menu

Boeken / Toplijsten en favorieten / Persoonlijke top-50

zoeken in:
avatar van misterfool
geplaatst:
...stilte... schreef:

Het zegt natuurlijk wel iets over jou en de samenstelling van je lijst.

De conclusies die een toeschouwer uit een lijst trekt, tonen nochtans eveneens veel over de predispositie van de observator: lees ressementment-denken waardoor respresentatie van een groep belangrijker is dan de kwaliteit van het werk.

avatar van ...stilte...
geplaatst:
Ach, hoe je het draait of keert, het zegt toch gewoon iets over je smaak hoeveel vrouwelijke auteurs er in je lijst staan. (maar mij maakt het niet uit)

avatar van misterfool
geplaatst:
...stilte... schreef:
Ach, hoe je het draait of keert, het zegt toch gewoon iets over je smaak hoeveel vrouwelijke auteurs er in je lijst staan. (maar mij maakt het niet uit hoor)


En wat zou dat dan precies zeggen? Dit is zo'n vage stelling dat je het niet eens kan falsifiëren. Verder vind ik nog steeds dat indien een toeschouwer wijst op de representatie binnen een lijst dat dit vooral veel zegt over het beoordelingskader van de toeschouwer.

Daarnaast blijf ik het gehamer op representatie onjuist vinden. Het impliceert dat iemand kan eisen -met als stok het sociale stigma van seksisme, racisme etc- dat een bepaalde hoeveelheid van een bepaalde groep in een lijst moet staan. In principe beweeg je zo iemand om boeken uit te kiezen omdat ze geschreven zijn door iemand uit een bepaalde groepering; daar het echte uitgangspunt dient te zijn dat een boek gelezen wordt omwille van de ideeën van het boek, ongeacht wie het heeft geschreven. Dat laatste zal altijd mijn uitgangspunt blijven, hoe onpopulair dat dezer dagen ook moge zijn.

avatar van ...stilte...
geplaatst:
Nogmaals... mij maakt het echt niet uit.

avatar van misterfool
geplaatst:
...stilte... schreef:
Nogmaals... mij maakt het echt niet uit.


Het gaat niet om jou; het gaat om de stellingen die je hier plaatst. Die acht ik enkel onjuist (of althans zo vaag dat ik er niks mee kan) en daar probeer ik mijn redenen voor te geven.

avatar van ...stilte...
geplaatst:
Ja, dat is nu eenmaal hoe ik het zie... zonder je aan te vallen of zoiets.

avatar van misterfool
geplaatst:
Ik voel me niet aangevallen; don't worry

avatar van Abubakari
geplaatst:
Pythia schreef:
Jason82 je hoort bij het deel van de mensheid dat de wereld verbetert .

Is inmiddels vrij normaal geworden toch? Kwam in de basisschooltijd van mijn dochters (4 tot 6 jaar terug) ook genoeg vaders tegen rond school en bij het zwemmen etc.

avatar van eRCee
geplaatst:
misterfool: tot een paar jaar geleden stond ik op hetzelfde standpunt, en nog steeds kan ik er deels in meegaan. Het gaat uiteindelijk om kwaliteit, dit is een persoonlijke lijst en er is geen quotum hoeveel van de schrijvers vrouw moeten zijn, of blond haar moeten hebben enz. enz.
Echter, representatie is natuurlijk wel degelijk een relevant thema, in mijn optiek ook zeker bij literatuur. Romans plaatsen je vaak in de schoenen van een ander en als we onderkennen dat er verschillen zijn tussen mensen op basis van gender of culturele achtergrond, dat die verschillen andere ervaringen met zich meebrengen, dan is het toch interessant om die diversiteit ook op te zoeken.

Het is natuurlijk heel irritant als de diversiteits-agenda te hard wordt gepusht en dat je je dan bijna moet verontschuldigen als je van Russische schrijvers uit de 19e eeuw houdt die stuk voor stuk man zijn en wit. Maar dat wil niet zeggen dat er dus helemaal niks inzit, in die aandacht voor representativiteit.

