Boeken / Toplijsten en favorieten / Top 10: Aziatische Literatuur of Poëzie
zoeken in:
0
geplaatst: 20 februari 2015, 20:10 uur
Gemengde achtergronden zijn welkom
1. God of Small Things, The - Arundhati Roy (1997) (India)
2. Lang Tuteng - Jiang Rong (2007) (China)
3. Woman Warrior: Memoirs of a Girlhood among Ghosts, The - Maxine Hong Kingston (1975) (China, V.S.)
4. Umibe no Kafuka - Haruki Murakami (2002) (Japan)
5. White Tiger, The - Aravind Adiga (2008) (India)
6. Spūtniko no Koibito - Haruki Murakami (1999) (Japan)
7. Afuta Daku - Haruki Murakami (2004) (Japan)
8.1Q84 - Haruki Murakami (2009) (Japan)
9. Rice Mother, The - Rani Manicka (2002) (Maleisië)
10. Shengsi Pilao - Guan Moye (2006) (China)
1. God of Small Things, The - Arundhati Roy (1997) (India)
2. Lang Tuteng - Jiang Rong (2007) (China)
3. Woman Warrior: Memoirs of a Girlhood among Ghosts, The - Maxine Hong Kingston (1975) (China, V.S.)
4. Umibe no Kafuka - Haruki Murakami (2002) (Japan)
5. White Tiger, The - Aravind Adiga (2008) (India)
6. Spūtniko no Koibito - Haruki Murakami (1999) (Japan)
7. Afuta Daku - Haruki Murakami (2004) (Japan)
8.1Q84 - Haruki Murakami (2009) (Japan)
9. Rice Mother, The - Rani Manicka (2002) (Maleisië)
10. Shengsi Pilao - Guan Moye (2006) (China)
0
Halley23 (moderator)
geplaatst: 20 februari 2015, 22:27 uur
1. Kind van Alle Volken / Anak Semua Bangsa - Pramoedya Ananta Toer (Indonesië)
2. Shalimar the Clown - Salman Rushdie (India)
3. Midnight's Children - Salman Rushdie (India)
4. Aarde der Mensen / Bumi Manusia - Pramoedya Ananta Toer (Indonesië)
5. Het Getal Fu / Bilangan Fu - Ayu Utami (Indonesië)
6. Het Dansmeisje uit Mijn Dorp / Ronggeng Dukuh Paruk - Ahmad Tohari (Indonesië)
7. Duizend Kraanvogels / Sembazuru - Yasunari Kawabata (Japan)
8. Sneeuwland / Yukiguni - Yasunari Kawabata (Japan)
9. The Spider's Thread / Kumo no Ito - Ryūnosuke Akutagawa (Japan)
10. De Menseneter van Malgudi / The Maneater of Malgudi - R.K. Narayan (India)
2. Shalimar the Clown - Salman Rushdie (India)
3. Midnight's Children - Salman Rushdie (India)
4. Aarde der Mensen / Bumi Manusia - Pramoedya Ananta Toer (Indonesië)
5. Het Getal Fu / Bilangan Fu - Ayu Utami (Indonesië)
6. Het Dansmeisje uit Mijn Dorp / Ronggeng Dukuh Paruk - Ahmad Tohari (Indonesië)
7. Duizend Kraanvogels / Sembazuru - Yasunari Kawabata (Japan)
8. Sneeuwland / Yukiguni - Yasunari Kawabata (Japan)
9. The Spider's Thread / Kumo no Ito - Ryūnosuke Akutagawa (Japan)
10. De Menseneter van Malgudi / The Maneater of Malgudi - R.K. Narayan (India)
0
geplaatst: 21 februari 2015, 11:56 uur
Ik ben maar uitgegaan van het land van geboorte van de schrijver. Net als de anderen neem ik Rusland niet mee. Tot en met m'n drie-sterren stemmen kom ik dan aan 14 titels (wie wist dat V.S. Naipaul uit Trinidad en Tobago komt, eerlijk zeggen?), waaruit hier een voor de Aziatische literatuur vast op geen enkele wijze representatieve top-10 volgt:
1. Kar (Sneeuw) - Orhan Pamuk (Turkije), 4*
2. Masumiyet müzesi (Het museum van de onschuld) - Orhan Pamuk (Turkije), 4*
3. A fine balance (Een wankel evenwicht) - Rohinton Mistry (India), 4*
4. Kojinteki na taiken (Het eigen lot) - Kenzaburo Oë (Japan), 3,5*
