menu

Boeken / Toplijsten en favorieten / Persoonlijke top-50

zoeken in:
avatar van the Cheshire cat
Bijzondere lijst chris reifert (Oliver Twist ), maar waar is Sjakie (en de chocoladefabriek)?

avatar van eRCee
Nou, m'n vorige lijst komt uit december 2010. Inmiddels heb ik zoveel goede boeken extra gelezen dat ik het aandurf om met een top-100 te komen.
Veel verschuivingen zijn wellicht ook de smaak van de dag en het feit dat boeken die je langer geleden gelezen hebt een beetje wegzakken. Tussen haakjes de plek waar het boek in 2010 nog in de toplijst stond.

Zoiets moet het zijn:

1. (1) Misdaad en Straf (Prestoeplenije i Nakazanije) - Fjodor Dostojevski (1866)
2. (2) Stiller - Max Frisch (1954)
3. (3) Wergeland-trilogie (Forføreren, Erobreren, Oppdageren) - Jan Kjærstad (1993-1999)
4. (4) De Gravin van Parma (Vendégjáték Bolzanóban) - Sándor Márai (1940)
5. (5) Het Proces (Der Prozess) - Franz Kafka (1925)
6. (7) Anna Karenina - Lev Tolstoj (1877)
7. (11) De Ondraaglijke Lichtheid van het Bestaan (Nesnesitelná Lehkost Bytí) - Milan Kundera (1984)
8. (--) Jouw Gezicht Morgen-trilogie (Tu Rostro Mañana I, II, III) - Javier Marías (2002-2007)
9. (--) Biljarten om Half Tien (Billard um Halb Zehn) - Heinrich Böll (1960)
10. (18) Liefde in Tijden van Cholera (El Amor en los Tiempos del Cólera) - Gabriel García Márquez (1985)
11. (6) De Vreemdeling (L'Étranger) - Albert Camus (1942)
12. (17) De Huid (La Pelle) - Curzio Malaparte (1949)
13. (6) De Idioot (Idiot) - Fjodor Dostojevski (1868)
14. (9) Stilte in Oktober (Tavshed i Oktober) - Jens Christian Grøndahl (1996)
15. (14) De Vernuftige Edelman Don Quichot van la Mancha deel 1 en 2 (El Ingenioso Hidalgo Don Quixote de la Mancha) - Miguel de Cervantes Saavedra (1605-1615)
16. (12) Onbepaald door het Lot (Sorstalanság) - Imre Kertész (1975)
17. (15) Van het Westelijk Front geen Nieuws (Im Westen Nichts Neues) - Erich Maria Remarque (1929)
18. (10) Harry Potter-reeks - J.K. Rowling (1997-2007)
19. (--) Duitse Les (Deutchstunde) - Siegried Lenz (1968)
20. (--) Diepe Wildernis: de Wegen (Grande Sertão: Veredas) - João Guimarães Rosa
21. (16) De Broers Karamazov (Bratja Karamazovy) - Fjodor Dostojevski (1880)
22. (22) De Dood in Venetië (Der Tod in Venedig) - Thomas Mann (1912)
23. (21) Kentering van een Huwelijk (Az Igazi / Judit... és az Utóhang)- Sándor Márai (1978)
24. (13) De Pest (La Peste) - Albert Camus (1947)
25. (--) Kroniek van het Vuur-trilogie (Memoria del Fuego I, II, III) - Eduardo Galeano (1982-1986)
26. (26) De Blikken Trommel (Die Blechtrommel) - Günter Grass (1959)
27. (--) Mrs. Dalloway - Virginia Woolf (1925)
28. (27) Gantenbein (Mein Name Sei Gantenbein) - Max Frisch (1964)
29. (47) Het Boek van de Lach en de Vergetelheid (Kniha Smíchu a Zapomnĕní) - Milan Kundera (1978)
30. (28) Kaddisj voor een Niet Geboren Kind (Kaddis a Meg Nem Született Gyermekért) - Imre Kertész (1990)
31. (--) De Katalinstraat (Katalin Utca) - Magda Szabó (1969)
32. (--) Van de Koele Meren des Doods - Frederik van Eeden (1900)
33. (30) Lolita - Vladimir Nabokov (1955)
34. (33) City - Alessandro Baricco (1999)
35. (23) De Ellendigen (Les Misérables) - Victor Hugo (1862)
36. (--) Mysteriën (Mysterier) - Knut Hamsun (1892)
37. (--) Lord Jim - Joseph Conrad (1899)
38. (29) Honderd Jaar Eenzaamheid (Cien Años de Soledad) - Gabriel García Márquez (1967)
39. (24) Het Licht (Ljuset) - Torgny Lindgren (1987)
40. (--) Het Vuur (Le Feu (Journal d'une Escouade)) - Henri Barbusse (1916)
41. (--) De Oorlog van het Einde van de Wereld (La Guerre del Fin del Mundo) - Maria Vargas Llosa (1981)
42. (34) Lucca - Jens Christian Grøndahl (1998)
43. (25) De Grap (Zert) - Milan Kundera (1967)
44. (31) Sneeuw (Kar) - Orhan Pamuk (2002)
45. (32) Dode Zielen (Mertvyje Doesji) - Nikolaj Gogol (1842)
46. (--) Mefisto (Mephisto: Roman einer Karriere) - Klaus Mann (1936)
