menu

Boeken / Toplijsten en favorieten / Top 10: Science Fiction

zoeken in:
Ik vond dit topic nog niet op boekmeter en vond het toch leuk om eens de favoriete SF boeken op een rij te zetten, hier is mijn top 10 van de SF:

1. Marooned in Realtime - Vernor Vinge
2. Mister Touch - Malcolm Bosse
3. Gateway - Frederik Pohl
4. Neuromancer - William Gibson
5. Great Explosion, The - Eric Frank Russell
6. Dune - Frank Herbert
7. Rise of Endymion, The - Dan Simmons
8. Second Foundation - Isaac Asimov
9. All the Weyrs of Pern - Anne McCaffrey
10.City of the Chasch - Jack Vance

Lange tijd zag het ernaar uit dat Ender's Game hoog in mijn top 10 zou terechtkomen, maar een licht tegenvallend einde heeft dat verhinderd.

Niemand anders die het ziet zitten hier zijn persoonlijke SF top 10 te tonen?

Halley23 (moderator)
Hier mijn top 10

The Day of the Triffids - John Wyndham
The Great Explosion - Eric Frank Russell
The Left Hand of Darkness - Ursula K. Le Guin
The Anome - Jack Vance
Dune - Frank Herbert
City of the Chasch - Jack Vance
High-Rise - J.G. Ballard
Non-Stop - Brian W. Aldiss
Galactic Odyssey - Keith Laumer
Stranger in a Strange Land - Robert A. Heinlein

Nooit een SF gelezen, hoewel ik wel een SF kijker ben. Iemand tips voor een beginnende SF lezer?

Denk je niet dat een top 10 van iemand ook diens tips bevat?

Halley23 schreef:
Hier mijn top 10
The Great Explosion - Eric Frank Russell
City of the Chasch - Jack Vance
Cool, twee die ik er ook in heb staan!

Halley23 (moderator)
Drie zelfs met Dune erbij!

Overigens lijkt het er op dat er niet al te veel SF-liefhebbers op BM zitten, erg jammer want het is een mooi genre - fantasy heeft het zo'n beetje over genomen. Dat SF in het Nederlands taalgebied uit de gratie/mode lijkt te zijn, zie je ook aan het geringe aantal vertalingen hetgeen op zich vreemd is want in m.n. in Engelstalige landen - maar ook in het Franse taalgebied - wordt er nog zat gepubliceerd en gelezen.

Grovonion2 schreef:
Denk je niet dat een top 10 van iemand ook diens tips bevat?

Dat denk ik wel, maar het kan zijn dat dit titels zijn voor de meer doorgewinterde SF lezer. Misschien dat er een titel is waarvan een kenner zegt dat juist die titel een mooie inleiding is in de wereld van SF.

Halley23 (moderator)
Iets van JacK Vance is altijd een prima introductie.Tschai (met onder meer Een Stad Vol Chash) was een van eerste boeken die ik van hem las en daarna was ik verkocht.

Ik heb nog geen recente scifi boeken gelezen. Heb me een paar jaar geleden een hele doos scifi van de jaren 50/60 aangeschaft, en daar zitten echt pareltjes bij. 't Zijn wel allemaal Amerikanen.

Tips:

Bob Shaw: nachtwandeling
Robert Heinlein: dubbelster
Norman Spinrad: planeet in de tang
Anderson: tunnels door de tijd
Theodore Sturgeon: meer dan menselijk
John Varley: Millennium
...

Jammer dat deze niet meer herdrukt worden, je moet tweedehandswinkels afstruinen om ze te vinden.

Wordt er in Nederland of België geen scifi geschreven?

Nog vergeten vermelden:

Frederik Pohl: Mens plus.
Ook erg van genoten!

Het valt me op dat er weinig op scifi boeken gestemd wordt, zodat ze ook niet in de toplijsten verschijnen. Jammer!

Vind ik ook, beard. Ik had zelf het genre een paar jaren de rug toegekeerd maar lees nu weer volop SF! Vandaag heb ik trouwens nog Mens Plus in mijn handen gehad in de boekenwinkel. Maar uiteindelijk was me 16 euro te veel en heb ik het weer teruggelegd.

