wat hun debuut was.
0
PeterW (crew)
geplaatst: 8 augustus 2015, 18:38 uur
Titus Groan - Mervyn Peake
The Loving Spirit - Daphne du Maurier
Frankenstein, or The Modern Prometheus - Mary Wollstonecraft Shelley
Wuthering Heights - Emily Brontë
Sense and Sensibility - Jane Austen
The Picture of Dorian Gray - Oscar Wilde
Der Trompeter von Säkkingen - Joseph Victor von Scheffel
The Loving Spirit - Daphne du Maurier
Frankenstein, or The Modern Prometheus - Mary Wollstonecraft Shelley
Wuthering Heights - Emily Brontë
Sense and Sensibility - Jane Austen
The Picture of Dorian Gray - Oscar Wilde
Der Trompeter von Säkkingen - Joseph Victor von Scheffel
0
geplaatst: 10 augustus 2015, 17:27 uur
Enkele opmerkelijk sterke debuutromans in chronologische volgorde:
(*Betekent dat de schrijver zo tevreden was over zijn/haar debuut dat hij/zij het bij één boek gelaten heeft.)
1605 Miguel de Cervantes - Don Quixote
1719 Daniel Defoe - Robinson Crusoe
1726 Jonathan Swift - Gulliver's Travels
1811 Jane Austen - Sense and Sensibility
1818 Mary Shelley - Frankenstein
1847 Emily Brontë - Wuthering Heights*
1847 Charlotte Brontë - Jane Eyre
1852 Harriet Beecher Stowe - Uncle Tom's Cabin*
1856 Gustave Flaubert - Madame Bovary
1860 Multatuli - Max Havelaar
1865 Lewis Carroll - Alice's Adventures in Wonderland
1876 Mark Twain - The Adventures of Tom Sawyer
1887 Arthur Conan Doyle - A Study in Scarlet
1890 Knut Hamsun - Honger
1913 Marcel Proust - Du côté de chez Swan
1913 Willem Elsschot - Villa des Roses
1920 Agatha Christie - The Mysterious Affair at Styles
1932 Louis-Ferdinand Céline - Voyage au bout de la nuit
1934 James M. Cain - The Postman Always Rings Twice
1936 Margaret Mitchell - Gone with the Wind*
1937 Zora Neale Hurston - Their Eyes Were Watching God*
1939 Raymond Chandler - The Big Sleep
1940 Richard Wright - Native Son*
1950 Patricia Highsmith - Strangers on a Train
1954 Françoise Sagan - Bonjour tristesse
1957 Boris Pasternak - Dokter Zjivago
1960 Harper Lee - To Kill a Mockingbird
1962 Aleksander Solzjenitsyn - Een dag uit het leven van Ivan Denisovitsj
1963 Sylvia Plath - The Bell Jar
1974 Stephen King - Carrie
1982 Isabel Allende - Het huis met de geesten
1992 Donna Tartt - The Secret History
2003 Mark Haddon - The Curious Incident of the Dog in the Night-Time
(*Betekent dat de schrijver zo tevreden was over zijn/haar debuut dat hij/zij het bij één boek gelaten heeft.)
1605 Miguel de Cervantes - Don Quixote
1719 Daniel Defoe - Robinson Crusoe
1726 Jonathan Swift - Gulliver's Travels
1811 Jane Austen - Sense and Sensibility
1818 Mary Shelley - Frankenstein
1847 Emily Brontë - Wuthering Heights*
1847 Charlotte Brontë - Jane Eyre
1852 Harriet Beecher Stowe - Uncle Tom's Cabin*
1856 Gustave Flaubert - Madame Bovary
1860 Multatuli - Max Havelaar
1865 Lewis Carroll - Alice's Adventures in Wonderland
1876 Mark Twain - The Adventures of Tom Sawyer
1887 Arthur Conan Doyle - A Study in Scarlet
1890 Knut Hamsun - Honger
1913 Marcel Proust - Du côté de chez Swan
1913 Willem Elsschot - Villa des Roses
1920 Agatha Christie - The Mysterious Affair at Styles
1932 Louis-Ferdinand Céline - Voyage au bout de la nuit
1934 James M. Cain - The Postman Always Rings Twice
1936 Margaret Mitchell - Gone with the Wind*
1937 Zora Neale Hurston - Their Eyes Were Watching God*
1939 Raymond Chandler - The Big Sleep
1940 Richard Wright - Native Son*
1950 Patricia Highsmith - Strangers on a Train
1954 Françoise Sagan - Bonjour tristesse
1957 Boris Pasternak - Dokter Zjivago
1960 Harper Lee - To Kill a Mockingbird
1962 Aleksander Solzjenitsyn - Een dag uit het leven van Ivan Denisovitsj
1963 Sylvia Plath - The Bell Jar
1974 Stephen King - Carrie
1982 Isabel Allende - Het huis met de geesten
1992 Donna Tartt - The Secret History
2003 Mark Haddon - The Curious Incident of the Dog in the Night-Time
0
geplaatst: 10 augustus 2015, 20:12 uur
Cervantes schreef 20 jaar voor zijn Don Quichot al het boek La Galeata.
0
geplaatst: 10 augustus 2015, 20:15 uur
eRCee schreef:
Dat moet dan dringend eens toegevoegd worden!
0
ags50
geplaatst: 10 augustus 2015, 23:04 uur
eRCee schreef:
manonvandebron schreef:
En dat heb ik zojuist gedaan. Nu wachten op goedkeuring, maar met meer dan 20 titels alleen al van mij in de wachtrij kan het enige tijd duren.
0
geplaatst: 14 augustus 2015, 15:37 uur
ags50 schreef:
En dat heb ik zojuist gedaan. Nu wachten op goedkeuring, maar met meer dan 20 titels alleen al van mij in de wachtrij kan het enige tijd duren.
(quote)
(quote)
Ja, hij staat erop. Heeft iemand het gelezen?
0
PeterW (crew)
geplaatst: 14 augustus 2015, 18:58 uur
Tom Sawyer was ook niet Mark Twains debuutroman; dat was "The Celebrated Jumping Frog of Calaveras County", en Jonathan Swifts debuut was "A Tale of a Tub". Flaubert debuteerde met "Rêve d'enfer", en van Harper Lee was dat "Go Set a Watchman". Van Knut Hamson was dat "Den Gaadefulde", en Zora Neale Hurstons debuutroman was "Jonah's Gourd Vine".
0
geplaatst: 14 augustus 2015, 20:57 uur
Mooie aanvulling. Maar wat Harper Lee betreft. Go Set A Watchman verscheen onlangs pas, dus dat is zeker niet haar debuutroman. Dat ze het eerder schreef, dat kan zijn, maar dat is niet het criteria. Ik geloof dat King al wel tien romans had geschreven voordat hij debuteerde met Carrie. Zo zijn er nog wel honderden anderen auteurs die ook al eerder romans schreven, maar daar niet mee debuteerden.
* denotes required fields.