menu

Boeken / Toplijsten en favorieten / Hoeveel heb je gelezen van de toplijsten?

zoeken in:
Ik ben vandaag eens aan het tellen geslagen:

Van de top 250 heb ik 100 boeken gelezen.

Van de Flop 100 heb ik 16 boeken gelezen, maar ik moet zeggen dat ik het gemiddelde erg hoog ligt voor een flop zoveel (tot en met 2,80!)

Van de tip 150 heb ik er 15 gelezen.

Van de alternatieve top100 heb ik er 54 gelezen.

van de top recent heb ik er slechts 3 gelezen.

Hoe doet de rest van de gebruikers het op boekmeter? Sowieso heb ik niet het idee dat er mensen de top250 (of een andere toplijst) aan het lezen zijn, zoals de gebruikers van bijvoorbeeld moviemeter de toplijst aan het kijken zijn. Of vergis ik me hier erg in?

Van de top 250 heb ik 46 boeken gelezen.

Van de Flop 100 heb ik slechts 2 boeken gelezen

Van de tip 150 heb ik er 3 gelezen.

Van de alternatieve top100 heb ik er 27 gelezen.

van de top recent heb ik er 6 gelezen.

Ik volg de top250 wel en probeer er regelmatig een van te lezen, anders dan bij films kijken gaat het met lezen natuurlijk niet zo snel.

Ik heb me wel een tijdje beziggehouden met het lezen van de top 10 van de top 250. Maar omdat die zo vaak verandert is 't niet bij te benen. Desalniettemin heb ik er toch geweldige dingen ontdekt: Dostojevski, Márquez, Céline etc. Het is een wonder dat - in tegenstelling tot MM of MuMe - vrijwel alles in die top 10 tot me aansprak, met als enige teleurstelling Murakami.

Van de top 250 heb ik 69 boeken gelezen.
(En er liggen nog een stuk of 10 ongelezen thuis of op mijn 'te lezen'-lijst.

Van de flop 100 heb ik 14 boeken gelezen.
(Met en belachelijke 4e plaats voor Poe's Lionizing. Verder vind ik het beeld van de flop 100 een beetje vertekend door de grote aanwezigheid van kinderboeken.)

Van de tip 150 heb ik tot mijn grote schaamte geen enkel boek gelezen. Al ligt de nummer 1 (WIll You Please Be Quiet, Please? van Carver) al een tijdje op mijn kamer te verstoffen.

Van de alternatieve top 100 heb 37 boeken gelezen.

En van de top recent heb ik er 5 gelezen.

Ik heb 4 boeken uit de top 250 gelezen en 2 uit de top recent.

Heb dus nog heel veel te lezen

38 uit de top 250. Ik houd dit toch wat in het oog (de top-10 vooral), maar
het eigenlijke lezen komt er doorgaans niet van). Heb me wel aan een Murakami boekje gewaagd, toen Norwegian Wood zo lang op 1 stond.

aegron schreef:
Hoe doet de rest van de gebruikers het op boekmeter? Sowieso heb ik niet het idee dat er mensen de top250 (of een andere toplijst) aan het lezen zijn, zoals de gebruikers van bijvoorbeeld moviemeter de toplijst aan het kijken zijn. Of vergis ik me hier erg in?

Ik zal binnenkort eens aan het tellen slaan... wel heb ik drie andere lijsten waar ik voor de lol op bijhoud welke ik gelezen heb:

- Booker prize
- 1001 books to read before you die!
- Beste buitenlandse boek Beste buitenlandse boek 2007 (longlist) NRC

Bij de laatste twee staat het aantal boeken dat ik er (pakweg) twee maanden geleden van gelezen had.

psyche (crew)
Top 250: 39
Flop 100: 6
Tip 150: 6
Alternatieve top: 25
Top recent: 5

Bij de Alternatieve Toplijst betreffen het veel boeken waar berichten van users de aanzet gaven een bepaald boek te gaan lezen.
Naar de Flops kijk ik eigenlijk nooit, wel houd ik de Top recent in de gaten

Uit de Top 250: 79 (gelezen boeken)

De overige tops weet ik nog niet, hoor.....