47. (--) De Tijgerkat (Il Gattopardo) - Giuseppe Tomasi di Lampedusa (1958)
48. (45) Het Beleg van Lissabon (História do Cerco de Lisboa) - José Saramago (1989)
49. (39) Mijn Kleine Oorlog - Louis Paul Boon (1946)
50. (--) Dit Verhaal (Questo Storia) - Alessandro Baricco (2005)
51. (38) Hart der Duisternis (Heart of Darkness) - Joseph Conrad (1899)
52. (40) Oorlog en Vrede (Vojna i Mir) - Lev Tolstoj (1869)
53. (36) Bekentenissen van een Burger (Egy Polgár Vallomásai) - Sándor Márai (1934)
54. (--) De Koperen Tuin - Simon Vestdijk (1950)
55. (46) De Drie Musketiers (Les Trois Mousquetaires) - Alexandre Dumas (1844)
56. (--) Terwijl ik al Heenging (As I Lay Dying) - William Faulkner (1930)
57. (44) Het Slot (Das Schloss) - Franz Kafka (1926)
58. (35) De Kreutzersonate (Krejtserova Sonata) - Lev Tolstoj (1889)
59. (49) Kroniek van een Aangekondigde Dood (Crónica de una Muerte Anunciada) - Gabriel García Márquez (1981)
60. (--) Oblomov - Ivan Gontsarov (1858)
61. (43) De Vernederden en Vertrapten (Unizhennye i Oskorblennye) - Fjodor Dostojevski (1861)
62. (48) Gloed (A Gyertyák Csonkig Égnek) - Sándor Márai (1942)
63. (37) De Ontdekking van de Hemel - Harry Mulisch (1992)
64. (--) Pfitz - Andrew Crumey (1995)
65. (--) De Preek over de Val van Rome (Le Sermon sur la Chute de Rome) - Jérôme Ferrari (2012)
66. (--) De Lotgevallen van de Brave Soldaat Sjvek in de Wereldoorlog (Osudy Dobrého Vojáka Švejka za Světové Války) - Jaroslav Hašek (1923)
67. (--) HHhH - Laurent Binet (2010)
68. (--) Een schitterend gebrek - Arthur Japin (2003)
69. (--) De Druiven der Gramschap (The Grapes of Wrath) - John Steinbeck (1939)
70. (41) Het Lijden van de Jonge Werther (Die Leiden des Jungen Werthers) - Johann Wolfgang von Goethe (1774)
71. (42) Afscheidswals (Valčík na Rozloučenou) - Milan Kundera (1970)
72. (--) De Minnaar (L'Amant) - Marguerite Duras (1984)
73. (--) Psyche - Louis Couperus (1898)
74. (--) Het korte leven (La Vida Breve) - Juan Carlos Onetti (1950)
75. (50) De Witte Leeuwin (Den Vita Lejoninnan) - Henning Mankell (1993)
76. (--) De Laatste der Rechtvaardigen (Le Dernier des Justes) - André Schwarz-Bart (1959)
77. (--) Meningen van een Clown (Ansichten eines Clowns) - Heinrich Böll (1963)
78. (--) Voor Wie de Klok Luidt (For whom the Bell Tolls) - Ernest Hemingway (1940)
79. (--) Max Havelaar, of De Koffij-veilingen der Nederlandsche Handel-Maatschappij - Multatuli (1860)
80. (--) Kleine Bij (Little Bee) - Chris Cleave (2009)
81. (--) De Kapellekensbaan - Louis Paul Boon (1953)
82. (--) Memoriaal van het Klooster (Memorial do Convento) - José Saramago (1982)
83. (--) De Zelfmoordclub (Hurmaava Joukkoitsemurha) - Arto Paasilinna (1990)
84. (--) De Jaren met Laura Díaz (Los Años con Laura Díaz) - Carlos Fuentes (1999)
85. (--) De Donkere Kamer van Damokles - Willem Frederik Hermans (1958)
86. (--) Bekentenissen van Zeno (La Conscienza di Zeno) - Italo Svevo (1923)
87. (--) Mr. Gwyn - Alessandro Baricco (2012)
88. (--) De Stille Amerikaan (The Quiet American) - Graham Greene (1955)
89. (--) Publieke Werken - Thomas Rosenboom (1999)
90. (--) Het Eiland van het Tweede Gezicht (Die Insel des Zweiten Gesichts) - Albert Vigoleis Thelen (1953)
91. (--) Veranderend Licht (Et Andet Lys) - Jens Christian Grøndahl (2002)
92. (--) Narziss en Goldmund (Narziss und Goldmund) - Hermann Hesse (1930)
93. (--) Boetekleed (Atonement) - Ian McEwan (2002)
94. (--) Aantekeningen uit het Ondergrondse (Zapiski iz Podpolja) - Fjodor Dostojevski (1864)
95. (--) Omwentelingen (Révolutions) - J.M.G. Le Clézio (2003)
96. (--) Leeuwerik (Pacsirta) - Dezső Kosztolányi (1923)
97. (--) De Gedaanteverwisseling (Die Verwandlung) - Franz Kafka (1915)
98. (--) Het Einde van het Spel (The End of the Affair) - Graham Greene (1951)
99. (--) De Walging (La Nausée) - Jean-Paul Sartre (1938)
100. (--) De Nacht voor de Scheiding (Válás Budán) - Sándor Márai (1935)