Beetje laat voor een weerwoord misschien:

Ik heb er maar € 1 voor betaald (tweedehands weliswaar, maar vroeger maakten ze die pockets erg stevig)

Nu een e-reader aangeschaft. Je vindt op het net behoorlijk wat scifi epubs, dingen waar je anders het hele land voor moet afzoeken in tweedehandswinkels.

Halley23 (moderator)
Buiten Nederland heeft scifi niet stil gestaan dat is in ieder geval wel duidelijk...

Net einde van de eeuwigheid van Asimov uit. Dat boek hoort hier zeker ook thuis!

Ondertussen weer heel wat scifi verslonden:

Ringwereld van Larry Niven: lees vlot weg, heb de hele reeks in 1 keer gelezen. Deed mij qua sfeer een beetje denken aan hitchhikers guide, maar dan minder ironisch/humoristisch.

Zones of thought van Vernor Vinge: Ik ben verkeerdelijk met 'a deepness in the sky' begonnen, maar uiteindelijk bleek dat helemaal niet erg te zijn, aangezien het een prequel is op 'A fire upon the deep'. Deepness in de sky vond ik subliem, beste en meest uitgewerkte scifi die ik tot nu toe gelezen heb. Fire vond ik wat minder, omdat het teveel focust op het middeleeuwse karakter van een planeet in de slow zone. De laatste in de reeks heb ik nog niet gelezen.

Childhood's end van Arthur C Clarke: meesterlijk!

esjord
Mijn top 10 favoriete SF boeken:

Dune - Frank Herbert

Foundation, The - Isaac Asimov

Hyperion - Dan Simmons

Hitchhiker's Guide to the Galaxy, The - Douglas Adams

Ringworld - Larry Niven

Eon - Greg Bear

Jesus Incident, The - Frank Herbert & Bill Ransom

Ilium - Dan Simmons

The Dying Earth - Jack Vance

Dying of the Light - George R.R. Martin

Halley23 (moderator)
@esjord mooie klassieke lijst!

1. H. G. Wells - The Time Machine
2. Michel Faber - Under the Skin
3. Jules Verne - Vingt mille lieues sous les mers
4. Carl Sagan - Contact
5. Arthur C. Clarke - 2001: A Space Odyssey
6. Mary Shelley - Frankenstein
7. Robert Louis Stevenson - Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde
8. Ray Bradbury - Fahrenheit 451
9. H. G. Wells - The War of the Worlds
10. John Wyndam - The Day of the Triffids

Je hoeft geen typische SciFi-liefhebber te zijn om deze graag te lezen.

PeterW (crew)
Ik ben niet zo thuis in de sf, hoewel ik verschillende griezels gelezen die er raakvlakken mee hadden, maar die ik toch als eerste tot de horror reken.

1. Harry F. Saint - Memoirs of an Invisible Man
2. Peter Dubina - Mars, Planet der Geister
3. George Lucas - Star Wars
4. H.G. Wells - The War of the Worlds
5. John Wyndham - The Day of the Triffids
6. Bill Strutton - Doctor Who and the Zarbi
7. Stephen King - The Tommyknockers
8. Dean Koontz - Lightning
9. John W. Campbell Jr. - Who Goes There?
10. Alan Dean Foster - Splinter of the Mind's Eye

Niet helemaal mijn genre, maar een paar titels moet ik er wel uit zien te krijgen.