Terug naar de lijsten: in 2010 had ik in mijn lijst van 50 alleen Rowling als vrouwelijke schrijver en alleen Garcia Márquez van buiten Europa/VS. Ik zie de verbreding in mijn huidige lijst zeker als winst.

avatar van misterfool
geplaatst:
Helemaal mee eens. Goede nuancering

avatar van Pleun
geplaatst:
Ik ben het toch meer met misterfool eens. Je leest over een boek en het spreekt je aan of niet. Vervolgens lees je het op basis van de interesse die het heeft gewekt. De sekse van de auteur zal me dan werkelijk een worst zijn. Vorig jaar las ik Wolf Hall van Hillary Mantel..uitstekend boek. Wat maakt mij het dan uit of het door een man of een vrouw is geschreven..niks. Ook afkomst is niet iets waar ik op let..alleen de inhoud. Het 'verplaatsen in een ander' is ontzettend nobel, maar uiteindelijk selecteren de meeste lezers toch boeken op basis van: spreekt het mij aan of niet.

avatar van misterfool
geplaatst:
Pleun schreef:
Ik ben het toch meer met misterfool alleen de inhoud.

..en in zoverre ik verwacht dat de achtergrond/ ervaring van de auteur iets interessants toevoegt aan de inhoud, kan dat een aanvullende reden zijn om een boek op te pakken.

avatar van Pleun
geplaatst:
misterfool schreef:
(quote)

..en in zoverre ik verwacht dat de achtergrond/ ervaring van de auteur iets interessants toevoegt aan de inhoud kan dat een aanvullende reden zijn om een boek op te pakken.


Yep..maar dat schaar ik voor het gemak onder de inhoud. Bijvoorbeeld dat je Primo Levi oppakt, wetende dat hij overlevende is van de Holocaust.

avatar van Pythia
geplaatst:
Zou Lolita door een vrouw geschreven kunnen zijn of zou dat een ander boek opleveren?

avatar van misterfool
geplaatst:
Indien een andere mannelijke schrijver Lolita had geschreven zou dit ook een ander boek hebben opgeleverd. Qua onderwerp zie ik niet waarom een vrouw niet over hetzelfde zou kunnen schrijven. Al is het wel mogelijk dat er accentverschillen optreden. Vond het in vergelijkbare zin opvallend dat de vrouwbeschrijvingen van Couperus in de Stille Kracht gespeend leken van seksuele aantrekkingskracht; zeker als je dit bijvoorbeeld vergelijkt met een Flaubert.

avatar van Pythia
geplaatst:
Abubakari schreef:
(quote)

Is inmiddels vrij normaal geworden toch? Kwam in de basisschooltijd van mijn dochters (4 tot 6 jaar terug) ook genoeg vaders tegen rond school en bij het zwemmen etc.
Fijn Abubakari, je hoort ook bij het gewaardeerde deel van de mensheid. Er is hoop voor de wereld

avatar van Abubakari
geplaatst:
Pythia schreef:
(quote)
Fijn Abubakari, je hoort ook bij het gewaardeerde deel van de mensheid. Er is hoop voor de wereld

Ik ben verder gewoon een hele nare man hoor.

avatar van Pythia
geplaatst:
Abubakari schreef:
Ik ben verder gewoon een hele nare man hoor.
The Sisters Brothers staat in je top tien en Erik Vlaminck bovenaan je auteurslijst. Ondanks de discussie hierboven denk ik dat je dan wel deugt

avatar van Abubakari
geplaatst:
Pythia schreef:
(quote)
The Sisters Brothers staat in je top tien en Erik Vlaminck bovenaan je auteurslijst. Ondanks de discussie hierboven denk ik dat je dan wel deugt

Da's ook wel weer zo.

