menu

Boeken / Toplijsten en favorieten / Je favoriete schrijvers

zoeken in:
1. Peter Verhelst
2. Haruki Murakami
3. Mark Z. Danielewski

1. Herman Hesse
2. Haruki Murakami
3. Dostojovski

Herman Brusselmans
Stephen King
Ron Langenus

Na mijn kindertijd heb ik die niet echt meer gehad..
Als kind waren het zonder twijfel Guus Kuijer en Joke van Leeuwen.
Rond mijn 14e hield ik veel van Per Nilsson.

Nu heb ik er geen.. Vaak vind ik geen twee boeken even geweldig van een bepaalde schrijver.

Zo'n onmogelijke vrag ...

* Absoluut Louis Paul Boon: zowat de grootste schrijver uit het Nederlandstalig taalgebied. De eerste die mij écht geraakt heeft (Mijn kleine Oorlog). Nadat ik dat gelezen had wist ik letterlijk niet meer waar ik het had; Ik was compleet ondersteboven van dat boek. Ook zo'n taalgebruik kon en mocht literatuur zijn. Het boek dat mij echt tot literatuur heeft gebracht en de schrijver die mij het dierbaarst is.
* JMH Berckmans: veel te weinig bekend, in pure armoede gestorven. Iedereen kent Brusselmans en Brusselmans schrijft "ik heb weer een kater want heb weer te veel gezopen" terwijl hij geen druppel alcohol aanraakt. Berckmans was de nachtburgemeester van A'pen. Lag om 5.00 n de goot te kotsen, was ooit schatrijk schoenverkoper, zat in het gesticht, moest overleven op 1 schel brood, kende elke deurwaarder persoonlijk maar had een missie: schrijven schrijven schrijven. En hij kon het. Brieven naar zijn overleden ouders, verhalen over Barakstad, over Hulpkas kwadraat, over Pafke het meest complete mafke, etc.

* Cesare Pavese omwille van de weemoed, zwaarmoedigheid, melancholie in zijn boeken. Het boek der rusteloosheid (Pessoa) is fantastisch om eens een passage uit te lezen. Een boek dat op mijn bureau ligt. Een boek dat echter op mijn nachtkastje ligt is "Leven als ambacht" van Pavese. Zijn dagboek. Uiteenzettingen over politiek, literatuur, kunst, muziek, vrouwen (en hij was een vrouwenhater ... "Elke vrouw die niet naar mijn zaad riekt is een slechte vrouw"). Literatuur waar men wat moeite moet voor doen.

* Nazim Hikmet; ik had er niet van gehoord tot ik een Turkse vriendin had. Dé Turkse schrijver/ poeet bij uitstek. Neruda en Majakovski noemden hem zelfs de grootste. Hij bracht meer tijd door in de gevangenis dan er buiten - louter omdàt hij schreef (tegen het rechtse bewind van Ataturk). Het heeft hem er niet van weerhouden zijn mening in literatuur te blijven omzetten. Met zijn epische roman / gedicht "Mensenlandschappen" als hoogtepunt. Wat een boek.

* Jeroen Brouwers omwille van zijn scherpe pen.

* Bukowski lees ik ook wel graag en beveel ik af en toe ook wel aan aan beginnende lezers.

* Bij mijn favorieten nog zowat de hele Russische backcatalogue.

* Nog heel wat "losse" schrijvers met een boek hier of daar en wellicht vergeet ik nu toch nog een aantal schrijvers/ schrijfsters (de Beauvoir eventueel).