5. Sipoer al ahava wechosjech (Een verhaal van liefde en duisternis) - Amos Oz (Israël), 3,5*
6. Ali und Nino - Kurban Said (Azerbeidjan), 3,5*
7. Spūtniko no koibito (Spoetnikliefde) - Haruki Murakami (Japan), 3,5*
8. Chinmoku (Stilte) - Shūsaku Endō (Japan), 3*
9. The Satanic verses (De duivelsverzen) - Salman Rushdie (India), 3*
10. How to get filthy rich in rising Asia (Hoe word je stinkend rijk in het nieuwe Azie?) - Mohsin Hamid (Pakistan), 3*
1. Kar (Sneeuw) - Orhan Pamuk (Turkije), 4*
2. Masumiyet müzesi (Het museum van de onschuld) - Orhan Pamuk (Turkije), 4*
3. A fine balance (Een wankel evenwicht) - Rohinton Mistry (India), 4*
4. Kojinteki na taiken (Het eigen lot) - Kenzaburo Oë (Japan), 3,5*
5. Sipoer al ahava wechosjech (Een verhaal van liefde en duisternis) - Amos Oz (Israël), 3,5*
6. Ali und Nino - Kurban Said (Azerbeidjan), 3,5*
7. Spūtniko no koibito (Spoetnikliefde) - Haruki Murakami (Japan), 3,5*
8. Chinmoku (Stilte) - Shūsaku Endō (Japan), 3*
9. The Satanic verses (De duivelsverzen) - Salman Rushdie (India), 3*
10. How to get filthy rich in rising Asia (Hoe word je stinkend rijk in het nieuwe Azie?) - Mohsin Hamid (Pakistan), 3*
0
geplaatst: 18 maart 2015, 11:48 uur
eRCee schreef:
Ik ben maar uitgegaan van het land van geboorte van de schrijver.
Goed idee, maar het levert interessante problemen voor me op. Wat te doen met bijvoorbeeld Duras, Lessing, iedereen die geboren is in Nederlands Indië?Ik ben maar uitgegaan van het land van geboorte van de schrijver.
0
PeterW (crew)
geplaatst: 18 maart 2015, 12:21 uur
Ben niet zo op de hoogte van Aziatische literatuur. Ik heb alleen:
Kōji Suzuki - Ringu
Kōji Suzuki - Rasen
Kei Ohishi - Ju-On
Salman Rushdie - The Satanic verses
Een Amerikaan in Thailand?:
Vincent Stoia - Jin Village
En verder lijkt Seichō Matsumoto - Kuroi Jukai me wel interessant, maar daar is geen leesbaar exemplaar van voorhanden.
Kōji Suzuki - Ringu
Kōji Suzuki - Rasen
Kei Ohishi - Ju-On
Salman Rushdie - The Satanic verses
Een Amerikaan in Thailand?:
Vincent Stoia - Jin Village
En verder lijkt Seichō Matsumoto - Kuroi Jukai me wel interessant, maar daar is geen leesbaar exemplaar van voorhanden.
0
geplaatst: 18 maart 2015, 18:00 uur
Pythia schreef:
Goed idee, maar het levert interessante problemen voor me op. Wat te doen met bijvoorbeeld Duras, Lessing, iedereen die geboren is in Nederlands Indië?
Goed idee, maar het levert interessante problemen voor me op. Wat te doen met bijvoorbeeld Duras, Lessing, iedereen die geboren is in Nederlands Indië?
Het is inderdaad tamelijk lastig en er zijn geen harde scheidslijnen.
Normaal vind ik, bij boeken, de taal leidend. Maar zeker bij emigranten die boeken schrijven die volledig in het land van herkomst zijn gesitueerd heb ik daar toch wat moeite mee (in mijn lijst is dat Mistry). Rushdie valt eerlijk gezegd het beste te scharen onder de Engelse literatuur. Uit de koloniale tijd zou ik denk ik de taal en daarna de afkomst/nationaliteit het zwaarst laten wegen; meestal gaat het om schrijvers die horen bij het literatuurgebied van de kolonisator (Duras zie ik echt als Franse schrijfster).
Maar goed, voor velen zijn de Aziatische stemmen wat karig, dus dan ga je al snel smokkelen.