1. Slaughterhouse-Five - Kurt Vonnegut
2. The Road - Cormac McCarthy
3. 1984 - George Orwell
4. Never Let Me Go - Kazuo Ishiguro
5. De Engelenmaker - Stefan Brijs
6. Knife of Never Letting Go - Patrick Ness
7. Dark Tower - Stephen King
8. Under The Dome - Stephen King
9. Lightning - Dean Koontz
7. Raw Shark Texts, The - Steven Hall (2007)

Ik heb ooit een sf boek gelezen over een man die in een parallelle wereld terecht kwam die helemaal identiek was aan zijn eigen wereld, alleen bestond hijzelf in die wereld helemaal niet,
er zou een oneindig aantal universums zijn die allemaal op een klein onderdeel af konden wijken van elkaar; omdat het aantal oneindig is, zijn ook alle mogelijke vormen aanwezig die maar te verzinnen zijn, er is dus ook een identieke wereld waarin je veel langer bent of een andere kleur haar hebt,
graag zou ik willen weten wie bovenstaand boek herkent en titel en auteur weet,
alvast dank en groet Joske11

Mijn science fiction top tien:

1. Hyperion - Dan Simmons
2. Duin - Frank Herbert
3. Infectie - Scott Sigler (eerder horror)
4. The Hitchhiker's Guide to the Galaxy - Douglas Adams
5. Ender's Game - Orson Scott Card
6. Ready Player One - Ernest Cline
7. Do Androids dream of Electric Sheep? - Philip K. Dick
8. 1984 - George Orwell
9. I, robot - Isaac Asimov (jeugdsentiment)
10. Silo - Hugh Howey

Voor wie interesse heeft: je vindt nog meer van mijn favoriete sf online op mijn lijst van beste science fiction boeken.

Ted Kerkjes

Ik ken nog niet zoveel science-fiction, maar ik ben voornemens om de komende maanden dit genre te exploreren. Hier dus een eerste top10, ben benieuwd hoe die de komende tijden zal veranderen.

Ik ben de afgelopen weken bezig geweest met een google spreadsheet met alle winnaars en genomineerden voor de grote sci-fi, fantasy en horror awards. Het is een lijst waarbij je de boeken kunt afvinken die je hebt gelezen, die je kunt becijferen en die automatisch een toplijst genereert. Mocht je interesse hebben in de lijst, stuur me even een pm, dan deel ik de link met je.

01. Frankenstein, or The Modern Prometheus - Mary Wollstonecraft Shelley (1818)
02. 2001: A Space Odyssey - Arthur C. Clarke (1968)
03. The Left Hand of Darkness - Ursula K. Le Guin (1969)
04. Recursion - Blake Crouch (2019)
05. The Demolished Man - Alfred Bester (1952)
06. De Schepping van Michael - Michael Kaptein (2023)
07. The Man in the High Castle - Philip K. Dick (1962)
08. Vurt - Jeff Noon (1993)
09. Sleeping Giants - Sylvain Neuvel (2016)
10. The Hitchhiker's Guide to the Galaxy - Douglas Adams (1979)

Wat is nou precies science fiction? Daarover kun je blijkbaar van mening verschillen. Ook op Boekmeter lijkt er sprake van een zekere willekeur. Waarom wordt Lucifer's Hammer van Larry Niven en Jerry Pournelle (die net buiten mijn top tien valt) wel als science fiction gezien, maar The Stand van Stephen King (die er zeker in gestaan had) niet?

Hoewel ik de laatste jaren regelmatig een science fiction verhaal meepak heb ik in die richting toch vooral veel dystopische en post-apocyptische boeken gelezen. Ik heb me aan de indeling van boekmeter gehouden, waardoor ik het eerder genoemde The Stand, maar ook Swan Song van Robert R. McCammon, Nineteen Eighty-Four van George Orwell en The Road van Cormac McCarthy niet in de lijst heb opgenomen.

Na wat gepuzzel is dit mijn top 10 geworden:

San Ti (Het Drielichamenprobleem) - Louis Cixin
The Day of the Triffids - John Wyndham
Project Hail Mary - Andy Weir
Children of Time - Adrian Tchaickovski
Dark Matter - Blake Crouch
Fugue for a Darkening Island - Christopher Priest
A Canticle for Leibowitz - Walter M. Miller
Greybeard - Brian W. Aldiss
All Fools' Day - Edmund Cooper
Cat's Cradle - Kurt Vonnegut

Gast
geplaatst: vandaag om 19:28 uur

geplaatst: vandaag om 19:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.