menu

Boeken / Toplijsten en favorieten / Toplijsten (centraal topic)

zoeken in:
Hoewel ik zelf denk dat literatuur niet te definieren of af te bakenen valt, weet je de definitie van Pythia niet overtuigend onderuit te halen, mjk87.

Pythia schreef:
Ik heb ooit geleerd dat een van de regels voor het bepalen of iets tot de literatuur gerekend mag worden is, dat het niet tijdgebonden mag zijn. Dan gaat het niet om de tijd waarin het boek speelt of geschreven is, maar om het universele thema ervan.

Dat betekent dus niet dat een boek niet een bepaalde tijdsgeest mag beschrijven, niet typerend mag zijn voor een periode of een land. Alle voorbeelden die je daarover aanhaalt doen niks af aan de 'regel'. Sterker nog, de Russen die je noemt zijn bij uitstek voorbeelden van schrijvers die in hun tijdsgebonden setting toch universele personages weten te creeeren die lezers van nu nog steeds aanspreken.

Ik zeg ook niet dat er niet iets universeels in kan zitten. Zeker, en een Anna Karenina is moderner dan zelfs de gemiddelde vrouw, zoals Jack en Rose dat ook in Titanic zijn. Maar dat kan je er altijd uit halen, wees eerlijk, dat kan ook uit de Donald Duck. Dus ook dan vind ik het niet per se geen afbakening voor literatuur. En vaak vind ik juist een aanduiding van een tijd, een beschrijving van een periode dat beetje extra geven, hoeveel universeels je er ook in wil zien.

Denk aan De Walgvogel, zeer tijdsgebonden. Universele thema: de gejaagden gaan vanzelf weer jagen? Kan, maar als gezegd, dat kan je overal wel uit halen. Dit is overduidelijk wel een aanklacht tegen het Nederlandse regime van toen.

Denk aan De Avonden, iets universeler nu dan toen, maar het leven van jongeren na zo'n bezetting was toentertijd behoorlijk plaats- en tijdsgebonden als thema. Dat was ook eigenlijk de eerste keer dat er zoiets heeft bestaan in de modernere wereld.

Maar ook Tirza, een boek over een man die alles kwijt raakt, maar de diepgang die het gaf was juist de beschrijving van de jaren 00, perfect aangestipt.

mjk87 schreef:
Maar dat kan je er altijd uit halen, wees eerlijk, dat kan ook uit de Donald Duck.

Het onderscheid tussen literatuur en de rest (lectuur zo je wilt) is dan ook heel vreemd.
Bijvoorbeeld in de muziek heb je iets dergelijks niet. Toch zal iedereen begrijpen dat Bach universeel en tijdloos is (hoewel de waardering voor zijn werk fluctueert) en Borsato niet. Daarvoor heb je eigenlijk helemaal geen term of categorieen nodig.

Zie hierover bijvoorbeeld ook het essay van Karel van het Reve getiteld 'Het raadsel der onleesbaarheid', waarin hij fulmineert tegen de literatuurwetenschap, die een klankopeenvolging bij Poesjkin als een goddelijke vondst aanbidt terwijl je die ook gemakkelijk in een Bouquet-reeks zou kunnen aanwijzen.

Nieuwe nummer 1

Zo zie je maar wat een televisiereeks allemaal kan veroorzaken.....

Misschien al wel eerder gezegd, maar wel opvallend: De huidige Top 10 (Top 11 eigenlijk) kan worden opgedeeld in twee categorieën: Fantasy en Russische literatuur.

Bij Woorden Wonen in Huizen - Vincent Corjanus (2012):

Ik heb het vermoeden dat de buurvrouwen van Vincent zich op boekmeter hebben verzameld...

Rius schreef:
Ik heb het vermoeden dat de buurvrouwen van Vincent zich op boekmeter hebben verzameld...

En vrienden, en familie... Daar is echt niets mis mee, maar het feit dat dit boek al zo lang de toplijst van recente boeken aanvoert vind ik niet ok... Er is dan blijkbaar iets mis met de quota of zo... Als crew-lid zie ik dit al lang met lede ogen aan ... En heb dit probleem al aangekaart in het crew-forum, als ook mijn andere collega's trouwens.... Het feit dat een aantal sympathisanten ervoor zorgen dat een boek(je) al langer dan één jaar in de top-lijst recent staat vind ik vreselijk en een site als boekmeter onwaardig, echt waar. Dat klopt niet en daar moeten we iets aan doen. Zoals we dat in het verleden ook gedaan hebben.