avatar van Raskolnikov
geplaatst:
Me ook maar eens gezet aan het ordenen van de persoonlijke favorieten. Een fijne bijkomstigheid was dat ik van de meeste titels wel eens een stukje had geplaatst op Boekmeter. Ter verfrissing van het geheugen en ter aanvulling op het onderbuikgevoel. Mooi streven zou zijn van alle 100 titels een stukje geplaatst te hebben. Dat zal echter niet geheel lukken, want ik heb een vrije opvatting gehanteerd over wat wel of niet in de lijst 'mag'; zodoende zijn er ook enkele niet (in die vorm) op Boekmeter voorkomende titels tussen geraakt. Verder heb ik ook non-fictie en filosofie toegelaten, mits ze (ook) op puur literaire gronden te waarderen vallen. Volgens mijn subjectieve maatstaven dan...

1. De Goddelijke Komedie (Dante Alighieri – 1321)
2. De Avonden (Gerard Reve – 1947)
3. The Waste Land (T.S. Eliot – 1922)
4. L’Étranger (Albert Camus – 1942)
5. Kaas (Willem Elschot – 1933)
6. The Years of Lyndon Johnson (Robert A. Caro - 1982 - 2012)
7. La Symphonie Pastorale (André Gide – 1919)
8. De Welwillenden (Jonathan Littell – 2006)
9. Don Quichot (Miguel de Cervantes – 1605)
10. The Remains of the Day (Kazuo Ishiguro – 1989)

11. De Pest (Albert Camus – 1947)
12. Ulysses (James Joyce – 1922)
13. A Clockwork Orange (Anthony Burgess – 1962)
14. Het Verhaal van Genji (Murasaki Shikibu – 1021)
15. Reis naar het Einde van de Nacht (Louis-Ferdinand Céline – 1932)
16. Misdaad en Straf (Fjodor Dostojevski – 1866)
17. De Toverberg (Thomas Mann – 1924)
18. De Kreutzersonate (Lev Tolstoj – 1890)
19. Aantekeningen uit het Ondergrondse (Fjodor Dostojevski – 1864)
20. La Jalousie (Alain Robbe-Grillet – 1957)

21. Nooit Meer Slapen (Willem F. Hermans – 1966)
22. Maximen (François de Rochefoucauld – 1665)
23. Een Klein Leven (Vasili Grossman – 2014)
24. Het Achterhuis (Anne Frank – 1947)
25. Of Human Bondage (William S. Maugham – 1915)
26. Leven en Lot (Vasili Grossman – 1980)
27. American Psycho (Bret Easton Ellis – 1991)
28. The Grapes of Wrath (John Steinbeck – 1939)
29. 2001: A Space Odyssey (Arthur C. Clarke – 1968)
30. Les Fleurs du Mal (Charles Baudelaire – 1857)

31. Korte verhalen 1880-1887 (Anton Tsjechov - 1880-1887)
32. Frankenstein (Mary W. Shelley – 1818)
33. De Odyssee (Homeros – 800 v.c.)
34. Paradise Lost (John Milton – 1667)
35. De Staat (Plato – 360 v.c.)
36. Hamlet (William Shakespeare – 1603)
37. The Spy Who Came in from the Cold (John le Carré – 1963)
38. Heart of Darkness (Joseph Conrad – 1899)
39. Is dit een mens? (Primo Levi – 1947)
40. The Virgin Suicides (Jeffrey Eugenides – 1994)

41. We Need to Talk About Kevin (Lionel Shriver – 2003)
42. Oedipus Rex (Sophokles – 427 v.c.)
43. Beloved (Toni Morrison – 1987)
44. Belijdenissen (Augustinus – 398)
45. De 120 dagen van Sodom (Marquis de Sade – 1904)
46. The Curious Incident of the Dog in the Night-time (Mark Haddon – 2003)
47. Het Feest van de Bok (Mario Vargas Llosa – 2000)
48. The Great Gatsby (F. Scott Fitzgerald – 1925)
49. Faust – deel 1 (Johan W. Goethe – 1808)
50. De Bijbel

