menu

Boeken / Toplijsten en favorieten / Boekenweekgeschenk

zoeken in:
avatar van Bassievrucht
Op vakantie heb ik een aantal dunne boekjes meegenomen die ik in een dag zou kunnen uitlezen. Toen ik weer thuis was heb ik ze op het internet opgezocht en wat bleek? De meeste ervan zijn ooit het Boekenweekgeschenk geweest.

Ik vond het erg fijn leeswaar, maar toppers heb ik nog niet kunnen ontdekken. Om het in waardering uit te drukken: allemaal drie sterren boekjes.

Klein Overzicht

Tafel Vol Vlinders - Krabbe 2.5 sterren
Sombermansactie - Camper - 3 sterren
De Grote Wereld - Japin - 3.5 sterren
Gala - Giphart - Bah
Pianoman - Bernlef - 3 sterren
Zomerhitte - Wolkers - 3.5 sterren

Allemaal wel leuk en aardig, maar ook niet meer dan dat. Mijn twee hogere waarderingen (3.5) van Wolkers en Japin worden hier op BM juist weer níet gewaardeerd.

Nou goed, bovenstaande Boekenweekgeschenken zijn er wat weinig, maar mijn - wellicht ietwat te voorbarige - punt is: Volgens mij zitten er niet echt toppers zitten. Wat vinden jullie, welke boekjes steken boven het maaiveld uit?



Hier een overzicht van alle Boekenweekgeschenken:
Boekenweekgeschenk - Wikipedia - nl.wikipedia.org

avatar van dutch2.0
Ik heb maar een bescheiden deel van het aanbod gelezen, maar wat mij betreft steekt Sterremeer van F. Springer er bovenuit. Mooie volwassen novelle. De Heilige Antonio van Grunberg vond ik ook wel te doen. De overige boekenweekgeschenken die ik heb gelezen (stuk of 10) varieerden van redelijk tot matig tot bah (inderdaad Giphart).

Gala heb ik ook thuis, wat een mislukt boek was dat. Ook de Pianoman van Bernlef gelezen, omdat ik Bernlef één van de beste Nederlandse schrijvers vind. Maar wat een fikse tegenvaller was dat zeg. Te weinig pagina's om de personageontwikkeling fatsoenlijk te laten verlopen. Jammer.

avatar van thomzi50
Ik heb tot nu toe meen ik drie, vier of vijf boekenweekgeschenken gelezen, en ze smaakten eigenlijk geen van allen naar meer. Gala heb ik halverwege weggelegd.

avatar van Roel van M
Mijn overzichtje:

Jacques Presser - De nacht der Girondijnen - 3,5
Maarten 't Hart - De ortolaan - 2,5
Marga Minco - De glazen brug - 3,0
Tessa de Loo - Het rookoffer - 3,0
Maarten Biesheuvel - Een overtollig mens - 2,5
Hugo Claus - De zwaardvis - 3,5
A.F.Th. van der Heijden - Weerborstels - 2,5
Willem Frederik Hermans - In de mist van het schimmenrijk - 3,5
Leon de Winter - Serenade - 3,5
Arnon Grunberg - De heilige Antonio - 3,5
Harry Mulisch - Het theater, de brief en de waarheid - 3,5
Anna Enquist - De ijsdragers - 3,0
Ronald Giphart - Gala - 2,5
Arthur Japin - De grote wereld - 3,0
Geert Mak - De brug - 3,5
Bernlef - De pianoman - 3,0
Tim Krabbé - Een tafel vol vlinders - 2,5

Als je je bedenkt dat dit ook reclame moet zijn voor de auteurs is het wellicht wat teleurstellend inderdaad.

En dat terwijl verscheidene auteurs uit dat lijstje niet eens reclame nodig hebben om succesvol te zijn.

avatar van Roel van M
Dat is waar, maar je zult er verbaasd over zijn hoe, gek genoeg, veel mensen van een heel stel van die namen nooit gehoord hebben.

avatar van Rio Negro
Leuk om eens op een rijtje te zetten: de boekenweekgeschenken tot 1984, gewaardeerd door de boekmeter-gebuikers:

De Zwaardvis - Hugo Claus 3,36 (11)
Het Theater, de Brief.... - Mulisch 3,34 (33)
Somberman's Actie - Campert 3,34 (26)
Weerborstels - A.F.Th 3,28 (19)
De Ortolaan - Maarten 't Hart 3,25 (22)
De Glazen Brug - Marga Minco 3,25 (14)
De Brug - Geert Mak 3,14 (34)
Een Tafel vol Vlinders - Krabbé 3,10 (45)
De Heilige Antonio - Grunberg 3,06 (49)
Een overtollig mens - Biesheuvel 3,05 (9)
Woede - Salman Rushdie 3,03 (15)
Serenade - Leon de Winter 3,02 (18)
Transit - Hella S. Haasse 2,96 (14)
De Grote Wereld - Arthur Japin 2,95 (41)
Het volgende verhaal - Nooteboom2,95 (12)
In de Mist van.. - WF Hermans 2,93 (32)
Zomerhitte - Jan Wolkers 2,89 (69)
Sterremeer - F. Springer 2,86 (11)
De Pianoman - Bernlef 2,84 (57)
Want dit is mijn.... - Dorrestein 2,83 (15)
Palmwijn - Adriaan van Dis 2,82 (14)
Spitzen - Thomas Rosenboom 2,78 (26)
De Erfenis - Connie Palmen 2,76 (23)
De IJsdragers - Anna Enquist 2,58 (23)
Het Rookoffer - Tessa de Loo 2,55 (37)
Gala - Ronald Giphart 2,21 (63)

