menu

Boeken / Toplijsten en favorieten / Welk boek las je het meest?

zoeken in:
Ik herlees zelden, en meestal blijft het ook bij één keer. Maar evengoed heb je van die mensen die consequent elk jaar hetzelfde boek herlezen.

Welk(e) boek(en) las jij het meest (en waarom)?

Harry Potter. Alle delen (met uizondering van de laatste 2) een keertje of zes.

Herlees verder ook niet zo frequent. Wel mijn hele top-10 gedubbeld.

Dit is wel een grappige vraag, ik herlees eigenlijk helemaal niet vaak boeken, daarvoor zijn er nog te veel andere te lezen en de tijd daarvoor toch al krap.
Toen ik echter nog maar pas een het lezen was en eigenlijk nog geen toegang had tot een bibliotheek, en trouwens voornamelijk strips las, heb ik een Duitse klassieker (Klaus wird Flieger) wellicht vier of vijf keer gelezen in een tijdspanne van vijf jaar.
Een aantal jaar geleden heb ik nog Microserfs van Coupland herlezen. En de reeks van Belgarion heb ik toch ook al eens herlezen.

Ik denk van vroeger dat ik Pluk van de Petteflet het vaakst heb herlezen. Een stuk of 5 maal. Een Wiplala ook meer dan eens. Las vooral vroeger vaker hetzelfde boek.

Harry Potter en de Vuurbeker zeker 3 maal gelezen. Ontdekking v/d Hemel en Nooit meer Slapen beide 2 maal. Rest vrijwel niet meer dan eens.

Dat hangt er van af wat je meetelt - Deesje van Joke van Leeuwen en een aantal andere kinderboeken heb je zo snel uit, die heb ik zeker een tiental keer gelezen. Als het over 'echte' boeken gaat waar je wat langer over doet, dan wint waarschijnlijk The Lord of the Rings, met een keer of vijf, zes.

welk boek las ik het meest? dat moet zeker en vast het volgende geweest zijn, een aantal jeugdboeken me niet herinnerend:

(afbeelding)

deze biografie over 'one flew over the cuckoo's nest' auteur ken kesey (in het nederlands vertaald als 'de trip') heeft me ooit erg geïnspireerd!

Ik pak lord of the rings altijd in keer per jaar op. Maar lees hem dan nooit helemaal uit.

Halley23 (moderator)
Ik herlees ook jaarlijks passages uit In de Ban van De Ring. Verder herlees ik regelmatig stukken uit Rechter Tie verhalen. Het komt heel zelden voor dat ik boeken helemaal weer lees.

Boeken herlezen doe ik eigenlijk tamelijk vaak, van mijn top tien heb ik Das Schloss drie keer gelezen, De Slinger van Foucault ook, The Once and Future King twee maal, Deesje een stuk of twintig, Dora drie keer of zo, en Kap'tein Blauwbeer ook drie keer. Het is gewoon gemakkelijk, het zijn boeken waarvan je weet dat ze gigantisch goed zijn, bovendien staan ze gewoon op de plank en hoef ik er niet voor naar de bibliotheek - vaak gebeurt het herlezen dan ook in een opwelling, als ik iets wil lezen maar geen tijd of zin heb om op zoek te gaan naar een boek

PeterW (crew)
Het boek dat ik het meest gelezen heb is ongetwijfeld Richard Mathesons Hell House, maar dat heeft ondermeer te maken met de vertaling die ik ervan gemaakt heb. Lezen, vertalen, en vervolgens, corrigeren, en weer corrigeren en nog eens corrigeren. Maar verder komen The Lord of the Rings en Daphne du Mauriers Rebecca o.a. in aanmerking.

Ik denk David Eddings, of Terry Pratchett.

Ik ben een zeer traag lezer, vandaar dat ik boeken zelden herlees. Het is me maar drie keer overkomen. De eerste was De Held van Temesa van Simon Vestdijk, mijn favoriete Nederlandse roman. Ik wilde, tien jaar na eerste lezing, checken of ik het nog altijd zo goed vond. En dat vond ik.

Verder heb ik net als zoveel anderen hier The Lord of the Rings twee keer gelezen. Met bijna dertig jaar tussen de eerste en de tweede keer. Het leken wel twee verschillende boeken, al genoot ik er de tweede keer nog best wel van.

