menu

Boeken / Toplijsten en favorieten / Top 10: Fantasy

zoeken in:
avatar van marzuq
Chungking schreef:
Even een update (series):

10. The Kingkiller Chronicle - Patrick Roth

Met Lynch, Abercrombie en Rothfuss wordt ook de nieuwe lichting vertegenwoordigd; al is dit soms wat moeilijk vergelijken met 'gevestigde waarden' omdat je niet altijd goed kan inschatten hoe hun werk verder zal evolueren
knap dat je Rothfuss al on je top10 zet van series, terwijl de serie nog niet compleet verschenen is.

Brunniepoo
Chungking schreef:

Met Lynch, Abercrombie en Rothfuss wordt ook de nieuwe lichting vertegenwoordigd; al is dit soms wat moeilijk vergelijken met 'gevestigde waarden' omdat je niet altijd goed kan inschatten hoe hun werk verder zal evolueren. Maar alledrie (en dus vooral Lynch) hebben ze al mooie dingen laten zien.


Als ik de andere inzendingen vergelijk met mijn smaak dan moet ik deze schrijvers zeker eens gaan proberen.

Series:

1. In De Ban Van De Ring - JRR Tolkien
2. Heugenis, Smart & het Sterrenzwaard - Tad Williams
3. Fafhrd en de Grijze Muizer - Fritz Leiber
4. De Kronieken Van Belgarion - David Eddings
5. Het Rad Des Tijds - Robert Jordan
6. De Schijfwereld - Terry Pratchett
7. Amber - Roger Zelazny
8. De Wetten Van De Magie - Terry Goodkind
9. De Poort Des Doods - Weis & Hickman
10. De Kronieken Van De Wolflijn - Bridget Wood

Het verwondert me dat hier niemand de onvolprezen Fritz Leiber heeft staan.

Dé top:
Robin Hobb - The Farseer Trilogy
George R.R. Martin - A Song of Ice and Fire
J.K. Rowling - Harry Potter

De subtop:
Robin Hobb - The Liveship Traders Trilogy
Robin Hobb - The Tawny Man Trilogy

Niet bijster veel variatie, hopelijk kan ik daar in de toekomst nog wat verandering in brengen.

In het Fantasy genre staat voor mij de Lord of the Rings trilogie ver bovenaan.

Maar daarnaast bevallen mij de Rincewind en Guard verhalen van Terry Pratchett uit de Discworld serie ook uitstekend.

Ben nu net aan Spel der Tronen begonnen van George RR Martin en dat is een heel erg goed begin moet ik zeggen.

Thorongil
Goed:
J.R.R Tolkien blijft toch nummer 1
C.S Lewis is ook zeer vermakelijk en vlot leesbaar
Feist de eerste paar trilogiën, maar daarna sleept het aan.
Bijna Game Of Thrones uit en die valt zeker ook aan te bevelen. Denk dat ik de rest nog wat uitstel voor een aantal jaar en de serie voorlopig volg.

Middelmatig:
J.K Rowling: De potter-boeken zijn vooral leuk als je zelf nog op school zit. Eenmaal uit het middelbaar, ben ik er wat van vervreemt, geen voeling meer mee. Zou ze eigenlijk na al 4-5 jaar nog eens moeten herlezen. Moet zeggen dat het 7e boek me ook vreselijk teleurstelde na al die jaren van wachten, niet de climax waar ik op hoopte.
Raymond Feist: Eenmaal na de Slangenoorlog en al die legenden van de Scheuring en Krondor reeks. Veel rehash, ook qua karakters zoals kleinzonen van vorige karakters, met dezelfde karaktertrekken
Robin Hobb: Leuke boeken, maar ze lagen me gewoon niet, duurden te lang, gebeurde te weinig. Ben gewoon meer voor de epische Fantasy. Ieder zijn smaak een beetje.

Afraders:
1e boek van Terry Goodkind gelezen, niet echt de moeite.
Verder nog Bernard Hennen, Marcus Heitz, Philip Pullman, Christopher Paolini, Stan Nicholls en James Clemens

Moet zeggen dat ik me begin te enerveren aan die lange, dikke boekenseries. Waar is de tijd van Tolkien en Lewis heen, waarbij je met een goeie 1000-1500 pagina's alles verteld had. Nu moet alles tegenwoordig tien of meer boeken hebben.

avatar van Jakob
Ik heb eigenlijk een vraag: vaak hoor je zeggen dat latere fantasy J.R.R. Tolkien als inspiratie gebruikt. Ik ben nog nieuw in dit genre (Harry Potter en Narnia gelezen en het eerste deel van LOTR) en zou ik eerst LOTR moeten lezen vooraleer te beginnen aan andere fantasy?
Want ik was eigenlijk van plan om 'De Dwergen' te lezen, maar ik las ergens dat hij wat doet denken aan LOTR. Dus zou ik best eerst beginnen met LOTR (de moeder der fantasy zeg maar) of maakt dat niet zoveel uit?
Wat raden jullie aan?

avatar van Chungking
Je moet natuurlijk vooral gewoon lezen wat je het meest aanspreekt, maar qua introductie tot het genre blijft LOTR nog altijd de beste instap - het is ook niet voor niets een klassieker, erg goed(e) boek(en) gewoon.
Met De Dwergen kom je eerder in de fantasy-middelmoot terecht denk ik.

