menu

Boeken / Toplijsten en favorieten / Favoriete kortverhalen

zoeken in:
Mijn top 10:

1. De zwemmer – John Cheever
2. The Tell-Tale Heart – Edgar Allan Poe
3. De dame met het hondje – Anton Tsjechov
4. Gazebo – Raymond Carver
5. Over de liefde – Anton Tsjechov
6. The killers – Ernest Hemingway
7. De legende van Sleepy Hollow – Washington Irving
8. Ochtend in de kom van de nacht – Hanif Kureishi
9. Het masker van de rode dood – Edgar Allan Poe
10. Araby – James Joyce

Aan mijn top 10 in het vorige bericht voeg ik nog The Loneliness of the Long Distance Runner van Alan Sillitoe toe.

Recent: 'Ghosts, Cowboys' van Claire Vaye Watkins (uit: Battleborn) Ontzettend mooi hoe zij autobiografische elementen verwerkt in een kortverhaal waar losse stukken geschiedenis één eenheid gaan vormen.

Hebben jullie favoriete zeer korte verhalen (zoals A.L. Snijders ze noemt), flitsverhalen of (zoals de Japanner Kawabata ze noemt, dat vind ik persoonlijk de mooiste benaming) handpalmverhalen? Kortverhalen van één pagina dus? Ik zoek er een paar om met mijn leerlingen te lezen.

favoriete zeer korte verhalen

De zeer korte verhalen van Franz Kafka!

Sol1 (crew)
Pageturner,

Hoe streng is die één pagina-eis? Gaat het puur om de beperking van de leestijd?
X & Y - Franca Treur (2016) gebruikt wel vaak twee pagina's, maar het formaat van het boekje is kleiner. In pocketformaat zouden een aantal van haar verhaaltjes wel op één pagina passen.
Nu lopen die soms 4 tot 10 regels door op een volgende pagina.

Met illustraties ertussen, passen 33 van haar verhaaltjes op 64 kleinere pagina's.
Het boekje is in ieder geval vrij recent, als je dat een voordeel mocht vinden.

Bedankt allebei! Het gaat inderdaad om de beperking van de leestijd, Sol1, een lesuur duurt tenslotte maar vijftig tikkende minuten

Pageturner schreef:
Kortverhalen van één pagina dus? Ik zoek er een paar om met mijn leerlingen te lezen.
Heb je hier iets aan?:
Vrienden, Vriendinnen en de Rest van de Wereld - Remco Campert (2012)

Had ik nog niet van gehoord, maar zoek ik meteen op, bedankt!

Gast
geplaatst: vandaag om 09:22 uur

geplaatst: vandaag om 09:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.