menu

Boeken / Toplijsten en favorieten / Toplijsten (centraal topic)

zoeken in:
Jordy schreef:
Maar een oud boek dat opnieuw "ontdekt" wordt hoort toch niet in een toplijst van recente boeken? Die boeken zouden hoog kunnen staan in een rotatielijst/leeslijst, die we hier momenteel niet (meer) hebben omdat de bezoekersaantal nog wat te laag zijn voor zo'n lijst.
Sorry liv2, hier ben ik het mee eens. Jammer voor Stoner en Butcher's Crossing , maar oud is oud.
Misschien kunnen we met z'n allen wat actiever de leeslijst bijhouden. Dat is in ieder geval zichtbaar bij de 'statistieken' van een boek.

Jordy schreef:
Alleen de eerst ingevoerde releaselijst (chronologisch) wordt gebruikt om te bepalen of een boek "nieuw" of "oud" is en dus in aanmerking komt voor de normale of de recente toplijst. Is er geen releasedatum beschikbaar, dan vallen we terug op het jaartal van het boek, Ik stel voor om dit voor deze site aan te passen, niet meer naar de release data te kijken, en alleen nog uit te gaan van het releasejaar.
Maar hoe kan het dan dat 'Also sprach Zarathoestra' in de toplijst recent terecht kwam, en 'A long walk to Freedom'? Want dat is juist het probleem dat liv en ik hier aankaarten.
Een nadeel is dan dat een boek dat in 2006 in een relatief obscure taal uitkwam, en in 2013 pas in een Nederlandse vertaling, dan niet in de recente toplijst komt. Terwijl er misschien iets voor te zeggen valt dat die wel in de toplijst hoort ("iedereen heeft de recente vertaling gelezen, niemand het origineel"). Dat zijn volgens mij uitzonderingen, en vind ik niet opwegen tegen de alternatieven: recente toplijst verwijderen, of originele releasedatums maar niet in te voeren, om zo de toplijsten te beinvloeden.
Dat zijn natuurlijk helemaal geen uitzonderingen. Het is bij een groot deel van de wereldliteratuur schering en inslag. Op deze manier bevoordeel je de Anglo-Amerikaanse en Nederlandse literatuur enorm.

Jordy schreef:
Maar een oud boek dat opnieuw "ontdekt" wordt hoort toch niet in een toplijst van recente boeken?

Soms (geregeld) wordt een boek als het ware 'aan de vergetelheid ontrukt'. Boeken die nooit vertaald zijn geweest uit een obscure taal. Het gehele oeuvre van Marai is een voorbeeld ervan; hij werd pas in de jaren '90 ontdekt terwijl hij zijn boeken in de jaren '30-'40 schreef. De situatie met boeken ligt hier echt fundamenteel anders dan bij films of muziek.

@ Pythia: dat snap ik echt niet. Stoner is toch een van dé boeken van 2013, daar is elke krant en elk literair podium het toch over eens?

ags50
eRCee schreef:
(quote)
Maar hoe kan het dan dat 'Also sprach Zarathoestra' in de toplijst recent terecht kwam, en 'A long walk to Freedom'? Want dat is juist het probleem dat liv en ik hier aankaarten.

Geen van beide boeken heeft in de statistieken een (originele) releasedatum, maar kregen wel de releasedatum van de vertaling mee.

Maar "Stoner" is geen oorspronkelijk in 2013 uitgebracht boek ...

Een herontdekt boek is toch geen nieuw boek? Dit soort boeken horen in een hypothetische rotatielijst/leeslijst, dat is een lijst waar de populaire boeken in staan die momenteel leven. Een recente toplijst is een lijst van boeken die recent geschreven zijn.

eRCee schreef:
Stoner is toch een van dé boeken van 2013, daar is elke krant en elk literair podium het toch over eens?

Dat zou inderdaad een boek zijn die wekenlang de rotatielijst / leeslijst zou hebben aangevoerd, als de site drukker bezocht zou zijn. Een recent boek is het niet, want niet in de afgelopen jaren geschreven.

ags50 schreef:
Geen van beide boeken heeft in de statistieken een (originele) releasedatum, maar kregen wel de releasedatum van de vertaling mee.
Dit dus. Ontzettend jammer dat er bij Also sprach Zarathoestra nu geen releasedatum te vinden is, alleen maar omdat we 'm niet in een toplijst willen hebben. Als je benieuwd bent welke oude boeken in 2013 een re-release hebben gekregen, en de BoekMeter releaselijsten hier voor raadpleegt, kun je dit boek dus helaas niet vinden. Dat zouden juist dingen zijn die een heel leuke toegevoegde waarde van deze site zouden zijn.

eRCee schreef:
Dat zijn natuurlijk helemaal geen uitzonderingen. Het is bij een groot deel van de wereldliteratuur schering en inslag. Op deze manier bevoordeel je de Anglo-Amerikaanse en Nederlandse literatuur enorm.