Iets minder klassiek dan in 2010 denk ik en hoewel nog steeds redelijk georiënteerd op het Oosten is er een nieuw accent op het Zuiden (Italië, Spanje, Zuid-Amerika) bijgekomen.

avatar van Gretz
The Secret History in mijn top 10 vervangen door De Ondraaglijke Lichtheid van het Bestaan. Dat had eigenlijk al in augustus 2016 moeten gebeuren. Magistraal boek.

Over een top 50 ga ik binnenkort eens nadenken.

avatar van eRCee
geplaatst:
Update!

In 2010 plaatste ik een top-50 en in 2015 een top-100. Tijdens de lockdown vorig voorjaar wilde ik eigenlijk met een nieuwe top-100 komen en ik was ook wel aan de slag gegaan, maar kon niet tot een afronding komen. Nu dan een volledig verse lijst, gebaseerd op de ruim 880 boeken die ik op dit moment heb bestemd. Op elke acht boeken zijn er dus zeven afgevallen, en nog moest ik een hoop moois terzijde schuiven. Tussen haakjes aan het eind staat de positie die de titel innam in de vorige lijsten (2015 resp. 2010).

Op een later moment misschien nog wat analyse, maar voor nu presenteer ik met gepaste trots de 100 beste boeken die ik heb gelezen:

1. Misdaad en straf (Prestoeplenije i Nakazanije) - Fjodor Dostojevski (1866) (1) (1)
2. De jaren (The Years) – Virginia Woolf (1937) (--) (--)
3. Anna Karenina - Lev Tolstoj (1877) (6) (7)
4. Het proces (Der Prozess) - Franz Kafka (1925) (5) (5)
5. Zo begint het slechte (Así Empieza lo Malo – Javier Marías (2014) (--) (--)
6. Wergeland-trilogie (Forføreren, Erobreren, Oppdageren) - Jan Kjærstad (1993-1999) (3) (3)
7. Stiller - Max Frisch (1954) (2) (2)
8. De gravin van Parma (Vendégjáték Bolzanóban) - Sándor Márai (1940) (4) (4)
9. Liefde in tijden van cholera (El Amor en los Tiempos del Cólera) - Gabriel García Márquez (1985) (10) (18)
10. De ondraaglijke lichtheid van het bestaan (Nesnesitelná Lehkost Bytí) - Milan Kundera (1984) (7) (11)
11. De vreemdeling (L'Étranger) - Albert Camus (1942) (11) (6)
12. Jouw gezicht morgen-trilogie (Tu Rostro Mañana I, II, III) - Javier Marías (2002-2007) (8) (--)
13. Biljarten om half tien (Billard um Halb Zehn) - Heinrich Böll (1960) (9) (--)
14. De huid (La Pelle) - Curzio Malaparte (1949) (12) (17)
15. De idioot (Idiot) - Fjodor Dostojevski (1868) (13) (6)
16. De vernuftige ddelman Don Quichot van la Mancha deel 1 en 2 (El Ingenioso Hidalgo Don Quixote de la Mancha) - Miguel de Cervantes Saavedra (1605-1615) (15) (14)
17. Van het westelijk front geen nieuws (Im Westen Nichts Neues) - Erich Maria Remarque (1929) (17) (15)
18. Gesprek in De Kathedraal (Conversación en La Catedral) – Mario Vargas Llosa (1969) (--) (--)
19. Stilte in Oktober (Tavshed i Oktober) - Jens Christian Grøndahl (1996) (14) (9)
20. Onbepaald door het lot (Sorstalanság) - Imre Kertész (1975) (16) (12)
21. Duitse les (Deutchstunde) - Siegried Lenz (1968) (19) (--)
22. Diepe wildernis: de wegen (Grande Sertão: Veredas) - João Guimarães Rosa (1956) (20) (--)
23. De pest (La Peste) - Albert Camus (1947) (24) (13)
24. Kroniek van het Vuur-trilogie (Memoria del Fuego I, II, III) - Eduardo Galeano (1982-1986) (25) (--)
25. Harry Potter-reeks - J.K. Rowling (1997-2007) (18) (10)
26. De prijswinnaars (Los premios) – Julio Cortázar (1960) (--) (--)
27. De dood in Venetië (Der Tod in Venedig) - Thomas Mann (1912) (22) (22)
28. Kentering van een huwelijk (Az Igazi / Judit... és az Utóhang)- Sándor Márai (1978) (23) (21)
29. De vorm van ruines (La Forma de las Ruinas) – Juan Gabriel Vásquez (2016) (--) (--)
30. De blikken trommel (Die Blechtrommel) - Günter Grass (1959) (26) (26)
31. De Broers Karamazov (Bratja Karamazovy) - Fjodor Dostojevski (1880) (21) (16)
31. Mrs. Dalloway – Virginia Woolf (1925) (27) (--)
32. De Napolitaanse romans – Elena Ferrante (2011-2014) (--) (--)
33. Pereira verklaart (Sostiene Pereira. Una Testimonianza) – Antonio Tabucchi (1994) (--) (--)
34. Archief van verloren kinderen (Lost Children Archive) – Valeria Luiselli (--) (--)
35. Gantenbein (Mein Name Sei Gantenbein) - Max Frisch (1964) (27) (28)
36. Het boek van de lach en de vergetelheid (Kniha Smíchu a Zapomnĕní) - Milan Kundera (1978) (29) (47)
37. Kaddisj voor een niet geboren kind (Kaddis a Meg Nem Született Gyermekért) - Imre Kertész (1990) (30) (28)
38. Ik heet Karmozijn (Benin Adim Kirmizi) – Orhan Pamuk (1998) (--) (--)
39. Van de koele meren des doods - Frederik van Eeden (1900) (32) (--)
40. Lolita - Vladimir Nabokov (1955) (33) (30)
41. City - Alessandro Baricco (1999) (34) (33)
42. De Katalinstraat (Katalin Utca) - Magda Szabó (1969) (31) (--)