51. De Vrede (Aristophanes – 421 v.c.)
52. Go Set a Watchman (Harper Lee – 2015)
53. Native Son (Richard Wright – 1940)
54. Revolutionary Road (Richard Yates – 1961)
55. Will You Please Be Quiet, Please? (Raymond Carver – 1976)
56. The Piazza Tales (Herman Melville – 1856)
57. The White Tiger (Aravind Adiga – 2008)
58. Things Fall Apart (Chinua Achebe – 1958)
59. Belegerde Vesting (Qian Zhongshu – 1946)
60. The Golden Notebook (Doris Lessing – 1962)

61. The God of Small Things (Arundhati Roy – 1997)
62. Less Than Zero (Bret Easton Ellis – 1985)
63. Het Proces (Franz Kafka – 1925)
64. Lolita (Vladimir Nabokov – 1955)
65. Gilgamesj Epos
66. De Gebroeders Karamazov (Fjodor Dostojevski – 1880)
67. De Steppewolf (Herman Hesse – 1928)
68. Dichtertje. De Uitvreter. Titaantjes (Nescio – 1918)
69. Germinal (Emile Zola – 1885)
70. Anna Karenina (Lev Tolstoj – 1877)

71. The Catcher in the Rye (J.D. Salinger – 1951)
72. Cakes and Ale (William S. Maugham – 1930)
73. Lucifer (Joost van den Vondel – 1654)
74. Hangover Square (Patrick Hamilton – 1941)
75. The Playboy of the Western World (John M. Synge – 1907)
76. Een Vijand van het Volk (Henrik Ibsen – 1882)
77. The Age of Innocence (Edith Wharton – 1920)
78. De Dood in Venetië (Thomas Mann – 1912)
79. Disgrace (J.M. Coetzee – 1999)
80. Metamorfosen (Ovidius – 8 )

81. Solaris (Stanislaw Lem – 1961)
82. Het Lijden van de Jonge Werther (Johan W. Goethe – 1774)
83. De Melancholie van het Verzet (László Krasznahorkai – 1989)
84. Who’s Afraid of Virginia Woolf? (Edward Albee – 1962)
85. The Big Sleep (Raymond Chandler – 1939)
86. Sir Gawain and the Green Knight (1390)
87. Our Man in Havana (Graham Greene – 1958)
88. Kroniek van een Aangekondigde Dood (Gabriel García Márquez – 1981)
89. The Sound and the Fury (William Faulkner – 1929)
90. Madame Bovary (Gustave Flaubert – 1856)

91. De Man Zonder Eigenschappen (Robert Musil – 1943)
92. De Donkere Kamer van Damokles (Willem F. Hermans – 1958)
93. The Waves (Virginia Woolf – 1931)
94. Daisy Miller (Henry James – 1878)
95. La Princesse de Clèves (Madame de Lafayette – 1678)
96. Onder Professoren (Willem F. Hermans – 1975)
97. De Vierde Man (Gerard Reve – 1981)
98. De Graaf van Monte Christo (Alexandre Dumas – 1846)
99. High Fidelity (Nick Hornby – 1995)
100. The Godfather (Mario Puzo – 1969)

avatar van manonvandebron
geplaatst:
Na negen jaar wordt het ook voor mij tijd voor een nieuwe persoonlijke toplijst. Ik was er al een tijd mee bezig, maar wilde nog enkele klassiekers herlezen. Bij Poe, Gogol en Tsjechov heb ik de verzamelde kortverhalen als één boek beschouwd, maar tussen haakjes mijn favoriete verhaal als voorbeeld gegeven. Bij Dahl, Doyle en Borges heb ik voor één originele bundel gekozen. Het is voor 90% verhalend proza, maar er staan ook vijf toneelstukken in, drie verhalende gedichten en twee non-fictieboeken. Er staan zesentwintig boeken in van tweeëntwintig vrouwelijke auteurs. Highbrow en lowbrow staan vrolijk naast elkaar, zolang ik het maar graag lees.

