Boeken / Toplijsten en favorieten / Top 10: '00-'09
zoeken in:
0
geplaatst: 21 maart 2010, 00:47 uur
Dit was de lijst van de Groene Amsterdammer:
1. Tirza van Arnon Grunberg
2. De welwillenden van Jonathan Littell
3. Zaterdag van Ian McEwan
4. De weg van Cormac McCarthy
5. Platform van Michel Houellebecq
6. Austerlitz van W.G. Sebald
7. Het schervengericht van A.F.Th.
8. De correcties van Jonathan Franzen
9. De menselijke smet van Philip Roth
10. Sneeuw van Orhan Pamuk
11. Agaat van Marlene van Niekerk
12. Het complot tegen Amerika van Philip Roth
13. Casino van Marja Brouwers
14. Wat is de wat van Dave Eggers
15. Boetekleed van Ian McEwan
16. Kafka op het strand van Haruki Murakami
17. De asielzoeker van Arnon Grunberg
18. Europe Central van William T. Vollmann
19. Over schoonheid van Zadie Smith
20. Kalme Chaos van Sandro Veronesi
21. Siegfried van Harry Mulisch
Tirza bovenaan in Top 21 van De Groene - Literatuurplein.nl
1. Tirza van Arnon Grunberg
2. De welwillenden van Jonathan Littell
3. Zaterdag van Ian McEwan
4. De weg van Cormac McCarthy
5. Platform van Michel Houellebecq
6. Austerlitz van W.G. Sebald
7. Het schervengericht van A.F.Th.
8. De correcties van Jonathan Franzen
9. De menselijke smet van Philip Roth
10. Sneeuw van Orhan Pamuk
11. Agaat van Marlene van Niekerk
12. Het complot tegen Amerika van Philip Roth
13. Casino van Marja Brouwers
14. Wat is de wat van Dave Eggers
15. Boetekleed van Ian McEwan
16. Kafka op het strand van Haruki Murakami
17. De asielzoeker van Arnon Grunberg
18. Europe Central van William T. Vollmann
19. Over schoonheid van Zadie Smith
20. Kalme Chaos van Sandro Veronesi
21. Siegfried van Harry Mulisch
Tirza bovenaan in Top 21 van De Groene - Literatuurplein.nl
0
geplaatst: 11 juni 2012, 02:44 uur
Fictie:
1 Sneeuw - Orhan Pamuk
2 Mannen die vrouwen haten - Stieg Larsson
3 Blow Fly - Patricia Cornwell
4 Siegfried - Harry Mulisch
5 Stuk - Judith Visser
6 Half of a Yellow Sun - Chimamanda Ngozi Adichie
7 The Other Boleyn Girl - Philippa Gregory
8 La Répudiée - Éliette Abécassis
9 Los - Tom Naegels
10 The Kite Runner - Khaled Hosseini
Non-fictie:
1 No Logo - Naomi Klein
2 The Audacity of Hope - Barack Obama
3 The Life and Crimes of Agatha Christie - Charles Osborne
4 The Shock Doctrine - Naomi Klein
5 Am I Okay? - Allen Frances & Michael First
6 Alles gaat voorbij, behalve het verleden - Luc Huyse
7 Write Away - Elizabeth George
8 Een moslima ontsluiert - Noema Tahir
9 The Silent Takeover - Noreena Hertz
10 Mijn vrijheid - Ayaan Hirsi Ali
1 Sneeuw - Orhan Pamuk
2 Mannen die vrouwen haten - Stieg Larsson
3 Blow Fly - Patricia Cornwell
4 Siegfried - Harry Mulisch
5 Stuk - Judith Visser
6 Half of a Yellow Sun - Chimamanda Ngozi Adichie
7 The Other Boleyn Girl - Philippa Gregory
8 La Répudiée - Éliette Abécassis
9 Los - Tom Naegels
10 The Kite Runner - Khaled Hosseini
Non-fictie:
1 No Logo - Naomi Klein
2 The Audacity of Hope - Barack Obama
3 The Life and Crimes of Agatha Christie - Charles Osborne