43. Mysteriën (Mysterier) - Knut Hamsun (1892) (36) (--)
44. Lord Jim - Joseph Conrad (1899) (37) (--)
45. Het einde van de rode mens (Vremia Sekond Gend) – Svetlana Aleksijevitsj (2013) (--) (--)
46. Augustus veertien (Avgust Chetyrnadtsatogo) – Aleksander Solzjenitsyn (1971) (--) (--)
47. Termietenheuvels in de savanne (Anthills of the Savannah) – Chinua Achebe (1987) (--) (--)
48. Het beleg van Lissabon (História do Cerco de Lisboa) - José Saramago (1989) (48) (45)
49. Het licht (Ljuset) - Torgny Lindgren (1987) (39) (24)
50. De tijgerkat (Il Gattopardo) - Giuseppe Tomasi di Lampedusa (1958) (47) (--)
51. De ellendigen (Les Misérables) - Victor Hugo (1862) (35) (23)
52. Honderd Jaar Eenzaamheid (Cien Años de Soledad) - Gabriel García Márquez (1967) (38) (29)
53. Het vuur (Le Feu (Journal d'une Escouade)) - Henri Barbusse (1916) (40) (--)
54. De oorlog van het einde van de wereld (La Guerre del Fin del Mundo) - Maria Vargas Llosa (1981) (41) (--)
55. De grap (Zert) - Milan Kundera (1967) (43) (25)
56. Sneeuw (Kar) - Orhan Pamuk (2002) (44) (31)
57. Mefisto (Mephisto: Roman einer Karriere) - Klaus Mann (1936) (46) (--)
58. Amerika (Der Verschollene) – Franz Kafka (1927) (--) (--)
59. Duivelspaardjes (Los Caballitos del Diablo) – Tomás González (2003) (--) (--)
60. Memoriaal van het klooster (Memorio do Convento) – José Saramago (1982) (82) (--)
61. Kinderen van de Arbat (Deti Arbata) – Anatoli Rybakov (1987) (--) (--)
62. Oorlog en vrede (Vojna i Mir) - Lev Tolstoj (1869) (52) (40)
63. Lucca - Jens Christian Grøndahl (1998) (42) (34)
64. Terwijl ik al heenging (As I Lay Dying) - William Faulkner (1930) (56) (--)
65. De dood van Iwan Iljitsj (Smert Ivana Iljitsja) – Lev Tolstoj (1886) (--) (--)
66. Gloed (A Gyertyák Csonkig Égnek) - Sándor Márai (1942) (62) (48)
67. Kroniek van een aangekondigde dood (Crónica de una Muerte Anunciada) - Gabriel García Márquez (1981) (59) (49)
68. De koperen tuin - Simon Vestdijk (1950) (54) (--)
69. Wacht tot het voorjaar, Bandini (Wait until spring, Bandini) – John Fante (1938) (--) (--)
70. De grote angst in de bergen (La Grande Peur dans la Montagne) – Charles Ferdinand Ramuz (--) (--)
71. Dode zielen (Mertvyje Doesji) - Nikolaj Gogol (1842) (45) (32)
72. Dit verhaal (Questo Storia) - Alessandro Baricco (2005) (50) (--)
73. Hart der duisternis (Heart of Darkness) - Joseph Conrad (1899) (51) (38)
74. Mijn kleine oorlog - Louis Paul Boon (1946) (49) (39)
75. Bekentenissen van een burger (Egy Polgár Vallomásai) - Sándor Márai (1934) (53) (36)
76. De drie musketiers (Les Trois Mousquetaires) - Alexandre Dumas (1844) (55) (46)
77. HHhH – Laurent Binet (2010) (67) (--)
78. Het hermetisch zwart (L’Oeuvre au Noir) – Marguerite Yourcenar (1968) (--) (--)
79. De lotgevallen van de brave soldaat Sjvek in de wereldoorlog (Osudy Dobrého Vojáka Švejka za Světové Války) - Jaroslav Hašek (1923) (66) (--)
80. Het schijnbestaan (A Caverna) – José Saramago (1990) (--) (--)
81. Denk morgen op het slagveld aan mij (Mañana en la Batalla Piensa en Mí) – Javier Marías (1994) (--) (--)
82. Voor wie de klok luidt (For whom the Bell Tolls) - Ernest Hemingway (1940) (78) (--)
83. De laatste der rechtvaardigen (Le Dernier des Justes) - André Schwarz-Bart (1959) (76) (--)
84. Onrustige jeugd (Bespokojnaja Joenost) – Konstantin Paustovskij (1954) (--) (--)
85. Nostromo: een verhaal over een kustplaats (Nostromo. A Tale of the Seaboard) – Joseph Conrad (1904) (--) (--)
86. De minnaar (L'Amant) - Marguerite Duras (1984) (72) (--)
87. Afscheidswals (Valčík na Rozloučenou) - Milan Kundera (1970) (71) (42)
89. Psyche – Louis Couperus (1898) (73) (--)
90. Het korte leven (La Vida Breve) – Juan Carlos Onetti (1950) (--) (--)
91. De druiven der gramschap (The Grapes of Wrath) – John Steinbeck (1939) (69) (--)
92. Een schitterend gebrek – Arthur Japin (2003) (68) (--)
93. De preek over de val van Rome (Le Sermon sur la Chute de Rome) - Jérôme Ferrari (2012) (65) (--)
94. De stille amerikaan (The Quiet American) - Graham Greene (1955) (88) (--)
95. Max Havelaar, of De Koffij-veilingen der Nederlandsche Handel-Maatschappij - Multatuli (1860) (79) (--)
96. Het Stalinorgel (Die Stalinorgel) – Gert Ledig (1955) (--) (--)
97. Wij houden van Tsjernobyl (Tsjernobylskaja Molitva: Chronika Boedoesjtsjego) – Svetlana Aleksijevitsj (1997) (--) (--)
98. De jaren met Laura Díaz (Los Años con Laura Díaz) - Carlos Fuentes (1999) (84) (--)
99. Mijn jeugd (Detstvo) – Maxim Gorki (1914) (--) (--)
100. Over helden en graven (Sobre Hérous y Tombas) – Ernesto Sabato (1961) (--) (--)