In dat geval lijkt me op deze site geen plek voor een "recente" toplijst.

ags50
Je kunt je zelfs afvragen waarom pas een vertaling naar het Nederlands het boek onder de aandacht brengt. Een goed boek wordt naar mijn mening of meteen in de oorspronkelijke taal gelezen en besproken of onmiddellijk vertaald, al was het maar om een graantje mee te pikken van een eventuele hausse elders. Ik ben het geheel eens met "Pythia".

Jordy, het jaar van uitgifte dat tot de vereiste gegevens bij het toevoegen behoort, schreeuwt gewoonweg om een releasedatum die daarbij hoort. Een eventuele vertaling zou tot de invoer van een nieuwe releasedatum (vertaling) leiden. Dit is mijns inziens een ander "veld" dan de originele releasedatum. Bestaat dan bij een toplijst recent de mogelijkheid onderscheid te maken tussen die twee, al dan niet in combinatie met het jaar van uitgifte?

Bij het samenstellen van een toplijst is het natuurlijk mogelijk om te kijken naar de releasedata, welke daarvan een vertaling betreft. Wellicht zou een toplijst van boeken die recentelijk hun eerste vertaling hebben gekregen inderdaad een oplossing zijn, al vind ik dat wel wat vergezocht. Dan krijg je wellicht ook weer dat een datum van een eerdere vertaling niet ingevoerd gaat worden, omdat het anders zonde is dat dat ene populaire, opnieuw ontdekte boek niet in de lijst komt.

Dat is in ieder geval nooit m'n bedoeling geweest. Ik hoop een opbouwende discussie te voeren op inhoudelijke argumenten. Als het invoeren van release data ongewenste resultaten heeft (bv. releaselijsten met boeken die niet in Nederland te koop zijn) dan denk ik graag mee over technische aanpassingen om hier iets aan te doen.

Het lijkt dat de logica achter de Meter-sites niet altijd 1:1 te vertalen is naar de boekenwereld, ik hoop dat we samen kunnen bedenken welke aanpassingen nodig zijn om dit te verbeteren.

Als je wilt weten wat er in de boekhandel te koop is kun je ook op de site van de boekhandel kijken. Of in de boekhandel. Die kunnen daar heel goed zelf reclame voor maken. Ik heb op boekmeter juist geweldige boeken gevonden die niet in de supermarkt liggen.

Misschien moeten termen als "te koop in de Nederlandse boekwinkel" aangepast worden, op bv. de homepage, als dit de verkeerde indruk wekt. In de tijd van internet en e-readers met digitale winkels, en de afname van het aantal fysieke boekenwinkels, is er natuurlijk ook steeds meer interesse voor dingen die buiten deze boekenwinkels te koop zijn.

Maar daarnaast moet er natuurlijk ook ruimte zijn voor mensen die juist wel op de boekhandel af gaan, en juist wel voornamelijk geinteresseerd in de vertalingen. Dat is een uitdaging. Maar nogmaals, en misschien moet ik het daar dan even bij laten. Primair is het m.i. het meest waardevol dat de gegevens zo goed en compleet mogelijk ingevuld worden. Vanuit dit basis moeten we dan proberen zo interessant mogelijke lijstjes, overzichten en andere leuke pagina's te maken, waar mensen (vanuit verschillende interesses) ook op zitten te wachten.

Mensen die niet toevoegen mogen geen mening geven over hoe de site ingericht zou kunnen worden?

Ik vind het jammer dat je zo defensief reageert. Iedereen waardeert hier alle bijdragen die hier door vele vrijwilligers gedaan worden. Dat neemt niet weg dat we best af en toe kritisch mogen kijken naar hoe deze site in elkaar steekt.

Jordy schreef:
Wellicht zou een toplijst van boeken die recentelijk hun eerste vertaling hebben gekregen inderdaad een oplossing zijn, al vind ik dat wel wat vergezocht.