Op dit moment zijn dit de schrijvers waarvan ik steeds weer opnieuw boeken wil lezen:

1. Haruki Murakami
2. Cormac MacCarthy
3. Iain M. Banks
4. Johnathan Safran Foer
5. Neil Gaiman
6. Dan Simmons
7. Don Delillo
8. Doris Lessing

Mijn Murakami behoefte begint bijna verslavingsachtige vormen aan te nemen en MacCarthy ben ik een zeer grote bewonderaar van.
Van Iain M. Banks heb ik elk boek vanaf het begin gelezen en hij stelt mij nooit teleur.
Foer heeft maar 2 boeken uit (naast zijn boek over de vleesindustrie die ik niet gelezen heb) en is natuurlijk nog jong maar ik kan niet wachten tot zijn volgende boek.
Neil Gaiman is een boeiende persoonlijkheid en schrijft niet super constant vindt ik maar de laatste jaren wel steeds beter. Heb the grave-yard boek op audioboek geluistert waarbij hijzelf het boek voor draagt. Zeer aan te raden!
Dan Simmons is met zijn hyperion trilogy verantwoordelijk voor 1 van mijn favoriete leeservaringen van de laatste jaren. Een ongeloofelijke prestatie.
Don Delillo is een zeer intrigerende schrijver vindt ik. Niemand die ik ken schrijft zoals hij en hij lijkt iets te zeggen te hebben over de hedendaagse maatschappij wat gezegd moet worden. Er zitten zinnen in zijn boeken die als enkele zin al meer waarde hebben dan vele boeken.
Doris Lessing ben ik ingerold na het lezen van 1 van haar science fiction achtige verhalen. En ik wil elke keer weer een nieuw boek van haar lezen.

Preston&child, R.L Stine

Ik ben altijd een fan geweest van het oudere werk van Herman Brusselmans. Toen hij opeen gegeven moment een vriendin en een hond kreeg en minder ging drinken ben ik maar afgehaakt.

Hoe doet hij het nu? Is het wat beter geworden?

jeroen1980 schreef:
Toen hij opeen gegeven moment een vriendin en een hond kreeg en minder ging drinken ben ik maar afgehaakt.

Dat is zo'n beetje de dood voor elke schrijver.

1. Stephen King
2. Roald Dahl
3. Herman Brusselmans
4. Jonathan Safran Foer
5. Agatha Christie

1. John Irving
2. Mo Hayder
3. Tess Gerritsen
4. Karin Slaughter
5. David Baldacci

Je kan dus wel zien (op nr.1 na) naar welk genre mijn voorkeur uitgaat!

W.F. Hermans natuurlijk!
Maar daarnaast zijn er twee schrijvers van wie ik meteen een nieuw uitgekomen boek wil lezen.

Van

Alessandro Baricco

is ieder nieuw boek anders dan het vorige. Dat lijkt logisch, maar de meeste auteurs schrijven eigenlijk altijd in dezelfde stijl over hetzelfde thema maar met een ander plot.

De andere is

José Eduardo Agualusa.

Ik vind het moeilijk te omschrijven wat precies de aantrekkingskracht is. Elk nieuw boek heeft meer sfeer en meer fantasie dan het vorige en toch krijg je ook een beeld van het dagelijks leven in Angola en omstreken, dat wel heel anders is dan het leven in Nederland. Hij verdient meer lezers.

Of een lezer die hem wat harder promoot? Ik hoor hier nu voor het eerst van nota bene!

Maar, zal eens kijken...

Agualusa schreef zijn roman Barroco Tropical ( Het Labyrint van Luanda) (of in ieder geval het laatste deel ervan) terwijl hij op uitnodiging van een Nederlandse literaire stichting in de residentie voor schrijvers in Amsterdam verbleef. Dat schept een band, nietwaar?
Onze plaatselijke bibliotheek is desondanks bijna geheel aan hem voorbijgegaan.

Thorongil
1. J.R.R. Tolkien
2. C.S. Lewis

De 2 meesters van het fantasy-genre.

Edgar Rice Burroughs was een fijne ontdekking van de laatste maanden, goeie pulp (meer bepaald de eerste 3 John Carter boeken).
Raymond Feist een paar jaar geleden gans zijn oevre doorploegd, zitten best goede boeken in Keizerrijktrilogie en Magiër. Maar hij valt te vaak in herhaling.
J.K Rowling heb ik regelmatig gelezen in mijn middelbare schooljaren, maar kan ik nu veel minder appreciëren.