avatar van handsome_devil
geplaatst:
Heerlijk! Hier ga ik binnenkort ook eens voor zitten (houd het denk ik wel bij een top50, heb niet het idee dat ik al genoeg boeken heb gelezen om voor een degelijke top100 te gaan).

avatar van ...stilte...
geplaatst:
Goed idee een top 100. De laatste tijd heb ik het probleem dat mijn favoriete boeken niet in mijn top 10 passen. En daarom ververs ik het lijstje regelmatig.
Ik tel in de lijst een stuk of 20 titels die er bij mij ook in zouden komen. En bij Max Frisch geef ik de voorkeur aan zijn latere werk (de schrijver zelf ook trouwens).
Zo'n samenstelling is natuurlijk een persoonlijke keuze en niet een lijst van "de beste" boeken. Ik vraag eRCee daarom of hij zich herkend in het totaalbeeld... of ziet hij dat anders?

avatar van handsome_devil
geplaatst:
Toen ik door mijn stemmenlijst heen ging realiseerde ik me dat er best wat boeken, met een hoge waardering van mijn kant, zijn waar ik me echt niets meer van kan herinneren, behalve: oja dit vond ik toen heel goed. Tijd voor enkele herlezingen dus.

Ik ben dus mijn stemmen langsgegaan en heb alle boeken uitgekozen die een plekje in mijn toplijst verdienen. Het resultaat is een top65 geworden. Ik merk wel altijd bij het maken van dit soort lijstjes dat mijn stemmen en persoonlijke voorkeuren niet helemaal op elkaar afgesteld zijn. De laatste Marieke Lucas Rijneveld staat op basis van mijn stem boven To the Lighthouse bijvoorbeeld, en ik ben het helemaal eens met mijn stem voor Rijneveld en met mijn stem voor Woolf, maar uiteindelijk geef ik toch wel degelijk de voorkeur aan Woolf. Vreemd....

01. Thomas Pynchon - The Crying of Lot 49 (1966)
02. Fjodor Dostojevski - Misdaad en Straf (1866)
03. Nescio - Dichtertje. De Uitvreter. Titaantjes. (1918)
04. Willem Frederik Hermans - Nooit Meer Slapen (1966)
05. Bret Easton Ellis - American Psycho (1991)
06. Cormac McCarthy - All the Pretty Horses (1992)
07. Wessel te Gussinklo - De Opdracht (1995)
08. Imre Kertesz - Onbepaald door het Lot (1975)
09. Kenzaburo Oë - Het Eigen Lot (1964)
10. Ivan Toergenjev - Vaders en Zonen (1862)
11. Lucy Ellmann - Ducks, Newburyport (2019)
12. Albert Camus - De Pest (1947)
13. William Faulkner - Absalom, Absalom! (1936)
14. Albert Camus - De Vreemdeling (1942)
15. Jan Kjaerstad - Jonas Wergeland Trilogie (1993-1999)
16. Primo Levi - Eens Was Ik Een Mens (1947)
17. Ralph Ellison - Invisible Man (1952)
18. Charles Bukowski - Post Office (1971)
19. Thomas Pynchon - Bleeding Edge (2013)
20. James Baldwin - Another Country (1962)
21. Rob van Essen - Visser (2008)
22. Gerard Reve - De Avonden: Een Winterverhaal (1947)
23. Jeanette Winterson - Frankissstein: A Love Story (2019)
24. Franz Kafka - De Metamorfose (1915)
25. Douglas Stuart - Shuggie Bain (2020)
26. Wessel te Gussinklo - De Hoogstapelaar (2019)
27. J.D. Salinger - The Catcher in the Rye (1951)
28. Hermann Hesse - De Steppewolf (1928)
29. Johan Harstad - Buzz Aldrin, Waar Ben Je Gebleven? (2005)
30. Marieke Lucas Rijneveld - Mijn Lieve Gunsteling (2020)
31. Ned Beauman - The Teleportation Accident (2012)
32. Mark Z. Danielewski - House of Leaves (2000)
33. Jan Arends - Keefman (1972)
34. Herman Franke - Wolfstonen (2003)
35. Wessel te Gussinklo - Op Weg naar de Hartz (2020)
36. Erich Maria Remarque - Van het Westelijk Front Geen Nieuws (1929)
37. Colum McCann - Apeirogon (2020)
38. Virginia Woolf - To the Lighthouse (1927)
39. Carson McCullers - The Member of the Wedding (1946)
40. Lev Tolstoj - Anna Karenina (1877)
41. Kevin Barry - Beatlebone (2015)
42. Richard Farina - Been Down So Long It Looks Like Up to Me (1966)
43. Thomas Bernhard - Houthakken (1984)
44. Valeria Luiselli - Lost Children Archive (2019)
45. Kurt Vonnegut - Slaughterhouse-Five (1969)
46. Marcellus Emants - Een Nagelaten Bekentenis (1894)
47. Oscar Wilde - The Picture of Dorian Gray (1891)
48. Jeroen Brouwers - Cliënt E. Busken (2020)
49. William S. Burroughs - Junkie: Confessions of an Unredeemed Drug Addict (1953)
50. Natsuo Kirino - De Nachtploeg (1997)
51. Juli Zeh - Nultijd (2012)
52. Sophie Ward - Love and Other Thought Experiments (2020)
53. Ursula K. Le Guin - The Left Hand of Darkness (1969)
54. Junichiro Tanizaki - Dagboek van een Oude Dwaas (1962)
55. Remco Campert - Het Leven Is Verrukkulluk (1961)
56. Max Frisch - Homo Faber (1957)
57. Willem Frederik Hermans - De Donkere Kamer van Damokles (1958)
58. Rob van Essen - De Goede Zoon (2018)
59. Olga Tokarczuk - Jaag Je Ploeg over de Botten van de Doden (2009)
60. Tommy Orange - There There (2018)
61. Banana Yoshimoto - Kitchen (1988)
62. Inge Schilperoord - Muidhond (2015)
63. Peter Smink - Grand Mal (2010)
64. Sayaka Murata - Convenience Store Woman (2016)
65. Madeline Miller - Circe (2018)

avatar van Pleun
geplaatst:
Misschien niet de juiste plek voor deze vraag maar waarom de hoge notering voor Nescio? Ik lees daar vaker lyrische reacties op, maar ik vond er weinig aan eerlijk gezegd.

avatar van handsome_devil
geplaatst:
Tja, mooiste taalgebruik ooit, dat is het allerbelangrijkste. Hoe Nescio diep lijden en diepe verlangens weet te verwoorden, ik heb dat nog nooit zo mooi gelezen. Daarnaast wervelende woorden van mijn leraar Nederlands destijds waardoor ik het ging lezen, de thematiek van het beschrijven van het volwassen leven en het verliezen van idealen is echt zwaar overtuigend neergezet, en dat zeg ik terwijl ik het al een jaar of tien niet gelezen heb (op enkele van mijn favoriete zinnen na). Ik ben inmiddels ook volwassen geworden en mijn idealen verloren dus het zou me nu nog veel meer moeten doen. Wie weet de volgende keer 6*.

avatar van eRCee
geplaatst:
eRCee schreef:
Ik stel voor om maximaal één toplijst per dag te plaatsen, zodat er voldoende gelegenheid is om de lijstjes echt door te kijken en eventueel te reageren.