De derde is Watership Down, die ik herlas met meer dan dertig jaar ertussen. Ook van deze heb ik opnieuw genoten, al brak het angstzweet me dit keer niet uit zoals dertig jaar geleden. Maar misschien komt dat ook omdat ik nu het einde kende

Sneeuwdorp van Niels 't Hooft heb ik drie keer gelezen, als ik me niet vergis. Je hebt 't boek ook in twee, drie dagen uit, dus dat scheelt. Ook Het Stenen Bruidsbed van Harry Mulisch heb ik twee keer gelezen, maar dat was eerder omdat ik er een proefwerk over kreeg op school. Desondanks vooral de tweede keer zeer goed bevallen.

MoBy
Harry Potter and the Deathly Hallows heb ik al 3 keer gelezen.

jellecomicgek72
Alle Harry Potter boeken 3x uitgelezen.

Als kind las ik tientallen keren 'De kleurentovenaar', over de tovenaar die de kleuren van de wereld uitvond.
Ik denk dat ik de Harry Potter-boeken allemaal wel minimaal 4 keer gelezen heb. En 'De amulet' van Simone van der Vlugt heb ik zo'n 6 keer gelezen denk ik.
Maar er zijn eigenlijk heel veel boeken die ik na een jaar of 2 nog eens opnieuw lees...

Stephen King - Christine 3*
Thomas Harris - Hannibal 3*
Stephen King - Dodelijk Dilemma 3*
Christiane F 3*

Chuck Palahniuk - Gekweld 2*
Stephen King - Nachtmerries En Droomlandschappen 2*
Bret Easton Ellis - American Psycho 2*
Bret Easton Ellis - Minder Dan Niks 2*
Dean Koontz - Stem Van De Nacht 2 *
Irvine Welsh - Trainspotting 2*
Douglas Coupland - Generation X 2*

als kind heb ik deze gelezen, gelezen, gelezen.... ik kreeg er niet genoeg van

(afbeelding)

Ik val onder die mensen die vaker hetzelfde boek lezen.

Een goed voorbeeld is de Bijbel. De meeste gelovigen zullen het niet bij één keer lezen laten. Alhoewel ik het in het midden laat of er wel of niet iets is, ben ik er mee groot geworden.

Voor mijn plezier zijn o.a. de volgende boeken vaker gelezen:
Hans Werner Richter - Zij vielen uit Gods hand / Gij zult niet doden
Wolfgang w. Parth - Voorwaarts kameraden, wij moeten terug
Manfred Gregor - De Brug
Stephen King - Sommige van zijn korte verhalen.

Veel herlees ik niet. De uitzonderingen zijn Papillon (ik denk zo'n 6 keer), echt een fantastisch boek, dat ook goed meerdere keren te lezen is. Het Huis met de Geesten heb ik 2 keer gelezen.

Een paar van Dostojevski zou ik ook nog wel eens willen herlezen, net als wat van Mulisch, Hermans en Kafka (Hongerkunstenaar en andere verhalen). Maar dan stuit ik altijd weer op de afweging een nieuw boek op te pakken.

Slainte_Mhath schreef:
Stephen King - Christine 3*
Thomas Harris - Hannibal 3*
Stephen King - Dodelijk Dilemma 3*
Christiane F 3*

Chuck Palahniuk - Gekweld 2*
Stephen King - Nachtmerries En Droomlandschappen 2*
Bret Easton Ellis - American Psycho 2*
Bret Easton Ellis - Minder Dan Niks 2*
Dean Koontz - Stem Van De Nacht 2 *
Irvine Welsh - Trainspotting 2*
Douglas Coupland - Generation X 2*

Waarom herlees je boeken die je zo laag waardeert?
Ik herlees alleen boeken die ik echt helemaal geweldig vond..

The beach van Alex Garland, later is deze ook verfilmd

Froid de canard schreef:
(quote)

Waarom herlees je boeken die je zo laag waardeert?
Ik herlees alleen boeken die ik echt helemaal geweldig vond..

Hij heeft het volgens mij over het aantal keer dat hij die boeken heeft gelezen, kijk maar eens naar zijn stemmen.

Ik ben zelf niet zo'n herlezer, al vind ik het soms wel vermakelijk nog eens een boek op een willekeurige bladzijde open te slaan, een stukje te lezen en de herinnering aan het boek en het lezen ervan terug te laten komen.

ja, 3x was duidelijker geweest

Geen, althans, ik kan me niet eens meer herinneren dat ik iets herlezen heb in de laatste 3 jaar.

Ik herlees eigenlijk helemaal niks behalve de boeken van R.L Stine

Oorlogswinter

ik denk dat ik christiane f. het vaakst heb gelezen.. na een tijdje weet je de details niet meer en is het boek weer bijna net zo interessant als dat t je voor t eerst las.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:01 uur

geplaatst: vandaag om 04:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.