Lukk0
Ook Raymond E. Feist is denk wel een mooie instap, leest vlot weg, mooie plotwendingen en is ook vrij sterk geschreven. De Dwergen is ook wel een redelijke serie, maar, zoals Chungking zegt, een beetje middelmoot. Het heeft vooral last van de bekende fantasy-kwaal: begint goed en fris, en gaat zich daarna voortslepen.

Mijn persoonlijke fantasy top tien:

1. The Stormlight Archive - Brandon Sanderson
2. Het Spel der Goden - Steven Erikson
3. In de ban van de ring -J. R. R. Tolkien
4. Half a King - Joe Abercrombie
5. Het Lied van IJs en Vuur - George R. R. Martin
6. In de Schaduw van de Raaf - Anthony Ryan
7. De beproeving - Stephen King
8. Kinderen van Armageddon (Genesis van Shannara 1) - Terry Brooks
9. De linkerhand van God - Paul Hoffman
10.Legend - David Gemmell

Hyperion van Dan Simmons en Dune van Frank Herbert zijn science fiction maar bevatten eigenlijk ook veel fantasy elementen. Het zijn dus zeker ook aanraders voor fantasy liefhebbers.
Ik heb nog meer goede fantasy verzameld op beste fantasy boeken

Geralt of rivia
Mijn top 10 fantasy is

1 in de ban van de ring
2 het rad des tijds
3 harry potter
4 game of thrones
5 de grijze jager
6 de kronieken van narnia
7 de wetten van de magie
8 de boeken van de zieners
9 eragon
10 krondor triologie raymond e. Feist

Dit zijn mijn favoriete fantasy boeken

Geralt of rivia
[quote]Geralt of rivia schreef:
Mijn top 10 fantasy is

1 in de ban van de ring
2 het rad des tijds
3 harry potter
4 game of thrones
5 mistborn
6 de kronieken van narnia
7 de wetten van de magie
8 de boeken van de zieners
9 eragon
10 krondor triologie raymond e. Feist

Dit zijn mijn favoriete fantasy boeken

Ted Kerkjes

avatar van handsome_devil
Ik ken nog niet zoveel fantasy, maar ik ben voornemens om de komende maanden dit genre te exploreren. Hier dus een eerste top10, ben benieuwd hoe die de komende tijden zal veranderen.

Ik ben de afgelopen weken bezig geweest met een google spreadsheet met alle winnaars en genomineerden voor de grote sci-fi, fantasy en horror awards. Het is een lijst waarbij je de boeken kunt afvinken die je hebt gelezen, die je kunt becijferen en die automatisch een toplijst genereert. Mocht je interesse hebben in de lijst, stuur me even een pm, dan deel ik de link met je.

01. The Stone Sky - N.K. Jemisin (2017)
02. Harry Potter and the Prisoner of Azkaban - J.K. Rowling (1999)
03. Jeojutokki - Bora Chung (2017)
04. The Fifth Season - N.K. Jemisin (2015)
05. Circe - Madeline Miller (2018)
06. A Game of Thrones - George R.R. Martin (1996)
07. Legends & Lattes - Travis Baldree (2022)
08. Harry Potter and the Chamber of Secrets - J.K. Rowling (1998)
09. Harry Potter and the Philosopher's Stone - J.K. Rowling (1997)
10. Die Stadt der Träumenden Bücher - Walter Moers (2004)

avatar van Rius
Uitgaande van wat op boekmeter onder het genre fantasy staat. Indien het boek onderdeel is van een serie kies ik er daarvan een, degene die ik het best vind.

A Game of Thrones - George R.R. Martin
Harry Potter and the Philosopher's Stone - J.K. Rowling
The Lies of Locke Lamora - Scott Lynch
Boy's Life - Robert R. McCammon
Sleeping Beauties - Stephen King en Owen King
The Wise Man's Fear - Patrick Rothfuss
Last Argument of Kings - Joe Abercrombie
The Lord of the Rings: The Return of the King - J.R.R. Tolkien
The Dark Tower II: The Drawing of the Three - Stephen King
Assassin's Apprentice - Robin Hobb

Gast
geplaatst: vandaag om 13:28 uur

geplaatst: vandaag om 13:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.