Ahum.

...stilte... schreef:
Zo'n samenstelling is natuurlijk een persoonlijke keuze en niet een lijst van "de beste" boeken. Ik vraag eRCee daarom of hij zich herkend in het totaalbeeld... of ziet hij dat anders?

Zuiver persoonlijk en ook daarin nog belachelijk subjectief, dat is zo'n beetje de beste omschrijving van zo'n lijst. Zeker in de wat lagere regionen kies je soms ook een boek dat wat minder bekend is of van een schrijver waar je nog niks van in de lijst hebt staan (of van een vrouw om Lalage niet teveel te vertoornen). Waan van de dag speelt een rol, waarin zowel boeken die je recent hebt gelezen als de boeken uit je jeugd een voordeel hebben ten opzichte van alles wat daar tussenin plaatsvond.
Maar ik denk dat de lijst voor mij goed representatief is, zeker.

avatar van eRCee
geplaatst:
Nog even wat statistiekjes. Dat is vooral voor mezelf interessant, realiseer ik me, maar goed, dan staat het hier maar.

Volledig nieuw dit jaar: 28
In alle drie lijsten aanwezig: 42

Spaanstalig: 15
Engels: 13 (+1)
Russisch: 13
Duits: 11
Frans: 10
Hongaars: 7
Nederlands: 6

Dan de meest voorkomende schrijvers:
4x in de lijst: Kundera, Maraí
3x in de lijst: Dostojewski, Tolstoj, Marquez, Marías, Saramago, Conrad

Negen entries zijn voor vrouwelijke schrijvers, verdeeld over 7 auteurs (Ferrante meegerekend). Afgerond 10% dus, dat is niet echt veel zo geef ik toe.
Schokkender vind ik echter dat er maar 1 boek van het Afrikaanse continent en als ik me niet vergis nul Aziatische schrijvers terug te vinden zijn.

In 2025 hoop ik weer met een lijst te komen. Dan waarschijnlijk over de 1000 stemmen heen en omdat er maar vier jaartjes tussenzit en er waarschijnlijk steeds minder grote verschuivingen optreden, overweeg ik een keer een lijst op te stellen met maximaal 1 inzending per auteur.

avatar van handsome_devil
geplaatst:
eRCee schreef:
(quote)

Ahum.



O ja, sorry dat ik de regels van 11 jaar geleden niet meer helemaal helder had.

avatar van eRCee
geplaatst:
De jeugd van tegenwoordig denkt zomaar wat in het wilde weg neer te kunnen plempen op ons edele forum. Maar zo zijn we niet getrouwd! Er zijn regels. Orde moet er heersen. De vreugde der plicht. Hoezee, hoezee, leve de koning.

avatar van misterfool
geplaatst:
1. Der Prozess - Franz Kafka (1925)
2. Der Zauberberg - Thomas Mann (1924)
3. Misdaad en Straf - Fjodor Dostojevski (1866)
4. Gloed - Sándor Márai (1942)
5. Waterland - Graham Swift (1984)
6. De Donkere Kamer van Damokles - Willem Frederik Hermans (1958)
7. The Old Man and the Sea - Ernest Hemingway (1952)
8. Het Kankerpaviljoen - Aleksander Solzjenitsyn (1968)
9. De Pest - Albert Camus (1947)
10. Terug tot Ina Damman - Simon Vestdijk (1934)
11. Kentering van een Huwelijk- Sándor Márai (1978)
12. Verwandlung, Die - Franz Kafka (1915)
13. Heart of Darkness - Joseph Conrad (1899)
14. Jacobsladder, De - Maarten 't Hart (1986)
15. Anna Karenina - Lev Tolstoj (1877)
16. Portrait of the Artist as a Young Man, A - James Joyce (1914)
17. Quiet American, The - Graham Greene (1955)
18. De Gebroeders Karamazov - Fjodor Dostojevski (1880)
19. Catcher in the Rye, The - J.D. Salinger (1951)
20. Sult - Knut Hamsun (1890)
21. Is dit een Mens? - Primo Levi (1947)
22. Parfum: Die Geschichte eines Mörders, Das - Patrick Süskind (1985)
23. Schloss, Das - Franz Kafka (1926)
24. De Kolonel Krijgt Nooit Post - Gabriel García Márquez (1961)
25. 2666 - Roberto Bolaño (2004
26. Melnitz - Charles Lewinsky (2006)
27. Ontdekking van de Hemel, De - Harry Mulisch (1992)
28. De Dood van Iwan Iljitsj - Lev Tolstoj (1886)
29. Things They Carried, The - Tim O'Brien (1990)
30. Een Dag uit het Leven van Ivan Denisovitsj - Aleksander Solzjenitsyn (1962)
31. In a Free State - V.S. Naipaul (1971)
32. De Gravin van Parma - Sándor Márai (1940)
33. Roadside Picnic - Arkady Strugatski en Boris Strugatski (1972)
34. Allerzielen - Cees Nooteboom (1998)
35. Tranen der Acacia's, De - Willem Frederik Hermans (1949)
36. Grijze Zielen - Philippe Claudel (2003)
37. De Graaf van Monte Cristo - Alexandre Dumas (1846)
38. Verborgen Bron, De - Hella S. Haasse (1950)
39. Dubliners - James Joyce (1914)
40. Doktor Zjivago - Boris Pasternak (1957)
41. Hersenschimmen - J. Bernlef (1984)
42. Karakter: Roman van Zoon en Vader - F. Bordewijk (1938)
43. Leiden des Jungen Werthers, Die - Johann Wolfgang von Goethe (1774)
44. De Stille Kracht - Louis Couperus (1900)
45. The Sun Also Rises - Ernest Hemingway (1926)
46. Het Eigen Lot - Kenzaburo Oë (1964)
47. Psalmenoproer, Het - Maarten 't Hart (2006)
48. Power and the Glory, The - Graham Greene (1940)
49. Great Gatsby, The - F. Scott Fitzgerald (1925)
50. Colour out of Space, The - H.P. Lovecraft (1927)

avatar van Lalage
geplaatst:
Wat leuk, die lijstjes Inspireert het jullie ook om nog wat op je lijst te zetten of om een bepaald boek nu eindelijk te gaan lezen?