Vind dat helemaal niet zo vergezocht, ik zat hieraan ook te denken als de beste oplossing. Niet optimaal, maar wel de beste.

Dus: de toplijst recent zou dan bestaan uit boeken die in de laatste 2 jaar een eerste release hebben gekregen in Nederland (dus een uitgave door een Nederlandse uitgeverij, ongeacht de taal). Geen 'Zarathoestra' dan, wél Stoner (volgens mij tenminste, ik dacht dat het boek niet eerder in het Nederlands vertaald was, als dat toch zo is dan heeft John Williams pech gehad hoor, het houdt een keer op...).

eRCee schreef:

Vind dat helemaal niet zo vergezocht, ik zat hieraan ook te denken als de beste oplossing. Niet optimaal, maar wel de beste.

Dus: de toplijst recent zou dan bestaan uit boeken die in de laatste 2 jaar een eerste release hebben gekregen in Nederland (dus een uitgave door een Nederlandse uitgeverij, ongeacht de taal). Geen 'Zarathoestra' dan, wél Stoner (volgens mij tenminste, ik dacht dat het boek niet eerder in het Nederlands vertaald was, als dat toch zo is dan heeft John Williams pech gehad hoor, het houdt een keer op...).

Zou dit ook een hele goede oplossing vinden, maar weet niet in hoeverre dat technisch mogelijk is natuurlijk.

Als we dat kunnen hangen aan het vinkje "vertaling" dat nu al gezet kan worden, is dat niet zo lastig.

Pfft, kijk je een maand niet in de lijst, staan erin de top 10 twee Russen met elk twee boeken en 6 (!) fantasy-werkjes. Dat is ook niet heel afwisselend.

En we hebben een nieuwe nummer 1!

Je kunt mij ook echt niet wijs maken dat George R.R. Martin maar liefst drie vrijwel perfecte boeken heeft geschreven. Maar goed, fantasy is nou eenmaal immens populair.

Hallo,
Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk voor Nederlands. Hiervoor ben ik bezig met een onderzoek waar ik verschillende meningen nodig heb.
Mijn vraag aan jullie is: Wat zijn jullie favoriete Nederlandse en buitenlandse auteurs en waarom?
Hartelijk bedankt voor het invullen!

Kun je misschien iets specifieker zijn over wat je precies onderzoekt en wat je van ons wil weten?

liv2 (crew)
gjvandenhoek schreef:
Hallo,
Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk voor Nederlands. Hiervoor ben ik bezig met een onderzoek waar ik verschillende meningen nodig heb.
Mijn vraag aan jullie is: Wat zijn jullie favoriete Nederlandse en buitenlandse auteurs en waarom?
Hartelijk bedankt voor het invullen!

Hier kan je toch al eea terugvinden:

De Site >> Gebruikers >> Boekjaar 2015 en leesvoornemens voor '16

Andere boekjaren staan eveneens op de site. 'Boekjaar' intikken en je vindt ze allemaal terug.

Mijn hoofdvraag is of vrouwen minder erkenning krijgen in de literaire wereld. Bij een van mijn deelvragen ben ik dus bezig met het leesgedrag van Nederlanders, waarom ze juist mannen of vrouwen kiezen, of ze een voorkeur hebben, of dat een schrijfstijl misschien fijner is.

Vrouwen krijgen minder literaire prijzen, dit is vooral bij prijzen waar een proffesionele jury is. Want als je kijkt naar de NS Publiek prijs, daar gaat meer de de helft naar vrouwen. Bij deze prijs is en een grote jury van 275 mensen, en het publiek mag stemmen.

Ik hoop dat ik hiermee mijn vraag wat duidelijker heb gemaakt!

liv2 (crew)
gjvandenhoek schreef:
Mijn hoofdvraag is of vrouwen minder erkenning krijgen in de literaire wereld. Bij een van mijn deelvragen ben ik dus bezig met het leesgedrag van Nederlanders, waarom ze juist mannen of vrouwen kiezen, of ze een voorkeur hebben, of dat een schrijfstijl misschien fijner is.

Vrouwen krijgen minder literaire prijzen, dit is vooral bij prijzen waar een proffesionele jury is. Want als je kijkt naar de NS Publiek prijs, daar gaat meer de de helft naar vrouwen. Bij deze prijs is en een grote jury van 275 mensen, en het publiek mag stemmen.