De gebruiker vincentcorjanus geeft anders wel het laagste cijfer van alle stemmers

mjk87 schreef:
De gebruiker vincentcorjanus geeft anders wel het laagste cijfer van alle stemmers

Zelfkennis is het begin van alle wijsheid....

En opgelet, we spreken niet enkel over de toplijst recent he, het gaat verder hoor....

nr. 1 in de top 100 recent
nr. 1 in de autobiografisch toplijst
nr. 4 in de toplijst Nederlands
nr. 3 in de toplijst van de jaren '10
nr. 1 in de toplijst van 2012

Zeg nu zelf, dat is toch fenomenaal he, nr 4 in de toplijst nederlands, je moet het maar doen nietwaar? Jeroen Brouwers ver achter je laten

ags50
mjk87 schreef:

... maar ging wel plotsklaps van 2.5 maar 4 sterren, hetgeen in ieder geval het gemiddelde beïnvloedt ...

Waarom gaat die lijst niet gewoon naar 10 stemmen? Dat is toch een heel eenvoudige ingreep?

Wat mij verder opvalt aan de lijst "Top recent", is de aanwezigheid van dit boek:
Also Sprach Zarathustra: Ein Buch für Alle und Keinen - Friedrich Nietzsche (1885)

Is dat een technisch foutje?

chiel schreef:
Wat mij verder opvalt aan de lijst "Top recent", is de aanwezigheid van dit boek:
Also Sprach Zarathustra: Ein Buch für Alle und Keinen - Friedrich Nietzsche (1885)

Is dat een technisch foutje?

Nee, dit is te wijten aan het feit dat dit boek in oktober 2013 terug werd uitgebracht in een nieuwe vertaling.

Dus bij elke nieuwe vertaling komt ie opnieuw in die lijst terecht? Is dat logisch?

chiel schreef:
Dus bij elke nieuwe vertaling komt ie opnieuw in die lijst terecht? Is dat logisch?

nee, eigenlijk niet. Je hebt een punt. Omdat ik de data van nieuwe vertalingen opneem, zodat de mensen weten dat ie eraan komt, is het in deze optiek misschien aangewezen deze datum terug te verwijderen na de release. Ik ga nu de Nietzsche vertaling verwijderen (datum) en pas morgen zullen we zien of de lijst dan daadwerkelijk veranderd is. (de site vernieuwt zich elke nacht)

En in uitbreiding, voor deze boeken geldt hetzelfde: veel stemmen van voor de vertaling:

Good-bye-to-all that-Graves
A long walk to freedom-Mandela
Cathedral- Carver

(Releasedata vertalingen verwijdert)

Ik hou de lijst morgen mee in het oog, hij zou er anders moeten uitzien.

Bedankt voor het melden, je hebt overschot van gelijk...

Suggesties over de aanpak van de toplijst recent zijn welkom, zeer welkom

liv2 schreef:
Suggesties over de aanpak van de toplijst recent zijn welkom, zeer welkom

Mooi, maar wordt er nu ook iets veranderd in de samenstelling van deze lijst?

Laat misschien de Top recent bestaan als uitstalraam om recente boeken die door de gebruikers hoog gewaardeerd worden, aan te prijzen. Wanneer een boek uit die lijst 50 stemmen heeft, mag het in de Top 250, ongeacht het nu 2 jaar oud is of niet.

liv2 schreef:
(quote)

Nee, dit is te wijten aan het feit dat dit boek in oktober 2013 terug werd uitgebracht in een nieuwe vertaling.

Als dat ongewenst is, kan ik dat natuurlijk oplossen. Zonde om release data te verwijderen alleen maar om tot een "correcte" toplijst te komen, zo'n probleem moet bij de bron aangepakt worden.

Nou, direct doen lijkt me.

Wat is precies de aanpassing dan? Recente toplijst verwijderen? Voor de recente toplijst het jaartal gebruiken ipv de releasedatum? Of alleen als releasedatum en jaartal meer dan x jaar uit elkaar liggen?