Schrijvers waarvan ik vrijwel alles in de kast heb staan:

1. Sándor Márai
2. Arnon Grunberg
3. Walter Moers
4. Tommy Wieringa

Schrijvers waarvan ik minstens 4 à 5 boeken in de kast heb staan (onder andere):

1. Jan Wolkers
2. Harry Mulisch
3. A.F.Th. van der Heijden
4. Gabriel García Márquez
5. W.F. Hermans

Alles: Nescio, Gerard Reve, Elsschot, Frans Kusters
Bijna alles: Jerzy Kosinski, Bill Bryson
Veel: Joyce Carol Oates, Haruki Murakami
Recente helden: Joris van Casteren, William Boyd

Ik baseer me op een combinatie van kwaliteit en kwantiteit, dus schrijvers van wie ik veel goede boeken gelezen heb.

1 Fjodor Dostojevski
2 Charles Dickens
3 Agatha Christie
4 Roald Dahl
5 Lev Tolstoj
6 Arthur Conan Doyle
7 Thomas Hardy
8 Jane Austen
9 Graham Greene
10 Henry James

Nederlandstalig:
1 Harry Mulisch
2 Louis Paul Boon
3 Hugo Claus

- Bernard Cornwell....daar koop ik alles van. Die man is de meester op het gebied van historische fictie, met name in/rond de middeleeuwen. En natuurlijk zijn Sharpe (en Starbuck) serie.

- Edgar Rice Burroughs. Tarzan natuurlijk, maar nog meer een voorliefde voor zijn John Carter werk. En de rest heb ik ook.

- Terry Pratchett. Tja, Discworld is gewoon geweldig!

- Robert E. Howard. Conan....en dat is al genoeg eigenlijk. Maar hij heeft nog wel meer personages die de moeite waard zijn.

- Brian Jacques. Redwall...prachtig.

- Brian Lumley. Necroscope is zo ontzettend lekker leesvoer, met name de eerste boeken.

PeterW (crew)
Bakema NL schreef:
Brian Lumley. Necroscope is zo ontzettend lekker leesvoer, met name de eerste boeken.

Is dat niet allemaal een pot nat op een gegeven moment?

Vaak in een reeks worden de latere boeken minder en ja, ook Lumley gebeurt dat. Toch blijft het onderhoudend en ik gaf al aan "met name de eerste boeken". Ik ben ook wel iemand die een serie compleet wil hebben, al zitten er mindere delen bij, geldt ook voor andere media. Misschien een soort afwijking ook hoor. Het moet wel heel slecht worden wil ik echt afhaken. En dan nog maak ik later iets compleet voor goede prijzen.

Zo lees ik ook een reeks, Vampire earth, van E. E. Knight. Dat begon erg goed, maar ik lees dat de laatste 2 delen niet zo best waren. Die moet ik nog lezen, dus kan er zelf niks over zeggen eigenlijk. Maar anderen kregen wat de indruk dat de schrijver er niet zo'n zin meer in lijkt te hebben, of dat het lijkt of er een ghostwriter mee bezig is nu. Maar dan hoop ik altijd dat het nog aantrekt. Ooit begon ik aan zo'n verhaal en dan zal en moet ik weten hoe het af loopt ook. Misschien komt het wel door mijn strip-liefde hoor. Reeksen lopen daar vaak al tientallen jaren en dan heb je ook periodes dat het wat minder is qua verhaal, of dat in dat geval een tekenaar je niet aanstaat, beiden kan ook. Maar dan toch vaak volhouden, je wilt geen gaten in een reeks.

PeterW (crew)
Bakema NL schreef:
k ben ook wel iemand die een serie compleet wil hebben, al zitten er mindere delen bij, geldt ook voor andere media. Misschien een soort afwijking ook hoor. Het moet wel heel slecht worden wil ik echt afhaken. En dan nog maak ik later iets compleet voor goede prijzen.
je wilt geen gaten in een reeks.