1 | Fjodor Dostojevski | De Gebroeders Karamazov | 1880
2 | Charles Dickens | A Tale of Two Cities | 1859
3 | Lev Tolstoj | Anna Karenina | 1877
4 | Agatha Christie | The Murder of Roger Ackroyd | 1926
5 | Thomas Hardy | Tess of the d'Urbervilles | 1891
6 | Emily Brontë | Wuthering Heights | 1847
7 | Isabel Allende | La Casa de los Espíritus | 1982
8 | Stendhal | Le Rouge et le Noir | 1830
9 | Graham Greene | The Quiet American | 1955
10 | Harry Mulisch | De Ontdekking van de Hemel | 1992
11 | Fjodor Dostojevski | Misdaad en Straf | 1866
12 | Lev Tolstoj | Oorlog en Vrede | 1869
13 | Charles Dickens | Great Expectations | 1861
14 | Roald Dahl | Someone Like You | 1953
15 | Edgar Allen Poe | Kortverhalen (o.a. The Tell-Tale Heart | 1843)
16 | Louis Paul Boon | De Kapellekensbaan | 1953
17 | Thomas Mann | Der Tod in Venedig | 1912
18 | Arthur Conan Doyle | The Adventures of Sherlock Holmes | 1892
19 | Edith Wharton | The House of Mirth | 1905
20 | Jane Austen | Pride and Prejudice | 1813
21 | Vladimir Nabokov | Lolita | 1955
22 | Henry James | The Portrait of a Lady | 1881
23 | Hermann Hesse | Siddharta | 1922
24 | Orhan Pamuk | Kar | 2002
25 | Arthur Conan Doyle | The Hound of the Baskervilles | 1902
26 | Zora Neale Hurston | Their Eyes Were Watching God | 1937
27 | David Mitchell | Cloud Atlas | 2004
28 | Agatha Christie | And Then There Were None | 1939
29 | Hugo Claus | De Verwondering | 1962
30 | Émile Zola | Thérèse Raquin | 1867
31 | George Orwell | Nineteen Eighty-Four | 1949
32 | Fjodor Dostojevski | Aantekeningen uit het Ondergrondse | 1864
33 | Harper Lee | To Kill a Mockingbird | 1960
34 | Charles Dickens | Oliver Twist | 1838
35 | Franz Kafka | Die Verwandlung | 1915
36 | Margaret Mitchell | Gone with the Wind | 1936
37 | Camilla Läckberg | Stenhuggaren | 2005
38 | Françoise Sagan | Bonjour Tristesse | 1954
39 | Agatha Christie | Murder on the Orient Express | 1934
40 | Boris Pasternak | Dokter Zjivago | 1957
41 | Mary Shelley | Frankenstein | 1818
42 | William Shakespeare | Hamlet | 1603
43 | Agatha Christie | Death on the Nile | 1937
44 | Hubert Lampo | De Komst van Joachim Stiller | 1960
45 | Nathaniel Hawthorne | The Scarlet Letter | 1850
46 | Chimamanda Ngozi Adichie | Half of a Yellow Sun | 2006
47 | Graham Greene | Brighton Rock | 1938
48 | Jonathan Swift | Gulliver's Travels | 1726
49 | Ivan Toergenjev | Het Adelsnest | 1859
50 | Lev Tolstoj | De Kreutzersonate | 1890
51 | H. G. Wells | The Time Machine | 1895
52 | Ward Ruyslinck | Het Reservaat | 1964
53 | Jorge Luis Borges | Ficciones | 1944
54 | Homerus | Odyssee | -8ste eeuw
55 | Astrid Lindgren | Ronja Rövardotter | 1981
56 | Patrick Süskind | Das Parfum | 1985
57 | Georges Simenon | Maigret tend un piège | 1955
58 | Daphne du Maurier | Rebecca | 1938
59 | William Shakespeare | Romeo and Juliet | 1597