Dat laatste lijkt me wel een aardige. Release-datum gebruiken tenzij er vijf jaar of meer zit tussen jaartal en release ofzo (waarmee je vrij recente vertalingen nog wel een kans geeft om in de lijst te komen). Maar goed, ik ben niet de expert hier. Liv, wat vind jij?

ags50
De vraag is: wat verstaat men onder Toplijst recent? Voor mij is dat een lijst van onlangs verschenen boeken, niet de vertalingen daarvan. En juist doordat momenteel bij het bepalen van het begrip "recent" ook de releasedatum van een vertaling meetelt, gaat een en ander spaak.
Nee, zeker niet de releasedatum van het origineel (indien opgegeven) zou verwijderd moeten worden, maar aan de releasedatum van de vertaling een andere waarde toekennen.
Indien het mogelijk is, zoals door Jordy reeds geopperd, om een bepaald aantal jaren verschil te laten bepalen of de vertaling van een boek meetelt voor de Toplijst recent ben ik VOOR. Wanneer nu een boek in die toplijst kan worden opgenomen indien de releasedatum ten hoogste twee jaar geleden ligt, zou het aantal jaren (je "x", Jordy) meer dan 3 moeten bedragen omdat niet bij elk boek echt een datum voorhanden ligt en dan het jaar bepalend is.
Scheelt ook extra werk voor Liv ...

Aan de andere kant is, meen ik, eerder geopperd om de lijst helemaal te verwijderen omdat er niet zoveel gestemd wordt op nieuwe boeken, en de lijst makkelijk beinvloedbaar is.

Jullie zeggen het maar

ags50 schreef:
De vraag is: wat verstaat men onder Toplijst recent? Voor mij is dat een lijst van onlangs verschenen boeken, niet de vertalingen daarvan.

Toch lijkt deze mening me sterk gekleurd doordat jij boeken altijd in het origineel leest. Voor heel veel mensen geldt dat echter niet. Een boek als het Poolse 'Over het doppen van bonen' krijgt in Nederland pas bekendheid vanaf het moment dat er een vertaling voorhanden is, dan verschijnen de krantenrecensies en ligt zo'n boek in de boekwinkels en bibliotheken.

Indien het mogelijk is, zoals door Jordy reeds geopperd, om een bepaald aantal jaren verschil te laten bepalen of de vertaling van een boek meetelt voor de Toplijst recent ben ik VOOR. Wanneer nu een boek in die toplijst kan worden opgenomen indien de releasedatum ten hoogste twee jaar geleden ligt, zou het aantal jaren (je "x", Jordy) meer dan 3 moeten bedragen omdat niet bij elk boek echt een datum voorhanden ligt en dan het jaar bepalend is.
Scheelt ook extra werk voor Liv ...

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, maar volgens mij pleiten we dus voor hetzelfde voorstel van Jordy. Alleen om de boeken uit iets obscuurdere talen een kans te geven zou ik een langer interval willen hanteren tussen releasedatum en originele verschijningsdatum (dus vier jaar o.i.d.).

Wat de andere opmerking van Jordy betreft; ik zou de toplijst wel willen handhaven. Misschien, om misbruik te voorkomen, moeten de jaartallen die meetellen nog wat verder worden uitgebreid, bijvoorbeeld naar vijf jaar. (Of desnoods drie, het is meen ik nu twee, dat lijkt me wat kort voor boeken.)

(Dan wordt het dus als volgt; een boek komt in aanmerking voor de toplijst recent bij eerste verschijningsjaar tussen nu en vijf jaar geleden, of releasejaar tussen nu en vijf jaar geleden waarbij de originele verschijning niet langer dan 10 jaar geleden is en er geen eerdere vertaling bestaat.)

Ik had hierboven dit bericht gepost, maar dat is een beetje ondergesneeuwd door latere berichten.
Laat misschien de Top recent bestaan als uitstalraam om recente boeken die door de gebruikers hoog gewaardeerd worden, aan te prijzen. Wanneer een boek uit die lijst 50 stemmen heeft, mag het in de Top 250, ongeacht het nu 2 jaar oud is of niet.
Stel dan misschien ook een maximaal aantal jaren in om in de Top recent te staan: bijvoorbeeld vier jaar (zoals anderen ook al gezegd hadden) na de eerste publicatie verdwijnt een boek uit de Top recent (als het dan al niet naar de Top 250 verhuisd is).

Wat vindt de crew?

Even recapituleren:

1. de toplijst recent mag niet verdwijnen, dat is al zeker.

2. De tijd, 2 jaar, is voor mij ok, niet meer of minder

3. Aan het stemmenaantal kunnen we spijtig genoeg niet raken. We zijn hier niet good-reads met massa's stemmen. Een nieuw (recent) boek met pakweg 8 stemmen is hier op de site uitzonderlijk veel. Trekken we dat op dan zitten we hier in 'De 50 tinten grijs schemerzone' te boren en dat is nu echt niet de bedoeling.

4. De bewering van Jordy, dat er niet veel gestemd wordt op nieuwe boeken is pertinent onwaar. Omdat ikzelf als enige kan zien hoe gestemd wordt op de(mijn) nieuwe toevoegingen/boeken moet ik tot mijn groot jolijt vaststellen dat blijkbaar een hoop users enkel stemmen geven . Soms in grote aantallen, maar wel verspreid. Heel dikwijls krijgt een boek maar één stem van iemand, maar zo zijn er zeer erg veel. Dat is eigen aan de site hier, en maar goed ook.