4 The Shock Doctrine - Naomi Klein
5 Am I Okay? - Allen Frances & Michael First
6 Alles gaat voorbij, behalve het verleden - Luc Huyse
7 Write Away - Elizabeth George
8 Een moslima ontsluiert - Noema Tahir
9 The Silent Takeover - Noreena Hertz
10 Mijn vrijheid - Ayaan Hirsi Ali
0
geplaatst: 10 augustus 2014, 23:00 uur
Ruim twee jaar later:
1. Cloud Atlas - David Mitchell
2. Under the Skin - Michel Faber
3. Sneeuw - Orhan Pamuk
4. No Logo - Naomi Klein
5. Mannen die vrouwen haten - Stieg Larsson
6. Life of Pi - Yann Martel
7. Salmon Fishing in the Yemen - Paul Torday
8. The Curious Incident of the Dog in the Night-Time - Mark Haddon
9. My Summer of Love - Helen Cross
10. The Silver Linings Playbook - Matthew Quick
1. Cloud Atlas - David Mitchell
2. Under the Skin - Michel Faber
3. Sneeuw - Orhan Pamuk
4. No Logo - Naomi Klein
5. Mannen die vrouwen haten - Stieg Larsson
6. Life of Pi - Yann Martel
7. Salmon Fishing in the Yemen - Paul Torday
8. The Curious Incident of the Dog in the Night-Time - Mark Haddon
9. My Summer of Love - Helen Cross
10. The Silver Linings Playbook - Matthew Quick
1
geplaatst: 13 februari 2015, 20:34 uur
1. De helaasheid der dingen - Dimitri Verhulst
2. Life of Pi - Yann Martel
3. Memoires van een luipaard - Peter Verhelst
4. Problemski Hotel - Dimitri Verhulst
5. De intrede van Christus in Brussel - Dimitri Verhulst
6. De kus in de nacht - Herman Brusselmans
7. De vlucht - Jesùs Carasco
8. Een dag in Gent - Herman Brusselmans
9. Mijn leven met Mozart - Eric Emmanuel Schmidt
10. De laatste mammoet - Luc de Vos
(zoals je kan zien, niet een erg representatieve top 10 lijst, aangezien ik van het afgelopen decennium voornamelijk Vlaamse schrijvers heb gelezen, maar toch, voor wat hij waard is ... )
2. Life of Pi - Yann Martel
3. Memoires van een luipaard - Peter Verhelst
4. Problemski Hotel - Dimitri Verhulst
5. De intrede van Christus in Brussel - Dimitri Verhulst
6. De kus in de nacht - Herman Brusselmans
7. De vlucht - Jesùs Carasco
8. Een dag in Gent - Herman Brusselmans
9. Mijn leven met Mozart - Eric Emmanuel Schmidt
10. De laatste mammoet - Luc de Vos
(zoals je kan zien, niet een erg representatieve top 10 lijst, aangezien ik van het afgelopen decennium voornamelijk Vlaamse schrijvers heb gelezen, maar toch, voor wat hij waard is ... )
1
geplaatst: 19 augustus 2020, 08:33 uur
Nou, vooruit maar dan, tien jaar verder. 171 boeken om uit te kiezen, 23x vier sterren of hoger (alleen fictie gerekend, wel incl. een aantal reeksen). Vier boeken stonden eerder in dit topic ook al in mijn lijstje:
1. Jouw gezicht morgen-trilogie - Javier Marías
2. Harry Potter-reeks (deel 4-7) - J.K. Rowling
3. Sneeuw - Orhan Pamuk
4. Het schijnbestaan - José Saramago
5. Dit verhaal - Alessandro Baricco
6. Duivelspaardjes - Tomáz González
7. Omwentelingen - Le Clézio
8. Boetekleed - Ian McEwan
9. Een schitterend gebrek - Arthur Japin
10. Grijze zielen - Philippe Claudel
De eerste drie zijn voor mij literaire mijlpalen van dit decennium.