60 | Anton Tsjechov | Kortverhalen (o.a. De Dame met het Hondje | 1899)
61 | Robert Louis Stevenson | Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde | 1886
62 | Gustave Flaubert | Madame Bovary | 1856
63 | Raymond Chandler | The Big Sleep | 1939
64 | Oscar Wilde | The Importance of Being Earnest | 1895
65 | Nikolaj Gogol | Kortverhalen (o.a. Nevski Prospekt | 1835)
66 | Jane Austen | Sense and Sensibility | 1811
67 | Knut Hamsun | Sult | 1890
68 | Harriet Beecher Stowe | Uncle Tom's Cabin | 1852
69 | Sarah Waters | Tipping the Velvet | 1998
70 | Ivan Gontsjarov | Oblomov | 1858
71 | Roald Dahl | The BFG | 1982
72 | Henry James | The Turn of the Screw | 1898
73 | Molière | L'Avare | 1669
74 | Alexander Poesjkin | Jevgeni Onegin | 1833
75 | Willem Elsschot | Het Dwaallicht | 1947
76 | Alfred Döblin | Berlin Alexanderplatz | 1929
77 | Jules Verne | Vingt mille lieues sous les mers | 1870
78 | Dante Alighieri | La Divina Commedia | 1321
79 | Fjodor Dostojevski | Het Dorp Stepantsjikovo en Zijn Bewoners | 1859
80 | Ian McEwan | Atonement | 2002
81 | Su Tong | De Rode Lantaarn | 1990
82 | Charles Dickens | Little Dorrit | 1855
83 | Klaus Mann | Mephisto | 1936
84 | Doris Lessing | The Golden Notebook | 1962
85 | Michel Faber | Under the Skin | 2000
86 | Tennessee Williams | A Streetcar Named Desire | 1948
87 | Thomas Hardy | Jude the Obscure | 1895
88 | James Joyce | Ulysses | 1922
89 | Plato | Politeia | ca. -375
90 | Honoré de Balzac | La Maison du chat-qui-pelote | 1830
91 | Hella S. Haasse | Oeroeg | 1948
92 | Yann Martel | Life of Pi | 2001
93 | Bram Stoker | Dracula | 1897
94 | Dashiell Hammett | The Maltese Falcon | 1930
95 | Sylvia Plath | The Bell Jar | 1963
96 | Irma Joubert | Anderkant Pontenilo | 2009
97 | Philippa Gregory | The Other Boleyn Girl | 2001
98 | W. F. Hermans | De Donkere Kamer van Damocles | 1958
99 | Naomi Klein | No Logo | 2000
100 | Marcel Pagnol | L'Eau des collines | 1963

EEUWEN:
Vóór 1800: 7
19de eeuw: 38
20ste eeuw: 47
21ste eeuw: 8

LANDEN:
34x Verenigd Koninkrijk/Engeland
14x V.S.
13x Rusland/Sovjetunie
8x Frankrijk
6x België
5x (West-)Duitsland
4x Nederland
2x Canada, Zweden, Griekenland
1x Argentinië, Chili, Ierland, Noorwegen, Florentijnse Republiek, Bohemen, Turkije, Nigeria, Zuid-Afrika, China

TALEN:
53x Engels
13x Russisch
9x Frans
8x Nederlands
6x Duits
2x Spaans, Zweeds, Grieks
1x Italiaans, Noors, Afrikaans, Turks, Chinees

avatar van Raskolnikov
Ik heb nog even mijn Boekmeterconformisme gemeten adhv de Boekmeter top 250. 33 titels uit mijn top 100 komen daarin voor (33%). Van de 83 boeken die ik uit de top 250 heb gelezen hebben er dus 33 mijn top 100 gehaald (40%). Conclusie: meer boeken uit de top 250 lezen

Gast
geplaatst: vandaag om 11:07 uur

geplaatst: vandaag om 11:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.