5.Het jaartal van verschijnen mag nooit een parameter zijn, kijk naar Stoner en Butcher's Crossing. Herontdekte boeken, maar AL de stemmen zijn wel van nu.
Dus: Vertalingen die ik opneem zouden in principe enkel mogen meespelen als er stemmen zijn van de afgelopen 2 jaar. Het is niet omdat het Mandela boek heruitgegeven wordt, en pakweg 40 stemmen heeft dat die dan ook mogen gelden. Daarom heb ik ook de releasedatum van de vertaling verwijderd, want dat geeft pas een fout beeld.

6. Fraude. What's in a name natuurlijk... We moeten wel vermijden dat boeken hier 2 jaar in alle toplijsten staan omdat papa en mama, tante Jetje en opie Jaap, vriendinnen Daisy, Cheyenne en Kelly en vrienden Brian, Dave en Lesley zo lief waren om in te loggen en te stemmen. Dat mag he. Die mensen mogen dat doen he! Maar toch...

7. In dat geval zou ik graag een openbaar forum-topic openen. Als de 'gemeenschap' vindt dat stemmen toch maar even moeten verdwijnen, dan kan dat via Zelva altijd gebeuren. En soms zal dat ook moeten, kijk maar naar het 'Van Amerongen' gebeuren'. Toen is dat ook dadelijk gedaan omdat het er zo vingerdik bovenop lag. Maar met de kleine marge van 5 stemmen is het hier vrij snel duidelijk hoe de vork aan de steel zit. Of het echte stemmen betreft of een vlaag liefdevolle( en zeker niet fout!!) stemmen van de familie.

8.De meest betrouwbare lijsten zijn die per jaar. Dus ik opteer, om naast de toplijst recent in de hoofdbalk ook de toplijst 2013 op te nemen. Veel interessanter dan die 'tiplijs' want dat is helemaal een zooitje vind ik, of de flop-lijst, is ook al jaar en dag niet gewijzigd en totaal oninteressant vind ik.

9. Dus: voor mij: @ Jordy: als bij oudere boeken enkel het stemgedrag van de tijdspanne van de lijst in rekening wordt gebracht moet ik niet meer gaan 'klooien' met releasedata, en zou dat volgens mij een grote verbetering zijn. Niet de toplijst recent verwijderen maar eerder een andere lijst en de toplijst 2013 op de hoofdbalk zetten.

10. Als ik hier iets over het hoofd heb gezien, shoot!

liv2 schreef:
5.Het jaartal van verschijnen mag nooit een parameter zijn, kijk naar Stoner en Butcher's Crossing. Herontdekte boeken, maar AL de stemmen zijn wel van nu.
Dus: Vertalingen die ik opneem zouden in principe enkel mogen meespelen als er stemmen zijn van de afgelopen 2 jaar. Het is niet omdat het Mandela boek heruitgegeven wordt, en pakweg 40 stemmen heeft dat die dan ook mogen gelden. Daarom heb ik ook de releasedatum van de vertaling verwijderd, want dat geeft pas een fout beeld.

Dit is inderdaad het dilemma, maar ik vraag me af of jou oplossing (die ik overigens best elegant vind) haalbaar is. Want de positie van een boek in een toplijst wordt bepaald door het sterrenaantal. Ga je dan de oude stemmen ineens weglaten? Dan krijgt een boek dus twee verschillende waarderingen. Ik denk niet dat Jordy hierin mee gaat.

'Second best' lijkt me toch het voorstel dat Jordy zelf deed en waarover ik ook postte. Wél heb je helemaal gelijk dat in de formulering zoals ik die deed de boeken van John Williams ten onrechte niet in de lijst zouden komen.

Dus ik doe nog een herformulering:
Een boek komt in aanmerking voor de toplijst recent bij eerste verschijningsjaar tussen nu en ... jaar geleden, of releasejaar tussen nu en ... jaar geleden waarbij er geen eerdere vertaling bestaat die ruimschoots voorhanden is.

Verder zou ik, gezien het toch lage stemmenaantal waarmee boeken de lijst in kunnen komen en de kleine gebruikersgroep van de site, er nogmaals voor willen pleiten om de tijdsspanne op te rekken. Ik vind een boek van drie of vier jaar oud niet misstaan in een toplijst recent.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:23 uur

geplaatst: vandaag om 11:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.