1. Jouw gezicht morgen-trilogie - Javier Marías
2. Harry Potter-reeks (deel 4-7) - J.K. Rowling
3. Sneeuw - Orhan Pamuk
4. Het schijnbestaan - José Saramago
5. Dit verhaal - Alessandro Baricco
6. Duivelspaardjes - Tomáz González
7. Omwentelingen - Le Clézio
8. Boetekleed - Ian McEwan
9. Een schitterend gebrek - Arthur Japin
10. Grijze zielen - Philippe Claudel
De eerste drie zijn voor mij literaire mijlpalen van dit decennium.
1
geplaatst: 21 augustus 2020, 10:32 uur
47 boeken
1. Platform- Michel Houellebecq
2. Cloud Atlas - David Mitchell
3. IQ84 Book One - Haruki Murakami
4. Number9Dream - David Mitchell
5. Oracle Night - Paul Auster
6. De Mogelijkheid van een Eiland - Michel Houellebecq
7. The Book of Illusions - Paul Auster
8. Kafka op het Strand - Haruki Murakami
9. Kamermeisjes & Soldaten - Arnon Grunberg
10. Fantoompijn - Arnon Grunberg
1. Platform- Michel Houellebecq
2. Cloud Atlas - David Mitchell
3. IQ84 Book One - Haruki Murakami
4. Number9Dream - David Mitchell
5. Oracle Night - Paul Auster
6. De Mogelijkheid van een Eiland - Michel Houellebecq
7. The Book of Illusions - Paul Auster
8. Kafka op het Strand - Haruki Murakami
9. Kamermeisjes & Soldaten - Arnon Grunberg
10. Fantoompijn - Arnon Grunberg
0
geplaatst: 23 augustus 2020, 15:40 uur
Slechts 38 boeken om uit te kiezen. Ik ben pas vanaf 2016 echt actief op deze gemoedelijke boekensite en het blijkt dat van mijn inmiddels 218 uitgebrachte stemmen, meer dan de helft boeken betreft uit het meest recente decennium. Desondanks vond ik het lastig om me te beperken tot het noemen van 10 boeken. Er zaten diverse exemplaren bij die ik zo weer opnieuw zou lezen, zo mooi vond ik ze.
In willekeurige volgorde;
1. Joe Speedboot - Tommy Wieringa
2. The little stranger - Sarah Waters
3. Suikerspin - Erik Vlaminck
4. The Road - Cormack McCarthy
5. The glass castle - Jeanette Walls
6. Harry Potter and the Deathly Hallows - J.K. Rowling
7. The Dark Tower - Stephen King
8. Vader & Dochters - Martin Bril
9. Vak 127 - Menno Pot
10. Abarat; days of magic, nights of war - Clive Barker
In willekeurige volgorde;
1. Joe Speedboot - Tommy Wieringa
2. The little stranger - Sarah Waters
3. Suikerspin - Erik Vlaminck
4. The Road - Cormack McCarthy
5. The glass castle - Jeanette Walls
6. Harry Potter and the Deathly Hallows - J.K. Rowling
7. The Dark Tower - Stephen King
8. Vader & Dochters - Martin Bril
9. Vak 127 - Menno Pot
10. Abarat; days of magic, nights of war - Clive Barker
0
geplaatst: 18 september 2020, 15:44 uur
1. De Correcties – Jonathan Franzen
2. Het Schervengericht – A.F.Th.
3. Geluk – György Konrád
4. Hokwerda’s Kind – Oek de Jong
5. De Engelenmaker – Stefan Brijs
6. Stemmen op Schrift – Frits van Oostrom
7. In Europa: Reizen door de Twintigste Eeuw – Geert Mak
8. Een Schitterend Gebrek – Arthur Japin
9. Joe Speedboot – Tommy Wieringa
10. De Stad van de Dromende Boeken – Walter Moers
2. Het Schervengericht – A.F.Th.
3. Geluk – György Konrád
4. Hokwerda’s Kind – Oek de Jong
5. De Engelenmaker – Stefan Brijs
6. Stemmen op Schrift – Frits van Oostrom
7. In Europa: Reizen door de Twintigste Eeuw – Geert Mak
8. Een Schitterend Gebrek – Arthur Japin
9. Joe Speedboot – Tommy Wieringa
10. De Stad van de Dromende Boeken – Walter Moers
* denotes required fields.