Top 250: 23
Flop 100: 5
Tip 150: 0
Alt. Top: 13
Top recent: 0
Nog veel te lezen dus

Legan
Net de top 250 nagelopen en ik kom op 76 boeken die ik heb gelezen (incl geen stemmen erop).

Prowisorio schreef:
(quote)

Ik zal binnenkort eens aan het tellen slaan... wel heb ik drie andere lijsten waar ik voor de lol op bijhoud welke ik gelezen heb:

- Booker prize
- 1001 books to read before you die!
- Beste buitenlandse boek Beste buitenlandse boek 2007 (longlist) NRC

Bij de laatste twee staat het aantal boeken dat ik er (pakweg) twee maanden geleden van gelezen had.

Ik heb de middelste eens geteld. Daar kom ik op 80. Op zich een interessante lijst, maar het gedeelte pre 1700 is gewoon lachwekkend. Geen Homerus? Geen Beowulf? Geen Edda? Geen koran, bijbel? pfff

aegron schreef:
Ik heb de middelste eens geteld. Daar kom ik op 80. Op zich een interessante lijst, maar het gedeelte pre 1700 is gewoon lachwekkend. Geen Homerus? Geen Beowulf? Geen Edda? Geen koran, bijbel? pfff

Amerikaans.. hè? Ben nu Utopia van Thomas More aan het lezen... staat er ook al niet op .

Ik gebruik die lijsten ook niet om de boeken die ik wil lezen te bepalen... met uitzondering van de Booker Prize... die wil ik gewoon allemaal gelezen hebben. Voor de rest is het gewoon leuk om een beetje bij te houden

Ik heb telde ik 42 boeken van de top 50 gelezen.

Micha schreef:
Ik heb 4 boeken uit de top 250 gelezen en 2 uit de top recent.

Maar dit zijn wel enkel de boeken waar ik punten op heb gegeven. Van de periode voor ik hier kwam heb ik er 22 gelezen uit de top 250, 3 uit de flop 100, 5 uit de tip 150 en 2 uit de alt. top 100.

Om die punten te geven kan ik ze best eerst herlezen

Micha schreef:
Om die punten te geven kan ik ze best eerst herlezen

Daar begin ik niet aan, hoor... ... er zijn boeken bij die ik 30 jaar geleden gelezen heb... opnieuw lezen wil ik deze (in de meeste gevallen) niet, want er zijn veel te veel boeken die ik nog niet gelezen heb en wel wil lezen .

Prowisorio schreef:
opnieuw lezen wil ik deze (in de meeste gevallen) niet, want er zijn veel te veel boeken die ik nog niet gelezen heb en wel wil lezen .

Ik bedoelde hier vooral mee dat ik ze zonder te herlezen moeilijk kan beoordelen omdat ik intussen andere verwachtingen heb. (Zo had ik laatst "Cujo" van Stephen King herlezen en terwijl ik dat 10 jaar geleden héél goed vond, vind ik dat nu heel middelmatig.)

Dat is bij mij ook wel zo, en toch vind ik dat dat moet kunnen. Ik vind de beoordeling van het moment en de herinnering eraan vaak belangrijker dan of ik het nu nog zo vind. Zowel bij boeken als muziek werk ik volgens dat principe. Zo heb ik schitterende herinneringen aan de boeken van Wim Gijsen en ze danook van een zeer goede score voorzien. En dat terwijl ik het laatste van zijn boeken zeker 10 jaar geleden heb gelezen. De kans dat ik ze nu allemaal niet meer zo schitterend vind is best groot. Maar zoals Prowisorio aangeeft is het onbegonnen werk om ze allen te herlezen, en eigenlijk wil ik dat vaak niet, alleen al om de herinnering eraan niet om zeep te helpen.

Grovonion2 schreef:
Dat is bij mij ook wel zo, en toch vind ik dat dat moet kunnen. Ik vind de beoordeling van het moment en de herinnering eraan vaak belangrijker dan of ik het nu nog zo vind.

Dat begrijp ik maar bij mij zullen er ongetwijfeld ook boeken zijn die ik tien jaar geleden saai of moeilijk vond en die ik nu wel zou kunnen waarderen. Ik kan me heel goed inbeelden dat ik in de tijd dat ik graag King las helemaal niet gecharmeerd zou zijn geweest door bv "Grijze zielen" van Claudel.