0
...stilte...
geplaatst: 29 november 2016, 21:57 uur
1. Bai Juyi - Gedichten en proza
2. Matsuo Basho - De smalle weg naar het verre noorden
3. Lu Xun - Verzameld Werk
4. Gao Xingjian - Berg Van De Ziel
5. Kyoko Izumi - De heilige van de berg Koya
6. Han Shan - De koude berg
7. Junichiro Tanizaki - Stille sneeuwval
8. Natsume Soseki - De poort
9. Akutagawa Ryunosuke - Rashomon en andere verhalen
10. Lao She - De riksjarenner
Het zijn allemaal Japanse en Chinese schrijvers geworden. Voor het gemak heb ik de Nederlandse uitgaves vermeld. Overigens zijn er een paar niet op BoekMeter te vinden.
2. Matsuo Basho - De smalle weg naar het verre noorden
3. Lu Xun - Verzameld Werk
4. Gao Xingjian - Berg Van De Ziel
5. Kyoko Izumi - De heilige van de berg Koya
6. Han Shan - De koude berg
7. Junichiro Tanizaki - Stille sneeuwval
8. Natsume Soseki - De poort
9. Akutagawa Ryunosuke - Rashomon en andere verhalen
10. Lao She - De riksjarenner
Het zijn allemaal Japanse en Chinese schrijvers geworden. Voor het gemak heb ik de Nederlandse uitgaves vermeld. Overigens zijn er een paar niet op BoekMeter te vinden.
3
geplaatst: 20 april 2022, 12:07 uur
1. Haruki Murakami - De Opwindvogelkronieken (1994)
2. Orhan Pamuk - Sneeuw (2002)
3. Junichiro Tanizaki - Stille Sneeuwval (1948)
4. Su Tong - De Rode Lantaarn (1990)
5. Jung Chang - Wilde Zwanen (1991)
6. Haruki Murakami - Norwegian Wood (1987)
7. Mo Yan - Het Rode Korenveld (1987)
8. Aladdin en de Wonderlamp [Sprookjes van Duizend-en-één-Nacht]
9. Murasaki Shikibu - Het Verhaal van Genji (1021)
10. Salman Rushdie - De Duivelsverzen (1988)
2. Orhan Pamuk - Sneeuw (2002)
3. Junichiro Tanizaki - Stille Sneeuwval (1948)
4. Su Tong - De Rode Lantaarn (1990)
5. Jung Chang - Wilde Zwanen (1991)
6. Haruki Murakami - Norwegian Wood (1987)
7. Mo Yan - Het Rode Korenveld (1987)
8. Aladdin en de Wonderlamp [Sprookjes van Duizend-en-één-Nacht]
9. Murasaki Shikibu - Het Verhaal van Genji (1021)
10. Salman Rushdie - De Duivelsverzen (1988)
4
geplaatst: 21 april 2022, 14:36 uur
1. De jacht op het verloren schaap - Haruki Murakami
2. Ali en Nino - Kurban Said
3. Een kist ontploffende mango's - Mohammed Hanif
4. De kunst van het oorlogvoeren - Sun Tzu
5. Norwegian Wood - Haruki Murakami
6. Een wankel evenwicht - Rohinton Mistry
7. Kitchin - Banana Yoshimoto
8. De huishoudster en de professor - Yoko Ogawa
9. Zeven keer vallen, acht keer opstaan - Naoki Higashida
10. Hoe Word Je Stinkend Rijk in het Nieuwe Azië? - Mohsin Hamid
Een bijna volmaakte vriendschap - Milena Michiko Flašar.
Milena Michiko Flašar heeft een Japanse moeder en een Oostenrijkse vader en woont in Oostenrijk. Qua inhoud en stijl vind ik het hierbij horen.
2. Ali en Nino - Kurban Said
3. Een kist ontploffende mango's - Mohammed Hanif
4. De kunst van het oorlogvoeren - Sun Tzu
5. Norwegian Wood - Haruki Murakami
6. Een wankel evenwicht - Rohinton Mistry
7. Kitchin - Banana Yoshimoto
8. De huishoudster en de professor - Yoko Ogawa
9. Zeven keer vallen, acht keer opstaan - Naoki Higashida
10. Hoe Word Je Stinkend Rijk in het Nieuwe Azië? - Mohsin Hamid
Een bijna volmaakte vriendschap - Milena Michiko Flašar.
Milena Michiko Flašar heeft een Japanse moeder en een Oostenrijkse vader en woont in Oostenrijk. Qua inhoud en stijl vind ik het hierbij horen.
* denotes required fields.