Ik begrijp wat je bedoelt, ik heb dat ook. Ik ben een "completist".

René Appel
Maarten 't Hart
Charles Dickens
Roald Dahl
J.K. Rowling
Anne Sexton
Sylvia Plath
George Orwell
Ira Levin
Charles Palliser

Jill Mansell
Sophie Kinsella
Sandra Hill
Lynsay sands
JIll Shalvis
Julie James
Katie Moore

ags50
Bakema NL & PeterW
Join the club. Ik ben gek op series en al helemaal wanneer die qua uiterlijk uniform zijn. Encyclopedieën? Bring it on. En dan het complete oeuvre van een auteur van wie ik ten minste één boek na lezing als goed heb bestempeld. Series? In een grijs verleden de reeks Prisma Biggles pockets (90x), Prisma Karl May pockets (50x), deze laatste inmiddels vervangen door de groene banden van het Karl May Verlag (90x) en de Weltbild editie (92x), Agatha Christie paperbacks van Sijthoff (75x), de gebonden Wodehouse boeken (99x), sinds 2000 uitgegeven door Everyman's Library en nu afgesloten, de serie "Junge Liebe" (68x) van Himmelstürmer Verlag. De serie met de meeste banden (143x) valt buiten het bestek van BoekMeter. Wat goed om hier te lezen dat ik wat dat betreft niet de enige gek ben.

PeterW (crew)
Nou ben ik daar wel wat van terug gekomen, mede dankzij plaatsgebrek, maar ook vanwege het feit dat ik opgezadeld werd met legio boeken waar ik geen bal aan vind. Ik vind het momenteel zonde van het geld en de plek die het inneemt om al dit soort dingen bij te houden. Ook de uitgeverijen zijn hier mede schuldig aan door b.v. het formaat of de lay-out van series te veranderen; iets waar ik ongelooflijk van baal. Daarnaast blijken veel schrijvers de verwachtingen niet waar te kunnen maken en je dus te maken krijgt met boeken die de moeite of het geld niet waard zijn. Ook als ze over onderwerpen schrijven die me niet boeien laat ik ze voortaan links liggen.

ags50
PeterW schreef:
Ook de uitgeverijen zijn hier mede schuldig aan door b.v. het formaat of de lay-out van series te veranderen; iets waar ik ongelooflijk van baal.

Geldt al helemaal voor mij en ben daarom zo blij met die serie Wodehouse-boeken: gebonden, moderne kleurrijke omslagen. Gisteren nog een bestelde titel van Caroline Lawrence teruggestuurd (Amazon.co.uk) omdat mij een andere editie was gestuurd dan die ik besteld had (past dan qua uiterlijk niet in de serie) en dat irriteert mij nog steeds (hoewel terugsturen gratis was).
Terzijde: de serie Wodehouse-boeken staat nu in volgorde van releasedatum op de plank. Ik twijfel nog of ik zal overgaan deze alfabetisch op titel te sorteren of op kleur van rug (een soort regenboogvlag van boeken?).

PeterW (crew)
Ik zet altijd alles op alfabetische volgorde, tenzij het een serie met nummering is.

ags50
Binnen een auteur ook mijn gebruikelijke rangschikking, mits de boeken alle van ongeveer gelijke hoogte zijn, maar bij enkele maak ik meteen onderscheid wanneer ik ongeacht de alfabetische volgorde op titel vervolgdelen bij elkaar plaats meteen na de eerste van de serie. Wodehouse, de serie is niet genummerd, is bij mij de uitzondering op de regel, de enige serie op volgorde van release (de pockets van Wodehouse uit een grijs verleden staan gerangschikt op nummer van uitgever, Penguin pockets en Prisma's van toen ik nog vertalingen las, pre 1970).

planetoflove
Nicci French, Joy Fielding en Kristin Hannah zijn mijn favoriete schrijvers!

Gast
geplaatst: vandaag om 01:15 uur

geplaatst: vandaag om 01:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.