Ik heb even een top 20 in elkaar geknutseld:

1. Verre jaren - Konstantin Paustovski
2. Op een nacht - Anne Eekhout
3. Nooit meer slapen - W.F. Hermans
4. Het boek van wonderlijke nieuwe dingen - Michel Faber
5. Een steen openvouwen - Alexis de Roode
6. Tsomo's karma - Kunzang Choden
7. Kraaien in het paradijs - Ellen de Bruin
8. Het leek stiller dan het was - Eva Kelder
9. Onderwaterverhalen - Ineke Riem
10. De engelenmaker - Stefan Brijs
11. The salt path - Raynor Winn
12. Welkom in het rijk der zieken - Hanna Bervoets
13. De erfenis van Richard Grenville - Natalie Koch
14. De pier stort in - Mark Haddon
15. I never promised you a rose garden - Hannah Green
16. Het huis van de moskee - Kader Abdolah
17. Kinderen van Moeder Aarde - Thea Beckman
18. The fifth season - N.K. Jemisin
19. Hier wonen ook mensen - Rob van Essen
20. De Jacobsladder - Maarten 't Hart

ik zie al bepaalde thema's die steeds terugkomen...

avatar van Lalage
geplaatst:
misterfool schreef:

38. Verborgen Bron, De - Hella S. Haasse (1950)

maar 1 vrouw :'-(

Ik wilde ook nog iets opmerken over oude, veelal dode, mannelijke schrijvers, maar heb er zelf ook twee bovenin mijn lijstje staan. Zou het komen doordat vroeger veel meer boeken van mannen werden gepubliceerd en in de loop van de tijd alleen de allerbeste daarvan nog gelezen worden?

avatar van Pleun
geplaatst:
Lalage schreef:
(quote)

maar 1 vrouw :'-(

Ik wilde ook nog iets opmerken over oude, veelal dode, mannelijke schrijvers, maar heb er zelf ook twee bovenin mijn lijstje staan. Zou het komen doordat vroeger veel meer boeken van mannen werden gepubliceerd en in de loop van de tijd alleen de allerbeste daarvan nog gelezen worden?


Misschien kozen vroeger meer mannen voor het kunstenaarschap? En de positie van de vrouw was vroeger natuurlijk anders dan voor het feminisme.

avatar van Lalage
geplaatst:
Pleun schreef:
Misschien kozen vroeger meer mannen voor het kunstenaarschap? En de positie van de vrouw was vroeger natuurlijk anders dan voor het feminisme.

Zeker, er waren wel vrouwen die onder een mannennaam publiceerden, dat zegt al genoeg.

avatar van Pythia
geplaatst:
Voor het feminisme hadden vrouwen een huishoudelijke taak zonder elektrische apparaten, een sliert kinderen zonder pampers en geen supermarkten. Wel sociale controle op de properheid van hun gezin. Wanneer hadden ze moeten schrijven?

avatar van Pleun
geplaatst:
Pythia schreef:
Voor het feminisme hadden vrouwen een huishoudelijke taak zonder elektrische apparaten, een sliert kinderen zonder pampers en geen supermarkten. Wel sociale controle op de properheid van hun gezin. Wanneer hadden ze moeten schrijven?


Geen idee.. Ik vind het zelf niet zo interessant of een boek door een man of een vrouw is geschreven. Misschien dat het in sommige woke-kringen een issue is, maar ik selecteer altijd op inhoud

avatar van Pythia
geplaatst:
Al die ongeschreven meesterwerken die we moeten missen.....

avatar van Pleun
geplaatst:
Pythia schreef:
Al die ongeschreven meesterwerken die we moeten missen.....


Tsja..geldt ook voor andere terreinen dan de kunst. Tijden zijn gelukkig veranderd.

avatar van Pythia
geplaatst:
Ja, nu hebben ze er een baan bij en zijn ze tevens chauffeur naar sportclubs en de muziekschool en moeten ze de leerkrachten ondersteunen op school.

avatar van Ted Kerkjes
Ted Kerkjes (moderator)
geplaatst:
In de geschiedenis zijn er meer vrouwelijke auteurs dan je misschien zou verwachten. Het lijvige naslagwerk Met en zonder lauwerkrans: Schrijvende vrouwen uit de vroegmoderne tijd 1550-1850 (1997) beschrijft het leven en werk van zo'n 160 vrouwelijke auteurs uit de vroegmoderne tijd, van wie een groot aantal indertijd succesvol was.
Hoe het komt dat deze schrijfsters tegenwoordig niet meer bekend zijn, zou ik niet zo kunnen oplepelen helaas. Er is en wordt wel onderzoek gedaan naar dit onderwerp, maar ik heb de details niet zo paraat. Er staat me wel iets bij over de grote invloed van canonvorming: veel schrijfsters vielen buiten "de canon", om wat voor reden dan ook. Het is niet zo dat hun werk artistiek gezien onderdeed voor dat van mannelijke schrijvers. Betsy Hasebroek was een ontzettende vernieuwende auteur en schreef feitelijk de eerste Nederlandse psychologische roman. Betje Wolf en Aagje Deken schreven de eerste Nederlandse briefroman. Toch zijn dit niet per se household names tegenwoordig.

avatar van eRCee
geplaatst:
Pythia schreef:
Voor het feminisme hadden vrouwen een huishoudelijke taak zonder elektrische apparaten, een sliert kinderen zonder pampers en geen supermarkten. Wel sociale controle op de properheid van hun gezin. Wanneer hadden ze moeten schrijven?