Ik hoop dat ik hiermee mijn vraag wat duidelijker heb gemaakt!

Dan kan je dit topic best eens nalezen:

Boeken >> Algemeen >> Kunnen vrouwen schrijven?

Goed onderzoek! Vriendin van mij is daar ooit op afgestudeerd; de cijfers waar zij mee kwam waren schrijnend.

Maar blijft mijn vraag: wat wil je precies weten? Zou je onderzoeksvraag opsplitsen in deelvragen, en die bij ons neerleggen. Want anders zegt iedereen maar wat im hem of haar opkomt.

Donkerwoud

Dat is ook mijn bedoeling, dat jullie zonder er over na te denken jullie favoriete auteurs vertellen en de reden waarom. Zo kan ik kijken hoe jullie schrijvers uitkiezen.
Hierna wil er nog verder op in gaan en een nieuw bericht beginnen over de meningen van jullie over waarom je juist mannen of vrouwen leest.

Dit is mijn eerst keer op dit forum en ik vind het heel fijn dat jullie zo snel reageren!

Dan heb je aan mij een goede: ik ben namelijk bezig om mijn top tien te vullen met vrouwelijke schrijfsters. Omdat ik voorheen weinig tot geen vrouwen in mijn leeslijst wist te krijgen. Vooralsnog heb ik enkele sterke dames ontdekt door simpelweg mezelf te dwingen om 'een vrouw' te lezen om de zoveel tijd. 3 van de 9 gelezen boeken in 2016 is door een vrouw gelezen. Hopelijk kan ik het nog meer gelijk trekken doorheen de rest van het jaar.

liv2 (crew)
gjvandenhoek schreef:
Donkerwoud

Dat is ook mijn bedoeling, dat jullie zonder er over na te denken jullie favoriete auteurs vertellen en de reden waarom. Zo kan ik kijken hoe jullie schrijvers uitkiezen.
Hierna wil er nog verder op in gaan en een nieuw bericht beginnen over de meningen van jullie over waarom je juist mannen of vrouwen leest.

Dit is mijn eerst keer op dit forum en ik vind het heel fijn dat jullie zo snel reageren!

jaha, staat allemaal in de twee voorgenoemde topics! Wat kan je nu nog meer willen dan dat de users hier hun favorieten ten berde brengen, en een forum-topic hebben over 'kunnen vrouwen schrijven'? De rest moet je zelf invullen; We gaan hier onszelf niet herhalen, en we gaan al zeker niet 'zonder er over na te denken' wat auteurs poneren. Want zo bracht je het toch aan, niet? Een werkstuk schrijf je zelf. Met wat opzoekwerk kan je hier op de site vinden wat je nodig hebt. Daar is wel wat inspanning voor nodig, van jou. Niet van ons.

mvg
liv

Bij De Site > Algemeen > Favoriete auteurs:

Wat je zou kunnen doen is een enquete maken, die mensen dan kunnen invullen. Dat gebeurt op MovieMeter ook regelmatig (misschien helpt dit topic je wat verder qua inspiratie: Ik zoek... hulp bij enqu?te en andere oproepen - MovieMeter.nl. Wat wel helpt is als je je vragen specifieker maakt (in dit geval bijvoorbeeld je 3 favoriete auteurs, enz.).

Sinds wanneer kun je een persoonlijke top 10 auteurs opgeven? Dit viel me pas net op. Goede toevoeging wel, al komen er hopelijk nog een hoop stemmen bij (nu kan iemand die een auteur op #2 hem al in de Top 100 krijgen).

Gretz schreef:
Sinds wanneer kun je een persoonlijke top 10 auteurs opgeven? Dit viel me pas net op. Goede toevoeging wel, al komen er hopelijk nog een hoop stemmen bij (nu kan iemand die een auteur op #2 hem al in de Top 100 krijgen).
Die top-lijst bestaat inmiddels een maand of vier, schat ik.
Je post komt als geroepen, want, zoals je zegt, de lijst is nu nog niet erg representatief. Dus, jongens en meisjes, ga eens even voor je boekenkast staan, kijk eens even naar de boeken waarop je gestemd hebt en vul die lijst even in. Als je op je avatar klikt vind je de link in het rechterrijtje. Stemt allen!

Als ik op toplijsten klik krijg ik niet de toplijst te zien. Zijn er werkzaamheden?

Gast
geplaatst: vandaag om 13:37 uur

geplaatst: vandaag om 13:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.