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
Mijn overzichtje

Geert Mak - De brug / Köprü (3,5)
Jan Wolkers - Zomerhitte (3)
Thomas Rosenboom - Spitzen (3)
Ronald Giphart - Gala (2,5)
Anna Enquist - De ijsdragers (2,5)
Salman Rushdie - Woede (2,5)
Arnon Grunberg - De heilige Antonio (3)
Renate Dorrestein - Want dit is mijn lichaam (2,5)
Adriaan van Dis - Palmwijn (3)
Leon de Winter - Serenade (3)
Hella S. Haasse - Transit (3)
Willem Frederik Hermans - In de mist van het schimmenrijk (3)
A.F.Th. van der Heijden - Weerborstels (3,5)
Cees Nooteboom - Het volgende verhaal (3)
F. Springer - Sterremeer (3,5)
Tessa de Loo - Het rookoffer (2,5)
Marga Minco - De glazen brug (3,5)
Maarten 't Hart - De Ortolaan (3,5)
Henri Knap - De ronde van 43 (2,5)
Gerard Reve - De Vierde Man (3)
Janwillem van de Wetering - De verdachte Verheugt (2,5)
Bertus Aafjes Een lampion voor een blinde (3,5)
Jan Gerhard Toonder - Kasteel in Ierland (3,5)
Jan de Hartog - Herinneringen van een bramzijgertje (3,5)
Robert van Gulik - Vier vingers (3,5)
Jacques Presser - De nacht der Girondijnen (4)
Hella S.Haasse - Oeroeg (3,5)

Veel vijfjes en zesjes...kan me dus wel vinden in opmerking van Roel van M.

avatar van gert_r
thomzi50 schreef:
Is er eigenlijk ook een echt goed boekenweekgeschenk, eentje waar echt (vrijwel) iedereen tevreden over is?
Thomzi50 vroeg zich dit af in een bericht bij Heldere Hemel, het boekenweekgeschenk van 2012.
In Gratis Lezen: uittreksels van 20 literaire boekenweekgeschenken van Drs. Cor Gerritsma is bij de besproken boeken onder het kopje Waardering & kritiek ook steeds de mening van drie recensenten te vinden. Die zijn unaniem positief over de volgende boeken(weekgeschenken):
Oeroeg
De Nacht der Girondijnen
Een Schot in de Lucht
De Zwaardvis
Het Volgende Verhaal
Weerborstels
In de Mist van het Schimmenrijk

Het boek bestrijkt de periode 1948-1999.
Over het boekenweekgeschenk zegt Gerritsma verder nog:
Sinds 1984 wordt het geschreven door een gevestigde en/of populaire schrijver en behoort het vrijwel zonder uitzondering tot het literaire genre "novelle". Vóór 1984 geldt dat voor slechts zo'n 25 boekenweekgeschenken.
En een boekenweekgeschenk moet aanvaardbaar zijn voor een groot publiek:
Een boekenweekgeschenk is dan ook zelden of nooit een opzienbarend boekje of een meesterwerkje.

avatar van thomzi50
Dank, gert_r! Ik ken er slechts drie uit dat rijtje, die ik bovendien niet allemaal positief beoordeel (Het volgende verhaal kon ik bijvoorbeeld weinig mee); misschien toch eens achter de anderen aan, bv. die van Koolhaas.

avatar van eRCee
Weerborstels behoort inderdaad tot de beteren.

avatar van gert_r
thomzi50 schreef:
Dank, gert_r! Ik ken er slechts drie uit dat rijtje, die ik bovendien niet allemaal positief beoordeel (Het volgende verhaal kon ik bijvoorbeeld weinig mee); misschien toch eens achter de anderen aan, bv. die van Koolhaas.
Graag gedaan! Als ik er één van het Gerritsma/unaniem-lijstje mee mocht nemen naar het spreekwoordelijke onbewoonde eiland zou ik kiezen voor Presser, bij twee ging ook Nooteboom mee, en mijn derde keus zou Van der Heijden zijn. Die van Koolhaas ken ik ook niet.

avatar van thomzi50
Presser ken ik verder niet, en ik vond Pythia's post bij dat boek ook niet echt uitnodigend, maar ik zal eens rondkijken En is die AFTH wel goed te begrijpen als je zijn verdere oeuvre niet zo kent?

avatar van Sol1
Sol1 (moderator)
Als ik de bovenstaande lijstjes zo eens bekend, heb ik maar weinig van die geschenken gelezen. Ik ben benieuwd naar de huidige meningen van de gebruikers.

Daarnaast is er dan nog het fenomeen van het boekenweekessay Boekenweekessay - Wikipedia - nl.wikipedia.org



avatar van gert_r
2023 Is een goed jaar, alleen het elftal 1941, 1947, 1955, 1957, 1959, 1966, 1967, 1973, 1979, 1982 en 2020 scoort hoger. Komt aardig overeen met mijn eigen waardering : twaalf ook met vier sterren en één met 4 1/2 ster.


Gast
geplaatst: vandaag om 09:39 uur

geplaatst: vandaag om 09:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.