In gegoede kringen, waar naar ik vrees veel literatuur vandaan kwam, waren er natuurlijk voedsters, kindermeisjes, naaisters, wasters, tuinmannen enzovoorts, dus of dit een volledige verklaring biedt betwijfel ik. Ik heb begrepen uit een podcastserie van Lynn Berger dat ouders (man en vrouw) tegenwoordig veel meer tijd per dag aan hun kind besteden dan twee generaties geleden, laat staan verder terug.

geplaatst:
Pythia schreef:
Voor het feminisme hadden vrouwen een huishoudelijke taak zonder elektrische apparaten, een sliert kinderen zonder pampers en geen supermarkten. Wel sociale controle op de properheid van hun gezin. Wanneer hadden ze moeten schrijven?


Met respect maar dit lijkt me onzin: veel mannen hebben of hadden het ook razend druk maar weten toch nog te schrijven* en omgekeerd hadden veel vrouwen het helemaal niet druk. Sterker nog, Voltaire beschreef de vrouw als "een wezen dat zich aankleedt, babbelt en weer uitkleedt" zoals eigenlijk aldoor is opgemerkt hoe leeg het leven van vrouwen is tot en met de grote feministische auteurs als Mary Wollstonecraft en Simone de Beauvoir die het probleem van de vrouw opvatten als totale verveling omdat juist de vrouw niets te doen heeft, dat wil zeggen niets mag doen en daarom uit pure verveling haar gevangenis - haar lichaam en haar huis - maar gaat 'versieren'. Juist vrouwen hadden dan ook alle tijd om eindeloos veel meesterwerken te schrijven: dat ze dat niet deden is omdat zij doorgaans niet de culturele bagage of de mogelijkheden om zich te ontwikkelen meekregen om dat te doen. Wat dat betreft is het interessant om te zien dat de feministische strijd ontbrandde als gevolg van de Franse Revolutie met z'n 'vrijheid, gelijkheid en broederschap' en dan met name in reactie op de onderwijsplannen van de nieuwe Franse republiek die nog steeds vrouwen uitsloten van onderwijs dat boven huishoudkunde uit ging zodat vrouwen niet deelden in die revolutionaire 'gelijkheid' en een martelares als Olympe des Gouges dan ook eiste dat in de nieuwe republiek meisjes hetzelfde onderwijs krijgen als jongens (en in onze tijd is het dan ook veelzeggend dat Boko Haram en de Taliban voor alles het onderwijs voor meisjes willen vernietigen want net als alle feministische auteurs beseffen zij zeer goed dat daar de basis van alle vrouwenemancipatie ligt):
https://apollinischeessays.files.wordpress.com/2020/12/beauvoir-5.pdf.

* Een bekend voorbeeld is Leibniz die tal van hoge functies bekleedde maar ook nog filosoof en wetenschapper was die over alle denkbare geleerde zaken schreef: hij had het zo druk dat hij letterlijk geen tijd had om naar de WC te gaan en daarom een stoel liet maken die tevens toilet was zodat hij geen seconde hoefde te stoppen met werken...

avatar van Jason82
geplaatst:
Pythia schreef:
Ja, nu hebben ze er een baan bij en zijn ze tevens chauffeur naar sportclubs en de muziekschool en moeten ze de leerkrachten ondersteunen op school.

Daar draagt de moderne man toch hopelijk zijn steentje aan bij? Ik doe niet anders dan mijn kinderen naar sport en zwemles brengen en als er een pleinwacht op school nodig is dan zie ik tegenwoordig naast mezelf ook menig andere man met een geel hesje op het plein staan . Etc.

avatar van misterfool
geplaatst:
Lalage schreef:
maar 1 vrouw :'-(
Ik wilde ook nog iets opmerken over oude, veelal dode, mannelijke schrijvers

Ik deel de opvatting niet dat je iets relevants over een lijst kun zeggen op basis van de representatie van bepaalde groeperingen. Naar mijn mening is de checklistcultuur binnen het diversiteitsdenken een vorm van ressentiment die juist de ogen en oren sluit voor de belangrijkste verscheidenheid: die van denkbeelden, opvattingen, etc. Het enige wat ik relevant vind bij het oppakken van een boek; is of de auteur een stem heeft die ik waarschijnlijk interessant zal vinden. In het geval van Haasse vind ik dat ze als geen ander het gevoel wekt dat haar hoofdpersonages zijn losgekoppeld van de cultuur van hun verleden. Ik sluit zeker niet uit dat er meer schrijfsters zijn die op eenzelfde wijze mijn interesse wekken (ik heb boeken van Austen, Bronté en Woolf in huis, waar ik wel wat van verwacht), maar de sekse van de schrijver vind ik voor het overige irrelevant.

avatar van Pythia
geplaatst:
Jason82 je hoort bij het deel van de mensheid dat de wereld verbetert .

avatar van ...stilte...
geplaatst:
Ik deel de opvatting niet dat je iets relevants over een lijst kun zeggen op basis van de representatie van bepaalde groeperingen. Naar mijn mening is de checklistcultuur binnen het diversiteitsdenken een vorm van ressentiment die juist de ogen en oren sluit voor de belangrijkste verscheidenheid: die van denkbeelden, opvattingen, etc. Het enige wat ik relevant vind bij het oppakken van een boek; is of de auteur een stem heeft die ik waarschijnlijk interessant zal vinden. In het geval van Haasse vind ik dat ze als geen ander het gevoel wekt dat haar hoofdpersonages zijn losgekoppeld van de cultuur van hun verleden. Ik sluit zeker niet uit dat er meer schrijfsters zijn die op eenzelfde wijze mijn interesse wekken (ik heb boeken van Austen, Bronté en Woolf in huis, waar ik wel wat van verwacht), maar de sekse van de schrijver vind ik voor het overige irrelevant.


Relevant of niet. Het zegt natuurlijk wel iets over jou en de samenstelling van je lijst. Het is toch een soort van spiegel waar je in kijkt... (en dat bedoel ik niet positief of negatief)

Gast
geplaatst: vandaag om 10:50 uur

geplaatst: vandaag om 10:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.