Gelukkig heb ik de omgekeerde weg bewandeld en lees ik nu pas boeken die vroeger voor mij te ontoegankelijk waren.
Bovendien is er natuurlijk niks op tegen boeken opnieuw te lezen en anders te beoordelen, maar mijn punt is dat je ook boeken die je lang geleden hebt gelezen nog moet kunnen beoordelen, zonder te moeten herlezen, ook al is het op gevoel. Zo lang je het maar echt ooit gelezen hebt.

Ik heb 17 boeken uit de top 250 gelezen, maximaal 19 uit de flop (ja, maximaal, want de helft bestaat uit RL Stine boeken en van een aantal ben ik niet héél zeker of ik ze nou wel gelezen had of niet. Die boeken lijken ook zo op elkaar!) en van de tip slechts twee. & daarna had ik geen zin meer om te tellen

Top 250: 48
Tip 150: 4
Alternatieve top: 34
Top recent: 0

Maar ik heb nog steeds niet op alles gestemd wat ik heb gelezen dus alles kan wat hoger worden op den duur

Top 250: 50
Flop 100: 18 (al die walgelijke kinderboekjes zoals pinkeltje en kippenvel stonden erbij, en tja, zevenjarige ik had toch niet zo'n goede smaak)
Alt. top 100: 30
Top recent: 3

Ik ben wel van plan meer van de top 250 te lezen, maar om nu meteen mijn leespatroon aan te passen om heel de lijst te lezen... nee dat niet.

Top 250: 14 (5,6%)
Flop 100: 2 (2,0%)
Tip 150: 0 (0,0%)
Alt. top 100: 11 (11,0%)
Top recent: 0 (0,0%)

Daarmee 3,9% van alle boeken in de toplijsten gelezen.

Top 250: 59
Flop 100: 4 met dank aan Goodkind
Alt. top 100: 43
Top recent: 6

Gedeeltelijk laat ik me wel leiden door dergelijke "best of" lijstjes, naast advies van medelezers en wilde gokken (passie-aankopen?)

Top 250: 47
Flop 100: 19 (dankzij de snelle jelle en pinkeltje boeken, als kind moet je toch iets lezen )
Tip 150: 13
Alt. top 100: 27
top recent: 18

Top 250: tot mijn eigen verbazing reeds 53, lang niet slecht
Flop 100: 5, met dank aan Goodkind en Jordan
Tip 150: 5
Alt. top 100: 27
Top recent: slechts 2

Ik vind de toplijsten op Boekmeter vooral handig om ideeën op te doen. In tegenstelling tot bij MuMe of MoMe is het volgens mij gekkenwerk om de volledige lijst te willen afwerken. Ten eerste ben je aan een boek ben je meestal veel langer bezig, dus het kost je meer tijd. Ten tweede zou je dan waarschijnlijk heel wat boeken moeten lezen waarvan de schrijfstijl en/of het onderwerp je totaal niet aanspreken.

Top 250: 32
Flop 100: 5
Tip 150: 1
Alt. top 100: 19
Top recent: 4

Top 250 :53
Flop 100: 6
Tip 150: 8
Alt. top 100: 36
Top recent: 7

Top 250: 3
Flop 100: 2 (Ik heb al die Snelle Jelle boeken maar niet meegerekend, want die zijn toch eigenlijk voor kinderen.)
Tip 150: 1
Alt Top 100: 5
Top recent: 1

Redelijk weinig toch vergeleken met wat ik al gelezen heb. Mijn persoonlijke grootste Flop is trouwens De jongen in de gestreepte pyjama, dat vind ik een ongelofelijk flauw boek gewoon.

Binnenkort om mijn top 250'ers wat aan te dikken toch maar eens beginnen in de Nachttrein naar Lissabon.

Ik ben nu begonnen met wat boeken uit de top 250 uit de bibliotheek te lenen en ze te lezen. Gewoon omdat ik wat goede boeken wil lezen, en deze hier dus erg hoog gewaardeert worden.

Ik denk dat ik er nu nog maar 7 heb gelezen uit de top 250. De 6 Harry Potter delen die in de top staan, en Het Achterhuis van Anne Frank.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:58 uur

geplaatst: vandaag om 00:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.